Sivu 1/2

Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 9.11.2012 22:22
Kirjoittaja JohnDoe
Kirjoitetaanpa myös tästä äidilleni perikunnalta päätyneestä autosta, kun huoltovastuu on minulla.

Autolla on nyt ajettu n. 64 000 km. Toimii kuten pitääkin, paitsi jäähdytysnestettä joutuu aika ajoin lisäämään. Pieni vuoto siis on paikannettavana jossain vaiheessa. Huomasin myös, että apukuskin lattia on jostain syystä kastunut kumimaton alta, olisikohan joku vedenpoistoaukko tukossa.... Nyt pakkasella tuo vesi oli maton alla on täysin jäässä, joten kyse tosiaan on vedestä eikä jäähdytysnesteestä.

Asensin tänään radion, ja oli aivan uskomattoman työn ja tuskan takana. En olisi uskonut, että korkeakojelautaisen Samaran kanssa on näin työläs operaatio, aikaa vei reilut neljä tuntia. Alun perinhän katselin, että kun kaiuttimille on paikat kojelaudassa, niin homman pitäisi olla tosi läpihuutojuttu, vaikkei johtosarjaa autossa valmiiksi olisikaan. No, eihän johtosarjaa tosiaan ollut ja kaikki johdot piti vetää itse. Tuon mallin kojelaudassa on vain erikoinen ilmiö, että jokapaikassa pitää olla kovaa muovia tiellä, jopa hansikaslokerokin on täysin "vuorattu", kun 110-sarjassa se on vain kaukalo ja yläkautta pääsee käsiksi kojelaudan taakse.

Ensimmäinen ongelma oli, että vaikka minulla oli kaiutinpaikoille oikeaa kokoa olevat kaiuttimet, niitä ei suinkaan pystynyt asentamaan ihan normaalisti, koska auton omat kaiutinritilät eivät olisi mahtuneet tällöin paikoilleen. Kaiuttimet oli pojoteltava paikoilleen kojelaudan takaa ja tehtävä kiinnitys hieman eri tavoin, mitä alkuperäinen tarkoitus oli.

Kaiutinjohtojen pujotteleminen kaiuttimien takaa radion asennuspaikalle oli myös erittäin tuskaista, päädyin kuljettamaan johtoja kojelaudan alla ja irroitin konsolin, joka pitää moottorinohjaimen sisällään ja tuota kautta sitten toin johdot ylös radiolle. Johtojen kuljetus keskikonsolin sisällä kaikkien muoviesteiden vuoksi ilman suurempia purkuja oli sangen vaikeaa. Antenniksi valitsin tuulilasin yläreunaan kiinnitettävän vahvistimella varustetun sisäantennin. Vastaavan antennin johdon pujotus ja piilotus pilarin muovin sisään oli hyvinki helppoa 110-sarjassa, johdon sai hyvin kuljetettua hansikaslokeron kautta, koska siinä oli avoin yläosa. Korkeakojelautaisen Samaran umpinaisen lokeron kanssa ei oikein riemua ollut, mutta onnistui pujottelu kuitenkin lopulta.

Sähköt radiolle varastin tupakansytyttimen takaa ja käytin sulakkeen sisältävää radiolle tarkoitettua sennusjohtoa. Vastaavanlaisen ratkaisun tein myös Eurosamaran kanssa, Samaran korjauskäsikirjahan ohjeistaa ottamaan radion syötön virtalukolta, mutta tämä ratkaisu on toteutukseltaan helpompi.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 10.11.2012 22:00
Kirjoittaja Smoppi
Itsellä on radion +12V otettu tupakansytyttimen johdoista ja heräte mittariston kirkkaudensäätimen johdoista. Radio sammuu jos mittariston laittaa liian himmeälle :D

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 10.11.2012 22:31
Kirjoittaja mikko853
Jos jäähdytysnestettä katoaa ja apparin lattia on märkä niin haiskahtaisi lämppärin kennolta, tai sen liitoksilta.

Radiopaikan alla on irti vedettävä peitelevy johon saa ajotietokoneen asennettua, tämän takaa olisi löytynyt liitin josta olisi voinut ottaa virran, herätteen ja maan. Itselläni on vielä sen verta nuoret sormet etten ole kokenut korkeakojelautaiseen kaiuttimien asennustakaan hankalaksi.. tuo kaiutinritilä juttu on kyllä tosi, niistä on aina joutunut muutaman kynnen katkomaan alareunasta, pysyvät kuitenkin mainiosti vaikka näin tekisikin. Piuhat on huomattavasti helpompi vetää radiopaikalta kaiuttimien luo, löperöt johdot kun suuntaavat kuitenkin alaviistoon.. kaiuttimilta soitinpaikalle voi toki olla hankalampaa :D

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 10.11.2012 22:38
Kirjoittaja Marko
Tai se hana siellä tulipellissä,mutta lasithan ei ilmeisesti oo huurtunu,joten konehuoneenpuolelta siitä kaukalosta tulipellin vierestä vois joutessaa tarkastaa mahd. vuotopaikat.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 11.11.2012 11:25
Kirjoittaja JohnDoe
mikko853 kirjoitti:Jos jäähdytysnestettä katoaa ja apparin lattia on märkä niin haiskahtaisi lämppärin kennolta, tai sen liitoksilta.
Se kävi itselläkin mielessä, mutta vaikutti maton alla olevan ihan vettä, koska oli täysin jäässä. Jäähdytinnestehän tässä tapauksessa ei olisi jäätynyt, kun pakkasta vain pari astetta.
mikko853 kirjoitti: Radiopaikan alla on irti vedettävä peitelevy johon saa ajotietokoneen asennettua, tämän takaa olisi löytynyt liitin josta olisi voinut ottaa virran, herätteen ja maan.
Tuo peitinlevy oli minulla jopa irti, taisi siellä tosiaan liitin olla, mutta eipä tullut tuossa vaiheessa tietenkään mieleenkään. Toisaalta hyvä pitää liitin olemassa, jos tuohonkin innostuu vielä ajotietokoneen joskus hankkimaan.
mikko853 kirjoitti: Itselläni on vielä sen verta nuoret sormet etten ole kokenut korkeakojelautaiseen kaiuttimien asennustakaan hankalaksi.. tuo kaiutinritilä juttu on kyllä tosi, niistä on aina joutunut muutaman kynnen katkomaan alareunasta, pysyvät kuitenkin mainiosti vaikka näin tekisikin.
Kun en itse halunnut rikkoa noita alkuperäisiä ritilöitä, niin tosiaan vein kaiuttimet paikoilleen takakautta, apukuskin puoleinen oli aika ahdas ujuttaa sinne hanskalokeron takaa, löytyi kuitenkin väli, josta se juuri ja juuri mahtui.
mikko853 kirjoitti: ...kaiuttimilta soitinpaikalle voi toki olla hankalampaa :D
Se itse asiassa oli juuri hankalin homma. Joutui vetämään johdot loppujen lopuksi aika pitkää reittiä, mutta onneksi oli pitkät johdot. Antennijohto taas oli sen verran lyhyt, että oli työn ja tuskan takana saada se pujoteltua niin, että riitti soittimelle asti.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 11.11.2012 11:28
Kirjoittaja JohnDoe
Marko kirjoitti:Tai se hana siellä tulipellissä,mutta lasithan ei ilmeisesti oo huurtunu,joten konehuoneenpuolelta siitä kaukalosta tulipellin vierestä vois joutessaa tarkastaa mahd. vuotopaikat.
Pitääpä tutkia, tosiaan lasit eivät huurru.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 11.11.2012 13:27
Kirjoittaja Smoppi
Oma Samarani hukkasi jäähdytysnestettä kylmäkäynnistyksissä, koska vesipumppu oli mennyt väljäksi. Lopulta ihan kylmänä seisoessaankin tiputteli jakopäästä nestettä. Vesipumpun vaihdon jälkeen ei ole hävinnyt nestettä. Tuo vuoto oli kyllä mahdoton paikallistaa ennenkuin alkoi tiputtelemaan seisoessaan sitä nestettä.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 21.12.2012 8:46
Kirjoittaja JohnDoe
Äiti soitti eilen, ettei Samara lähde käyntiin, vaikka oli toissapäivänä toiminut normaalisti. Vian syyksi paljastui akku, mikä ei oikeastaan näillä pakkasilla ollut yllätys. Edellisen omistajan aikana, kun tämä oli jo sen verran huonossa kunnossa, ettei jaksanut usein autolla ajaa, auto seisoi pitkiä aikoja käyttämättä ja akkukin pääsi purkautumaan tyhjäksi asti muutaman kerran. Näin pakkasillahan sitten oli odotettavissakin, että jossain vaiheessa akusta puhti loppuu lopullisesti.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 21.12.2012 9:44
Kirjoittaja veprove
Hana vois olla syynä nesteen häviämiseen, samanlainen ongelma oli ja syyksi paljaustui vuotava hana..

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 21.12.2012 10:32
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Minulla on vuotanut sekä lämmityslaitteen hanasta että tuulilasin tiivisteen alakulmasta.

Tuo tuulilasin tiivisteen alakulman vuoto oli helppo havaita erään kerran, kun olin ottanut kojetaulun pois ja sattui satamaan. Siihen alakulmaan laitoin tiivistemassaa ja sen jälkeen ei ole vuotanut.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 29.1.2013 10:30
Kirjoittaja JohnDoe
Äiti oli jäänyt Samaralla parkkipaikalle, ei saanut käyntiin. Kävin itse paikalla, ja auto käynnistyi ensimmäisellä yrittämällä. Epäilen, että kuskin ovikytkimessä todennäköisesti oli ollut jokin ongelma, eikä ollut siksi ajonesto normaalisti äidin yrittäessä kuittaantunut. Akun jännite oli ok ja mittasin, että latauskin oli 14,5 voltin luokkaa. Neuvoin, että ovikytkintä voi vaikka käsin painella useampaankin kertaan, jos ajonesto ei tunnu toimivan normaalisti. Toki tässäkin on kyseessä tarvittaessa helposti vaihdettava osa.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 29.1.2013 17:35
Kirjoittaja pressa
Mikäli ei ovikytkin toimi niin virrat päälle viideksi sekunniksi, virrat pois ja ajoneston voi kuitata ja sitten normaalisti käyntiin.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 29.1.2013 18:52
Kirjoittaja mush
Ja tuo Euro2 ainakin antaa kuitata ajoneston virtojen ollessa päällä. Tätä tapaa tulee käytettyä kun jostain syystä tulee istuttua autossa pitempään ennen liikkeellelähtöä.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 29.4.2013 21:25
Kirjoittaja JohnDoe
Käynnistymisen kanssa on ollut äidillä hieman vaikeuksia, saanut uuden akunkin siihen pisteeseen, ettei ole enää jaksanut starttia pyörittää. Epäilisin kyllä johtuvan siitä ovikatkaisijasta, eli pitää neuvoa aina kuittaaman ajonesto virtojen päälle kytkemisen jälkeen. Vai saisikohan tästä vuosimallista vielä ajoneston ns. huoltotilaan? Seuraillaan nyt tuota akkutilannetta, voihan sellainenkin toki olla mahdollista, että uudessakin akussa on jotain vikaa. Latausjännitteet mittasin ja olivat reilut 14 volttia.

Sitten huomasin, että pakoputkeen on tullut iso reikä ennen takapönttöä olevaan mutkaan. Täytyy hommata uusi putki ja vaihtaa jossain vaiheessa.

Re: Samara 1500i vm 2002

Lähetetty: 29.4.2013 22:49
Kirjoittaja t tulppu
Hiomapaperia vähän näyttää ovikatkaisijalle ja kiristää liitin tiukaksi ja katsoa muutenkin ovi kytkimen maattaminen koriin. Ja yhdistää lutikka kaksipuoleisella teipillä niin ei tarvitse vehata lutikan kanssa 110 toimenpiteet toiminut erittäin hyvin.