Sivu 1/3

-96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 18.8.2011 16:56
Kirjoittaja ladaani_
Kertoillaanpa muillekkin, että ymmärtää olla aloittamatta mitään älytöntä viritysprojektia...Auto on -96 samara 1500i, ajettu n. 143 tkm ja tekniikka pelaa kaikinpuolin. Kolmiovinen ja todella ruman värinen, sellainen tumma violetti.
Ajatuksissa on siis piristää tuota laitosta lähinnä katukäyttöön sopivaksi, satunnaisesti voi vierailla myös suljetulla radalla ajelemassa. Tällä hetkellä ei ole tehty muuta, kuin vaihdettu formulingin ralliruori. Osia on kuitenkin hankittu jo iso kasa odottamaan asennusta. Megasquirt löytyy, ohjaamaan molempia ruiskua ja sytkää. Innovaten mxt-l laajakaistapaketti, aeromotiven KUNNOLLINEN bensanpaineensäädin, ei enää ikinä vinkuvaa malpassia...Nokka-akseliksi on hankittu, kiitos toktornivakolle, venäjältä 11,75mm nostolla oleva katunokka.
Tarkoitus on käyttää mahdollisimman paljon omia antureita sekä puolaa/sytytysyksikköä. Tuo mega vaan on käytännönsyistä ms1 v.2.2, joten jouduin hankkimaan myös ylimääräiset sytkävahvarit megalle. Myös kampiakselille hankin hall- anturin ja 30-1 triggeripyörän. Näin vältytään asentamasta orkkis vr- anturin ja megan väliin mitään lisämokkuloita.
Suuttimet pidetään ainakin aluksi vakioina, aika näyttää, vaihdanko joskus isompiin.


Myös viritysten ohella, tai oikeastaan tällähetkellä ennen niitä, on tehty ihan perushuoltoakin. Nyt on uusittu etujarrut ja öljyt vaihdettu koneeseen. Vielä olisi takajarrut tehtävä ja jakopääremontti sekä alustan rakentaminen. Myös laatikon öljyt vaihtuu tässä huoltopyrähdyksessä.
Alustaan en sen enempää osta mitään hi-po osaa, omista kätköistä löytyy niin paljon eri merkkien madallusjousia ja muuta alustanosaa, että niistä saa näppärästi rakennettua täysin toimivan ja jäykän sekä matalan alustan. Nämä edellä mainitut asiat olisi tarkoitus duunailla ennen lumia. Ensikesänä edessä onkin sitten maalaus, muun muassa...

Yritän saada kuvattua ja päiviteltyä tekstiä ja kuvia aina, kun jotakin tapahtuu. Pistän tänne linkkeinä suoraan galleriaan.

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 18.8.2011 17:34
Kirjoittaja pressa
ladaani_ kirjoitti:Suuttimet pidetään ainakin aluksi vakioina...
Joku joissain kertoi ettei tarvitse vaihtaa kuin suuttimet isommiksi ja ilmansaantia parantaa niin omillakin "aivoilla" löytyy suorituskykyä.

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 18.8.2011 18:00
Kirjoittaja ladaani_
pressa kirjoitti:
ladaani_ kirjoitti:Suuttimet pidetään ainakin aluksi vakioina...
Joku joissain kertoi ettei tarvitse vaihtaa kuin suuttimet isommiksi ja ilmansaantia parantaa niin omillakin "aivoilla" löytyy suorituskykyä.
Varmasti näinkin, mutta nyt kun tulee nokkakin vaihtumaan, niin siksi tuo megasquirt. Toki tässäkin parannetaan hengitystä, niin sisään kuin uloskin.

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 18.11.2011 22:40
Kirjoittaja Jouska
Moi,

Tämä on mielenkiintoinen ja kai harvinainen projekti. Eiköhän olisi jo päivityksen aika että kuinka projekti/ potilas jaksaa tällä hetkellä.... :)

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 30.1.2012 23:38
Kirjoittaja ladaani_
Päivitystä tapahtunut minimaallisesti, leipätyö häiritsee inhottavasti harrastuksia...alustaan on vaihdettu matalemmat jouset, myös matalat iskarit olisi hankintalistalla. Onneksi on iltavuoroviikko, voi puuhastella omaa autoa. Tällä viikolla tarkoitus vaihtaa tuo nokka ja tehdä putkisto alusta loppuun uusiksi. Suuttimia täytyy mennä katsastaan kaverin tallille, josko olis jotkut rallipeleistä jääneet sopivilla arvoilla. Tuo megaruisku on hylätty, oma boksi kyllä pärjää isommilla suuttimilla riittävästi. Pistellään vaikka kuvia, kun homma taas etenee.

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 3.2.2012 23:21
Kirjoittaja ladaani_
Uudella nokalla ajeltu nyt pari päivää, alavääntö vähän kärsi mutta nyt huutaa ylhäällä paremmin. Ei siis ole kyseessä mikään kovin raju nokka mutta eron huomaa heti. Tyhjäkäynti on nyt mitä on mutta pysyy käynnissä. Putkistolle ei tehty tähän hätään muuta, kuin vaihdettiin ahdas takapönttö läpivirtaavaan. Tuli himo säädettävään alustaan, itse sekin pitää tehdä :). Katsotaan nyt jos vaikka innostuisi sorvailemaan kierreholkkeja ja säätömuttereita...moottorinohjaus tarvitsee kyllä päivitystä, kysely ns. virilastusta vetämässä. Tämäkin prokkis alkaa tuntua siltä, että suikkapäälle tätä on enää turha käydä näyttämässä.
Ulkokuoreen olisi kiva saada jotkin helmat, sellaiset semi-massiiviset ja sitten joku etupuskuri, mikä olisi vähän racemman näköinen kuin tuo alkuperäinen...

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 7.2.2012 17:44
Kirjoittaja ladaani_
Kukakohan sais tuotua tällasia mulle ja mihin hintaan ne olis Suomessa?

http://tuningsport.ru/market/korpus-sto ... -2377.html

http://tuningsport.ru/market/maxovik-sb ... -1622.html

Olis nimittäin aika kivoja kikkareita...

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 7.2.2012 18:32
Kirjoittaja toktornivako
Ei sua noi korisarjat kiihota?

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 7.2.2012 18:38
Kirjoittaja ladaani_
Miksei, pelkkä etupuskuri oli mielessä kyllä, esim. tällainen http://tuningsport.ru/market/bamper-per ... -3056.html

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 9.2.2012 23:46
Kirjoittaja ladaani_
Näin yön hiljaisina tunteina pyörii kaikenmoista pääkopassa. Mitäköhän katsastusviranomainen tuumaisi, jos veisi 1.6 16v koneisen Samaran leimalle? Paljonko tuossa on tehoa ilmoitettu? Ja saako jostain samaran ja 110:n vastaavuustodistusta, ns. uutta "konela todistusta"? Jarrujen vaihto eteen ei taida ainakaan muodostua ongelmaksi, mutta onko takajarrut samat?

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 10.2.2012 8:15
Kirjoittaja pressa
Samat takajarrut kaikissa. Periaatteessa kun tulostat varaosagatalookin sivut missä näkyy varaosanumerot, niin sillä voi todistaa jarrujen alkuperän. Siihen jos vielä hakee huollon tiskiltä leiman...

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 10.2.2012 15:55
Kirjoittaja ladaani_
Joskus aikoinaan kun hain takavetoiseen tuota leimaa, oli kuin olisin ollut jonkinsortin rikollinen. Lopulta tiskille tuli vanhempi mies, joka on toiminut aikoinaan jo Konelassa varaosamyyjänä ja hän oli nyt varaosapäällikkö. Kyseli vaan että vieläkö näitä joku rakentaa ja veti nimensä ja laittoi leiman mielihyvin. Paljonkos tuossa on tehoa tuossa 1.6 16 valvessa?

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 10.2.2012 19:58
Kirjoittaja ladaani_
Toinen ajatus oli laittaa pelkästään 16v kansi tuohon 1.5 lohkon päälle. Onko noissa lohkot samat, siis 8v ja 16v? Ja jos on vielä jotakin eroa siinä, onko 1.5 16v tai 1.6 16v? Jos saisi jostakin sopivasti pelkän kannen imusarjoineen, sillainhan se myös onnaisi.

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 10.2.2012 20:22
Kirjoittaja jaketech racinteam
ladaani_ kirjoitti:Toinen ajatus oli laittaa pelkästään 16v kansi tuohon 1.5 lohkon päälle. Onko noissa lohkot samat, siis 8v ja 16v? Ja jos on vielä jotakin eroa siinä, onko 1.5 16v tai 1.6 16v? Jos saisi jostakin sopivasti pelkän kannen imusarjoineen, sillainhan se myös onnaisi.
miten se olikaa nä omavalmiste moottorit ja auton vähäpäästöisyys :wink:

Re: -96 Samara 1500i:n piristelyä

Lähetetty: 10.2.2012 21:50
Kirjoittaja mush
ladaani_ kirjoitti:Paljonkos tuossa on tehoa tuossa 1.6 16 valvessa?
Tuon mukaan 72kW. Eikös se 20% sääntö ole vielä hengissä? Eli menisi yli 1,6 16v:llä, 1,5 16v olisi juuri ja juuri rajoissa.
http://www.ladakerho.fi/info/lada110/hb.htm

Iskunpituushan erottaa 1,5 ja 1,6 koneet, joten saa röntgenkatse katsurilla olla erottaakseen... :wink: Toki vähäpäästöiseen tarvinnet ainakin luovuttaja-auton paperit todistuksesksi päästöluokasta.

Tämän videon postasin tuonne huumoripuolelle, missä Samara saa 16v kannen ja turbon. Kun ei tarvitse murehtia lakikiemuroista...
http://www.youtube.com/watch?v=KCn_HQzRmg0

Tosin ei taida ihan noinkaan helppoa olla, jakopään hihnahan on noissa eri levyinen, pakosarja erilainen, ym pientä.

Pistähän kunnon projektitopikki pystyyn jos hommaan rupeat, näitähän seurailee ihan mielellään.