Suuttimen vaikutus?

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
duster73
Viestit: 148
Liittynyt: 17.1.2010 14:35
Paikkakunta: Ristiina

Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

paloi autosta pakoventtiili,jonka vaihdon yhteydessä vaihdoin myös kaasariin ensiöpuolelle 112 kokoisen suuttimen tilalle 135 kokoa olevan suuttimen.auton käytös muuttui todella paljon parempaan,esim kaupungissa ajo ei ole enään niin nykivää.ryypyn saa kovillakin pakkasilla tuupata pois melkein heti kun on liikkelle päässyt,silloin kun auto on ollut lämmityksessä.
mutta kysymys oikeastaan kuuluu,että millaisia suuttimia olette noissa käyttänyt?tuon suuttimen laitosta ei ollut muuta haittaa kuin kulutus.se on nyt noin 9,5 litraa sataselle,pääasiassa maantiellä ajettuna ja vauhtia ollut se 80 kilsaa tunnissa.ennen pääsi selvästi alle.yllätti että kulutus nousi noinkin paljon.kuitenkin kaikki säädöt pitäisi nyt olla paikallaan.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
Avatar
pressa
Viestit: 10507
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Omassa lelussa muistaakseni 140 ykkösellä ja ilmanotto tyyliin suora. Kakkoskurkku laitettu vielä mekaanisesti aukeamaan. Ei nyi missään tilanteessa ja kulutus valvotuissa rataolosuhteissa, siis ajetaan kokoajan "täysillä" noin 20 litraa sadalla.
Tuolla ykkösen suuttimella on todela suuri vaikutus kulutukseen ja auton toimintaan. Suutin on kulutuksen pienentämiseksi laitettu jopa liian pieneksi (112), jollain 125 kokoisella kulutus olisi maltillisempoi mutta toiminta jo parempaa.
duster73
Viestit: 148
Liittynyt: 17.1.2010 14:35
Paikkakunta: Ristiina

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

tuo 125 on sellanen,mitä oon itekkin ajatellut että kokeilis.kuitenkin kun 25 asteen pakkasella saa ryypyn tuupata melkein heti pois,niin kyllä sinne koneeseen jonkun verran tarvii nyt bensaa mennä.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Muistelen jostain lukeneeni (kirjasta), että isompaa suutinta kaasuttimeen vaihdettaessa kannattaisi lähteä liikkeelle 5-10% suurennuksesta. Oletuksena se, että ilmanottoa/hengitystä ei paranneta. Ilmanoton parantamistaha on jo sekin, että koneelle tarjotaan kylmää ilmaa esilämmitetyn sijaan.

Sopivasti suutinta suurennettaessahan kulutus ei välttämättä lisäänny, koska kaasua ei tarvitse painaa niin paljoa.
duster73
Viestit: 148
Liittynyt: 17.1.2010 14:35
Paikkakunta: Ristiina

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

mulle tuo 135 tuli,kun sellainen sattui olemaan käsillä.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
Asentaja

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Mistä noita suuttimia saa vakiokaasuttimeen lada 1500 -90, vai sopiiko jokin webereitten suutin. on nimittäin meno välillä aika ny ny nykivää :)
duster73
Viestit: 148
Liittynyt: 17.1.2010 14:35
Paikkakunta: Ristiina

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

dgv ja dgav webereistä ainakin käy.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
Avatar
pressa
Viestit: 10507
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja pressa »

Itse olen porauttanut eli asiantunteva kaasutin liikekin noita suurentaa. Viimeksi parin suuttimen suurennus maksoi vitosen, toki siitä on jo pari vuotta.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Moposportista saa suuttimien kalvainsarjan n. 25 eurolla. Ko. sarjalla voi itse suurentaa suuttimia. Kalvain on pitkä neliskulmainen tikku, jota suuttimen reiässä pyörittämällä suuttimen reiän pinta-ala kasvaa. Näppärä työkalu, ja hyvä hankinta ainakin harrastuskäyttöön.
duster73
Viestit: 148
Liittynyt: 17.1.2010 14:35
Paikkakunta: Ristiina

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja duster73 »

onhan noita poranteräsarjojakin 0,1 millin väleillä olemassa.
Subaru Impreza stw 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Cortina 1,6 -70
Ford Cortina farkku 1,6 -69
Ford Capri -69
Ford Anglia 1,0 -65
Ford 17m turnier p5 2,3 -68
Plymouth Duster 360 -73
Ford Escort -74
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

duster73 kirjoitti:onhan noita poranteräsarjojakin 0,1 millin väleillä olemassa.
on niitä ja saa autotarvikeliikeistä jokka myy työkaluja. ite tilasin sarjan 0.30-3.00 asti 0.1mm välein.
älkää kysykö mitä makso ku mulla on eri hinnat ku normi asiakkaalla.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Saako poralla varmasti porattua suoraan, käsipelillä? Ja sopivasti kun terä haukkaa, niin suutin pyörii mukana, eikä reiästä saa enää koskaa pyöreää.

Kalvain taitaa silti olla sopivampi tuohon touhuun. Tai ainakin olen itse ollut tyytyväinen. Terät 0.1mm saattaa olla lisäksi liian suurin harppauksin. Suuttimet usein esim. 130, 135, 140 jne. Ellei jopa tiuhemmin välein.
Avatar
lada_r
Viestit: 165
Liittynyt: 21.5.2005 10:57
Paikkakunta: Hämeenkoski

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja lada_r »

Vastaavatko suuttimien numerot reiän halkaisijaa? Itse olen elänyt luulossa että ne olisivat vain virtausarvoja?Esim jos suutin 100 olisi halkaisijaltaan 1,0mm
Ja suutin 200 olisi halkaisijaltaan 2,0mm

Niin väittäisin että tuo 2,0mm suutin virtaisi aika reilusti enemmän kuin 2kpl 1,0mm reiällä olevia suuttimia. Reikä on kuitenkin pyöreä ja pinta-ala kasvaa progressiivisesti?
Kertokoon joku asiasta tietävä?
Asentaja

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Itse olen ainakin käsittänyt että se olisi halkaisijan mitta
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: Suuttimen vaikutus?

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

Asentaja kirjoitti:Itse olen ainakin käsittänyt että se olisi halkaisijan mitta
näin on esim 150 suutin on 1.5mm halkasijalla.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Vastaa Viestiin