Sivu 1/2

Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 1.5.2012 17:51
Kirjoittaja naksu007
Eli mites tollanen apusimpukka vaihetaan? Ihan vaiheittain jos joku vihtisi kertoa. Ja saako laakeroituja apusimpukoita suomesta? Vai pitääkö idän matkalaiselta kysyä toisko? Hakua käytetty mutta ei ohjeita löytyny. Niinkun allekirjoituksesta näkee auto on 1500S axtec vm94.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 1.5.2012 18:23
Kirjoittaja Jonsson
Autoo ilmaan tekee asiat helpommaksi,isket tai varovasti koitat saada keskitangon ja raidepään irti varresta (2kpl) ja itse simpukkahan oli kahdella läpipultilla runkopalkista läpi. Kaverin kans näppärä vaihtaa.

Ja mulle muistaakseni tuli Rtjn45 tai ainakin lähelle tommonen nick. Kysäse yvllä siltä osaa antaa neuvoa luulisi.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 1.5.2012 18:52
Kirjoittaja pressa
Helpoin tapa on irrottaa se sektoritanko ( vai mikä se on, joka on kiini tuossa apusimpukassa) apusimpukasta. Sen jälkeen apusimpukan pultit irti ja uusi tilalle, ja tanko paikoilleen. Tanko irtoaa ulosvetäjällä avustamalla. Näin vaihtaen ei vahingossa vahingoita raidetangon niveliä. Eroa hyvän voidellun tavallisen apusimpukan ja kuulalaakeroidun välillä ei paljoa ole. Toki jos apusimpukka vähänkin ahdistaa niin kuulalaakeroitu tuntuu paljon köykäisemmältä käännellä.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 2.5.2012 21:33
Kirjoittaja naksu007
Kiitos vastauksista! Täytyy katsoa auton alle että tietää suurin piirtein mitä pitää purkaa. Ja jos sen kesälomalla vaihtaisi.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 8.3.2013 8:58
Kirjoittaja 1200L Red
Onkohan apusimpukassa jo vaseliinit valmiina?Ja mitähän vaseliinia siinne kannattais laittaa ennen asennusta?Ja kuin paljon työnnetään vaseliinia?Tämä tietysti voi olla simpukkakohtainen asia :) , mutta kysyn nyt kuitenkin.Kyseessä siis nappiksen simpukka.Kaa3 merkiltään, tai valmistaja.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 8.3.2013 9:04
Kirjoittaja pressa
Jos jossain on rasvanippa niin rasvaahan laitetaan prässillä niin monta painallusta että jostain tulee ulos. Toki jos kohde on vaikeissa oloissa niin sitten laitetaan vielä muutama painallus lisää. Kohteissa kannataa käyttää aina parasta mahdollista vaseliinia (ei sitä halpahallin halinta nimetömässä tuubissa myytävää)

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 8.3.2013 9:09
Kirjoittaja 1200L Red
Ok.Sitten vielä se, että onko joitain merkkejä jotka sopivat apusimpukkaan parhaiten?Kestävät jäykistymättä talven pakkaset.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 9.3.2013 8:35
Kirjoittaja Pekka
Eiköhän siinä ihan perus vedenkestävä vaseliini (punaista) ole ihan hyvä. Itsellä on vain kuulalaakeri mallia käytössä.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 5.4.2013 11:26
Kirjoittaja 1200L Red
Nyt vaihdatin apusimpukan paikallisella korjaamolla.Mutta hajottivat jonkun nivelen suojakumin simpukkaa irrottaessa.Joku kiinteä nivelen kumi,prässätty nivelhässäkkä.Onko se raidetanko vai mikä?
Jokatapauksessa se nyt pitäs sitten hommata uus ja vaihdattaa siellä.Kertokaa mulle mikä tanko tai akseli se vois olla.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 5.4.2013 18:01
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:Helpoin tapa on irrottaa se sektoritanko...Tanko irtoaa ulosvetäjällä avustamalla. Näin vaihtaen ei vahingossa vahingoita raidetangon niveliä.
Tässäkohtaa voisi sanoa että mitä minä sanoin, toki ei kannata uskoa mitä minä kirjoitan kun en näistä mitään tiedä. Ja kyseessä on nyt ilmeisesti raidetanko jota ei enää Suomessa virallisesti varaosana myydä. Onneksi meillä on nyt mansemotors, tokstornivako, jaakkima yms yms. jotka idästä varaosia tuovat (ja tankoa saa Venäjältä).

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 5.4.2013 20:50
Kirjoittaja Jokari
Siellä on varmaan taas hakattu ulosvetohaarukalla nivelet irti, sillä saa kyllä kumit paskaksi satavarmasti. Saa ne irti sellaisella jokaiselta korjaamolta löytyvällä kunnollisella ulosvetäjällä hajottamatta kumeja mutta ilmeisesti ei ole asia juuri kiinnostanut.
Just tälläisten juttujen takia tulee kohta 10 vuotta viimeisestä korjaamokäynnistä (pl. pyöränsuuntaukset ja päästömittaukset)

En ole yhtäkään apusimpukkaa vaihtanut niin että olisin sektorivartta irrottanut nivelien päästä. Pulttipyssy kannattaa kyllä olla, muuten meinaa olla melko viheliäistä sen vakion simpukan toisen mutterin avaaminen...

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 6.4.2013 8:08
Kirjoittaja 1200L Red
Joo, jotenkin ei tän foorumin apusimpukan vaihto-jutut ja tän korjaamon tekeminen kohdanneet.Ei valitettavasti edes tienny oikeeta nimeä osalle jonka hajoitti, tai siis sen kumin nivelestä.En mä tosin maksanu viä mitään remontista.Nyt pitää vain käydä siä selvittämäs mikä osa siä nyt sit hajos :D
Veikkaatte siis että se ois kuite raidetanko.
Sen enempää ketjukorjaamoa mollaamatta.Kyllä siellä kaikki hyvät välineet ovat olemassa, mutta ehkä kiire ja se kiinnostus "vain" Ladan korjaamiseen ei ehkä ole sitten riittävä.Vähän hutiloinnin makua.
Hitto kun täällä ei ole sellaista hyvää yksinkertaisten autojen korjaamoa.Vain näitä piuhat kiinni, vikakoodia varten ja uusi osa tilalle korjaamoja.Sitten kun pitäs vähän käyttää työkaluja huolella, jälki on sit tätä.
Palataan asian tiimoilta maanantaina..

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 6.4.2013 8:29
Kirjoittaja pressa
No yksi vaihtoehto on vaihtaa siihen niveleen uusi kumi, mikäli se ei muuten ottanut itseensä.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 6.4.2013 8:52
Kirjoittaja 1200L Red
En ole nähnyt paikkaa vielä,hain vain auton töihin mennessäni.Väitti että se on prässätty kumi.Olis kuulemma vaihtanu jo, mutta kun ei ole vaihdettavissa.Pitää kuulemma vaihtaa joku tanko kokonaan.Siinä tangossa on tuo nivel tms kiinni.Olen täysin korjaamon tiedon varassa vielä täs vaihees.En ole vielä edes itse kömpiny alle, jos näkis jotain.

Re: Apusimpukan vaihto.

Lähetetty: 6.4.2013 12:32
Kirjoittaja 1200L Red
Nyt on kömmitty alle vähän.Ei ainakaan iso reikä kumissa, en löytäny sitä.Täytyy tutkia korjaamon nosturilla.Ratin ne ainakin sai vinoon, ja ihmeellisen resonoinnin aikaiseksi kun kääntää ratia hieman oikealle.Joku kai hieman ottaa osumaa, koska jurisee hieman :) .
Saavat sit tarkistaa auraukset yms.