Sivu 1/1

Tuulilasinpyyhkijät tarraa lasiin

Lähetetty: 7.11.2003 22:52
Kirjoittaja navlibahta
Noh, onkohan tätäkin aihetta ennen käsitelty jo, mutta kerrataan taas.

Onko tavallista, että pyyhkijänmoottori ei jaksa veivata tihkuasennossa vinkkareita edes yhtä kertaa lasin "yli" ylös ja takas alas, vaan vinkkarit jää typerästi keskelle lasia. Ja sitten seuraavalla kierroksella taas "puoli kierrosta" takas alkuuun, jne.

Ongelmassa ei ole kyse liian kuivasta tuulilasista, hurjasta vauhdista, jolloin vinkkarit liimautuisivat lasiin tai edes uusista pyyhkijänsulista. Ongelma ilmenee vaikka lasi olisi sateesta märkä, ajaa 40 tai 100 km/h ja vinkkaritkin on jo vuoden vanhat (pyyhkivät hyvin muuten)

Noh, vaiva on periaatteessa pieni, mutta sitäkin tylsempi kun joutuu vispaamaan pyyhkijät aina "jatkuvan toiminnon" avulla takas ja tihkua ei voi käyttää ollenkaan. Voiko pyyhkijänmoottori olla syynä temppuiluun vai voiko syy olla esim. pyyhkijän varsissa - jos ne painaa sulat liian lujaa lasia vasten? Auto on '97 2104.
N-b :roll:

Lähetetty: 8.11.2003 9:58
Kirjoittaja Nonnis
Ei oo normaalia. Mun yks kaveri juuri ihmetteli kuinka ärhäkkäästi sulat liikkuu tihkukytkimelläkin. Siis toki harvemmin, mutta ärhäkkäästi.

Vialliset pyyhkimet

Lähetetty: 8.11.2003 10:49
Kirjoittaja Jaska HKI
Kun pyyhkimet toimivat vain toisessa asennossa,viallinen piiri on kokeiltava.Tarkista,että johtimet eivät ole löysällä tai hapettuneet,katkaisinkin voi olla rikki.Taukokytkin voi olla erillinen laite moottorin vieressä.
Jos pyyhkimet toimivat liian hitaasti,se voi johtua vivuston toimintaa haittaavasta tekijästä tai moottorista johtuvasta viasta.Mittaamalla pyyhkijän moottorin ottama virta voidaan tehdä johtopäätöksiä viasta.Jos virta on yli 3 ampeeria jokin jarruttaa moottorin toimintaa(vääntynyt vivusto,vivuston ympärille kiertynyt rätti,liika klappi vivustossa tms)Jos virta on taas alle 3 amppeeria on vika kommutaattorissa tai hiilissä.
Joissakin malleissa on pyyhkijän virtapiirissä rele.Sen suojus kannattaa irroittaa ja tarkistaa,että kaksoiskontaktit ovat oikeassa asennossa.Taivuta tarvittaessa kontakteja tai avaa kontaktin kiinnityskorvakkeen ruuvi.
Kerran minulla on ollut Fiatissa pyyhkijäongelma,joka johtui pyyhkijänvarren läpivientiholkkien kuluneisuudesta,jonka johdosta koko systeemi vääntyi kieroon estäen moottorin toiminnan.

pyyhkijät

Lähetetty: 12.2.2004 12:52
Kirjoittaja Lada_VFTS
Vika on todennäköisesti sulakerasiassa,kuten moni muukin sähkövika kanttilamppuisessa että kokeile vaihtaa uusi sulakerasia

Lähetetty: 12.2.2004 22:15
Kirjoittaja Boris
Lada_VFTS kirjoitti:Vika on todennäköisesti sulakerasiassa,kuten moni muukin sähkövika kanttilamppuisessa että kokeile vaihtaa uusi sulakerasia
Toihan olis vähän sama, kuin jos aina kun wintoosaan tulis vikaa formaisit kovon ja asentaisit käyttiksen uudestaan...

Ehdottaisin samaa kuin Jaska. Eli mittari kauniiseen kätöseen ja räplään.

Lähetetty: 13.2.2004 11:10
Kirjoittaja Lada_VFTS
Boris kirjoitti:
Lada_VFTS kirjoitti:Vika on todennäköisesti sulakerasiassa,kuten moni muukin sähkövika kanttilamppuisessa että kokeile vaihtaa uusi sulakerasia
Toihan olis vähän sama, kuin jos aina kun wintoosaan tulis vikaa formaisit kovon ja asentaisit käyttiksen uudestaan...

Ehdottaisin samaa kuin Jaska. Eli mittari kauniiseen kätöseen ja räplään.
Niinhän se on, mutta katsoppas sulakerasian sisälle niin huomaat syyn minkä takia useimmat sähköviat on sen aikaansaannosta, rasian sisällä on pelkkää kylmäjuotosta. Rasian voit yrittää korjata jos omistat hyvän kolvin ja uskomatoman hyvät hermot lisäksi ylimääräinen aika ei ole pahasta. Rasiasta palaa yleensä foliot poikki. Joskus pyyhkijöiden vika on huono maadoitus kiertää muistaakseni pissapojan pumppujen kautta

Lähetetty: 13.2.2004 13:48
Kirjoittaja Boris
Lada_VFTS kirjoitti:Niinhän se on, mutta katsoppas sulakerasian sisälle niin huomaat syyn minkä takia useimmat sähköviat on sen aikaansaannosta, rasian sisällä on pelkkää kylmäjuotosta. Rasian voit yrittää korjata jos omistat hyvän kolvin ja uskomatoman hyvät hermot lisäksi ylimääräinen aika ei ole pahasta. Rasiasta palaa yleensä foliot poikki.
No eihän sen sulakeboksin vaihto samanlaiseen sitten auta, jos niissä on vikaa. Eli vaihtaessa täytyisi osata tarkistaa uusikin boksi kylmien juotoksien varalta. Onhan siinä iltapuhdetta, mutta ehkä silti voisi olla helpointa tehdä se vanha boksi toimivaksi, jos se siis sillä juotoksien tarkistamisella onnistuu.

Ihan hyvä vinkki muuten, enpä ole tullut tarkistaneeksi omaa sulakeboksia ja sen juotoksia, kun on noita sähkövikoja enempi ja vähempi itelläkin.

Lähetetty: 16.2.2004 10:56
Kirjoittaja Lada_VFTS
Boris kirjoitti:
Lada_VFTS kirjoitti:Niinhän se on, mutta katsoppas sulakerasian sisälle niin huomaat syyn minkä takia useimmat sähköviat on sen aikaansaannosta, rasian sisällä on pelkkää kylmäjuotosta. Rasian voit yrittää korjata jos omistat hyvän kolvin ja uskomatoman hyvät hermot lisäksi ylimääräinen aika ei ole pahasta. Rasiasta palaa yleensä foliot poikki.
No eihän sen sulakeboksin vaihto samanlaiseen sitten auta, jos niissä on vikaa. Eli vaihtaessa täytyisi osata tarkistaa uusikin boksi kylmien juotoksien varalta. Onhan siinä iltapuhdetta, mutta ehkä silti voisi olla helpointa tehdä se vanha boksi toimivaksi, jos se siis sillä juotoksien tarkistamisella onnistuu.

Ihan hyvä vinkki muuten, enpä ole tullut tarkistaneeksi omaa sulakeboksia ja sen juotoksia, kun on noita sähkövikoja enempi ja
vähempi itelläkin.
Kannattaa kuitenkin hommata varalle toinen rasia ennenkuin alkaa purkamaan omaansa jos ja kun jotain hajoaa purkaessa. Tietenkin jos jostain löytää 1700 sulakerasian on jo vähän parempaa tekoa kuin vanhat.