Sivu 1/1
Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 16.7.2012 12:29
Kirjoittaja laduska
Morjens, mulle tulee huomenna kärjetön sytytys kuopiosta. Niin mites se asennetaan paikalleen, pitääkö olla esim 1-4 pytyt ykk. ja sit laittaa jakaja kiinni? Miten puolan johdot tulee siihen? Niin ja eikös se sytytyksen boksi pidä asentaa mahdollisimman viileään paikkaan?

Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 16.7.2012 12:58
Kirjoittaja äölkjhgf
Esim. 1-mäntä YKK, molemmat venttiilit kiinni. Siis puristustahti loppunut, työtahti alkamassa. Tällöin on 4-sylinterin venttiilit vaihtamassa pakoventtiilistä imuventtiilille.
(Ei siis riitä että 1 ja 4 YKK, myös nokka-akselin pitää olla oikealla kierroksella, sen näkee juuri noista venttiileistä. Kun kampiakselia pyöräyttelee 1-sylinterin venttiilit pitää pysyä liikkumatta ja 4-pytyssä tapahtua vaihtoa. Jos näin ei ole, pyöräytä kampiakselia kierros niin nokka-akseli pyörähtää puoli kierrosta).
Tällaisessa tilanteessa pyörijä osoittamaan 1-sylinterille menevään tulpanjohtoon. Tämän jälkeen johdot 3,4,2 virranjakajan akselin pyörintäsuunnan mukaisesti. Hienosäätö sitten ajoituslampun kanssa tai miten parhaaksi näkee.
Kuinka tarkka tuo lienee puolasta, kuuluuko sen olla mallia kärjettömälle tarkoitettu.
Kyllä sytkäboksi kannattaa laittaa mahdollisimman viileään paikkaan. Ja mielellään kiinni johonkin alumiiniseen jäähdytyslevyyn.
Kytkennästä en osaa sanoa mitään, yritä hakea kaavio jostain

Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 16.7.2012 13:27
Kirjoittaja äölkjhgf
Tuossa joku kaavio 2105. En tiedä onko oikea.

Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 18.7.2012 11:54
Kirjoittaja laduska
Kiitos kaikille sytytyksen asennus oli iha helppoa kun heinänteko

Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 18.7.2012 13:58
Kirjoittaja naco
Puolissa on eroa, koko kärjettömän tarkoitus on pystyä käyttämään korkeajännitepuolaa ilman kärkien palamisvaaraa..
Kärjellisen puola pelaa kyllä kärjettömän jakajan kanssa, muttei toisinpäin. Pyörijoissä on myös eroa, lähinnä siinä vastiksessa mikä on valettu sinne pyörijään...
Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 18.7.2012 22:29
Kirjoittaja jta
Ja nyt kun tässä on tästä järjettömästä sytytyksestä juttua niin tuota tulevaa projektia varten jo kyselisin että sopiiko tämän kärjettömän kans ihan mikä tahansa tarvike suurteho puola? Vai pitääkö alkuperäinen puola hommata kun on aika lahonnu tuo entinen.
Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 18.7.2012 23:46
Kirjoittaja separi
jta kirjoitti:Ja nyt kun tässä on tästä järjettömästä sytytyksestä juttua niin tuota tulevaa projektia varten jo kyselisin että sopiiko tämän kärjettömän kans ihan mikä tahansa tarvike suurteho puola? Vai pitääkö alkuperäinen puola hommata kun on aika lahonnu tuo entinen.
Toimii tarvikepuolat. Mulla oli bilteman pienikokoinen puola järjettömän kanssa. Siis
tämä. Muuten hyvä, mutta ottaa helposti ruostetta, enkä usko eliniän olevan mikään kummoinen, jos ei kunnolla suojaa tuota.
Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 19.7.2012 10:42
Kirjoittaja veli samara
Tuo puola on yllättävän hyvä. Voittaa kyllä peruspuolat mennentullen. Kokemusta löytyy. Ensin sätkyt vakiopuolalla, sitten toiset suurtehopuolalla. Ero on todella iso. Ainakin näin omassa fiatissa sekä suzukissa. Pitää laittaa ladaankin ja testata(ilman sätkyjä

)
Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 19.7.2012 13:45
Kirjoittaja jta
Noniin kiitokset tiedoista. Täytyykin laittaa korvan taakse tuo puola. Ja Veli Samaralla on sitten ihan kouriin tuntuvat todisteet tuon puolan tehosta.

Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 19.7.2012 14:49
Kirjoittaja veli samara
Kyllä. Mutta onhan nuo OIKEAT(siis joku laatu merkki)tehopuolat varmaan vielä parempia. Mutta jos on matkalla biltemaan ja rahasta ei ole pulaa

(kaikista kallein yleismallinen) Niin mikä ettei

Re: Kärjetön sytytys asennus
Lähetetty: 19.7.2012 15:07
Kirjoittaja äölkjhgf
Tuosta kouriintuntuvasta kipinästä tuli mieleen, eräs jo eläkkeellä oleva työkaverini testasi kipinän tulon yksinkertaisesti tunkemalla pikkusormensa mopon tulpanhattuun ja polkaisemalla kammesta.
Käden riuhtaisusta huomasi että tulpanhatulle asti kaikki oli kunnossa
