Sivu 1/1
Unkarilainen virranjakaja
Lähetetty: 4.9.2004 11:14
Kirjoittaja kettu
Venäläinen virranjakajan kansi ei sopinut paikoilleen: ei mennyt tarpeeksi pohjaan. Korjausoppaassa mainitaan unkarilaisen ja venäläisen jakajan eroiksi pyörijä ja katkojan kärjet, mutta eipä sopinut tuo kansikaan. Entinen Made in ´Hungary -kansi sopii hyvin. Mistähän noita unkarilaisia jakajan kansia saa ? Delta-autossa ei ollut kuin venäläisiä...
Lähetetty: 4.6.2005 13:36
Kirjoittaja tahko
Heti kärkeen vinkki. Älkää sitten hukatko vanhoja Motonetin, Bilteman ym. varaosaliikkeen kuvastoja. Niissä kun on noita varaosakoodeja ja ristiinsoveltuvuustaulukoita.
Itse en löytänyt eroja omasta kalustostani. Kun nyt muistelen niin omassa 1200 perusmallin Ladassa oli samanlainen jakaja kuin on tuossa 1200s Ladassa. Jokatapauksessa näyttäisi siltä että minulla on (1200s vm 84, 89) :
Virranjakajan kansi Ricambi Elettrici Auto 075 - 6604 847 025
FIAT 9 918 275
LADA 2102-37065-00
U.D.S.S.R. P-125-500
Lada (SU)
Lada 74 -->
Niva 78-79
Nova 80-->
Riva 83-->
Olisiko nuo ensimmäisessä kentässä olevat numerot vastaavat Fiat ja Lada tehtaan varaosanumerot sekä viimeinen jonkun SNTL:n standardin mukainen varaosanumero? Kannen sisäpuolella on stanssattu tekstit "Made In Italy" , "3" joku harakanvarvas (vissiin muovivalimon logo) sekä "3". Tämä italialainen tuli hommattua 1500s Ladaan vm 91, oli varustettu elektronisella sytytyksellä ja katalysaattorilla.
Biltemasta olen ostanut varaosanumerolla 56835 lähes vastaavilla mitoilla olevaa kantta. Se on aavistuksen verran korkeampi, mutta vastaavasti siinä on pidempi hiili. Tätä olen alunperin käyttänyt Ladoissani.
Menköön samoilla tulilla pyörijävertailu:
1500s (se em. kat auto) oli pyörijänä italialainen
Ricambi Elettrici Auto 076-946017R
946017R
LADA 2107-370620
LADA (SU)
häiriönpoistovastus 1,0 kOHM
Bilteman tiedot:
553003 ROTOR ARMS 8M
LADA 2101-37060-20, Lada 1.2 , 1.3, 1.5, Niva, Nova, Riva;
häiriönpoistovastus 5,16 kOhm
Kannattaa huomata että vaikka pyörijät ovat ulkoisesti samanlaisia, on niiden häiriönpoistovastuksissa suuri ero. En heti uskaltaisi vaihtaa pidemmäksi aikaa noit ristiin ettei elektroninen sytys kärsi tai naapurin TV ja radio saisi radiohäiriöitä.
Lähetetty: 4.6.2005 17:26
Kirjoittaja pressa
itse olen useista kärjellisellä sytytyksellä olevista tinannut hyppylangan yli tuosta pyöriän häiriön poistovastuksesta
tämän jälkeen on ollut kipinä parempi ja tyhjäkäynti hieman parantunut
Lähetetty: 4.6.2005 20:34
Kirjoittaja tahko
Kyllä sen voi oikosulkea ja vikatapauksessa näin on pakko menetelläkin, jotta saa koneen pois linjalta. Minulla on hanskalokerossa oikosuljettu varapyörijä, jotta vikatilanteessa saa hyvän kipinän. Hommaa haittaa jatkuvassa käytössä se, että radiohäiriöt lisääntyvät melkoisesti, ainakin minun toisessa autossani. En ole kokeillut muissa. Kun minulla on autossa tööttikone ja joskus joitain muitakin radioräkkylöitä niin kyllä niitä radiohäiriöitä yrittää minimoida.
Lähetetty: 5.6.2005 10:24
Kirjoittaja pressa
itselläni ei ollut eroa vaikka oli hypätty pyörijän yli kun käytössä oli silikonijohdot ja R tulpat
ei se vaadi tuota häiriönpoistoa niin paljon
itsellänikin ollut tuota radioroinaa autossa jonkin verran La Pmr 2m 70cm joskus jopa Hf-rigikin mutta peltipurkki jakajan päälle josta hyvä maadoitus niin kannen läpi tuleva häiriö pienenee
Re: Unkarilainen virranjakaja
Lähetetty: 5.6.2005 19:22
Kirjoittaja tahko
kettu kirjoitti:Venäläinen virranjakajan kansi ei sopinut paikoilleen: ei mennyt tarpeeksi pohjaan. Korjausoppaassa mainitaan unkarilaisen ja venäläisen jakajan eroiksi pyörijä ja katkojan kärjet, mutta eipä sopinut tuo kansikaan. Entinen Made in ´Hungary -kansi sopii hyvin. Mistähän noita unkarilaisia jakajan kansia saa ? Delta-autossa ei ollut kuin venäläisiä...
Tuohon unkarilaisen virranjakajan kannen saatavuusasiaan voisin todeta, että eipä niitä enää Bilteman kuvastossa olekaan. Delta-auton on pakko niitä ainakin kuluttaja-asiakkaille hankkia, onhan niillä varustettuja autoja myity alle 10 v sitten, jos nyt siten minulla on aiheesta oikeaa tietoa. Motonetin puolella näkyisi varaosanumero olevan 10-4458 ja hinta 4.71 EUR/kpl. Itse aavistin ongelman ja hankin niitä 4 kpl varastoon, olikos se nyt v. 2001 tai 2002, kun Bilteman äijät Tampereella sanoivat Ladan osien loppuvan heidän toimitusohjelmistostaan.
Lähetetty: 6.6.2005 21:29
Kirjoittaja tahko
Pääsin aitiopaikalle nuuskimaan ja se ns. unkarilainen virranjakaja tuntee seuraavia tyyppinumeroita (edellä mainittujen lisäksi), Kysymyksessä on Motonetin kauppaama tyyppi "facet", Made in Italy 625 ja harakanvarvas, eli just samanlainen kuin minulla oleva kat-Ladan varakansi. Tuo Boschin tyyppi on avainasemassa kun korvaavaa tulevaisuudesa hakee, nythän niitä vielä saa joka maitokaupasta.
2.8625 DISTRIBUTOR CAP 04F
Bosch
1 235 522 835 (I)
Fiat
9918275 (I)
Lada
2101-3706500 (I)
2107-37065-00
38-37065-00 (I)
Lada Niva 1600 12/76 05/87
Motonetin koodi 10-4458 1 244
Tuo jälkimmäinen ihmetyttää, sillä luettelossa se on pelkästään 10-4458.
Motonet myy venäläistä pyörijää, joka on tyypiltään: 030.3706.020 (Stelano i Rossii tai ainakin sinneppäin), Motonetin tyyppi: 10-4813 1 243. Taas tuo 1 243 ihmetyttää viivakoodissa kun se kerran luettelosta puuttuu.
Kärjet näkyisivät olevan tyyppiä Intermotor (Nottingham, England): 222630 ja Motonet tyyppi on 10-2261
Kannattaisi varmaan jatkossa käydä vähän enemmänkin tonkimassa korjaamoiden ja kavereiden roskiksia. Mitähän ne tykkäisi jos digikameralla alkaisi kuvailla niiden roskiksia?
Lähetetty: 6.6.2005 22:00
Kirjoittaja Lada-Jussi
niin noilla motonetilla ja biltemalla on omat varasto koodinsa osille, mutta on noi aika sekavat nuo virranjakajien kooditkin. Vanha alipainesäätimetön jakaja oli mallia R125 (kirjoitetaan kyrilisillä P125 joka ei siis tarkoita polski-fiatin samaista mallia) uudemmissa jakajissa on sitten uudemman neuvostostandardin mukainen osien numerointi. uudempi Ladan jakaja olisi siis 30.3706 (30.3706-01 lyhyt akseli) ja kärjetön 38-3706 (381-3706 lyhyt akseli)
edellä mainituille taas varaosanumero VAZ katalogissa on muotoa 2103-3706010-10 pitkä ja 2101-3706010-10 lyhyt, ilman -10 ilman alipainesäätöä ja niin edespäin.
numeroita riittää niin paljon kun riittää eri luetteloita ja miltä kantilta niitä aina tutkii
Re: Unkarilainen virranjakaja
Lähetetty: 7.6.2005 10:22
Kirjoittaja AI
kettu kirjoitti:Venäläinen virranjakajan kansi ei sopinut paikoilleen: ei mennyt tarpeeksi pohjaan.
Piti kokeilla ja hyvin meni paikoilleen. Laitoithan oikein päin? Jakajan rungossa oleva muovipala menee kannessa olevaan koloon...
Lähetetty: 7.6.2005 13:06
Kirjoittaja tahko
Sen muuten saa väärinkinpäin. Tuli keran kinaa asiasta ja sitähän piti vasiten lähteä kokeilemaan. Kyllä se vähän kanittaa ja pullistelee - voimaa pitää olla ja taitoa. Yhdessä asennossa muljauttamalla se menee ja saa jousetkin kiinni ilman ruuvaria.
Re: Unkarilainen virranjakaja
Lähetetty: 7.6.2005 21:57
Kirjoittaja Lada-Jussi
AI kirjoitti:kettu kirjoitti:Venäläinen virranjakajan kansi ei sopinut paikoilleen: ei mennyt tarpeeksi pohjaan.
Piti kokeilla ja hyvin meni paikoilleen. Laitoithan oikein päin? Jakajan rungossa oleva muovipala menee kannessa olevaan koloon...
mä en taas ole lukenut kovin tarkkaan, on jäänyt jotain huomaamatta. Noissa jakajan pyörijöissä on ainakin eroa sen mukaan onko unkarilainen vai venäläinen jos vaikka pyörijä on huonosti niin siten ei mene kansikaan. kannattaa melkein ottaa vanha malliksi, ainakin jos uutta pyörijää menee ostamaan, varaosaliikkeessä voi olla ihan minkälainen osa tahansa.