Sivu 1/1
Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 19.5.2011 23:17
Kirjoittaja lada_r
Moottori pääsi hieman ylikuumenemaan jäähdytysnesteen päästyö karkuun.
http://i136.photobucket.com/albums/q175 ... C00365.jpg
http://i136.photobucket.com/albums/q175 ... C00364.jpg
Palotilasta rapautunut reilusti maretiaalia pois, kun venttiiliseetikin tullut nuon hyvin näkyviin.
Kahden sylinterin palotilat myös yhdistyivät vesitilaan.
Moottori siis kävi TODELLA kuumaksi, mutta voiko se pelkästään aiheuttaa tuollaisen rapautumisen?
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 20.5.2011 7:16
Kirjoittaja naco
Tekevälle sattuu, niinhän se oli?
Kokemuksen kautta, voittoon..
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 20.5.2011 8:22
Kirjoittaja pressa
Liian matalaksi laskettu kansi antautui, täytehitsatkaa nuo vesikanavat niin kestää paremmin laskea. Vettä kun on männänpäällä niin se ei paljon puristu, metalli joustaa...
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 20.5.2011 8:24
Kirjoittaja E.P.
Näköjään kaksi keskimmäistä palotilaa on sulanut eniten. Siitäkin voisi päätellä, että lämmintä moottorissa on ollut. Kyllähän kuumuus kevytmetallia sulattaa kummasti. Vesitiloihin palotapahtumat ovat kaivaneet tiensä, koska tuosta kohtaa palotilan seinämä kuvien mukaan on ohuimmillaan.
Katosiko vedet moottorin ulkopuolisen vuodon vuoksi, vai tuliko vedet ulkoilmaan pakoputken kautta? Sillä kyselen, että väärät säädötkin polttelevat alumiinia kummasti, josta seuraa myös moottorivaurioita. Tai jos kannentiiviste vuotaa palotilan paineet vesitilaan, voi painekin rikkoa vesiletkuja.
Pitäisi tietää vähän tarkemmin mitä tapahtui, ja missä järjesyksessä, että osaisi sanoa oliko ensin muna, vai kana.
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 20.5.2011 11:48
Kirjoittaja jaketech racinteam
äitin serkun miehellä sulas mazdasta samalailla mutta reikä tuli tulpan vierestä ulko ilmaan

Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 20.5.2011 13:19
Kirjoittaja lada_r
Juu vesipumpun hajottua peräänajossa tuli kaikki nesteet pihalle. Sen lähdön ajoin mitään tietämättä asiasta, mutta varikolla tuli pellin alta höyryä jolloin tajusin vilkaista lämpötimmaria. Mittari näytti sillä hetkellä noin 140 astetta. Seuraavaan lähtöön sitten lähtöviivalla lämmöt jo 160, ja nousi ajaessa vielä niin että mittarikin hajosi. Yhden kierroksen kesti kunnes pikkuhiljaa hiipui..
On kyllä tiedossa että Ladan kantta olisi syytä vahvikehitsata, tätä kantta ei oltu laskettu juuri ollenkaan.
Ajattelin ihan mielinkiinnosta julkaista nämä kuvat, jos jollain muullakin on vastaavia kokemuksia..
Johan sitä moottorinvauriota oli odoteltukin että pääsee laittamaan vierasta tekniikkaa pellin alle..
Nyt on tämäkin auto saamassa C20NE voimanpesän

Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 20.5.2011 23:25
Kirjoittaja E.P.
Edelleen näyttää siltä, että kansi on yksinkertaisesti sulanut kuumuudesta. Sitä luulisi, että alakerta leikkaisi kiinni ennen palotilojen sulamista, mutta onpa nähty sitten tuokin. Oliko minkälaiset öljyt koneessa, entä oliko öljynjäähdytintä? Mahdollisesti öljy on hoitanut alakerran jäähdyttämisen paremmin kuin hyvin.
Autoihin tarkoitetut lämpömittarit on yleensä tehty mittaamaan nesteen lämpötilaa. Jos moottorissa ei enää ollut jäähdytysnestettä, niin mittari saattaa tippua jopa nollaan. Eli mittari saattaa olla kunnossa, kunhan anturi saa jälleen nestettä ympärilleen. Toki jos totesitte, että mittari oikeasti hajosi, niin sitten ei mitään.
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 21.5.2011 11:23
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Kuvissasi näkyvät vauriojäljet ovat hyvin selkeät ja kertovat tapahtumien kulun, niin ettei asiaa tarvitse mitenkään arvailla.
Kun jäähdytysneste on valunut pois, ovat palotilan seinämät kuumenneet niin, että syttyminen on tapahtunut seinämälämpötilan takia huomattavasti ennen sytytyskipinän hetkeä.
Syttyminen on myös tapahtunut jokseenkin yhtäaikaa eri puolilla palotilaa.
Kun vielä mäntä on ollut hyvän aikaa matkalla ylös, on sylinteripaineen nousunopeus ollut erittäin suuri ja paineiskut ovat aiheuttaneet kuvissa näkyvän "rapautumisen".
Samat paineiskut ovat tehneet kanteen reiät. Kyse ei siis ole sulamisesta.
Suuri lämpötila kylläkin heikentää kevytmetalleja, mutta pääsyy moottorisi vaurioihin on paineiskuissa, joita sylinterinkansissa (ja männissä) tavallisesti käytettävät ylieutektiset valuseokset kestävät huonosti.
Jos "ylieutektisuus" kiinnostaa, Google kertoo. Englanniksi "hypereutectic".
Vahvikehitsaukset eivät olisi juurikaan auttaneet. Vettä palotilassa ei ole ollut.
Moottori on ennen kuolemaansa pitänyt erittäin kovaa melua, mutta se ei liene pako- ym. ääniltä kuulunut.
Keskimmäiset sylinterit käyvät jäähdytysnesteettömässä moottorissa kuumimpina, joten ne ovat vaurioituneet ensin.
menestystä
SvS
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 21.5.2011 11:40
Kirjoittaja E.P.
Samanlaista jälkeä tulee mäntään ja palotilaan, jos seos menee laihalle. Mäntään voi jopa palaa reikä. Miten se on selitettävissä, jos ei sulamisena?
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 21.5.2011 22:52
Kirjoittaja lada_r
Tapahtumahetkellä ulkolämpötila -10, lienee jäähdyttänyt öljypohjaa hieman.
Öljyt Mobil 1 rally formulat.
Ei ollut koneessa öljynjäähdytintä.
Alakerrassa laakerit olivat ihan hyvässä kunnossa vielä, eikä muitakaan vaurioita löytynyt yhtä lukuunottamatta. Yksi sylinteri oli varmasto todella lähellä kiinnileikkaamista. Mäntään oli takertunut runsaasti kannesta irronnutta kevytmetalliseosta ja sylinterissä todella syvät naarmut.
En usko laihalla käymiseen, sillä enne kisoja oli autossa FMI 1,2 kiinni eikä seos mennyt laihalle.
Kyllä se melkoista meteliä piti ennen lopullista hajoamista.
Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 22.5.2011 12:24
Kirjoittaja jaketech racinteam
E.P. kirjoitti:
Se miksi palotila näyttää "rapautuneelta", johtuu siitä että alumiinin palaset ovat pomppineet männän päällä jonkin aikaa koneen käydessä.
nakuttaminen kans muuttaa palontilan sen näköseksi että joku takonut piikillä

Re: Mitä tapahtui sylinterikannelle?
Lähetetty: 22.5.2011 12:24
Kirjoittaja E.P.
Juu ei varmasti ollutkaan laihalla, mutta tarkoitin että _jos_ kone käy laihalla, voi alumiini (-seos) sulaa yllättävän helposti. Käsittääkseni laihalla käyvän koneen männän sulaminen johtuu nousseesta palamistapahtuman lämpötilasta. Eli mäntä sulaa. Olen nähnyt männän, josta näkyi männänrenkaat, vaikka mäntä oli vielä sylinterissä sisällä.
En siis pidä mitenkään mahdottomana, että alumiini (-seos) kansi sulaa, jos se ei saa riittävää jäähdytystä. Kun on kyseessä vesijäähdytteinen kansi, ei lämpö siirry kannesta riittävän tehokkaasti, jos nestekiertoa ei ole riittävästi, tai tämän ketjun esimerkkitapauksessa ollenkaan. Nestetilat on täyttyneet kaasusta (ilman ja ties minkä seos), joka ei johda kovin hyvin lämpöä pois kannesta.
Se miksi palotila näyttää "rapautuneelta", johtuu siitä että alumiinin palaset ovat pomppineet männän päällä jonkin aikaa koneen käydessä.