Sivu 1/2

ikkunan nostomekanismi käsikäyttöiseksikö?

Lähetetty: 12.8.2004 10:36
Kirjoittaja pena
Satakympeissä sivuikkunat ovat tunnetusti sähkökäyttöisiä. Kuten täälläkin on silloin tällöin näkynyt, järjestelmään tulee vikoja, minkä seurauksena ikkuna jämähtää paikoilleen. Tiettävästi 110- sarjan malleja myydään Venäjällä myös käsikäyttöisin sivuikkunoin.

Esimerkiksi joissakin onnettomuustapauksissa voi olla kohtalokasta, että sivuikkuna ei aukene. Sehän tosin aukenee muutenkin vain virran ollessa kytkettynä.

Tästä herääkin kysymys: millainen mahdollisuus olisi muuttaa vaikkapa vain taka-ikkunat käsikäyttöisiksi kiinnittämällä oviin vaikkapa käytetystä autosta otetut käsikäyttöiset nosto- ja laskumekanismit? - Onko kokemuksia? Toisaalta olisiko sittenkin viisaampaa korjata tai mieluummin korjauttaa - kenties yhä uudelleen ja uudelleen - sähköinen nostomekanismi?

Lähetetty: 7.10.2004 23:34
Kirjoittaja dada01
Itelläkin 110:n takaikkunat reistasivat kolmannen käyttövuoden aikana jatkuvasti. Kumma kyllä etuikkunat on toimineet ihan OK. Mitä nyt toiselta puolelta on alkanut kuulua kitinää.

Sain lopulta tarpeekseni reistailuista ja kävin kyselemässä paikallisessa Deltassa mitä uudet moottorit maksaa. Tietenkin sieltä tarjottiin, että vaihdettais koko mekanismi kerralla - hinta jotain 350eur/ovi. Pelkkä moottorikin maksaa 170eur+työ. Kyselin siinä sitten vaihtoehtoa jotta olisi käsiveivit laitettu tilalle - tarjottiin vähintään samaa hintaa ja lisäksi voivoteltiin sitä että taitaa olla mahdoton löytää niitä käsiveivejä täältä kotomaasta, että pitää ihan rajan takaa tilata. Sitten vielä ruvettiin 'asiantuntemuksella' epäilemään, että käsimekanismi ei varmaankaan sovi sellaisenaan vaihdettavaksi sähköversion tilalle. Pitäisi kuulemma ehkä vaihtaa koko ovi. Epäilenpä kokemuksieni perusteella, että Deltassa ei tiedetä 110:n osista tai korjauksesta tarpeeksi, että niiden neuvoja kannattaisi kuunnella. Jos jostain löydät vaikka kolarioven/ovet, niin eikun kokeilemaan mekanismin muuntoa.

Itse ratkaisin takanostimien oikuttelun ostamalla autovahinkokeskuksesta yhden kokonaisen takaoven, josta evakuoin mekanismin ja siirsin sen moottoreineen omaan autooni. Hyvin toimii. Samalla heitin toiselta puolelta täysin pimenneen moottorin (kuori hitsautunut puhki ja sisältä ruostunut paskaksi) pois ja siirsin kokeeksi toiselta puolelta toimivan eli vaihdoin 'kätisyyden'. Osoitin tässäkin Deltan tietämättömyyden, kun mulle väitettiin että moottoreilla on tietty 'kätisyys', kun heidän hieno katalookinsa niin näyttää. Piuhat vain toisin päin ja moottori toimi ilman kätisyysonkelmia. Oma työ ilmasta ja avk:sta ostettu ovi makso jotain 150eur eli säästöä tuli verrattuna 700eur:n Delta-hintoihin.

Tuo turvallisuus kolaritilanteessa vähän mietityttää, kun olen perehtynyt tohon ikkunannostimen mekanismiin. Voi olla herkkä menemään toimimattomaksi kovemmassa rysäyksessä. Tosin en tiedä kuinka paljon käsikäyttöinen mekanismi on erilainen sähköiseen verrattuna, kun en ole käsikäyttöistä nähnytkään. Voihan se olla karkeampaa tekoa (=ei vaijeria) ja kestää kovempaa käyttöä - kuka tietää.

Kun nostimen moottoria irrottaa, niin kannattaa irrottaa mieluummin koko mekanismi ensin, koska ite kun opiskelin kantapäillä ton jutun, niin siirtovaijeri pomppas heti ekaks kelalta pois ja sen takasin saamisessa meni hiukan aikaa, kun piti pähkiä miten se pitää mennä. Mut kyllä sekin onnistuu kun osaa.

Jos joku tarvii oppia miten noi mekanismit huolletaan - ihan moottorin avausta ja hiilien tarkistusta myöten, niin voipi ottaa yhteyttä. Ei tarvii maksaa välttämättä satoja euroja asiasta jonka voi itekin tehdä.

Lähetetty: 8.10.2004 9:05
Kirjoittaja Jaska HKI
Jos lasinnostimen moottori on fyysisesti sama ja se toimii tasajännitteellä niin ainoastaan napoja vaihtamalla saa sen pyörimissuunnan vaihdettua.On tainnut Delta-autolla olla ainoastaan myynti mielessä.Yleensä tasavirtamoottorit pitäisi olla pomminvarmoja koska käyttöjänniteet ovat pieniä (ei ryömintäjännitteitä eikä läpilyöntejä),ei tasapainotusongelmia ankkurissa pienen pyörimisnopeuden takia.Hiilet kestävät pitkään kun ei tapahdu kipinöintiä.Sarjamoottorirakenteen takia (ankkuri ja kenttä on kytketty sähköisesti sarjaan)vääntömomentti on maksimissaan silloin kun moottorin kierrosluku on pienimmillään(pysäytettynä).Autokäytössä voi olla ongelmana kosteus(veden kondensoituminen moottorin pinnalle ja liittimiin).Käyttöaikasuhde (käyttöaika/lepotila)lähentelee nollaa.Tasavirtamoottori vaatii kuitenkin mekaniikaltaan tiettyjä toleransseja(riittävän pieniä) ankurin jälkeisessä lautashammaspyörästössä suuren vääntömomenttinsa takia,muuta hammasto voi lapin takia kääntyä kieroon,mikä aiheuttaa kitkaa.Tämä vuodatus sen takia,että esimerkiksi Elektroluxin hitsauskoneiden langansyöttömoottoreissa edellämainittuja ongelmia ole.Ne voivat pelata ongelmitta 2-vuorokäytössä vuodesta toiseen.

Lähetetty: 8.10.2004 13:39
Kirjoittaja corona
Kyllä vuonna -00 nämä sähkökäyttöiset ikkunat oli lisävaruste, kuten keskuslukituskin. Hintaa oli molemmilla muistaakseni vähän toista tuhatta silloista rahaa. Itse kun kavahdan Ladan sähköosien laatua, jätin ottamatta. Autossa näyttää olevan johtosarjat valmiina ja ilmeisesti näitä paketteja oli valmiina, koskapa lisävarusteltunakin auton olisi saanut yhtä nopeasti.

Lähetetty: 12.10.2004 17:25
Kirjoittaja Mikko_PKP
Samaan viittaa myös se, että sähkölasein varustellussa autossa on vain veivin reikien päällä ne mustat lätkät.

Keskuslukitus on itselläni pelannut erittäin hyvin, laseista taas olen tyytyväinen että ne ovat veivattavaa mallia. En ole nähnyt vielä yhtään käytettyä satakymppiä jossa kaikki ikkunat toimisivat...

oven vuorauksen irrottaminen, 110

Lähetetty: 11.11.2004 12:08
Kirjoittaja pena
Muutama puheenvuoro aikaisemmin dada01 lupasi auliisti antaa neuvoja sivuikkunan nostimen huollon osalta; kyseessä on 110. Varmaan moni muukin tietää asiasta.

Ennen kuin nostolaitetta rupeaa huoltamaan mitenkään, täytyisi saada oven sisältöä näkyviin eli poistaa oven peitettä sisäpuolelta.

Yhtään ruuvia ei kuitenkaan ole ovessa näkyvissä. Miten osien irrotus tapahtuu?

Oven kädensijassa on ikään kuin palanen. Onko kyseessä tosiaan irrotettava palanen, joka pitää se poistaa, jotta pääsisi ruuveihin käsiksi?

Entä jos pehmusteet onnistuu saamaan irti? Missä määrin nostolaite on silloin käsiteltävissä tai edes nähtävissä? Kannattaako ko. toimenpiteeseen yleensäkään ryhtyä, jos ei aio vaihtaa moottoria?

Lähetetty: 11.11.2004 19:24
Kirjoittaja Jaska HKI
-oven kahvassa se palanen irroitetaan ja sieltä löytyy kaksi ruuvia
-oven kahvan saa irti uittamalla sen avausvivun kautta pois.Sitä joutuu kääntämään.
-ovilokeron alareunassa on kolme ruuvia,jotka pitävät lokeroa ja oviverhoilua paikoillaan.
-yläreunastaan verhoilu on muovilistan alla.
-lisäksi ovessa on erinäinen määrä neppareita,kuin oviverhoilussa aina on ollut.Sitä varten myydään työkaluakin,mutta suuri tasapäätaltta pitäisi käydä.
-lasimoottori on aika pahasti ovirakenteiden sisällä ja välitys tapahtuu vaijerin ja rissojen välityksellä.

kts.

Lähetetty: 11.11.2004 20:32
Kirjoittaja pena
Kiitos, Jaska, ohjeesta.
Täytyypä varata aikaa ja välineet.
Voisiko sille laitteelle tehdä mitään, onkin sitten eri asia.

Lähetetty: 15.11.2004 12:59
Kirjoittaja larssi21074
Ladan sähköikkunamoottoreissa on sellanen tyyppivika että moottorin hiilet jumittuu. Sit ei ikkuna rullaa ja juostaan delta-autossa ihmettelemässä vikaa vaikka sitä ei raaskikaan siellä korjata.. Eli ensin kannattaa tarkistaa että tulee virtaa moottorille asti,jos ei niin vika on tod näk liittimissä tai sulakkeessa. Jos virtaa tulee niin tod näk hiilet on jumissa. Siihen auttaa kokemuksesta kunnon napautus moottoriin puikon ja vasaran avulla. Toki ovipahvi kannattaa enste repiä irti..

Lähetetty: 15.11.2004 13:15
Kirjoittaja Stefa
Pitkäaikaisempana korjauksena reilusti crc:tä. Jos oikein hyvän haluaa niin moottori levälleen ja kunnon putsaus ja rasvaus. Monissa halvoissa sähkömoottoreissa nähnyt liian tiukkoja hiilten pitimiä, kun meisselillä tekee hieman toleranssia niin ongelmat katoavat kun hiilet pääsevät liikkumaan hyvin eivätkä jumiudu niin helposti.

Lähetetty: 16.1.2005 17:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Ikkunamekanismin muutaminen käsikäyttöiseksi:http://www.miata.net/garage/power2manual.html.

Lähetetty: 17.1.2005 2:39
Kirjoittaja R-J
Silloin kun noita satakymppejä vielä ihan rehellisesti myytiin, niin monellakin myyjällä oli tapana tilata muutama auto varastoon ja ne myytiin sitten pois, ennen kuin tilattiin uusia. Ja nuo autot myytiin sitten tietysti niihin tilatuilla varusteilla. Ja ostajan ainoa valintamahdollisuus oli ostaa auto tai jättää ostamatta. Varusteet oli jo valmiiksi mietitty. :D

Lähetetty: 17.1.2005 18:54
Kirjoittaja mam
Pietarista saa kunnollisia lasinnostimia Ladaan. Maksaa noin 2000 ruplaa ja se ei ole vaijerikäyttöinen - ts. koko mekaniikka menee uusiksi. Kuuluu pakettiin. Moottorit saattaa olla jopa Boschin tekeleitä. Lasin liike näillä nostimilla on huomattavasti parempi kuin vaijerivetoisilla - olen nähnyt.

Moottoreita saa irrallaan. Maksavat noin 600 ruplaa ja niitä on monelta venäläiseltä valmistajalta! Vastaavasta moottorista Delta perii toista sataa Euroa.

Oma autoni on 5 vuotta ja yhden moottorin olen uusinut, koska vanha moottori oli ruostunut jumiin käytön puutteessa.

Lähetetty: 17.1.2005 19:13
Kirjoittaja Jaska HKI
Taitaa olla niin,että Venäjällä Ladan korjaus,parempien varaosien myynti,välittäminen ja asennus työllistää huomattavan osan kansantaloudesta :lol: :lol:

Lähetetty: 17.1.2005 19:15
Kirjoittaja Jaska HKI
Vaijerivälitteisissä lasinnostimissa suositellaan muutenkin vuosittaista rasvausta ja huoltoa.Kuinkahan moni sen tekee? :cry: