Sivu 1/8

Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 2:34
Kirjoittaja separi
Terppa,

Vihdoin päätin laittaa rojektitopikin pystyyn hyvien neuvojen ja haukkujen toivossa :)

Yleistä höpinää:

Syksyllä hain Laabanilta takavedon 1600cc motin ja tällä viikolla sain vihdoin haettua korin moottorille. Talvella olen hiljakseen suunnitellut konetta ja vähän saanut jo aikaiseksikin. Tavoitteena olisi irrottaa tonnikuussatasesta pienen ydinreaktorin verran tehoa ja oppia samalla mahdollisimman paljon Ladan tekniikasta. Omistan jo hyväkuntoisen nappisimmun, mutta en sitä rohjennut ruveta pilaamaan, joten oli ostettava toinen larppana.

Autosta tulee siis toivottavasti katsastettu, mutta kuitenkin rallihenkinen teiden kauhu. Tarkoituksena olisi rakentaa huolellisesti mahdollisimman toimiva kokonaisuus käyden läpi koko auton tekniikka aina moottorista alustaan. Ensiksi vuorossa on moottorin virittäminen suhteellisen kustannustehokkaasti, mutta vaivaa säästämättä. Tavoitteena saada auto ehkä loppusyksystä ajoon ja aloittaa sitten se varsinainen säätäminen.

Moottorin tekniikasta:

Tällä viikolla pitäisi saada lohko, kampura, vauhtis ja männät+kanget koneistamosta.

Lohko: Ladan 1600, pinnasta poistettu 2,1 mm. Männät mittausten mukaan 0,1mm yli lohkosta.
Kansi: Tonniseittämänsatasen kansi. Kanavat portattu, kolmikulmaseetit. Palotilat muotoiltu. Kuvia alempana.
Nokka: Konelan "rallinokka". Asteita 0,25mm:n välyksellä 295 imu ja 290 pako. Nostoa suoraan nokalta 7,05 mm ja 7,0 pako. Eli vipusuhde huomioiden n. 11,2 mm.
Venttiilit: Uudet vakiovenat. Tarkoituksena tehä lautasen yläreunaan 30 asteen viiste. Imuventtiileitä aion ohentaa 0,8...0,9mm.
Männät ja kiertokanget: Uudet remmikoneen männät. Muotoilen männän päät vastaamaan palotilan muotoja. Kevennetyt, kiillotetut ja kuulapuhalletut kiertokanget.
Vauhtis: Ladan vauhtis sorvattu maltillisesti kevyemmäksi -> 5,45 kg
Kaasarit: 2xDellorto DHLA 40mm

Paljerakoa männän ja kannen väliin jää noin 0,9mm, jos kannentiiviste lasketaan millin paksuiseksi. Ostin Susipojalta jo reilusti lasketun kannen(olisko 3,5mm laskettu...). Kuitenkin mittasin puristussuhteeksi ennen palotilan ja männän muotoilua noin 12,6; eli aika rutkasti liikaa tähän vehkeeseen. Meinasin, että joku 10,5...10,6 olisi melko hyvä arvo puristussuhteeksi vakiokannentiívisteellä ja käyttötarkoitus huomioiden. Ei ole tarkoitus mitään kilpabensaa ruveta lotraamaan. Palotilojen muotoilulla sain jo vähä tuota pudotettua, mutta männän pään tilavuutta pitäisi vielä suurentaa noin 5 kuutiosenttiä, eli tuplata nykyinen venttiilinkolojen tilavuus. Tuo on varmaan sitten viikonlopun hommia. Edellinen virimies oli hionut venttiilinohjurit kokonaan pois kanavista. Olisin ehkä itse vain muotoillut noita hieman, mutta en taida kuitenkaan vaihtaa noita.

Pystyn koululla TKK:lla konepajalabrassa tekemään jotain koneistuksia manuaalikoneilla. Vauhtipyörän sorvasin n. kilon alkuperäistä kevyemmäksi. Tällä viikolla olisi tarkoitus mennä tekemään nuo venttiilimuutokset ja mittaamaan ohjurit. Kansi pitäis myös oikasta jyrsimellä. Aateelta sain halpat kevennetyt kiertokanget, joten ostin pois vaikkei alunperin ollut tarkoituskaan moisia laittaa. Koneistamolla kuulapuhaltavat vielä nuo samalla, kun asentavat mäntiin. Vein myös vauhtipyörä-kampura-hihnapyörä-yhdistelmän tasapainotettavaksi tuonne. Sanoivat, että ajavat 10000 rpm asti tuota settiä ja tasoittelevat sitten.

Kori:

Kori on 2107 mallia '86. Saa siis katsastettua löysään päästönormiin. Hain maanantaina korin Turusta siirtokilvillä. Rotisko maksoi 250€ ja saman verran kilometrejä kertyi kotipihaan Mäntsälään. Sisusta oli lähes kokonaan purettu ja takavaimennin korvattu suoralla putkella. Ilmanputsaria ei ollut, ja ääni oli hirveä. Ihan kohtalaisesti tuo kuitenkin kulki 1300 remmikoneella. On muuten kone ja sisusta myytävänä. Lisää noista myytävistä sitten tuolla myyntipalstalla. VFTS-levikket tuli mukaan sekä puolikkaat turvakaaret(sis. etu ja takakaaren). Aion maalata vehkeen sinivalkoiseksi kesän mittaan ja laittaa nuo levikkeet ihan kunnolla tuohon. Nyt ei jaksa enää kirjottaa, jatkan tarinointia ja lisää kuvia huomenna.

Pari kuvaa:

http://aijaa.com/v.php?i=002037949835.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004807949836.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=009557949837.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=000517949838.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=002657949839.jpg

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 15:21
Kirjoittaja naco
Onnea ja menestystä! :D

Seuraamme innolla projektin edistymistä!

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 17:21
Kirjoittaja separi
Kiitoksia! Tänään kohdistin imusarjan kanteen ja hain kaverilta Mersun bensapumpun. Kai tuollaisen ruiskuvehkeen pumpun voi laittaa kaasareille paineensäätimen kanssa? Samalla kaverilla oli muuten myös ladaan passeli suorakytkyloota. Onkos kokemuksia noista? Fiksausta se vaatisi, kun jotain on lootasta kuulemma hajonnut. Tiedä sitten miten noihin saa osia, vai meniskö kokonaan koneistushommiksi.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 18:30
Kirjoittaja larssi21074
Ite kyllä vaihtaisin myös venttiilin ohjurit enkä lyhentäis niitä noin hirmusesti. Tuo kun ei ole kallis homma. Tuollasena venttiilit kalkattaa hirveesti ja helpommin palaa venttiili kun ei istu kunnolla istukkaan. Varmaan vielä korostuu kapeella seetillä tuo ongelma, se kun palaa helpommin jos kosketus ei ole hyvä. Eli ei pitkä ikäinen moottori.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 20:00
Kirjoittaja 'aatee'
Menestystä hienoon rojektiin, hyvältä vaikuttaa 8)

Jos tulee paljon km kannattaa ohjureita varmaan vaihdella.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 22:07
Kirjoittaja separi
Ok, kiitos vinkeistä...menee sitten varmaan ohjurinvaihtohommiksi.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 22:55
Kirjoittaja Jokari
separi kirjoitti:Kiitoksia! Tänään kohdistin imusarjan kanteen ja hain kaverilta Mersun bensapumpun. Kai tuollaisen ruiskuvehkeen pumpun voi laittaa kaasareille paineensäätimen kanssa? Samalla kaverilla oli muuten myös ladaan passeli suorakytkyloota. Onkos kokemuksia noista? Fiksausta se vaatisi, kun jotain on lootasta kuulemma hajonnut. Tiedä sitten miten noihin saa osia, vai meniskö kokonaan koneistushommiksi.
Ruiskuvehkeiden pumppujen tulopaine on aina liian suuri. Esim Malpassin säätimien maksimi tulopaine on 1 bar. Turbokäyttöön tarkoitettu 3-kalvoinen sietää 10 bar, mutta vaatii ison paluulinjan. Sellaista on turha laittaa kaasarikoneeseen.
Tuplien ja kaasareiden kanssa yleensäkin pieni paine ja hyvä tuotto on kaiken a ja o.

Suorakytky vaatii säännöllistä huoltoa ja on halvatun äänekäs. Kadulla kilsoja tulee roppakaupalla enemmän kuin esim. kisoissa ja huoltovälitkin on tiheämmät. Nämä varmaan tiesitkin.
Vakioloota kestää vaparissa kun jättää sikomiset vähemmälle, esim. ne mikrosekunnin vaihdot 1-2. Kyllä sillä kerkeää kun on jerkkua vakiota enemmän.
Huhujuttuina 4-loviset tuntuu kestävän ehkä hieman paremmin eikä yleensä heitä vaihteita pois silmästä niinkuin 5-vaihteiset monesti. Syytä en tiedä.

En ihan heti laittaisi suorakytkyä kadulle, se on kisakäyttöön tehty eikä muuta.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 27.4.2011 23:56
Kirjoittaja separi
Ok, kiitoksia tiedoista. Pitääpä palauttaa pumppu sitten. Kaveri oli melko varma, että menis kaasavehkeeseenkin :) Mutu on aina mutu. Samaa olinkin lukenut noista suorakytkyistä, eikä kovin houkuttelevalta kuulosta. Vielä jos jotain hampaita on poikki, niin taitaa jäädä loota ostamatta. Onkos kokemuksia hyvistä bensapumpuista? Facetin pumpun sais päälle kahdeksalla kympillä ja olisi ainakin laadukas, mutta löytyykö hyvää halvemmalla?

Huomasin palotiloissa vielä rutkasti parantamisen varaa. Pitänee muokkailla vielä hieman lisää. Seetit on palotiloissa syvällä kuin juopon silmät maanantaiaamuna. Varmaan 1,5mm pykälä tuossa seetin ja palotilan välissä. Yksi kysymys koskien kannen plaanausta: kai kannen voi tasoitella jo ennen kuin tarkistaa venttiilin ja männän välisen etäisyyden YKK:ssa, vai meneekö tuossa testikiristämisessä jo kansi kieroon?

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 28.4.2011 0:34
Kirjoittaja Jokari
Facet Silver Top on kadulle erinomainen. Myös Red Top on hyvä, mutta Silver Top sopii paremmin säätimen kanssa. Ne neliskulmaiset pikku räkyttäjät unohda.
Erinomainen vaihtoehto on myös jenkkiläiset hyrräpumput, esim. Carter ja Holley. Ei mene mäntä jumiin kun sellaista ei ole.

Joskus on myös tultu myös toimeen orkkispumpulla mutta en koittaisi. Itselle tulossa yhdellekin kaasarille kunnon sähköpumppu.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 2.5.2011 18:32
Kirjoittaja separi
Dodiin, venttiilit on pian valmihit. Sekä imu- että pakoventtiileihin tuli lautasen yläreunaan 30 asteen viiste. Lisäksi imuventtiiliä ohensin kanavaan tulevalta osaltaan 0,8mm. Melko hankalia sorvattavia nuo venat, kun on suht kovaa materiaalia ja tuppaa värisemään helposti.

Kuvia:
http://aijaa.com/v.php?i=004927977570.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=001577977571.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=003467977572.jpg


Toimiskohan muuten tuo mesen ruiskupumppu sittenkin tällaisen säätimen avulla vai mennäänkö metsään?

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 2.5.2011 18:49
Kirjoittaja Jokari
Yllä mainittu selitys pätee juuri mm. näihin Malpassin säätimiin...

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 3.5.2011 0:27
Kirjoittaja separi
Joo, no on sitten unohdettava kokonaan tuo mesen pumppu :) Tarviikos muuten nuo kaasarikäyttöön tarkoitetut, esim. Facet Silvertop paluulinjan?

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 3.5.2011 1:30
Kirjoittaja Jokari
Ei tarvetta.

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 9.5.2011 15:54
Kirjoittaja separi
Ei kovin paljoa kerkeä ladaa tehdä, kun tenttiä pukkaa ja töitäkin pitäis tehdä. Viime viikolla sain romppeet vihdoin koneistamosta ja laittelen kuvaa tavaroista, kunhan ehdin. Melko tarkka vaaka ostettu, kun rupean mäntien lakeja muotoilemaan, nii saa sitten saman painoiseksi nuo.

Lueskelin kaasarien kiinnityksestä imusarjaan ja tällaisia Misabin o-rengaslaippoja suositeltiin. Kannattaisi kuulemma vielä laittaa kumiprikat eristämään kaasarit moottorin tärinästä. Onko eriäviä mielipiteitä?

Re: Projekti: Räkänaama racer

Lähetetty: 9.5.2011 15:57
Kirjoittaja jaketech racinteam
separi kirjoitti: Lueskelin kaasarien kiinnityksestä imusarjaan ja tällaisia Misabin o-rengaslaippoja suositeltiin. Kannattaisi kuulemma vielä laittaa kumiprikat eristämään kaasarit moottorin tärinästä. Onko eriäviä mielipiteitä?
ei oo. toimii nuillakin kuha et liian tiukkaa kiristä.