Sivu 1/2
nivan kaasari
Lähetetty: 12.1.2012 22:49
Kirjoittaja waffen
Kun nivalla menee jyrkkään mäkeen niva sammuu eikä meinaa käynnistyä millään ja sittenkun käynnistyy kaasu pohjassa auto käy tosi huonosti tyhjäkäyntiä ilmeisesti kaasari tulvii. kaasuttimesta on koho pintä säädetty oiken, mutta pitäisikö kohon asentoa muuttaa että auto ei tukehtuisi vai mitä tehdä. mäen jyrkkyydestä kertokoon se että vetokoukku ottaa maahan kiinni, nivassa korotukset ja isommat renkaat. Niva kyllä menisi jyrkästäkin mäestä mutta kun se tukehtuu , ja kaasutin on uusi venäläinen 1.6 moottoriin tarkotettu.
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 13.1.2012 9:04
Kirjoittaja pressa
Jos käännät kaasuttimen toisinpäin ja teet vivuston uusiksi niin saataa pelata. Kaikki kaasuttimet joissa on koho on tehty pystyasentoa varten, toki eri kaasuttimissa on eri häiriöherkkyys kallistuskulman muuttuessa.
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 13.1.2012 16:25
Kirjoittaja punanenä
Tähän vikaan ei weeberikään auta, tekee saman jutun. Niistä jyrkistä nousuista on vaan äkkiä päästävä ohi.
K-151 (volga/uaz) Kaasutin toimii hyvin jyrkissä kallistuksissa ja menee suoraan nivan imusarjaan.
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 13.1.2012 17:42
Kirjoittaja waffen
punanenä kirjoitti:Tähän vikaan ei weeberikään auta, tekee saman jutun. Niistä jyrkistä nousuista on vaan äkkiä päästävä ohi.
K-151 (volga/uaz) Kaasutin toimii hyvin jyrkissä kallistuksissa ja menee suoraan nivan imusarjaan.
pitäsköhän hommata sit tollainen k-151 kaasutin taikka sitten jos asentaisi ruiskun

missähän kulmassa niva muuten menee ympäri ?
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 14.1.2012 15:21
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Äkikseltä rakennekuvista katsoen näyttäisi siltä, että K-151 -kaasutin ei ole kovin herkkä taaksepäin kallistumisesta aiheutuvalle tulvimiselle.
K-151:stä on juttua täällä
http://issuu.com/sepptiming/docs/tufyak ... ator_k-151
Solex-malliset alkuperäiskaasuttimet ovat herkempiä kuin K-151.
***
Mutta tämä nyt näin kuvista katsotun kohokammiorakenteen perusteella sanottua, eikä välttämättä oikeaa tietoa.
***
Solex-malli on tarkoitettu enemmänkin tielle ja kohtuullisille kallistuskulmille. Solexin rakenteen ajatus on, että kiihdytyksessä ja ylämäessä polttoainepinta nousee ja seos rikastuu, mikä on järkevää. Haittapuolena sitten kaasuttimen tulviminen, kun kaasutin kallistetaan lähes kyljelleen kohokammion puolelle.
menestystä
SvS
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 14.1.2012 17:11
Kirjoittaja äölkjhgf
Onkohan kellään kokemusta kalvotyyppisestä kaasuttimesta auton moottorissa? Tuollainenhan teoriassa toimisi (jos siis toimisi) vaikka auto olisi katollaan jos vaan voitelu pelaisi ja bensaa tulisi kaasarille. Joissain 4-tahti moottoripyörissä tietääkseni käytetään tuollaisia.
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 14.1.2012 18:49
Kirjoittaja toktornivako
Eli mitähän mahdat tarkoittaa? Ei normi MP:n kaasutin toimi sen kummemmin kun siinä kohokammio on kuiteskin eli ei se kalvo siellä luistilla auta yhtään siinä asiassa!
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 14.1.2012 18:54
Kirjoittaja äölkjhgf
toktornivako kirjoitti:Eli mitähän mahdat tarkoittaa? Ei normi MP:n kaasutin toimi sen kummemmin kun siinä kohokammio on kuiteskin eli ei se kalvo siellä luistilla auta yhtään siinä asiassa!
Lähinnä moottorisahatyylistä kaasutinta tarkoitin. Että onko kellään sellaisen käytöstä 4-tahtikoneessa kokemusta ja millaisia.
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 14.1.2012 21:47
Kirjoittaja toktornivako
Mistähän mahtaa moinen löytyä joka riitäis auton moottorille? Joitain kaasuttimiahan on joissa on 2osainen koho?
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 15.1.2012 8:50
Kirjoittaja punanenä
Eikös tuollainen kalvopumppu kaasutin tarvitse sykkivän alipaineen toimiakseen? Eli nelisylinterisessä moottorissa pitäisi olla näitä kaksi tai neljä että kalvopumput toimisi.. Ei käytännön tietoa ole mutta periaatteessa näin. Mielestäni ei mahdoton ajatus...
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 15.1.2012 13:21
Kirjoittaja äölkjhgf
Käsittääkseni se sykkivä kampikammiosta tuleva alipaine on ainoastaan kaasuttimessa olevan kalvopumpun käyttöä varten. Eli kaasutin toimii ulkoisellakin pumpulla kokemukseni mukaan, testattu moottorikelkassa kalvovikaisella Walbro-kaasuttimella. Myös mopossani oli aikanaan tillitson-moottorisahan kaasutin, toimi erittäin hyvin painovoimaisesti. Mutta 4-tahtivermeessä en ole kokeillut, miten esim. kiihdytyspumpun puuttuminen vaikuttaa toimintaan...
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 16.1.2012 19:20
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve vielä!
Ettei nyt jäisi siitä Solex-tyyppisestä DAAZ-kaasuttimesta ihan väärää käsitystä:
http://www.youtube.com/watch?v=JsZELdNdGGw
Noin 3.30 kohdalla kaasutin-Samara keula kohti taivasta, eikä vielä hieman jyrkemmässäkään tekisi heikkoa. Ajoin aikanaan kaasutin-Samaralla autosuunnistusta, ja monessa jyrkemmässäkin paikassa tuli roikutuksi. Koskaan ei ollut kaasutinongelmia.
menestystä
SvS
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 18.1.2012 20:22
Kirjoittaja waffen
niin ja kerrotaan nyt sekin vielä että mäki mihinkä niva tukehtuu on siis todella jyrkkä nivassa on isommat renkaat korotukset ja etu takaperässä lukot

Re: nivan kaasari
Lähetetty: 4.2.2012 22:01
Kirjoittaja waffen
säädin bensa pintaa alemmas kaasarista , niin ei ainakaan samassa mäessä kaasari tulvinut en sit tiedä vielä huononiko jyrkässä alamäessä käynti.
Re: nivan kaasari
Lähetetty: 3.3.2013 22:29
Kirjoittaja t tulppu
Mulla Samaran kaasuttimesta hyviä kokemuksia 89 nivassa. Helppo asennus polttoaine kulutus pieneni ja käyttömukavuus paljon parempi. Paljon parempi vaihtoehto kuin 300 tuhatta ajetut virikaasuttimet..