Sivu 1/2

Bensan blandaaminen polttoöljyllä säästöstyistä

Lähetetty: 23.8.2004 18:25
Kirjoittaja Gabo
Terve

Mitenkähän lada 1200l:n käy jos tankkiin lorauttaa 95:n jatkeeksi polttoöljyä. Luulisin maallikkona että jos jatketta on vähän, sittä ei huomaa. Mutta jos laittaa paljon, niin auto käy huonosti. Missähän menee tuo vähän ja paljon raja?

Nykyisillä bensan hinnoilla tekisi mieli kokeilla tuota blandausta, mutta jos jollakulla on jo ennestään kokemuksi a siitä millaisella sekoitus-suhteella homma vielä toimii niin kuulisin mielläni kommentteja.

Lähetetty: 23.8.2004 18:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Ensinnäkin se on veron kiertoa,josta voi seurata jälkivero.Toiseksi sytytystä voi joutua rukkaamaan aika rajusti ja tehot laskee.Kolmanneksi auton kylmäkäynnistysominaisuudet häviävät lähes kokonaan ilman moottorin ja imusarjan esilämmitystä.Moottori kuluu nopeammin koska "löpö" rikkoo ölykalvon sylinterin seinämiltä......

Lähetetty: 23.8.2004 18:42
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Pikkupoikana kokeiltiin kuplavolkkarin menovedeksi 50/50 seosta.Kyllä se lämpösenä toimi jotenkin mutta kylmäkäynnistys ei onnistunut.Putkesta tuleva käry ja haju paljasti heti ettei oikein ajeta luvallisella aineella.Tulpat karstottui ja kokeilu jäi siihen.
PÖ:n käytöstä diesel-autossa laskutetaan kuulemma käryn käydessä jotain 10000 erkkiä,joten en suosittele.Ja kun verottajasta on kysymys,niin on ulosottokelpoista ilman oikeuden päätöstä.

Lähetetty: 24.8.2004 11:08
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Itse olen hakenut ladan rajoja kikkailemalla oktaaniluvun kanssa. Viimeisen vedos oli 50/50-suhteella 92 ja 76 oktaanista venäjältä tankattuna. Todellinen oktaaniluku siis noin 84. Toiminta lähes normaalia, kovasti vedättäessä nakutteli mutta normiajossa kulki kuin ajatus. Haju aivan kauhea joten kaupunkiolosuhteissa paikallaan käyttämistä tuli välttää. Yllättävää kyllä kulutus oli varsin kohtuullinen. Nyt olen kuitenkin palannut takaisin 92-95 linjalle.

Tuo pölön kanssa lantrailu paljastuu kyllä savusta ja halusta mutta jos jotain muuta palavaa kuten metanolia tai tolueenia laittaa jatkoksi on käryämisen riski monessakin mielessä oleellisesti pienempi.

Lähetetty: 24.8.2004 17:24
Kirjoittaja veli alexei
Pöhö-Andrei kirjoitti:Tuo pölön kanssa lantrailu paljastuu kyllä savusta ja halusta mutta jos jotain muuta palavaa kuten metanolia tai tolueenia laittaa jatkoksi on käryämisen riski monessakin mielessä oleellisesti pienempi.
Eikös noi alkoholit ole viellä kalliimpia kun bensiini... Että siinä kohden ei tule säästöä.

Lähetetty: 24.8.2004 20:10
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
On toki, mutta jos sattuu tuntemaan esim kaverin kaverin joka puolestaan on töissä sellaisessa tehtaassa mistä kyseistä ainetta voisi haltuunsa saada niin pienen kokeilun voi toki suorittaa.

Nyt puhun ainoastaan omasta puolestani. Kyseinen oktaanikokeilun tarkoituksena oli ainoastaan todeta ladan muuntautumiskyky huomattaviinkin oktaaniluvun vaihteluihin. Yhtenä syynä kokeilun suorittamiselle oli matka Ladalla Petroskoihin. Aina kun ei välttämättä bensa-asemilla ole kunnon tavaraa kaupan niin tätä 76-oktaanista liurua löytyy aina, tai viimeistään sitä voi ostaa jostain kuorma-autosta, tietenkin edellytyksenä että sen saa pysähtymään kohdalle. Halusin siis vain varmistaa että tarvittaessa lada taipuu myös tähän.

Ja mitä vielä tulee tähän polttoöljyn kanssa pelailuun niin sekin on huomattavasti kalliimpaa kuin 98-oktaaninen bensa TNK-jakeluasemalta ostettuna, eli se säästäminen on taas niin suhteellista.

Janossa joudaan vaikka likaisempia vesiä...

muistoja

Lähetetty: 24.8.2004 21:31
Kirjoittaja Lada-Jussi
tulihan mieleen tapaus kokoontumisajoissa, eli syystapaaminen kirkkonummella Porkkalassa. Huoltoasemalla jonne kokoonnuttiin joku mersu kuski tankkas vahingossa dieseliin bensaa. Lada kerholaiset sitten osti mersun tankista autoihinsa tätä 95-diesel seosta ja hyvin Ladat toimivat. Tarkaa ei kai tiedä mikä oli seos suhde mutta enempi kai bensiiniä.

millos tää reissu muuten oli 2001? vai oliko jo 2000? kyllä tää aika kuluu....

5l dieseliä, 15l bensaa. Toimii Ok.

Lähetetty: 24.8.2004 21:58
Kirjoittaja Gabo
Pitihän tuota kokeilla. Ainakin tuollisella 5l diseliä, 15l bensaa seoksella minun lada toimii ihan ok. "Tehot" ei kadonneet, kulki lämpimänä nykimättä saman mitä bensalla. Kylmänä oli startin kanssa ongelmia, auto kyllä lähti käyntiin helposti mutta savutti huomattavan paljon.

No, kokeiltu on ja siihen jäi. Tankkasin tänään tankin täyteen taas puhdasta 95:ttä. Pitäähän sitä verot maksaa. Jos vaikka laittaisivat niillä veromarkoilla teiden päällysteet vähän parempaan iskuun.

Lähetetty: 25.8.2004 15:58
Kirjoittaja Pöhö-Andrei
Näin on. Laskin tuossa noin hinnat. 98okt 42snt/litra 95okt 39snt/litra 92okt 37snt/litra ja lostava 76okt 31snt/litra.

Eli suuria hintaeroja ei 92-98okt välillä ole.

Visu mies laittaa petroolia tankkiin

Lähetetty: 26.8.2004 22:19
Kirjoittaja Odessa
Joskus 1970-80 lukujen vaihteessa oli mm. jenkki pakuja petrooliversioina tarjolla. Bensa oli kallista, mutta iso kone jaksoi vääntää huonommallakin polttoaineella. Saabin jotain 99 mallia oli myös kerosiinina. Näistä innostuneena muuan kaverini muutti tippa-rellunsa petroolille. Teki konehuoneeseen muutaman litran vetoisen tankin bensaa varten ja kolmiasentoisen hanan polttoaineletkuun. Vehje toimi kuten venemoottoreissa: käyntiin bensalla, lämmettyä vaihto petroolille ja sammuttaessa jälleen ensin bensalle. Ei ongelmia käynnistymisen kanssa.
Mutta sittenhän valtiovalta huomasi tukkia tämän porsaanreiän ja lätkäistä dieselveron petrooliautoille.

Lähetetty: 27.8.2004 18:37
Kirjoittaja liero
onhan tuota pööllä lanttausta tullut testailtua ,ainakin 1.6 daadaa toimi ihan hyvin kun ei yli 30% pöötä sekaan laittanut. savutti vähän enemmän ja haisi mystiselle ,mutta lähti käsiryypyllisenä käyntiin myös talvella , hieman pitempään joutui tosin ryyppy päällä ajeleen ennen ku pelitti kunnolla . 50% sotkulla nakutti kone ja muija vieressä yhtä kovaa... :shock: ja sauhu oli sankkaa

Lähetetty: 28.8.2004 18:34
Kirjoittaja Jaska HKI
Dieselmoottori kirjassa Kleimola/Pohjanpalo sanotaan:
-petrolia lisättäessä öljyn viskositeetti laskee,mikä voi vaikuttaa ruiskutuspumppujen ja sylintereiden kulumiseen.Myös tilavuuden mukainen lämpöarvo pienenee,mikä taas vaikuttaa moottorin tehoon.
Autoteknillinen käsikirja/Savolainen
-petrolin oktaaniluku noin 50,mikä aiheuttaa sen että nakutusherkkyys lisääntyy petrolia lisättäessä.
-palaakseen kunnolla petroli tarvitsee 25% enemmän ilmaa kuin moottoribensiini.Ilma-alimäärä johtaa epätäydelliseen palamiseen ja moottorin karstoittumiseen...

Lähetetty: 2.9.2004 21:35
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Valopetroolia löytyy litran pulloissa,moottoripetroolia ei ole saanut enään pitkään aikaan (10 v. ?).

Lähetetty: 2.9.2004 22:39
Kirjoittaja RTJN65
Mitähän eroa on noilla valopetrolilla ja moottoripetrolilla??.

Aiankin tossa 90 alussa oli venäjällä myytävänä Ladaan sellaisia kuppimäntiä joka mahdollisti 76 oktaanisen käytön. Saatiin siis puristusta alhaisemmaksi ja siten ilmaa lisää koneeseen. Kaipa se nakutusherkkyys väheni samalla.

Kukaan sikäläisistä kavereista ei moista omaansa asentanut, tänään eivät tosin enää Ladalla ajelekkaan.

Lähetetty: 16.5.2005 22:15
Kirjoittaja ^pena^
oon käyttäny ladassa 50/50 bensaa ja löpöö.ainut haitta puoli on huono käynnistyminen ja kova savutus...