Sivu 1/1

ladan nokka-akselit

Lähetetty: 21.1.2012 16:53
Kirjoittaja mahotonpena
onko kaikkien ketju koneellisten koneitten nokka-akselit samanlaisia ja käykö ne päikseen? vai onko joku nokka parempi? ja onko saatavilla sellaisia lieviä viritys nokka-akseleita ladaan mitkä toimii vielä vakio venttiilin jousilla kuten esim volvon koneseen on sellaisia vaihtoehtoja........ jos sellaisia nokkia löytyisi niin semmosta saisi kaupata minulle.kiitos!!!!!

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 22.1.2012 0:05
Kirjoittaja Tooberi
kaikkien takavetoisten, niin remmi kuin ketju koneiden nokat ovat samanlaisia ja käyvät keskenään. periaatteessa saa millaisen nokan vain haluaa. vaihtoehtona hiotuttaminen vanhasta tai uudesta ja uuden viritys nokan ostaminen. venäjän tuojilta kun kyselee niin on erilaisia vaihtoehtoja uusia nokkia.

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 22.1.2012 19:09
Kirjoittaja START
ja pääsääntösesti toimii vakiojousilla hyvin, säädettävä nokkapyörä on miltei pakollinen
sit joku 320 asteinen voi jo vaatia jäykemmät jouset, se on tapaus kohtasta

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 17.5.2012 11:42
Kirjoittaja naco
FAKTAA!!

Takapotkuun on saatavana 3 erilaista "vakionokkaa"


Perinteinen 2101 nokka-> kaikki koneet 1200-1800
Oma mielipide: Ihan kiva vakiossa 1300 remmikoneessa, kun laittaa jaon 1-hampaan (nokkapyörästä) myöhäselle, tämä tuo lisää kierroshaluja koneeseen.

Niva 21213 nokka -> kaikki koneet 1200-1800, eroa edelliseen verrattuna noin 12 astetta aukioloaikaa enempi imupuolelle ja noin 1,2mm enempi nostoa pako ja imuventtiileille.
Oma mielipide: 1300 remmikoneessa, oikein säädettynä aiheuttaa hirveän vääntöefektin, melkein, kuin 1600:lla ajaisi, erittäin mukava kaupunkiajossa, paras käyttöalue 2-4r/min. Korkeaviritteisissä koneissa (kovat puristussuhteet) hieman nakutusherkkä, varsinkin korkeilla kierroksilla.

Chevy niva /uusi niva joissa 1-rivinen ketju 21214 nokka-> vain 21214 moottorit joissa hydrauliset nostajat, ei tietoa asteista ja nostoista. Erittäin epäsuosittu moottorinvirittäjien piireissä (toki kyllä niitäkin fanaatikkoja löytyy, jotka vannoo hydraulinostajien nimeen)
Oma mielipide: Mitääntekemätön laite, nostajien (lähinnä öljylinjan) rikkoontumisherkkyyden takia, liikaa liikkuvia osia, täysin epäonnistunut Venäjän insinöörien yritys kopioida ooppelia!

Yllämainittujen, uusien nokkien hinnat pukkeineen on jossain 60 kantturoilla.

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 17.5.2012 13:50
Kirjoittaja veli samara
Eli käykös tuo 21213 nokka sitten suoraan esim 2101 nokan tilalle(ilmeisesti), ajattelin jotain tuollaista hieman piristävää nokkaa omaan autoon. Säädettävä nokkapyörä löytyy. Sitten ei enään puuttuisi kuin pakosarja.

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 30.5.2012 19:22
Kirjoittaja laakkonen-1,5
KYLLÄ NE KAIKKI KÄY MUUTAKO PANEE PAIKOILLEEN JA KOVAA AJOA. MUUTEN KUTEN NACO SANOI, MUISTELEN 80-LUVULLA KUN KORTIN SAI JA ALETTIIN ETSIMÄÄN LADAN VIRIÄ NIIN JUURI TUO HAMPAAN HEITTO HUOMATTIIN SILOINKIN,,JA POIJAT KYSELI ET MITEN TEILLÄ KUMI PALAA?,HEH,,, :D

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 28.8.2012 8:00
Kirjoittaja waffen
osaako kukaan sanoa muuten paljonko puristuksia kestää Niva 21213 nokka akseli ennenkun nakutuksesta rupee oleen haittaa???

Re: ladan nokka-akselit

Lähetetty: 29.8.2012 21:48
Kirjoittaja START
eihän se nokka siitä hajoo :roll:
mutta itse kysymykseen.. kyllä kai se jonkun verran yli kympin kärsii olla, yleensä noissa kireemmissä on tullut käytettyä jo jonkin asteista virinokkaa, niin vaikea mennä tarkkaan sanoon miten käyttäytyy jos ei puhalla läpi yhtään. luulen että toimii kun pysytään jossain matalissa kympillä alkavissa luvuissa.
riippuu tietysti monesta asiasta. seoksista ja sytkästä ja palotiloista.. pikkasen antavat pelivaraa kuitenkin