Sivu 1/1

Samaran lämmityslaitteen "viritys"

Lähetetty: 3.12.2011 8:43
Kirjoittaja matvei
Ihmettelin miten voi Samara olla näin kylmä; että ei voi olla suunniteltu alunperin, kun kuitenkin Siperiaas käytettäväksi tarkoitettu.

Kun aloin tutkia asiaa, totesin että lämmityslaitteen ja ilmanohjainten vaijerien kuorten kiinnitykset ovat joko alunperin asennettu vähän sinnepäin, taikka sitten liikkuneet kiinnityksistään:oikeastaan yksikään vipu ei liikuttanut ääriasennosta toiseen. Erityisen selvä "vajaa liikealue" oli kuuma/kylmä-vivun kohdalla. Tuo vipu liikuttaa kahta vaijeria: toinen aukoo/sulkee kennolle tulevan kuuman veden, ja toinen säätää kennolle otettavan raitisilman läppää. Omassa Samarassani venttiilin liike jäi vajaan sentin "äärikuuman" asennosta ja kennolle tuleva raitisilmaläppä jäi myös reilusti auki, vaikka vipu oli siis käännetty "kuuma"-asentoon täysille. Eli hana oli osittain kiinni ja kennolle tuli kylmää ulkoilmaa joukkoon toisin kuin pitäisi. Ja tästä siis johtui autoni kylmyys.

Kenttäolosuhteista ja laiskuudesta johtuen korjasin vian seuraavasti:käänsin hanaventtiilin käsin ääriasentoon kuumaksi ja päästelin kennolle raittiin ilman tuloa säätävän vaijerin irti, ja laitoin tuohon läppään kiinni rautalangan, jonka pujottelin kojetaulussa ajonestolaitten merkkivalon alapuolella olevasta reijästä. Sitä voi säätää siitä tarpeen mukaan, toistaiseksi ei ole tarvinnut, vaan olen nauttinut nyt lämmöstä!. Huolellinen tietysti säätää vaijerin kuorten kiinnitykset kohdilleen niin, että liikealue on oikea. Vaijerit näkee paremmin, mikä mikin on, kun ottaa vivuston suojakuoren irti irrottamalla sivulla olevat kaksi ruuvia.

Nyt tarkenee todella! Tuntuu kuin kesähelteet olisivat palanneet. Ei puhettakaan entisestä "lehmän henkäyksestä" tai jopa "hauen huokauksesta", kuten joku oli ladansa kylmyyttä verrannut!

Re: Samaran lämmityslaitteen "viritys"

Lähetetty: 3.12.2011 21:36
Kirjoittaja 1500i
Olet tehnyt aivan normaalit havainnot 8)
Sen raitisilmaläpän lukitsin itsekkin kiinni muuten se systeemi toimi niin, kuin tuo nyt voi toimia.

Re: Samaran lämmityslaitteen "viritys"

Lähetetty: 4.12.2011 7:51
Kirjoittaja matvei
Joo, kun tuli katseltua vanhoja viestiketjuja, joissa haukoteltiin usealla suulla Samaran kylmyydestä. Ja vinkkejä korjaukseeen oli myös useammanlaisia, niin ainakin omassani (-02) vika oli juuri tuossa.

Sitten teippasin vielä jeesus-teipillä umpeen taaksemenevän "lämpökanaalin" siitä jatkoskohdasta edessä. Tosin eiväthän ne mene ihan takajalkatilaan asti, vaan päättyvät siihen etuturvavöiden kohdalle, ja puhallus kohti etupenkkiläisiä ...mutta lisälämpönä kaikki omille kintuille!

Muuten olen sitä mieltä, että vaikka auto on yleensä erinomainen, niin noiden ilmasuuntauksien vivut kojeludassa ovat kuin kinder-leluista ..aivan naurettava mekanismi, joka ei pidä läppää oikein missään asennossa ..jollei sitten ole kokonaan jumissa!

Re: Samaran lämmityslaitteen "viritys"

Lähetetty: 4.12.2011 12:46
Kirjoittaja 1500i
Se takajalkatilan ilmasuulakkeiden sijainti nyt oli aika ihmeellinen :? Itse en tukkinut/poistanut sitä vaan tiivistin edestä sen liitoksen jesarilla. Liekkö ollut sitten hyvä vain huono asia ilman virtauksen kannalta. Muuten tosiaan ihan toimiva kampe hintasekseen, mutta joiltain osin hutasemalla ja "toimii paperilla" periaateen toteutuksella tehty. Samoin jos korin ruosteenkesto oisi parempi niin ajoisihan noilla.

Re: Samaran lämmityslaitteen "viritys"

Lähetetty: 4.12.2011 18:36
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minä viskasin aikanani mäkeen ne taakse menevät kanavat. Ihan turhat vehkeet. Tosin kyse oli matalakojelautaisesta mallista, jossa lämppäri toimii paremmin.

Talvella pidetään talvikenkiä, joten jos siellä on takamatkustajat niin eiköhän ne varpaat sulina pysy. Tietysti asia on toinen jos ollaan "Herrasväkeä" kyydissä LinnanJuhliin ja "klabeissa on tonnin stiflat". :lol: