Samara 1500i vm 2002
Lähetetty: 9.11.2012 22:22
Kirjoitetaanpa myös tästä äidilleni perikunnalta päätyneestä autosta, kun huoltovastuu on minulla.
Autolla on nyt ajettu n. 64 000 km. Toimii kuten pitääkin, paitsi jäähdytysnestettä joutuu aika ajoin lisäämään. Pieni vuoto siis on paikannettavana jossain vaiheessa. Huomasin myös, että apukuskin lattia on jostain syystä kastunut kumimaton alta, olisikohan joku vedenpoistoaukko tukossa.... Nyt pakkasella tuo vesi oli maton alla on täysin jäässä, joten kyse tosiaan on vedestä eikä jäähdytysnesteestä.
Asensin tänään radion, ja oli aivan uskomattoman työn ja tuskan takana. En olisi uskonut, että korkeakojelautaisen Samaran kanssa on näin työläs operaatio, aikaa vei reilut neljä tuntia. Alun perinhän katselin, että kun kaiuttimille on paikat kojelaudassa, niin homman pitäisi olla tosi läpihuutojuttu, vaikkei johtosarjaa autossa valmiiksi olisikaan. No, eihän johtosarjaa tosiaan ollut ja kaikki johdot piti vetää itse. Tuon mallin kojelaudassa on vain erikoinen ilmiö, että jokapaikassa pitää olla kovaa muovia tiellä, jopa hansikaslokerokin on täysin "vuorattu", kun 110-sarjassa se on vain kaukalo ja yläkautta pääsee käsiksi kojelaudan taakse.
Ensimmäinen ongelma oli, että vaikka minulla oli kaiutinpaikoille oikeaa kokoa olevat kaiuttimet, niitä ei suinkaan pystynyt asentamaan ihan normaalisti, koska auton omat kaiutinritilät eivät olisi mahtuneet tällöin paikoilleen. Kaiuttimet oli pojoteltava paikoilleen kojelaudan takaa ja tehtävä kiinnitys hieman eri tavoin, mitä alkuperäinen tarkoitus oli.
Kaiutinjohtojen pujotteleminen kaiuttimien takaa radion asennuspaikalle oli myös erittäin tuskaista, päädyin kuljettamaan johtoja kojelaudan alla ja irroitin konsolin, joka pitää moottorinohjaimen sisällään ja tuota kautta sitten toin johdot ylös radiolle. Johtojen kuljetus keskikonsolin sisällä kaikkien muoviesteiden vuoksi ilman suurempia purkuja oli sangen vaikeaa. Antenniksi valitsin tuulilasin yläreunaan kiinnitettävän vahvistimella varustetun sisäantennin. Vastaavan antennin johdon pujotus ja piilotus pilarin muovin sisään oli hyvinki helppoa 110-sarjassa, johdon sai hyvin kuljetettua hansikaslokeron kautta, koska siinä oli avoin yläosa. Korkeakojelautaisen Samaran umpinaisen lokeron kanssa ei oikein riemua ollut, mutta onnistui pujottelu kuitenkin lopulta.
Sähköt radiolle varastin tupakansytyttimen takaa ja käytin sulakkeen sisältävää radiolle tarkoitettua sennusjohtoa. Vastaavanlaisen ratkaisun tein myös Eurosamaran kanssa, Samaran korjauskäsikirjahan ohjeistaa ottamaan radion syötön virtalukolta, mutta tämä ratkaisu on toteutukseltaan helpompi.
Autolla on nyt ajettu n. 64 000 km. Toimii kuten pitääkin, paitsi jäähdytysnestettä joutuu aika ajoin lisäämään. Pieni vuoto siis on paikannettavana jossain vaiheessa. Huomasin myös, että apukuskin lattia on jostain syystä kastunut kumimaton alta, olisikohan joku vedenpoistoaukko tukossa.... Nyt pakkasella tuo vesi oli maton alla on täysin jäässä, joten kyse tosiaan on vedestä eikä jäähdytysnesteestä.
Asensin tänään radion, ja oli aivan uskomattoman työn ja tuskan takana. En olisi uskonut, että korkeakojelautaisen Samaran kanssa on näin työläs operaatio, aikaa vei reilut neljä tuntia. Alun perinhän katselin, että kun kaiuttimille on paikat kojelaudassa, niin homman pitäisi olla tosi läpihuutojuttu, vaikkei johtosarjaa autossa valmiiksi olisikaan. No, eihän johtosarjaa tosiaan ollut ja kaikki johdot piti vetää itse. Tuon mallin kojelaudassa on vain erikoinen ilmiö, että jokapaikassa pitää olla kovaa muovia tiellä, jopa hansikaslokerokin on täysin "vuorattu", kun 110-sarjassa se on vain kaukalo ja yläkautta pääsee käsiksi kojelaudan taakse.
Ensimmäinen ongelma oli, että vaikka minulla oli kaiutinpaikoille oikeaa kokoa olevat kaiuttimet, niitä ei suinkaan pystynyt asentamaan ihan normaalisti, koska auton omat kaiutinritilät eivät olisi mahtuneet tällöin paikoilleen. Kaiuttimet oli pojoteltava paikoilleen kojelaudan takaa ja tehtävä kiinnitys hieman eri tavoin, mitä alkuperäinen tarkoitus oli.
Kaiutinjohtojen pujotteleminen kaiuttimien takaa radion asennuspaikalle oli myös erittäin tuskaista, päädyin kuljettamaan johtoja kojelaudan alla ja irroitin konsolin, joka pitää moottorinohjaimen sisällään ja tuota kautta sitten toin johdot ylös radiolle. Johtojen kuljetus keskikonsolin sisällä kaikkien muoviesteiden vuoksi ilman suurempia purkuja oli sangen vaikeaa. Antenniksi valitsin tuulilasin yläreunaan kiinnitettävän vahvistimella varustetun sisäantennin. Vastaavan antennin johdon pujotus ja piilotus pilarin muovin sisään oli hyvinki helppoa 110-sarjassa, johdon sai hyvin kuljetettua hansikaslokeron kautta, koska siinä oli avoin yläosa. Korkeakojelautaisen Samaran umpinaisen lokeron kanssa ei oikein riemua ollut, mutta onnistui pujottelu kuitenkin lopulta.
Sähköt radiolle varastin tupakansytyttimen takaa ja käytin sulakkeen sisältävää radiolle tarkoitettua sennusjohtoa. Vastaavanlaisen ratkaisun tein myös Eurosamaran kanssa, Samaran korjauskäsikirjahan ohjeistaa ottamaan radion syötön virtalukolta, mutta tämä ratkaisu on toteutukseltaan helpompi.