VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
pressa
Viestit: 10104
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuo pieni välys ei haittaa mitään. Mikään voima ei autossa yritä kääntää tuota sylinteriä. Ja normaali ruoste/lika poistaa välyksen ja taas seuraavalla keralla ovat jumissa sillä urassa kun pitää vaihtaa.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Askartelin kokeeksi tällaisen pellin palan, johon saa tuuletusikkunan lukon ruuveilla kiinni niin ei ole enää liiman varassa.
Mattopuukon terällä sai tuolta lasin ja kehyksen välistä kaavittua tiivisteen pois, jotta pelti mahtuu paikalleen. Vähän se pelti tuossa ensiksi heilui mutta ensitestin ajaksi kiilasin hammastikuilla pellin tiukkaan. Jälkeenpäin tuli mieleen että kaksipuolisen teipinkin olisi saattanut saada sinne tungettua tai sitten sikamassaa mutta kun tikuillakin onnistui niin pysykööt ne siellä niin kauan kunnes lahoavat. En uskonut ensimmäisne kappaleen onnistumiseen niin hieman hätiköidysti tuli taivuteltua ja ruuvipenkin leuoista tietty pari naarmua jäi näkyviin mutta tehdään joskus uusiksi jos alkaa haittaamaan, samoin reikien poraamisen kanssa oli vähän ongelmaa, kun en meinannut saada päätettyä että mitä reikäjakoa käytän ja kun sen sain päätettyä niin tietty eihän se sama jako tullut tohon kahvaosaan vaan aika paljon sai reikää viilata soikeaksi. onneksi ei näy sentään päällepäin.
tuuletusikkuna lukko3_b.jpg
tuuletusikkuna lukko2_b.jpg
tuuletusikkuna lukko1_b.jpg
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Viikonlopun testilenkillä tuntui tuuletusikkunan lukitussysteemi toimivan niin hyvin että voi toisellekin puolelle sellaisen tehdä, en vaan vielä ehtinyt, kun piti yläpallo vaihtaa. Kesällä jo alkoi käännöksissä välillä narisemaan mutta nyt viikonloppuna piti jo lähes jatkuvaa narinaa pienimmissäkin töyssyissä.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Mobiliaviikonloppuna irtosi takapönttö liitoksestaan parikin kertaa, ensin jääradalla Sastamalassa ja toisen kerran Mobiliasta kotiinpäin ajellessa. Klemmari kun pysyi tallessa niin sai helposti aina pistettyä takaisin, takakannakkeen pulttikin oli kadonnut, joten kiinnitin sen rautalangalla ja siitä se irtoaminenkin varmaan johtui kun pääsi takapönttö heilumaan. Lisäksi eturengas tyhjeni yön aikana, joten orkkis vararengasta piti kuluttaa useampi sata kilometriä. Onneksi sentään pumppu oli peräkontissa kun ei oikein ollut varapyörässäkään ilmaa.

Pyyhkijävivustosta piti hitsata yksi tappi kiinni, kun oli kuskinpuolelta lähtenyt se tappi pyörimään mukana jolloin tuli kauheasti väljää pyyhkijänvarteen. Vähän mietin, että pitäisikö pyyhkijänmoottori vaihtaa myös, mutta jätin vaihtamatta vaikka tosi nihkeästi se kuivaa lasia enää pyyhkii. Noin viisi vuotta ollut tämä moottori ja vivusto paikallaan.

Käyntiinlähtö kävi jo niin vaikeaksi, että sile oli tehtävä jotain. Jo kauan sitten tuli ostettua infrapuna-kärjet eli kärkien paikalle tulee mötikkä ja kondensaattorin saa ottaa pois. Vitkuttelin asentamista, kun olin siinä luulossa asennusvideoita katsoessa, että pitää purkaa koko jakaja mutta tarkemmin asiaa katsoessa niin ei tarvinnut kuin poistaa se akselia voiteleva huopapalanen. Siinä touhutessa huomasin että jakajankannen hiilikin oli tosi huono, ihan kuin olisi kipinöinyt siinä välissä. Sen verran tämän kapistuksen toimivuus epäilytti, että etsin toisen jakajan mihin muutoksen tein ja jätin vanhan jakajan peräkonttiin varalle. Asennus oli liiankin helppoa, uutena johtona tarvitsi vain puolan plussalta vetää virta mötikkään ja siihenkin jakajan pohjassa oli sopiva reikä mitä kautta johdon sai pujottaa. Aika näyttää että toimiiko miten luotettavasti mutta ainakin ensivaikutelma oli tosi hyvä.

Katsastuksessakin kävin ja eipä löytynyt vikoja, tällä kertaa katsoi aika tarkkaan nivelet läpi, että nyt voi luottaa siihen että väljää ei ole, joten pitäne jossain vaiheessa käydä pyöränsuuntauksessa, kun aiemmat kesärenkaat kului toisesta laidasta.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Ylävesiletku alkoi tihkumaan ja vaihdoin sen samantien uuteen. Kaasarista lada.h.s vaihtoi hieman suuttimia ja nyt kulkee pirteämmin, mutta vielä pitää vähän säätää, kun saattoi jäädä vähän laihalle.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Suuttimia hieman isonnettu ja nyt toimi taas paremmin. Ehkä vähän vieläkin kaipaisi jotain muutosta mutta pitäisi laajakaistalamdalla jo katsoa muuten menee liian vaikeaksi perstuntumalla sanoa.
Sain myös vihdoin askarreltua apukuskin kolmioikkunaan samanlaisen pellin lukolle kuin millaisen jo ajat sitten tein kuskin ikkunaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Katsastus ehti mennä vanhaksi ennenkuin kerkesin saamaan katsastuskuntoon. Olipahan puljaamista nesteiden kanssa.
Vuoti syylärin korkki, syyläri, ja ylävesiletkun lähtöhaara kannen välistä. Vaihdoin vielä varulta paisuntasäiliön letkunkin.
SItten kun pääsi vähän kokeilemaan jarruja, niin pahasti puolti vasemmalle. Vuoden vanhat jarruosat ja nyt jumii. Vasemmalla männät vähän liikkuivat mutta oikealla puolella olivat ihan jumissa, Sisemmän herkistelin jotenkuten liikkuvaksi mutta ulommän sylinterin purin. Vaan eipä sille oikein mitään osannut tehdä.

Vakiokatsastusasemakin oli lopettanut, olisihan niillä ollut toinenkin asema ja luultavasti sama tuttu väki vaihtanut sinne (eli jaksavat kauemmin hieroa jarruja dynolla jos pielessä kuin vieraassa paikassa) , mutta olivat hintaa nostaneet niin paljon, että ajattelin etsiä halvemman paikan jossa jatkossa käydä. Niin vain leima tuli sieltäkin vaikkakin etutunkinkorvakkeen alta löysivät pienen reiän alun. Etujarruissa heittoa 10% heittoa, ajossakin huomaa selvästi, eli ei ole edes mukava jarrutuksissa tällä hetkellä.
Vaan taitaa perän vaihto tulla seuraavana eteen. Satasen nopeudessa alkaa ääntämään jo aika pahasti.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 1839
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: VAZ-21023 - 1984 - Lada 1500 Combi deluxe "nappiscombi"

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Bensapumpun kalvo hajosi. Oli muuten ensimmäinen kerta minulle, vaikka aika kauan olen takavetoisia omistanut ja tämäkin ollut yli kymmenen vuotta minulla. Hyvä tuuri siinä, että ihan ajamalla se liikkui pihaan katoksen eteen, mutta sitten kun olisin sen siitä muutaman päivän jälkeen siirtänyt katokseen niin ei lähtenytkään käyntiin. Luulin kipinäviaksi kun päivänvalossa aika heikosti kipinä näkyi, mutta sitten kun otin bensaletkua irti niin huomasi että ei tule bensaa.
Jossain pitäisi olla korjaussarja mutten sitä löytänyt, sen sijaan löytyi uusi samanlainen käsivivullinen pumppu, joten pistin sen paikalleen ja sillä sitten lähti toimimaan.

Jäähdytinnestettä hieman jostain edelleen häviää mutta ei ollenkaan niin pahasti kuin aiemmin.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Vastaa Viestiin