Sivu 1/3
Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 19.10.2011 21:23
Kirjoittaja Pavlovits
Kaikki autot ovat jonkun mielestä epäonnistuneita, mutta on useita sellaisia jotka eivät vain jostain syystä menneet kaupaksi. Autot, joita myytiin suuria määriä, eivät voi olla täysin epäonnistuneita.
Aika hyvä esimerkki on NSU Ro-80. Auto oli nätti, hyvin varusteltu, hyvä ajaa, mutta se Wankkeli.
Ja Volkkarilla 411 ja K70, josta alunperin piti tulla Audi.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 2:08
Kirjoittaja samarai
Viimeisenä floppina tulee mieleen Volga Siber, joka ei enää hintaluokassaan pystynyt kilpailemaan saksalaisiin autoihin mieltyneistä venäläisistä.
Tucker tuli myös äkkiä mieleen. "Mies ja unelma"-elokuvan nähneet tietävät, että epäonnistuminen ei johtunut suurelta osaltaan kuitenkaan autosta.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 3:22
Kirjoittaja Vanja-eno
Eiköhän tuo Jaltakin katsottane jonkinasteiseksi flopiksi?
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 15:55
Kirjoittaja lada.h.s
Vanja-eno kirjoitti:Eiköhän tuo Jaltakin katsottane jonkinasteiseksi flopiksi?
Enpä pitäisi floppina, onhan noita paljon ent. Neuvostoliiton maissa.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 16:05
Kirjoittaja Jaska HKI
lada.h.s kirjoitti:Vanja-eno kirjoitti:Eiköhän tuo Jaltakin katsottane jonkinasteiseksi flopiksi?
Enpä pitäisi floppina, onhan noita paljon ent. Neuvostoliiton maissa.
Jos Ladaa joutui jonottamaan 10 vuotta ja Jaltaa 5 niin kait sekin oli parempi vaihtoehto kuin kävellä

Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 16:11
Kirjoittaja AI
Eurosamara. Ei kai kelvannut kuin suomalaisille alennuksella.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 16:52
Kirjoittaja samarai
AI kirjoitti:Eurosamara. Ei kai kelvannut kuin suomalaisille alennuksella.
Olipa hieno huomio! Euro-Samara nimenomaan edustaa tätä sarjaa aivan kärjessä.
Sehän oli alunperin tarkoitettu Saksan markkinoille. Olikohan sama konsultti asialla kun Soneran piti valtaa Saksan UMTS-markkinat.

Samara-floppi ei maksanut kuitenkaan 4,5 Miljardia euroa veronmaksajille kuten Sonera-floppi.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 22:07
Kirjoittaja Vanja-eno
lada.h.s kirjoitti:Vanja-eno kirjoitti:Eiköhän tuo Jaltakin katsottane jonkinasteiseksi flopiksi?
Enpä pitäisi floppina, onhan noita paljon ent. Neuvostoliiton maissa.
P*skaakin on paljon enkä siltikään pitäisi sitä p*skaa parempana vaikka sitä olisi kuinka paljon. Ei se määrä vaan laatu.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 20.10.2011 23:36
Kirjoittaja samarai
Kyllähän se Jalta oli tosiaan täysi pommi. Konelassakin sen myynti tyrehtyi miltei alkuunsa kun huomattiin millaisesta "autosta" oli kysymys. Muistan miten yhden kaverin äidillä joka oli kova kommunisti oli alkuun Jalta, mutta vaihtui hyvin nopeasti Mosseen.
Neuvostoliitossa ei tietysti edes tunnettu sellaista käsitettä kuin "epäonnistunut tuote". Markkinoilla ei ollut mitään kilpailua ja tavallinen ihminen sai olla tyytyväinen jos pääsi edes Jaltaan kiinni. Sekin tietysti edellytti autonostolupaa ja useamman vuoden jonotusta.
Tulikin mieleen tuosta Vanjan Kuplasta tähän sarjaan sopiva - Chevrolet Corvair. Sehän suunniteltiin juuri "Kuplan tappajaksi", mutta eihän siitä siihen ollut lähellekään - flopiksi meni ja pahasti.

Joskus 80-luvun vaihteissa oli lähellä ettei sellaista tullut ostettua autoliikkeestä Järvenpäästä.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 21.10.2011 7:35
Kirjoittaja AI
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 21.10.2011 11:19
Kirjoittaja Vanja-eno
Edsel
"Ford Motor Companyssa huomattiin 1950-luvun alussa, että valikoimasta puuttui sopivan hintainen merkki Fordien ja Mercuryjen välistä. Tätä porrasta täyttämään suunniteltiin uusi merkki joka nimettiin Henry Fordin pojan, 1943 kuolleen Edsel Fordin mukaan. Edsel oli kokonaan oma automerkki, jolla oli oma jälleenmyyjäverkosto. Joskus puhutaan virheellisesti Ford Edselistä, ikäänkuin kyseessä olisi Fordin yksi malli.
Tällä välin markkinat olivat kuitenkin muuttuneet ja kuluttajat halusivatkin pienempiä autoja. Myynti jäi huomattavasti ennakoitua pienemmäksi. Edselin tuotanto lopettettiin vain kolmen vuoden jälkeen. Sittemmin käsite "edsel" on vakiintunut tarkoittamaan uuden merkin lanseeramisen vaikeutta tai laajemmin mitä tahansa epäonnistumista."
(Lähde: AutoWiki)
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 21.10.2011 18:15
Kirjoittaja larssi21074
samarai kirjoitti:Viimeisenä floppina tulee mieleen Volga Siber, joka ei enää hintaluokassaan pystynyt kilpailemaan saksalaisiin autoihin mieltyneistä venäläisistä.
Tucker tuli myös äkkiä mieleen. "Mies ja unelma"-elokuvan nähneet tietävät, että epäonnistuminen ei johtunut suurelta osaltaan kuitenkaan autosta.
Eikös siberiä tehdä sit enää? Onhan niitä venäjällä aika paljon liikenteessä että eikai nyt voi flopista puhua?
Mulla on ollu mielessä ostaa rysleri ja meikata siitä siber ihmisten iloksi. Jos löytyis hyvä sebring vaikka kevyesti keula ja peräkolaroituna niin muutos olis helppo ja halpa toteuttaa. Taitaa vaan olla mahdotonta löytää hyvää yksilöä järkevään hintaan.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 21.10.2011 19:06
Kirjoittaja samarai
Siberin tuotanto loppui marraskuussa 2010. Minä vielä täällä sitä "nopeissa" ilmoitinkin, mutta ketään ei kiinnostanut.
Gazilla ei ole siis tällä hetkellä omaa henkilöautotuotantoa lainkaan, sillä myös 31105:n tuotanto päättyi jo aikaisemmin. Muistaakseni tuotantolinjalla kasataan nykyisin Skodia tai VW:tä.
Tästä 13.8.2010 kommentin linkistä löytyy Siberin myös myyntiluvut ja ne on ennustivat silloin, että loppu on lähellä:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... er#p286951
Myyntimäärien perusteella voidaan puhua todellisesta flopista jolla oli kovat odotukset.
Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 21.10.2011 19:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Eikös Teistä HyvätToverit kukaan ole tehnyt MäkiAutoa, joka on hajonnut kesken ensimmäisen mäkilaskunsa? Sellaista autoa voi sanoa epäonnistuneeksi. Tai polkuautoa, jossa ketjut eivät pysy päällä kun kilpailu on kovimmillaan.

Re: Epäonnistuneita autoja
Lähetetty: 21.10.2011 19:59
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mitäs mieltä olette siitä että voivatko nämä sanotaan viimeisen 10vuoden aikana markkinoille tulleet autot olla epäonnistuneita kun eihän niitä tehdä enää kuin hyvin lyhyitä sarjoja. Ja eikä niitä ole tehty kestämään kuin sen reippaan takuuajan.
Tämän päivän vekottimissa on niin paljon elektroniikkaa ja se vaihtuu vähän joka toinen vuosi, että eihän 5vuotta sitten tehtyä autoa voi samaksi sanoa kuin tänä vuonna tehtyä, vaikka siellä perssiissä olisikin joku sama nimi.
Onko näitä nykyisiä elektroniikkahirviöitä tarkoitetta ajettavaksi 10vuotta tai edes se 5vuotta?
Siis millä se epäonnistuminen mitataan kun ei enää tehdä kuin lyhyitä sarjoja samaa autoa?