Sivu 1/2
Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 25.1.2011 15:29
Kirjoittaja Niva 2008
Viikko sitten totesin jääväni Nivalla muun liikenteen jalkoihin normaalissa tieliikenteessä. Kiihdytettäessä vauhtia esim. kuudestakympistä kahdeksaankymppiin, tuntuu se kestävän ikuisuuden. Auto myös hyytyy selvästi loivassakin ylämäessä. Tuntuu että auto ei kunnolla reagoi kaasupolkimen painamiseen. Mikään varoitusvalo ei kuitenkaan syty.
Ensin epäilin kosteutta ja jäätämistä, mutta jäänestoaine ei auttanut. Ilmanputsari ei vaikuttanut likaiselta, ei ollut märkä, eikä jäätynyt. Auto on vuosimallia 2008 (siis 1.7i) ja sillä on ajettu 26500 km. Vuoden alusta olen käyttänyt siinä bensana 98:a.
Onkos vinkkejä vian etsintään?
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 25.1.2011 16:18
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Voinen olettaa, että ns. perinteiset viat, kuten laahaavat jarrut ja kaasuvaijeriviat yms. on tarkastettu. Aukeaahan kaasuläppä täysin, kun poljin on pohjassa?
Muuten mieleen tulisi noin äkikseltä katalysaattorin tai jonkin äänenvaimentimen tukos. Tuleeko pakoputken päästä "normaali" puhallus?
Jos tästä ei löydy vikaa, saattaisi kyse olla kovasti virheellisestä seoksesta.
menestystä
SvS
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 26.1.2011 11:58
Kirjoittaja Niva 2008
Kiitos Sdelano v SSSR vinkeistä vian selvittämiseksi.
Jarrut ei tunnu hankaavan, kaasuvaijeri liikkuu, putkesta tulee normaalinoloisesti pakokaasua (ei tule muuta, eikä kuulu helinää tai kolinaa). Paikallaan ollessa Niva ottaa kierroksia normaalisti, mutta rasituksessa hyytyy. Aikaisemmin auto toimi normaalisti (n. viikko sitten). En tiedä mikä seoksen olisi sotkenut. Ilmanputsarin vaihdoin, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Täytynee alkaa tutkimaan sitä katalysaattoria. Näkyykös se katalysaattorin epäkuntoisuus päästömittauksessa?
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 26.1.2011 13:33
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Katalysaattorin viallisuus ei välttämättä näy pakokaasumittauksessa, ainakaan kovin selvästi. Katalysaattori saattaa mennä tukkoon siten, että kennosto murtuu ja irronneet kappaleen tukkivat katin ulostulon tai vaimentimen. Tällöin puhdistusteho ei aina kärsi havaittavasti.
Nämä etädiagnoosit ovat tietysti vielä hankalampia kuin lähi-.
Mahdollisia ovat mm.
- tukos imupuolella, esim. rätti suodattimen ilmanotossa
- sytytys- ja venttiiliajoituksen virheet, esim. murtunut kiila kampiakselilla
- "perinteiset" sytytysviat (joista osa kylläkin näkyy OBD-järjestelmän vikakoodina ja -valona)
menestystä
SvS
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 26.1.2011 17:15
Kirjoittaja 1500i
Niva 2008 kirjoitti:Paikallaan ollessa Niva ottaa kierroksia normaalisti, mutta rasituksessa hyytyy.
Ei siis jaksa kulkea matka ajossa (80-100 km/h) ja hyytyy pieneenkin vastaavaan niin, että joutuu pykältämään pienempää, kun kierrokset/vauhti tipahtaa?
Itselläni meni Samarasta katti tukkoon (murentumaa edestä alkaen tukkien sen) siinä kävi kuten ed. kuvailin eikä se pykällyskään auttanut, kun ei jaksanut kiertää. Ymmärrettävää kyllä jos putki on tukossa niin se ahistaa vain entisestään isommilla kierroksilla.
Onko käyntiinlähdössä tapahtunut muutosta? Eli voisiko vika olla vaihtoehtoisesti ilmamäärä mittarissa (maf) jos se katti ei sitten ole tukossa/rikki?
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 26.1.2011 23:44
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Palaako Check Engine -valo? Onko tässä Bosch 4pisteruisku vai mikä järjestelmä? Palaako Check Engine tai mikä tässä nyt on kun laittaa virrat päälle? Eli kannattaa katsoa sen vikavalon toiminta. Sittenhän päästään ainakin sulkemaan pois joitain vikamahdollisuuksia tai jopa löytämään varsinainen vikakohde.
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 28.1.2011 12:40
Kirjoittaja Niva 2008
Terve.
Tukoksia imupuolella ei ole. Yritin myös etsiä ilmaletkuista vuotoja, jotka voisivat sotkea antureita, mutta niitä ei löytynyt. Varoitusvalot syttyvät käynnistettäessä, jonka jälkeen sammuvat normaalisti. Käyntiinlähtö on normaalia.
Taidan käydä päästömittauksessa ja luetuttamassa ne koodit jossain, vaikka varoitusvaloja ei palakaan. Autolla on siis ajettu 26800 km. 30000 km:n kohdalla huollossa ilmeisesti vaihdetaan tulpat ja polttoaineen suodatin. Taidan kokeilla auttaisiko niiden vaihto jo vähän etuajassa.
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 28.1.2011 12:51
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Alhainen polttoaineen paine (pumppuvika, suodatintukos tms.) voisi tietysti olla vian syynä, joskin äkikseltä kuvitellen ko. vikojen pitäisi näkyä OBD-järjestelmän vikakoodeina laihasta seoksesta tms.
Polttoainepaineen mittaus ei ole kovin kummoinen operaatio, ainakaan korjaamo-oloissa.
Kun näitä mahdollisia vikoja yhä arvailee, tulevat mieleen ennen katalysattoria olevan happitunnistimen tai ilmamassa-anturin viat.
Onhan moottorinohjausyksikön maadoitus kunnossa? Huono maadoitus voi johtaa polttoainesuuttimien epätäydelliseen aukeamiseen.
menestystä
SvS
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 31.1.2011 20:32
Kirjoittaja Niva 2008
Katsastuskonttorilla mitattiin pakokaasut, jotka olivat normaalit ja vikakoodeja ei ollut kirjautunut. Vaihdoin sytytystulpat ja polttoaineensuodattimen. Ilmanputsarikin on vaihdettu ja akku ollut hetken kytkettynä irti. Edelleen booaa kun kaasuttaa "vauhdissa" tai tulee mäkeen. Jostain (moottoritilasta?) kuuluu sivuääni, joka on voimistunut. Muistuttaa hieman imuilman ääntä tai laakeriääntä, hihnan ääni se ei ole. Kuuluu ajossa kun kaasua painaa tarpeeksi, kun keventää vähän ääni katoaa. Kytkimellä ei ole vaikutusta ääneen. Mielestäni ei kuulu paikalla ollessa kaasutettaessa. Voi tietysti olla, että ääni ei liity mitenkään nopeuden ja kierrosten menetykseen.
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 31.1.2011 20:47
Kirjoittaja 1500i
Oisin veikannut vuotavaa pakosarjan tiivistettä joka sotkisi lambdan saaman tiedon, mutta jos päästöt on kerran ok niin ei se sillon oikein voi olla sekään

.
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 31.1.2011 20:49
Kirjoittaja E.P.
Pari saunakaljaa nauttineena, ennen saunaa, en näe oliko puhetta venttiilien säädöistä. Ladan moottorissa pitäisi kaiketi venttiilit säätää 10tkm välein. Vai onko tähän tullut muutoksia vuosimallien mukaan?
Ts.: milloin venttiilit on säädetty viimeksi?
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 1.2.2011 0:14
Kirjoittaja Jaakkima
Tuon ikäisessä on jo hydrauliset ventiilinnostajat ja ventiiliensäätöä ei tarvitse enään tehdä.
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 1.2.2011 0:18
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kunka moni tavallinen Lataaja säätää tai säädättää venttiilit esim. TakaPotkuista 10 000km välein?
Ihan hurjaa puhetta. Voihan tässä tapauksessa vika olla pakoventtiileissä, mutta eiköhän mietitä vähän jotain muita vikoja. Kun kerran päästöt ovat kunnossa niin autohan toimii tyhjäkäynnillä ja kuormittamatta kierroksilla ihan kohtalaisesti.
Ei muuta kuin metsätielle ja kaverin korva konehuoneeseen ja kuuntelemaan sivuääniä. No, ei kai! Älkää nyt tätä kokeilko.
Näistä Nivan 4pisteruiskuista ei ehkä ole täälläkään aivan hirveästi kokemuksia joten... Toivotaan että joku keksii jotain.
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 1.2.2011 8:07
Kirjoittaja E.P.
Jaa ne sai hydrauliset nostajat laitettua? No sitten, hyvä niin. Enpä tiennyt sitä.
(Mulla ei ole käytössä tilastoa, josta selviäisi kuinka usein vanhemipien ladojen omistajat säätävät venttiileitä. Suositeltavaa se silti on tehdä riittävän usein, ongelmien välttämiseksi.
Samalla säädetään jakoketjun kireys.)
Re: Miksi niva ei ota kierroksia ja kiihdy?
Lähetetty: 1.2.2011 18:32
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Niva 2008 kirjoitti:=== Jostain (moottoritilasta?) kuuluu sivuääni, joka on voimistunut. Muistuttaa hieman imuilman ääntä tai laakeriääntä, hihnan ääni se ei ole. Kuuluu ajossa kun kaasua painaa tarpeeksi, kun keventää vähän ääni katoaa. Kytkimellä ei ole vaikutusta ääneen. Mielestäni ei kuulu paikalla ollessa kaasutettaessa. ===
Terve!
Onhan se pakojärjestelmän kunto nyt varmasti tarkastettu?
Maksimiylipaine ensimmäisen happitunnistimen liittimessä 9 kPa kuormittamattomalla moottorilla ja 2500 r/min.
SvS