Sivu 1/2

Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 28.8.2011 12:32
Kirjoittaja Pavlovits

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 28.8.2011 17:58
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Löysin joskus tällaisen. Ehkä se sopii tälle palstalle.

Kuva

Joskus, oliskos ollut vuonna 1990 ihmeteltiin isäukon kanssa paikallisessa rautakaupassa myytäviä uusia MZ moottoripyörämalleja. Ihmeteltiin kanssa niiden edullista hintaa.

Niin, sattuuko jollain olemaan kokemuksia MZ moottoripyöristä??

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 28.8.2011 18:50
Kirjoittaja Pavlovits
Semmoinen kanttilamppu Mitsi tuli isä-Pavelille jonkun autokaupan yhteydessä juuri kun olin tulossa prätkäkortti-ikään. Sitten se hävisi yhtä odottamatta kuin oli tullutkin ja minut saatiin odottamaan se vuosi mikä oli aikaa autokorttiin.

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 30.8.2011 21:30
Kirjoittaja Joen musikka
Simson,Awo,Ifa,muistuuko moiset moottoripyörät mieleen Suomessakin?
Entäpä Wartburgin "piknikkimalli"? Sitä ei liene tuotu Suomeen?
Näkyikö missään Zwickauta?

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 30.8.2011 21:59
Kirjoittaja Pavlovits
Zwickau ei oikein jaksanut neljän aikuisen ja kahden lapsen kanssa nousta Puijolle.
Olikohan vielä niin, että siinä ei ollut vesipumppua ja vapaakierrolla alkoi lämmötkin nousemaan.

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 12.9.2011 22:46
Kirjoittaja samarai
DDR omavalmisteautoja. Kaikki ei jaksanut odottaa Warreaan 10vuotta.
http://www.autobild.fi/artikkeli/3457/n ... so-taalta/

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 25.11.2013 10:04
Kirjoittaja Pavlovits

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 25.11.2013 23:10
Kirjoittaja mouhijärvi
Entäpä Barkas? Tuotiin niitä lehtitietojen perusteella ainakin 50-luvulla.

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 26.11.2013 0:32
Kirjoittaja samarai
"Zwickau-merkkisiä autoja valmistettiin aikoinaan vain reilut 36 000 kappaletta vuosina 1955-1958, jolloin tehdas yhdistyi toiseen itäsaksalaismerkkiin, Horchiin"

Horch ei ole mikään "itäsaksalaismerkki" vaan kyseessä oli Horchin vanhat tehtaat. Tuo merkkihän kuului Auto Unionille ja siitä käytiin oikeudellista kiistaa ilmeisesti samanlailla kuin "BMW" nimenkin käytöstä Eisenachin tehtaalla. Tehtaan nimi "Horch VEB Sachsenring" muutettiinkin v.1958 nimeksi "VEB Sachsenring Zwickau Automobile".
http://de.wikipedia.org/wiki/Automobilwerk_Zwickau

Horch P240 muutettiin Sachsenring P240:ksi helmikuussa v. 1957
http://de.wikipedia.org/wiki/Sachsenring_P_240

----------------------------------------------------------------
Ainakin tällainen Barkas löytyy Suomesta:
http://www.savonsanomat.fi/erikoissivut ... sa/1337728

Enpä ole itse koskaan Suomessa Barkasia nähnyt. 60-luvulla tuotu pieni määrä, kuten artikkelista selviää.

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 26.11.2013 11:26
Kirjoittaja Pavlovits
Isä-Pavel osti edellisen korimallin Barkaksen, josta oli lohko jäätynyt halki. Siihen ympättiin -38 Opel Kadettin kone ja myytiin paikalliselle kodinkonekauppiaalle.
Muisttan tuon hakureissulta naapurin miehen, joka hoki: Barkas auto Riesa-renkain.
Tädilläni oli farkkumallin Zwickau.

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 26.11.2013 11:45
Kirjoittaja Pavlovits

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 26.11.2013 17:59
Kirjoittaja mouhijärvi
Tuossa näyttäisi olevan ihan maahantuojan tuontia:

http://www.nettiauto.com/muu-merkki/muu-malli/5970141

Ei ole minun.

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 26.11.2013 21:00
Kirjoittaja t tulppu
Tuolta kaapista pitäisi löytyä rinnakkaispiippuinen Suhl 12 kaliberin haulikko. Sormen murskaimella.eli kaksi liipasin systeemillä...
Siskon tallista löytyy DDR valmisteinen Smirgeli. On ihan eri peli kuin saman hintaiset Muovi kiinalaiset vehkeet. Laatua pienellä Rahalla..

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 27.11.2013 17:50
Kirjoittaja pavlik morozov
Kuva

http://de.wikipedia.org/wiki/Ph%C3%A4nomen_Granit_27

ifa, ja robur nimellä noita yritettiin vielä 90 luvulla deutzin tekniikalla...

Re: Derkkuajoneuvoja ja -aseita

Lähetetty: 27.11.2013 23:16
Kirjoittaja samarai
Multicar on ainoa DDR:n ajoneuvoteollisuudesta jäljelle jäänyt merkki.
http://en.wikipedia.org/wiki/Multicar

Tuosta tuli joku vuosi sitten TV:stä dokumenttikin. Mieleen jäi kun omistaja kertoi opiskelleensa 90-luvun vaihteissa markkinataloutta lännestä saatavasta kirjallisuudesta. :)