Sivu 1/1

Ovien muotoerot

Lähetetty: 8.9.2011 21:08
Kirjoittaja JPM
Vuosimallin 79 takapotkusta irroitin kuskin oven ja laitoin varaosaoven paikoillen.
Raot ovipellin alueella on tasasuuret, mutta ikkunan karmiosa ei sovi ollenkaan.
Tuntuu että noin 1,5cm verran "nojaa" taaksepäin. Eli tupakkaikkunan kohdalle ylämutkaan
jää rakoa ja kahvan kohdalla ylänurkka menee sentin B-pilarin päälle. Ovi ei siis mene kiinni.

Onko tämä jostain eri mallista, itsellä siis nappisilmä 2101?
Onko ovissa siis tällaisia eroja vai onko varaosaovi vain hieman linttaan potkittu?

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 8.9.2011 21:27
Kirjoittaja juice2106
hyvä kun otit puheeksi,, mulla on 2103 malli johon tilasin joskus parempi kuntoiset ovet 2101 mallista.
ennenkuin rupeen niitä tekee niin täytyy varmistaa että 2101 ovet passais paikoilleen..
ja vois samalla heittää vähän vertailuu tähän sopivuudesta

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 8.9.2011 21:27
Kirjoittaja naco
Tuo on ihan "normaalia" tarvikeovilaatua. Karmi irti ja oven ollessa passuutettu kohdilleen, "liimailet" karmin oikeaan kohtaan. Saattaa olla, että ikkunakin menee sen jälkeen loppuun asti kunnolla kiinni.

Onnea! 8)

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 8.9.2011 21:38
Kirjoittaja JPM
Niin tämä varaosaovi on ihan autossa ollut aikoinaan, ei siis varaosa sanan varsinaisessa merkityksessä.
Funtsailin vaan että on myähempien mallien tuulilasi hieman enemmän kallellaan, ja vastaavasti B-pilari kallistettu
enemmän taaksepäin?

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 9.9.2011 8:17
Kirjoittaja E.P.
Kuulemani, vai oliko se lukemani tarinan mukaan, Ladan tehtaalla käyttivät samoja prässejä peltien tekoon todella pitkään. Siitä seurasi se, että vanhempien ja uudempien mallien peltiosat eivät käy keskenään.

Mutta että tuulilasi olisi eri kulmassa, olisi jo vaatinut semmoisen muutoksen tuotantolinjalla, ettei semmoiseen varmaankaan ole ryhdytty. Silläpä arvelen, että nimin. "naco":n ehdottama säätö auttanee.

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 9.9.2011 17:29
Kirjoittaja Jaska HKI
E.P. kirjoitti:Kuulemani, vai oliko se lukemani tarinan mukaan, Ladan tehtaalla käyttivät samoja prässejä peltien tekoon todella pitkään. Siitä seurasi se, että vanhempien ja uudempien mallien peltiosat eivät käy keskenään.

Mutta että tuulilasi olisi eri kulmassa, olisi jo vaatinut semmoisen muutoksen tuotantolinjalla, ettei semmoiseen varmaankaan ole ryhdytty. Silläpä arvelen, että nimin. "naco":n ehdottama säätö auttanee.
Tuolla perusteella ensin oli 2105.Kun prässin kulmat pyöristy,alettiin tehdä 2101:stä. :lol:

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 9.9.2011 17:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mielenkiintoisia nuo "kuulopuheet" tai "lukukokemukset".

Ovatkohan sitten myös muiden osien prässit kuluneet aina samaa tahtia että juuri tuo kulunut oviprässi ja se oven ympärysprässi ovat niin sopivat että se 1985 2105 on saanut sellaiset ovet, jotka sopivat kohdalleen?

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 12.9.2011 10:53
Kirjoittaja E.P.
Ottaen huomioon naapureidemme tavat toimia vielä tänäkin päivänä, niin suhtautumistaan asioihin ei voida pitää kovin tarkkana ainakaan.

Kai sen nyt pienemmilläkin älynlahjoilla siunattu ymmärtää, ettei se auto tietenkään tunnistamattomaksi muuttunut vuosien mittaan. Mutta että eroavaisuuksia tuli. Tottahan se muotti kuluu, ja jos sitä ei vaihdeta riittävän usein, niin työnjälki muuttuu. Vai kuulostaako täysin mahdottomalta. Minusta ei.

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 12.9.2011 11:41
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kysymysneni olikin:

Kuluvatko kaikki muotit juuri samaan tahtiin ja samalla tavalla? Jos näin ei ole, niin miten ne siellä tehtaalla ovat saaneet samaan aikaan tehdyt osat käymään keskenään eli miten ovat sovipivat uusiin koreihin? Jos taas kaikki muotit kuluvat täysin samalla tavoin samoista kohdista ja vielä sopivasti niin silloinhan ongelmaa ei ole. Eli kuin toinen kuluu niin että ovi kasvaa niin myös niitten muottien, joilla oven ympäristöjä prässätään pitää kulua juuri saman verran kasvattaen aukko kuin ovi kasvaa. Eikö näin ole jos kulumista ja sopivuutta ajatellaan? Autohan tulee sitten kerta kerralta isommaksi?

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 12.9.2011 13:00
Kirjoittaja E.P.
Noin pitkälle en ole vielä pohdinnoissani ehtinyt tämän asian suhteen. Näkisin niin, että peltiosien kulmat ja muokkausta eniten vaatineet kohdat muuttuvat vuosien mittaan sitä mukaan kun muotit kuluu. Eli terävimmät kulmat eivät ole vuosien päästä tehtynä yhtä terävät kuin ne olivat tuotannon alkupäässä, taikka silloin kun muotit olivat uusia. Varmaan samaa tapahtuu muillakin merkeillä, mutta neuvostoaikana tätä tuskin pidettiin varsinaisesti ongelmana.

Ettei vaan olisi ollut Mobilisti-lehdessä juttua tästä muottijutusta. Kuitenkin sitä perimätietoa, jota ei pidä unohtaa, vaikka sitä joku väheksyisikin.

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 12.9.2011 16:53
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Tieto on hyvä asia vaikka se olisi kulkenut kädestä käteen tai suusta korvan kautta suuhun. Eihän tuo muottien kuluminen mikään mahdottomuus ole, mutta jotenkinhan niiden täytyy siellä tehtaalla saada kuluneiden muottien osat sovitettua koko paketiksi. Siitäpä heräsivät nuo kysymykseni.

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 12.9.2011 18:16
Kirjoittaja 1500i
Liekkö nuo niin justiisa...rakoja ja saumoja on varmaan turha tiirata lähemmin linjassa toisiinsa enempää, kuin muoviosien sovitustakaan. Uusista en tiedä, mutta vanhempiin tuo edellä kirjoitettu käy aika hyvin
E.P. kirjoitti:Ottaen huomioon naapureidemme tavat toimia vielä tänäkin päivänä, niin suhtautumistaan asioihin ei voida pitää kovin tarkkana ainakaan.

Re: Ovien muotoerot

Lähetetty: 13.9.2011 14:57
Kirjoittaja E.P.
Pitää sen verran tarkentaa, että jos luin "peltiosien muutoksista vuosien mittaan" Mobilisti-lehdestä, niin kyse ei ollut varsinaisesti asiaa käsittelevästä artikkelista ainakaan. Se saattoi olla lehden siinä osiossa, jossa on muitankin "kuultua"-juttuja.