Samaran lämmityslaitteen "viritys"
Lähetetty: 3.12.2011 8:43
Ihmettelin miten voi Samara olla näin kylmä; että ei voi olla suunniteltu alunperin, kun kuitenkin Siperiaas käytettäväksi tarkoitettu.
Kun aloin tutkia asiaa, totesin että lämmityslaitteen ja ilmanohjainten vaijerien kuorten kiinnitykset ovat joko alunperin asennettu vähän sinnepäin, taikka sitten liikkuneet kiinnityksistään:oikeastaan yksikään vipu ei liikuttanut ääriasennosta toiseen. Erityisen selvä "vajaa liikealue" oli kuuma/kylmä-vivun kohdalla. Tuo vipu liikuttaa kahta vaijeria: toinen aukoo/sulkee kennolle tulevan kuuman veden, ja toinen säätää kennolle otettavan raitisilman läppää. Omassa Samarassani venttiilin liike jäi vajaan sentin "äärikuuman" asennosta ja kennolle tuleva raitisilmaläppä jäi myös reilusti auki, vaikka vipu oli siis käännetty "kuuma"-asentoon täysille. Eli hana oli osittain kiinni ja kennolle tuli kylmää ulkoilmaa joukkoon toisin kuin pitäisi. Ja tästä siis johtui autoni kylmyys.
Kenttäolosuhteista ja laiskuudesta johtuen korjasin vian seuraavasti:käänsin hanaventtiilin käsin ääriasentoon kuumaksi ja päästelin kennolle raittiin ilman tuloa säätävän vaijerin irti, ja laitoin tuohon läppään kiinni rautalangan, jonka pujottelin kojetaulussa ajonestolaitten merkkivalon alapuolella olevasta reijästä. Sitä voi säätää siitä tarpeen mukaan, toistaiseksi ei ole tarvinnut, vaan olen nauttinut nyt lämmöstä!. Huolellinen tietysti säätää vaijerin kuorten kiinnitykset kohdilleen niin, että liikealue on oikea. Vaijerit näkee paremmin, mikä mikin on, kun ottaa vivuston suojakuoren irti irrottamalla sivulla olevat kaksi ruuvia.
Nyt tarkenee todella! Tuntuu kuin kesähelteet olisivat palanneet. Ei puhettakaan entisestä "lehmän henkäyksestä" tai jopa "hauen huokauksesta", kuten joku oli ladansa kylmyyttä verrannut!
Kun aloin tutkia asiaa, totesin että lämmityslaitteen ja ilmanohjainten vaijerien kuorten kiinnitykset ovat joko alunperin asennettu vähän sinnepäin, taikka sitten liikkuneet kiinnityksistään:oikeastaan yksikään vipu ei liikuttanut ääriasennosta toiseen. Erityisen selvä "vajaa liikealue" oli kuuma/kylmä-vivun kohdalla. Tuo vipu liikuttaa kahta vaijeria: toinen aukoo/sulkee kennolle tulevan kuuman veden, ja toinen säätää kennolle otettavan raitisilman läppää. Omassa Samarassani venttiilin liike jäi vajaan sentin "äärikuuman" asennosta ja kennolle tuleva raitisilmaläppä jäi myös reilusti auki, vaikka vipu oli siis käännetty "kuuma"-asentoon täysille. Eli hana oli osittain kiinni ja kennolle tuli kylmää ulkoilmaa joukkoon toisin kuin pitäisi. Ja tästä siis johtui autoni kylmyys.
Kenttäolosuhteista ja laiskuudesta johtuen korjasin vian seuraavasti:käänsin hanaventtiilin käsin ääriasentoon kuumaksi ja päästelin kennolle raittiin ilman tuloa säätävän vaijerin irti, ja laitoin tuohon läppään kiinni rautalangan, jonka pujottelin kojetaulussa ajonestolaitten merkkivalon alapuolella olevasta reijästä. Sitä voi säätää siitä tarpeen mukaan, toistaiseksi ei ole tarvinnut, vaan olen nauttinut nyt lämmöstä!. Huolellinen tietysti säätää vaijerin kuorten kiinnitykset kohdilleen niin, että liikealue on oikea. Vaijerit näkee paremmin, mikä mikin on, kun ottaa vivuston suojakuoren irti irrottamalla sivulla olevat kaksi ruuvia.
Nyt tarkenee todella! Tuntuu kuin kesähelteet olisivat palanneet. Ei puhettakaan entisestä "lehmän henkäyksestä" tai jopa "hauen huokauksesta", kuten joku oli ladansa kylmyyttä verrannut!