Mietintää Ladani tulevaisuudesta ja korjailupäiväkirja
Lähetetty: 2.3.2011 18:25
Kirjoittelenpa lähinnä itselleni muistiin ja yleisen huvin vuoksi ilman sen suurempaa päämäärää tuosta omasta Ladastani ja sen tulevaisuudesta.
Kyseessä on siis 2107 1300cc remmikoneella vuodelta -85. Auto on nyt seissyt ajamatta taivasalla tuollaiset puolitoista vuotta, sitä ennen se oli vuoden verran katsastamattomana ajokiellossa kun sitä oli tarkoitus hitsaila ja muuten hiukan laitella. Viimeisimmästä katsastuksestaan meni muuten laakista läpi! Projekti jäi kuitenkin vähän kesken, pitäisi etuhelman nurkkiin hitsata hiukan uutta tavaraa ja muuten pienempiä kukkasia niinikään laitella. Suurimmat ongelmat ovat ehkä vasemmassa etulokasuojassa, joka pitäisi käytännössä vaihtaa. Onkos muuten kenelläkään kokemusta ladan lokasuojien irrottamisesta, näyttäisi että ei ihan käden käänteessä onnistu...? Taitaa joutua melko lailla porailemaan hitsauksia irti tuosta ylälaidasta. Mitäs muuta pitää tehdä että lokarin saa irti? Tuo lokasuoja on yläpinnastaan ja kaaresta aika pahasti ruostunut puhki, joten irrottaa se ainakin pitää ja ehkä sitten vaihtaa samalla vaivalla, jos jostain tuoreemman saa käsiinsä. Hitsausmahdollisuus löytyy, joskin taivasalta, mutta kuitenkin. Auto on nyt todella rumasti osittain paikkamaalailtu harmaalla, joten ennen kuin tuolla kehtaa oikeasti ajella, se pitäisi maalata.
Kävin äsken yrittämässä autoa startata, ja eihän se lähtenyt apuvirrallakaan. Hyvin pyörittää, mutta ei edes lupaa. Pitää seuraavana lämpimänä päivänä koittaa tarjota bensaa suoraan kaasarin kurkkuun ja jos ei vieläkään niin sitten katsoa pääseekö bensa kaasarille asti. Jos pääsee niin sitten pitänee kipinä tarkastaa. Ajamalla se tuohon on tullut, että ei sen puoleen. Kaasari pitäisi muutenkin purkaa ja putsata, jos tuosta vielä auton saa. Tai vaikkei saisikaan. Jostain syystä tuolla on aina ollut sellainen ominaisuus että jos se seisoo vaikkapa viikon tai pidempään niin sitten pitää startata kauan ja hartaasti, jopa apuvirralla. Bensaa se ei oikein taida saada. Onhan siinä se käsipumppukin, mutta siitä ei tunnu olevan oikein mitään iloa. En sitten tiedä onko rikki tai jotain. Ladan polttoainejärjestelmä on muutenkin kohtalaisen tuntematon, pitääpä kohta lueskella korjausohjeita. Tähän toki siis apua löytyy, kun vain vähän syventyy.
Sinänsä tuosta saisi kohtalaisella laitolla varmaan ihan mukavan harrasteauton ja neljän vuoden päästähän tuon saisi museokilpiinkin jos oikein innostuisi. Laittoa se kyllä vaatisi. Hieno pelihän tuo olisi ajella kun ikää on enemmän kuin omistajalla. Kunpa vielä joskus pääsisi tuolla painamaan pitkin maaseutua...
Mitään suurempaa en kyllä rupea suunnittelemaan ennenkuin jostain keksisi edes talven ajaksi tallipaikan. Ei tarvitse olla lämminkään, mutta kuiva ja säänsuojassa. Turha on kovin paljon rahaa tai vaivaa laittaa, jos jää talveksi pihalle happanemaan. Ei se tuon ikäiselle vanhukselle enää sovellu.
Pitäisi siis:
-saada auto käyntiin
-selvittää millainen homma on irrottaa lokasuoja
-keksiä tallipaikka talveksi
-remontoida kaasari
-helkkaristi pientä laittoa ja kaunistelua
-maalata.
Harmi kun opiskelu, työt, parisuhde, ystävyyssuhteet ja harrastukset haittaavat elämää.
Kyseessä on siis 2107 1300cc remmikoneella vuodelta -85. Auto on nyt seissyt ajamatta taivasalla tuollaiset puolitoista vuotta, sitä ennen se oli vuoden verran katsastamattomana ajokiellossa kun sitä oli tarkoitus hitsaila ja muuten hiukan laitella. Viimeisimmästä katsastuksestaan meni muuten laakista läpi! Projekti jäi kuitenkin vähän kesken, pitäisi etuhelman nurkkiin hitsata hiukan uutta tavaraa ja muuten pienempiä kukkasia niinikään laitella. Suurimmat ongelmat ovat ehkä vasemmassa etulokasuojassa, joka pitäisi käytännössä vaihtaa. Onkos muuten kenelläkään kokemusta ladan lokasuojien irrottamisesta, näyttäisi että ei ihan käden käänteessä onnistu...? Taitaa joutua melko lailla porailemaan hitsauksia irti tuosta ylälaidasta. Mitäs muuta pitää tehdä että lokarin saa irti? Tuo lokasuoja on yläpinnastaan ja kaaresta aika pahasti ruostunut puhki, joten irrottaa se ainakin pitää ja ehkä sitten vaihtaa samalla vaivalla, jos jostain tuoreemman saa käsiinsä. Hitsausmahdollisuus löytyy, joskin taivasalta, mutta kuitenkin. Auto on nyt todella rumasti osittain paikkamaalailtu harmaalla, joten ennen kuin tuolla kehtaa oikeasti ajella, se pitäisi maalata.
Kävin äsken yrittämässä autoa startata, ja eihän se lähtenyt apuvirrallakaan. Hyvin pyörittää, mutta ei edes lupaa. Pitää seuraavana lämpimänä päivänä koittaa tarjota bensaa suoraan kaasarin kurkkuun ja jos ei vieläkään niin sitten katsoa pääseekö bensa kaasarille asti. Jos pääsee niin sitten pitänee kipinä tarkastaa. Ajamalla se tuohon on tullut, että ei sen puoleen. Kaasari pitäisi muutenkin purkaa ja putsata, jos tuosta vielä auton saa. Tai vaikkei saisikaan. Jostain syystä tuolla on aina ollut sellainen ominaisuus että jos se seisoo vaikkapa viikon tai pidempään niin sitten pitää startata kauan ja hartaasti, jopa apuvirralla. Bensaa se ei oikein taida saada. Onhan siinä se käsipumppukin, mutta siitä ei tunnu olevan oikein mitään iloa. En sitten tiedä onko rikki tai jotain. Ladan polttoainejärjestelmä on muutenkin kohtalaisen tuntematon, pitääpä kohta lueskella korjausohjeita. Tähän toki siis apua löytyy, kun vain vähän syventyy.
Sinänsä tuosta saisi kohtalaisella laitolla varmaan ihan mukavan harrasteauton ja neljän vuoden päästähän tuon saisi museokilpiinkin jos oikein innostuisi. Laittoa se kyllä vaatisi. Hieno pelihän tuo olisi ajella kun ikää on enemmän kuin omistajalla. Kunpa vielä joskus pääsisi tuolla painamaan pitkin maaseutua...
Mitään suurempaa en kyllä rupea suunnittelemaan ennenkuin jostain keksisi edes talven ajaksi tallipaikan. Ei tarvitse olla lämminkään, mutta kuiva ja säänsuojassa. Turha on kovin paljon rahaa tai vaivaa laittaa, jos jää talveksi pihalle happanemaan. Ei se tuon ikäiselle vanhukselle enää sovellu.
Pitäisi siis:
-saada auto käyntiin
-selvittää millainen homma on irrottaa lokasuoja
-keksiä tallipaikka talveksi
-remontoida kaasari
-helkkaristi pientä laittoa ja kaunistelua
-maalata.
Harmi kun opiskelu, työt, parisuhde, ystävyyssuhteet ja harrastukset haittaavat elämää.