Sivu 1/2

Kaukomatkailua...

Lähetetty: 5.8.2004 22:19
Kirjoittaja mush
Tuli juuri palailtua matkoilta... Ladalla tottakai. Mittariin kertyi 2400km ja Puolassa tuli käytyä. Onkos kukaan muu uskaltautunut kaukomatkoille Ladallaan?

21.7. lautalla lahden yli Tallinnaan ja seuraavana aamuna mukava 11 tunnin rupeama läpi Balttian maiden päätyen Gizyckoon Puolan Mazuryssa, jossa tuli vietettyä pari viikkoa.

Lada (2105 '93) pelasi kuin unelma koko matkan. Katin jätin suosiolla kotiin ja hyvä niin, sillä muutamien pakoputken maakosketusten jälkeen Puolassa se ei taatusti olisi enää hengissä. Pätkä Tallinnasta Suwalkiin (1. kaupunki Puolan puolella) tuli heitettyä muutamaa lyhyttä paussia lukuunottamatta yhtä pötköön. Näin Puolan raja saavutettiinkiin vajaassa 9 tunnissa.

Jonkun verran hymyileviä katseita keräsi etelä-Balttiassa Suomen kilvissä oleva Lada... :lol: Toisaalta ei toimittu tien tukkeena toisin kuin monet paikalliset lajin edustajat. Ja helppoa oli kun ketään ei kiinnostanut Ladan olemassaolo varastamistarkoituksissa... leirintäalueellakin ovet lukitsematta lähes yötä päivää.

Bensaa meni aika tarkalleen 7,5l sataselle ja näin Puolan puolelle pääseekin Tallinnasta näppärästi alle 40 euron kustannuksin.

Puolan ei aina niin huippukuntoisilla teillä Lada oli kuin kotonaan, muutama pätkä tuli taksikyydillä ajettua samoja teitä ja kyllä Lada oli elementissään niissä olosuhteissa.

Balttian maissa lajitovereita toisaankin oli vielä kohtalaisesti näkyvillä, Puolassa harvinaismpi, johtuen kai paikallisesta autoteollisuudesta... Polski Fiat 125P oli hyvinkin yleinen. Yllättäen paikallinen Lada oli lähes poikkeuksetta 2107 ja hyvin useasti punainen sellainen.

Ei voi muuta sanoa kuin kivaa oli :D Suosittelen.

Ja lopuksi vielä Lada koristeiden kanssa keskellä puolalaista maaseutua.

Kuva

Muita "uhkarohkeita" maailmanmatkaajia?

Lähetetty: 6.8.2004 7:33
Kirjoittaja Riffa
Onneksi olkoon rohkeudestasi. Minäkin haluaisin käydä Tsekissä ja suorin reitti sinne menisi Balttian ja Puolan lävitse, mutta rohkeus ei ole vielä siihen riittänyt. Hyvä, kun joku kertoo, ettei siellä heti joudu rosvotuksi ja autokin pysyy ehjänä. Tähän mennessä olen kuullut vain sellaisia juttuja, että siellä autosta viedään kaikki irti lähtevät osat ja tiet on niin huonoja, että auto menee rikki. 8)

Lähetetty: 6.8.2004 16:24
Kirjoittaja mush
Kiitoksia :)

Teiden kuntoa on arvosteltu mielestäni varsin turhaan. Päätiet, varsinkin Via Baltica (E67) ei missään paikoin ollut niin huonokuntoinen että olisi auton takia tarvinnut pelätä, päinvastoin. Ja varsinkin Liettuassa alkoi tuntumaan jo tylsältä kun tasaista maisemaa ja hyväkuntoista suoraa tietä riitti enemmän kuin tarpeeksi minun makuun. Suomen mittakaavassa Via Baltica on valtaväyläksi paikoin varsin pieni ja kapea. Nopeusrajoitukset varsin korkeita ja ajotapa vapaata.

Pikkutiet, jos niille eksyy voivat olla vastaavasti melkein mitä vain. Varsinkin Puolassa kartalle merkitty pikkutie saattoi muistuttaa enemmänkin traktoripolkua pellon poikki, mutta näitäkin tuli ajettua.

Kertaakaan en oloani tuntenut turvattomaksi matkan aikana. Tosin en öiseen aikaan ajanutkaan. Ehkäpä tilanne olisi muuttunut jos olisi ollut joku satakertaa arvokkaampi kulkine alla... Toisaalta näitä arvoautoja pyörii siellä jo omasta takaa ihan riittämin.

Minun mielestä kommentit joita luin liikenteestä ja teistä ennen reissua olivat aika pahasti liioilteltuja, mutta ehkä parempi niin. Olipahan positiivinen yllätys. Aivan varmasti lähden reissuun toisenkin kerran.

Sekaan vaan, kyllä siellä pärjää.

matkailua

Lähetetty: 6.8.2004 21:54
Kirjoittaja Martigan
Porukat kävi oliskohan ollut kolme vuotta sitten Puolassa ja Saksassa Euro Samaralla. Ei ongelmia.

Lähetetty: 8.8.2004 22:33
Kirjoittaja Misha
mush kirjoitti:Pikkutiet, jos niille eksyy voivat olla vastaavasti melkein mitä vain. Varsinkin Puolassa kartalle merkitty pikkutie saattoi muistuttaa enemmänkin traktoripolkua pellon poikki, mutta näitäkin tuli ajettua.
En voi lakata korostamasta Ladan erinomaisia ominaisuuksia huonolaatuisilla teillä ajettaessa. Itseasiassa Ladamatkailussa voi hyvällä omatunnolla jopa suosia huonokuntoisia kinttupolkuja. Sitä ei tavallisella autolla paljoa tehtäisi.

joo

Lähetetty: 9.8.2004 7:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
paljon puhutaan baltian huonoista teistä, mutta ei ne kummosia ole suomessakaan, ainakin vanhempien ohitse kulkeva tie on alkupäästään sellainen että tarvii olla Lada tai maastoauto että sieltä voi kulkea, ensin alkuuun pitää selvitä sorakuoppa-alueen lävitse jossa soralastissa olevat kuormurit meinaa jyrätä päälle.

Toisaalta jos tie on vasta päällystetty niin siihen tehdään väkisin sellaisia kyhmyjä joissa irtoilee spoilerit sun muut muovisysteemit. onneksi Ladalla pääsee noista yli lähes kivuttomasti.

Lähetetty: 9.8.2004 7:53
Kirjoittaja jasu35
Kesälomalla n:5tkm. eestin maanteitä ristiinrastiin samaralla eikä mitään valittamista. :lol: Mainittakoon samalla että uskollinen samarani on viikonlopun aikana jatkanut matkaansa uuden omistajan voimin eteenpäin. :cry:

Lähetetty: 9.8.2004 8:42
Kirjoittaja Nonnis
Combi on käynyt tänä kesänä Janakkalassa, Raahessa, Kokemäellä ja Virroilla. Aurauskulmat kun on vituillaan ja kilometrejä tullut muutama tonni, niin repsikan puolen renkaan reuna on jo ihan slicksi. :?

Jos pitäs ulkomaille lähtee ni sedanilla sitte. Mutta milläs työn orja ulkomaille lähtis :(

Lähetetty: 9.8.2004 10:28
Kirjoittaja ,_,/ukka
Nonnis kirjoitti:Combi on käynyt tänä kesänä Janakkalassa, Raahessa, Kokemäellä ja Virroilla. Aurauskulmat kun on vituillaan ja kilometrejä tullut muutama tonni, niin repsikan puolen renkaan reuna on jo ihan slicksi. :?

Jos pitäs ulkomaille lähtee ni sedanilla sitte. Mutta milläs työn orja ulkomaille lähtis :(
Vaiha johonkin pidempää matkaa rahtaavan firman hommiin. Näkee maisemaa kyllästymiseen asti :-)

,_,/ukka

Lähetetty: 9.8.2004 18:07
Kirjoittaja mush
Kiva kuulla että muitakin... reissun aikana ainoa toinen Lada minkä näin kauempana kotoaan oli Latvian kilvissä oleva yksilö Liettuan puolella.

Lisättäköön vielä vastaisuuden varalle... Korjatkaa se lämppärin hana jos meinaatte kesällä kauemmas, on nimittäin vähän helkutin ikävä olo tällä hetkellä kun koko vasen puoli päästä kärsii huomattavista vilustumisoireista.

Oli meinaan aika lailla pakko ajaa ikkuna auki kun 30C lämpötilassa kuumaa työntää lämppäristä :? Olevinaan niin kiire ennen reissua, vaikka mielessä oli tuokin.

Re: joo

Lähetetty: 11.8.2004 19:50
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Lada-Jussi kirjoitti:paljon puhutaan baltian huonoista teistä, mutta ei ne kummosia ole suomessakaan, ainakin vanhempien ohitse kulkeva tie on alkupäästään sellainen että tarvii olla Lada tai maastoauto että sieltä voi kulkea, ensin alkuuun pitää selvitä sorakuoppa-alueen lävitse jossa soralastissa olevat kuormurit meinaa jyrätä päälle.

Toisaalta jos tie on vasta päällystetty niin siihen tehdään väkisin sellaisia kyhmyjä joissa irtoilee spoilerit sun muut muovisysteemit. onneksi Ladalla pääsee noista yli lähes kivuttomasti.
Taloni ohi menee sinänsä hyväkuntoinen päällystetty tie. Joitakin painumia ja halkeamia kyllä alkaa jo olla. Tie päällystettiin uudestaan joskus 90-luvun alussa. Säästösyistä uusi päällyste tehtiin vähän kapeammaksi, kuin vanha oli. Päällyste loppuu nyt heti valkoisen reunaviivan jälkeen, sitten on päällysteenpaksuinen pudotus ja sitten pientareella vanha kapea päälysteen reuna osittain soraan sotkeutuneena. Autoilijalle varattu osuus ei siis pienentynyt, mutta pyöräilijälle ja jalankulkijalle se on inhoittava.

Tietä käytetään näin kesällä runsaasti pyöräilyyn. Kun pyöräilijä ei voi väistää auton havaittuaan valkoissen viivan pientareen puolelle, on hänen jatkettava varsinaisella ajoradalla. Kun sitten pyöräilijä ja autot molemmista suunnista sattuvat samaan kohtaan, käy tie kyllä ahtaaksi ja turvattomaksi pyöräilijän kannalta, jos jompi kumpi autoilijoista ei jarruta. Eli tässä mielessä tie on kyllä käytännössä kaventunut. Tiellä on 80 perusnopeus.

Saapas nähdä, tehdäänkö taas seuraavat päällysteet samalla periaatteella. Viimeinen päällystäminen tehdään varmaankin sitten vain keskiviivan kohdalle.

Re: joo

Lähetetty: 11.8.2004 20:23
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mosse-Aksu kirjoitti: Tietä käytetään näin kesällä runsaasti pyöräilyyn. Kun pyöräilijä ei voi väistää auton havaittuaan valkoissen viivan pientareen puolelle, on hänen jatkettava varsinaisella ajoradalla. Kun sitten pyöräilijä ja autot molemmista suunnista sattuvat samaan kohtaan, käy tie kyllä ahtaaksi ja turvattomaksi pyöräilijän kannalta, jos jompi kumpi autoilijoista ei jarruta. Eli tässä mielessä tie on kyllä käytännössä kaventunut. Tiellä on 80 perusnopeus.
mitä kauempana kevyt liikenne on ajoradalta sen hitaampi on nopeusrajoitus:
ei piennarta 80 km/h
piennar 60 km/h
erillinen pyörätie korotettu tientasosta 50 km/h
erillinen pyörätie jossa oja välissä 40 km/h

jos tohon lisättäis vielä muuri väliin niin autolla saisi ajaa 30 km/h, bonarina kaikissa paikoissa joissa on erillinen pyörätie löytyy kaikenlaisia hidastetöyssyjä yms.

tällai suomessa, mikähän lokiikka tossa lienee? :? :shock: :lol:

Lähetetty: 11.8.2004 21:10
Kirjoittaja Boris
Lisäks vielä nää:
Ei tiemerkintöjä - 80km/h
kaks kaistaa, kaide välissä - 60km/h

Täällä Pirkkalassa on kyllä sellanen pätkä, jossa on kevyenliikenteenväylät molemmin puolin tietä viherkaistalla erotettuna -> rajotus 30km/h. Menee tehdasalueen läpi johtaen lähiöön.

Lähetetty: 12.8.2004 13:21
Kirjoittaja juha_petteri
Olen tässä suunnitellut ensi kesäksi (tänä kesänä lomaa oli kaksi päivää) autoilumatkaa aina Kroatiaan asti tuosta Tallinnan kautta. Ajatus matkan tekemisestä Ladalla saa suun hymyyn, mutta toisena vaihtoehtona olevassa asuntoautossakin on tietenkin puolensa – Pari vuotta sitten kierrettiin kahden kaverin kanssa 85´farmari-Nissanilla koko Itä-Eurooppa ja vähän Kreikkaa ja Italiaakin ja kyllä siinä muutaman kerran joutui turvautumaan hotellimajoitukseen, vaikka teltta olikin tarkoitukseen varattu.

Tiet tosiaan olivat tosiaankin sangen hyvät, jos ei oteta huomioon Via Baltikan silloisia päällystetöitä ..100 km nyrkin kokoisia kiviä ja 30 cm korkeita hiekkavallituksia (huh), sorapintaista moottoritietä Bulgariassa, tai Romanian tieverkoston ja muualla kutinsa pitäneen kartan eroavaisuuksia.

Poliisit yrittivät sakottaa keksityillä ylinopeuksilla Liettuassa ja Romaniassa. (ajovalot sammuksissa ajaminen päiväsaikaan tuntui vähentävän pysäyttelyintoa – kukaan paikallinen ei oikeastaan käyttänyt valoja, muutamat edes öisin) Vieläköhän tällaista esiintyy – nyt kun ollaan Balttiankin kanssa yhtä suurta perhettä?

Yritän sparrata ja agitoida itseni vaihtoehtoon Lada. Se kun on toiminutkin niin nätisti jo ..4? viikkoa putkeen.

Lähetetty: 12.8.2004 20:37
Kirjoittaja mush
juha_petteri kirjoitti: Poliisit yrittivät sakottaa keksityillä ylinopeuksilla Liettuassa ja Romaniassa. (ajovalot sammuksissa ajaminen päiväsaikaan tuntui vähentävän pysäyttelyintoa – kukaan paikallinen ei oikeastaan käyttänyt valoja, muutamat edes öisin) Vieläköhän tällaista esiintyy – nyt kun ollaan Balttiankin kanssa yhtä suurta perhettä?
En ainakaan itse törmännyt vaikka poliiseja oli nopeusvalvontaa suorittamassa kaikissa maissa. Latviassa meinasivat pysäyttää minutkin, kun pysäyttelivät autoja, ilmeisiesti jotain rutiinivalvonataa. Mutta heti kun konstaapeli huomasi ulkolaisen kilven alkoi armoton "älä vaan pysähdy" -huitelu, hyvä ettei tikkari pudonnut kädestä hältä...

Valot läppäsin pois päältä jonkin aikaa ajettuani Liettuaa halki, kun ei muillakaan ollut, niin ajattelin että säästetään sekin bensa. Virossa ja Latviassa valoja oli käytettävä. Puolassa tuntui olevan vähän vapaampi käytäntö.

Ja kun valoista tuli puhe, täytyy kyllä ihailla näin suomalaiseen liikenteeseen tottuneena puolalaista vilkun käyttöä, oikeasti kerrotaan mitä ollaan tekemässä.
Yritän sparrata ja agitoida itseni vaihtoehtoon Lada. Se kun on toiminutkin niin nätisti jo ..4? viikkoa putkeen.
Joo joo... Ladalla, tottakai Ladalla :lol: