Sivu 1/1

Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 10:13
Kirjoittaja Pavlovits
60-luvun alussakaan ei vielä saatu juurikaan länsimaisia henkilöautoja. Sitten keksittiin, että farmarit, joissa ei ollut takasivuikkunoita eikä takapenkkejä, olivatkin pakettiautoja, ja näillä ei ollut tuontirajoituksia. Lisäksi pakettiauton autovero oli sellainen, että tuollainen piilofarmari oli jopa neljänneksen halvempi kuin lasillinen ja penkillinen versio. Käytäntö oli kirjavaa, joihinkin autoihin sallittiin ikkunat, mutta ei penkkejä, toisiin taas penkit, mutta ei ikkunoita. Myöhemmin, 10 000km tai oliko 3 kk jälkeen nämä "käytetyt" autot voitiin muuttaa henkilöautoiksi. Sivuikkunoita sitten rustailtiin pahimmillaan jopa tavallisesta ikkunalasista. Hienoiten ikkuna-asia oli hoidettu Austin A neljäkymppisessä, jossa lasi-ikkunan tilalla tiivisteessä oli vastaavan kokoinen peltilevy. Yleensähän nuo kyljet olivat umpipeltiä, johon ikkuna-aukot piti leikata.
Joihinkin autoihin sai alkuperäiset takapenkit, lienevätkö maahantuojat poistaneet ne talteen, moniin taas rakenneltiin omatekoisia jakkaroita. Myöhemminhän vastaava ilmiö tuli noiden jenkkifarmareiden myötä, niissä tosin sai olla ne ikkunat.
Mitähän Lada Combi olisi maksanut, jos vielä sen aikana ollut tuollainen veromahdollisuus?

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 12:26
Kirjoittaja E.P.
Joku vanhus multa joskus, ei kovin kauaa sitten, kysyi että onko ne farmarit halvempia, kun niitä on niin paljon liikenteessä. En silloin ymmärtänyt mitä tarkoitti, ja kerroin farmareiden olevan kalliimpia kuin henkilömallit. Myöhemmin ymmärsin, että hän varmaankin arveli nykyfarmareidenkin olevan kevyemmin verotettuja.

Mä muistan ne Audit ja Mersut, joihin laitettiin kiinteästi suksilaatikko katolle. Kattoon ja suksilaatikon pohjaan reikä, ja reiän kohdalta korkeus riitti täyttämään pakettiauton korkeusvaatimuksen.

Lava-autoihinkin piti lavaa jatkaa, jotta ne sai pakettiautoiksi.

Sitten oli ne lava Trans Am:it. Jotka muuten olivat erään TV-ohjelman mukaan, jonka näin hiljattain, suomalaisten Amerikoissa tekemiä: http://www.nettiauto.com/pontiac/firebird/3756709

Näille virityksille on aina riittänyt naurajiakin, mutta oikea naurunkohdehan on tämä meidän autoverotus. Autoverotuksesta johtuen kekseliäs ihminen yrittää välttää turhat maksut. Verotus on tilkkutäkki, jota verottaja yrittää epätoivoisesti tilkitä, hölmöläisten tavalla.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 17:51
Kirjoittaja pressa
Nyt on piilofarmarit, kovapenkkiset, kaksoiskäyttöautot ja muut veronkiertopelit loppuneet (tai siis uusia ei kannata enää tehdä) kun käyttömaksut menevät päästöjen (20011 ja uudemmat) tai kokonaismassan mukaan. Useita "pakettiautoja" olen vielä viimevuosina tehnyt mersuista, bemareista ja audeista.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 18:31
Kirjoittaja Team perseauki racing
niin no kannattavuudesta en tiedä mutta ainakin tuo kauppakassina pihan perällä pönöttävä 2 koppanen td golffi on diesel veroltaan vieläkin edukas.
2 vuotta sitten ostettaessa oli diesel vero 420e, katsastin pakuksi vero tippui 60e:n hujakoille ja viimeisin lasku oli 140e

ja juu piilofarkku 80 luvun chevyjä on edeleen jokunen pihassa, penkki virityksiä myös ollu näköjään niin monta kuin tekijääkin.
bensa koneellisessa ei kyllä käyttöhinnoissa eroa ole pihalla nytkin ex arkkuri olds ja suomi karvalakki caprice farkku molemmat 8 hengelle.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 19:38
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Taidettiinpa nähdä vähän tämäntapainen Datsun tänään Hammaslahdentienoossa. No, teskola ymmärtää näiden päälle ja varmaan kommentoi asiaa tarkemmin jos näkee aiheelliseksi.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 20:41
Kirjoittaja t.eskola
:shock: Em mie mittää huomioinu, ku nuljotin vaa! Tassun kuvioissa ainakin 510 mallia tullut vastaan ala-asentoon kiinni hitsatulla takapenkillä. Veronkierroksi olen tämän käsittänyt, eikä takapenkkiä saa ottaa käyttöön ilman veroseuraamuksia(?).

Tuossa yks tuommonen katonkorotus hirvitys:

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/3677924

Joskus näkyy 2+3 pakuina neliveto 124 farmari mersuja, sekä bensoja että tiisseleitä. Nämä taitavat olla niin painavia, että näillä on päästy johonkin edukkaaseen verokategoriaan. Takapenkki näissä on mallia kova.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 22:42
Kirjoittaja 1500i
Onko 124:nen nelikko päällepäin erilainen, kun tavallinen?

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 23:35
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Sitä hienoa Tatsunia minä tässä luulottelin otsikon mukaiseksi vekottimeksi, jonka t.eskola itse huomasit vasemmalla pihassa. Se jollainen sinulla itselläsi oli ollut. Mikäs PuoliVarmariTatsuni se oikein oli?

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 22.9.2011 23:54
Kirjoittaja t.eskola
1500i kirjoitti:Onko 124:nen nelikko päällepäin erilainen, kun tavallinen?
4matic lätkä saattaa olla takakontissa.

http://www.mese.fi/forum/userpix/5788_mersu_002_1.jpg

Joskus hieman korkeammasta jousituksesta huomaa nelivedoksi, kokolailla saman näköisiä ovat ulospäin.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Sitä hienoa Tatsunia minä tässä luulottelin otsikon mukaiseksi vekottimeksi, jonka t.eskola itse huomasit vasemmalla pihassa. Se jollainen sinulla itselläsi oli ollut. Mikäs PuoliVarmariTatsuni se oikein oli?
Okei, nyt haki... Se oli F10 korimaliltaan, Suomessa tunnettu mallimerkinällä 120 A F II coupe, niitäkin on farkkuna jokunen tuotu Suomeen, mutta niitä en tiedä piilofarmaroidun. Yks tuommonen A F II farkku seisoo pellon keskellä Venäjän Värtsilässä!

Tuossa on ainakin yks tassun mitä piilofarkkuna saanut:

http://www.nettiauto.com/datsun/1600/4190397

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 23.9.2011 0:02
Kirjoittaja samarai
Joku aika sitten katselin Nettiautosta uudehkoja pakettiautoja, niin ihmettelin kun kaikki edullisimmat oli rekisteröity matkailuautoiksi. Pienen tarkastelun jälkeen selvisi, että se on nyt puolestaan muodissa rekisteröidä pakettiauto matkailuautoksi verojen välttämiseksi.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vero ... tkailuauto

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 23.9.2011 18:06
Kirjoittaja wileeni
1500i tiedustaa, josko 124 (MB ?) 4-veto päällepäin olisi sama, kuin vajaavetoinen. T.eskola toteaa jousituksen olevan korkeampi.
Jos en oikein väärin muista löytyy korotukseen syy. Viirmaticci tehtiin hätäseen, kun kerta muillakin oli. Valittiin baanalta turkkilainen, joka tykkäsi chilistä ja muista myrkyistä. Hänen ulospuhalluksensa suunnattiin Mersun etujouseen ja stikattiin stendarilla tuleen. Punahehkuun kuumennutta jousta venyttämään pantiin kaksi jugoslavialaislähtöistä kuulantyöntäjätärtä. Näin venähtäneen jousenkohdan läpi voitiin viedä vetoaksila. Huhupuhetta tietty. Jos jollakin on p.o. ajoneuvo, niin voisiko hän ystävällisesti kurkistaa, josko se vetokeppi tosiaan menee venäytetyn jousenkohan läpi.

Veronkierokikkailusta muistuu mieleeni auto, jossa oli kova takapenkki selkä menosuuntaan. Penkin selkänoja oli kallistettu rajusti eteenpäin. Korkeutta selkänojalla oli 15 cm. Näin siksi, että tuolloinen asetus edellytti pakettiauton takapenkin selkänojan yläosasta metrin etäisyyttä kattoon. Oisko merkki ollut Toyota, ja malli Crown.

Vanhimmat meistä muistanevat (ainakin) maaseudun taksissa dominoineen Popedan. Sen takapyöräkoteloihin piti lyödä sisäpuolelle lommot. Näin leveys riitti yhteen lisähenkilöön. Oli muuten lämmin auto. Jotain on näillä nykykinnerien (ainakin dieselien) pusaajilla mettässä. Auton moottoriin syötetyn bensan sisältämästä ekerniasta menee ainakin kolmannes lämpönä hukkaan. Silti kabiinissa palelee.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 23.9.2011 18:34
Kirjoittaja 1500i
Kiitän valaisusta "4wd"mb:n kohdalla ihan uteliasuudesta kyselin kun ei ole aiemmin sellainen silmiini sattunut enkä ole aiemmin edes kuullut moisesta. Muuten en noista välitä...
wileeni kirjoitti: Jotain on näillä nykykinnerien (ainakin dieselien) pusaajilla mettässä. Auton moottoriin syötetyn bensan sisältämästä ekerniasta menee ainakin kolmannes lämpönä hukkaan. Silti kabiinissa palelee.
Jos kennolle menevä ja lähtevä putki tai edes se menevä ovat kuumia niin sittenhän vika on huonossa/pienessä kennossa tai vielä sen lisäksi huonosti suunnitellussa/tehdyssä järjestelmässä :? Nykyäänhän kaikissa taitaa olla jo jatkuva kierto kennolla joten lämpötilaa säädellään, vain kennon läpi (lämmintä) tai ohi (kylmää) menevällä ilmalla.

Re: Muistatko vielä piilofarmarit?

Lähetetty: 23.9.2011 18:44
Kirjoittaja Pavlovits
Silloin kun noita Pobedoita alkoi olla maalla joka kolmannen navetan takana hylkiöinä, monesta otettiin lämmityslaite Skodaan, vaikka ei Skodassa yleensä ollut paljon sen kylmempi kuin ulkonakaan.