Etuiskarien vaihto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Eli onnistuuko etuiskarien vaihto avaamalla konehuoneen puolelta se iskarin yläpään mutteri ja sitten auton alta alatukivarresta ne kaksi 13mm mutteria ja sitten taitaa saada iskarin vedettyä alatukivarren läpi pois ja sen jälkeen se alapään rauta irti ja uutta iskaria tilalle... näin vaikutti homma toimivan kun tänään ohi mennen katselin mutta ajattelin viel varmistaa asian täältä.

ja sitten onko kokemuksia motonetin nesteiskareista 19.85€/kpl hoitaako ne hommansa vai kannattaako ostaa suoraan kaasut
Tyylillä ei taidolla!
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

dadaa kirjoitti:Eli onnistuuko etuiskarien vaihto avaamalla konehuoneen puolelta se iskarin yläpään mutteri ja sitten auton alta alatukivarresta ne kaksi 13mm mutteria ja sitten taitaa saada iskarin vedettyä alatukivarren läpi pois ja sen jälkeen se alapään rauta irti ja uutta iskaria tilalle... näin vaikutti homma toimivan kun tänään ohi mennen katselin mutta ajattelin viel varmistaa asian täältä.
Juuri näin. Yläpään 13 mm mutteiden vääntämiseen ei ole turhan paljon tilaa; varsinkin pakosarjan puolella; ainakin 2101 mallissa.
Kun saat iskarin irti, voi iso pultti iskarin alapäässä olla inhottavan kireällä ja ruosteessa. Muutama vuosi sitten, kun ei ollut ruuvipenkkiä missä pitää kiinni, oli kova työ irroittaa pultti.Taisin poltella iskarin alapään nuotiossa :D
430 000 km Ladailua tuota autoilua jalointa
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Re: Etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja dadaa »

ladamaster kirjoitti:Taisin poltella iskarin alapään nuotiossa :D
Kyllä hätä keinot keksii vai miten se sanonta meni!
Kiitos varmistuksesta kai tästä pitää motonetiin suunnata iskareita hakee perjantaina ku palkka tulee...ja viel ku vkloppuna satais Hämeenlinnan suunnal ni vois mennä Affenistolle vetää ladalla eniten. :twisted:
Tyylillä ei taidolla!
Tiige

Re: Etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja Tiige »

dadaa kirjoitti:Kyllä hätä keinot keksii vai miten se sanonta meni!
Kiitos varmistuksesta kai tästä pitää motonetiin suunnata iskareita hakee perjantaina ku palkka tulee...ja viel ku vkloppuna satais Hämeenlinnan suunnal ni vois mennä Affenistolle vetää ladalla eniten. :twisted:
Kannattaa toivoa että ne alapultit ei ole kovin happamet. Itella katkes molemmilta puolilta yhet. :x Nekun on kiinteet, niin siitä ei auta muu kun vetää rälläkällä vanhat jämät pois ja hitsillä uudet kii.
Hienoa jos joku muukin on tulossa sunnuntaina ahvenistolle ajamaan ladalla! Jos näkyy punaista laskettua 2105:sta tummilla laseilla, niin saa tulla moikkaamaan. :)
kimila

Viesti Kirjoittaja kimila »

ite ostin motonetistä juurikin ne halvat iskarit. Toisen puolen iskari oli katsastuksessa alle sen raja-arvon vaikka se oli ollut paikoillaan vasta muutaman kuukauden. Ja nyt on saman puolen rengaskin kulunut oudosti. Voihan syy siihen renkaan kulumiseen olla muuallakin mutta kun kaikki nivelet on suht uusia ja auraukset tarkistettu..
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Re: Etuiskarien vaihto

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Tiige kirjoitti: Kannattaa toivoa että ne alapultit ei ole kovin happamet. Itella katkes molemmilta puolilta yhet. :x Nekun on kiinteet, niin siitä ei auta muu kun vetää rälläkällä vanhat jämät pois ja hitsillä uudet kii.
Hienoa jos joku muukin on tulossa sunnuntaina ahvenistolle ajamaan ladalla! Jos näkyy punaista laskettua 2105:sta tummilla laseilla, niin saa tulla moikkaamaan. :)
Käytitkö lämpöä kun availit niitä pultteja?
Ahvenistolle pitäs tulla lauantaina glamourin tai sit sunnuntaina radalle.com ratapäiville ajamaan mut eipä tolla nappisilmäl jaksa lähtee ajamaan jos on kuivaa :cry: . sunnuntaiks on kyl sateen poikasia luvattu siihen suuntaan...
Tyylillä ei taidolla!
Tiige

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ihan normaalisti avaimella avasin. Molemmilta puolilta napsahti se etummainen pultti poikki. Mulla tosin tuntuu olevan noi etupään pultit happamia muutenkin kun kallistuksenvakaaja irrottaessa katkes joku 3-5 pulttia ja kaikki ihan inhimillisellä voima käytöllä, eikä autokaan ole kuin 10v vanha.
Valko

Maltti on valttia

Viesti Kirjoittaja Valko »

Noidenkin pulttien avaamista voi helpottaa kaasupillillä kuumentamalla ja sitten kun ei enää pultti punota voi painaa siihen "ruostereiskaa" ja yrittää varovasti kirvoittamisen. Ei tosiaan kannata katkoa ehdoin tahdoin, on siinä puuhaa kun sen kunnolla korjaa; purkaa ripustuksen, että saa jousen pois tieltä ja sitten poraa reiät ja laittaa uudet pultit. On tullu joskus yöllä toi tehtyä, kun aamusella oli lähtö radalle... :cry:

Jos sattuneesta syystä ei omista kaasupillejä, esim. motonetissa myydään "pikkutohoja", jotka toimii pienellä kaasupatruunalla. Eikä maksa paljon. Tollasella olen itse päässyt pälkähästä useammankin kerran, sillä voi esim. tinata kaapelikenkiä jne...

Avotulen kanssa vaan pitää olla tarkkana ettei polta pirttiä tai autoa :wink:

PS. Iskarin yläpää aukeaa kivasti räikkälenkillä ja ne alapään pultit kannattaa sitten kiristää maltilla, kiintoavaimella ehkä helpommin oikea momentti :wink:
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tiige kirjoitti:Ihan normaalisti avaimella avasin. Molemmilta puolilta napsahti se etummainen pultti poikki. Mulla tosin tuntuu olevan noi etupään pultit happamia muutenkin kun kallistuksenvakaaja irrottaessa katkes joku 3-5 pulttia ja kaikki ihan inhimillisellä voima käytöllä, eikä autokaan ole kuin 10v vanha.
Nuo tuntuu katkeevan aika helposti. Nimittäin niin ne itelläkin katkes eikä kerinny vielä alkaa ees voimaa käyttään... Ei mitään hauskaa touhua alkaa siihen hitsaileen uusia pultteja... Ku en jaksanu alkaa läpi asti poraileen niin porasin vain syvennykset niille pulttien kohille ja mirklasin pultin kannan sopivaksi niin sai hyvin hitsattua ne pultit sinne...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kanssa iskareita vaihtaessa katkoin nuo alapään pultit vaikka pillien kanssa avasin. Alatukivarret irti, porasin reiät auki ja uudet pultit hitsillä kiinni. Ovat yllättävän heppoista kamaa ne orkkikset. Jousia takaisin asentaessa jeesaa sellainen kierretangosta tehty erikoistyökalu iskarin paikalle että saa sen jousen kasaan ennenkuin iskari ylttyy.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
dadaa
Viestit: 134
Liittynyt: 16.12.2003 12:18

Viesti Kirjoittaja dadaa »

Vasta tänään jaksoin ruveta iskareita vaihtamaan ja homma kusi oikeen kunnolla. avatessa napsahti kolme alatukivarren pulttia poikki vaikka olin rost offia ruikkinut aina kun auto on ylhäällä ollut ja teräsharjaakin näyttänyt ja vika meni sitten kiristäessä. :x
No ei auttanu muu kun mig-liimalla uudet pultit kiinni. kivaa puuhaa.
Tyylillä ei taidolla!
Valko

Niimpä

Viesti Kirjoittaja Valko »

Epäkiitollista puuhaa yhtäkaikki.
Vaikeuksien kautta voittoon :wink: :roll:
Tiige

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Parempi kuitenkin niin että ne katkee avatessa ja sitten tulee laitettua uudet. Vois tulla vähän tilannetta jos vauhdissa napsahtaisivat jossain töyssyssä poikki. :twisted:
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

dadaa kirjoitti:Vasta tänään jaksoin ruveta iskareita vaihtamaan ja homma kusi oikeen kunnolla. avatessa napsahti kolme alatukivarren pulttia poikki vaikka olin rost offia ruikkinut aina kun auto on ylhäällä ollut ja teräsharjaakin näyttänyt ja vika meni sitten kiristäessä. :x
No ei auttanu muu kun mig-liimalla uudet pultit kiinni. kivaa puuhaa.
Joo itekkin kun tuossa taannnoin vaihtelin iskareita, niin pokkihan ne pultit meni, tosin kun ei mickiä ole niin ei auttanut muu kuin porata reikä ja laittaa pultit tilalle... 8)
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Vastaa Viestiin