Sivu 1/1

1700i turbo

Lähetetty: 16.7.2004 21:54
Kirjoittaja samppa750
Palstaa jo hetken seuranneena ihmettelin miksi 1.7 ruiskukoneita "syrjitään" virityshommissa?

Nyt on ideana hommata kyseinen pata, turbottaa, välijäähdyttää ja hääräillä jonninmoinen nelipisteruitta MegaSquirt-hässäkällä(ja sytkän ohjauksella)

Eli kysyisinkin siis:

-mitä haittoja 1700 koneen käytössä turboprojektissa?

-kuinka vahvat seinämät sylintereissä, eli mikä olisi maks. ylikoko ilman putkitusta?

-minkälaiset stroukkaus-mahdollisuudet (mahd. eri kampialeksei, laakerikaulojen muokkaus ei niin kiinnostaisi)?

-käykö esim. 131 Fiiatin 5-v laatikko Larssin koneen perään ilman suurempia mukinoita?

Jo etukäteen kiitän suunnattomasti kaikista vinkeistä ja tiedoista!

Lähetetty: 16.7.2004 22:37
Kirjoittaja Turbiini
Ei kai 1700 konetta syrjitä virityksessä se vain pitää siirtää vanhempaan koriin että viritys olisi laillista. ihan samoin sitä voi virittää kuin muitakin, sealkuperäinen ruiskuohjain tietysti pitää korvat ohjelmoitavalla. ja turbo käytössä puuristuksia on syytä laskea vanhemmat koneet kestää noin 1bar ahtja 1.7 vähemmänkoska siinä on suuremmat putistus suhteet. Ylikokoon poraus onnistunee varmasti noin 1mm enemmän niin kannentiivisteen kanssa tulee ongelmia, ja vaikka isompi reikäisen tiivisteen löytäisi niin vesikanavat tulee jo melko lähelle. Strokkaus onnistunee samoin kuin 1500 ja 1600 koneis eikös ne kaikki ole samalla kampiakselilla? eli venäjältä 1.8 koneen kampi siinä muistakseni on pitempi isku (huom tämä ei ollu varmaa tietoa) ja tietenkin lyhyemmät kiertokanget tai männät. Fiatin laatikkopitäis sopiakoneeseen helposti mutta kartaanista ja pohjan muodosta en osaa sanoa, ponksenavoi käyttää fiatin vauhtipyörää ja kytkintä.

Lähetetty: 16.7.2004 22:39
Kirjoittaja Jankos
a.) Koneet suht harvinaisia

b.)yksipisteruiskulla ei pärjää pitää muuttaa nelipisteeksi (kuten aioit)

c.) jos turbottaa ei mun mielestä kankea lyhentää tai pitää ainakin tehdä vääntökone, tuossa muutenkin melko huon kampisuhde...

d.) ylikoko on hieman hankala kun ei voi käyttää vakio tiivistettä, eli menee teettämiseksi eli maksaa.

Lähetetty: 18.7.2004 23:01
Kirjoittaja samppa750
Kone tulisi -86 2107 koppaan, eli laillisuus ei pitäisi olla onkelma.

Missä hinnoissa 1.7 koneet liikkuvat? Eli onko niin suurta hyötyä yrittää tuota isointa konetta ottaa työn alle? Kärjetön sytkä olisi tietysti plussaa.

Jos johonkin muuhun myllyyn päätyisi, mitä suosittelisitte? Saisihan tosta 1.5 koneestakin jotain irti.

Minkä malliset palotilat 1.7 kannessa on, eli kannattaako ottaa sieltä tavaraa pois, vaiko laskea mäntiä?

Lähetetty: 18.7.2004 23:18
Kirjoittaja Turbiini
No jos 1.7i koneen löydät niin kaikki neon kärjettömällä sytytyksellä itse asias niissä ei edesole virran jakajaa, tosin niihin saa sopimaan vanhempien jakajan tarvittessa. Toisaalta ainakin 1.6 koneesta saa poratua 1.7 ja vähän ylikin eli 1.6 koneen mäntä on 79mm ja 1.7 82mm, ja kuulemma noita 1.6 koneitaonporattu 83mm asti vapaastihengittävinä. mulla on omassa turbossa 1.6 lohko jossa on 80.5mm tasapäiset männät 4mm lyhyemmät kuin vakiot(tosin vakiois oli 22m kuppi pääs) kannesta työsetty palotiloja isommiksi ja lohkosta otettu 1mm lastu että saatiin edes vähän puristuksia takaisin (kansi muokattiin ennen vakio mäntien tuhoutumista).

Nois mun männis olis vielä varaa sorvata 4mm pois joten niillä sais tehtyä hieman yli 1.6 koneen 1.3 lohkoon kun vaihtais 1.5 1.6 tai 1.7 kampiakselin Remmikone vois kestää kierroksia paremmin :?:

Lähetetty: 18.7.2004 23:55
Kirjoittaja samppa750
Voisihan tietysti joutilaan 1.5 moottorin ahtaa, se kun olisi ilmainen aihio. Vaikka se ketjukone onkin.Siihen olisi vielä takomännätkin, valitettavasti vaan kaksi ehjää.

Kaipa tommoseenkiin kestäviä mäntiä löytyy. Vakiomännillä en ajatellut edes yrittää.

Mitenkäs sytytyslaitteiden modifiointi? Kärjetön pitäis saada, ohjelmoitavakin ehkä.

Lähetetty: 19.7.2004 0:05
Kirjoittaja Turbiini
No kyllä vakio männilläkin saa paljon tehoa kestää ajella 1bar paineilla (1.5bar oli liikaa) en sitten tiedä paljon 1.5 konees on varaa porata mutta jos sen sais tuohon 80.5mm asti niin sitten sinne sais ainakin nuo wiseco merkkiset aihiomännät sopimaan. sytkänä mulla on vakio kärkijakajasta modifoitu johon on sovitettu joku hellan tarvike paketti hall anturilla, ennakon myöhäistyksen hoitaa saab turbon jakajan ali/ylipaine kello johon on hitsattu ladan oman kellon varsi ja porattu uudet kiinnitys reiät. Keskipakosäätimen jouduin puristusten laskun takia muokkaamaan koska kone vaatii nykyään joutokäynnillä vakiota enemmän ennekkoa muttei kuitenkaan kestä sitä kierroksilla yhtään enempää kuin vakiona, toteutus jäykemmät jouset ja hitsatut rajoittimet etteivät painot pääse enää perus ennakolle asti. Tarkoitus olis pistä kans ohjelmoitava sytkä, vaikka kyllä tälläkin pärjää.

Lähetetty: 19.7.2004 22:30
Kirjoittaja samppa750
Kyllähän nuo wisecot hyvät olis, hintaa vaan hiukan liikaa. Omat takomännät mahlen, täytyy noutaa ne säilöstä ja tarkistaa oikein ajan kanssa. Vaikka tuskin kahta samoilla mitoilla olevaa mäntää heti löytää.

Lähinnä jonkun tehdasturbon mäntiä mietin, vaikka samoihin merkkeihin sitä silti päätyy.

Viikonloppuna ilmeisesti haen koneen tallille, täytyy tutkia porausta.

Kaveri oli jututtanut jotakuta Lada-miestä, jolla autossaan Hestec ja Holset, koppa väriltään vihreä. Jopa kuvia otti, ja minulle lähetti. Kiinnostaisi tuon sytytyslaitteiston kokoonpano. Kenenköhän auto?

Jos ruiskuturboladisteilla olisi kuvia imusarjaratkaisuista, olisin kovin kiitollinen. Ja mahdollisesti osviittaa suuttimien koosta.

Täytyy kiittää kaikkia jo vastanneita, pikku hiljaa projekti selvenee.
Ja ihan selvennyksen vuoksi, tuosta kokoonpanosta haihattelen lopputyötä(amk), voisi riitävien matemaattisten pohdintojen kanssa riittää valmistumiseen. Ja auto tulisi vielä "arkikäyttöön".

P.S. Esiintyykö lämpöongelmia ahdetuissa largoissa? Jos; miten hoidettu?

Lähetetty: 20.7.2004 7:57
Kirjoittaja micco
samppa750 kirjoitti: P.S. Esiintyykö lämpöongelmia ahdetuissa largoissa? Jos; miten hoidettu?
Juu kabiinissa on pirun kuuma kun lämppärikennon hana on juuttunut auki! Ongelma on osittain ratkaistu pitämällä ikkunia auki.
Kone ei ole kyllä ylikuumentunut vaikka flektikin puuttuu.
En kyllä ymmärrä miksi monesti kysellään turpotettujen moottoreiden lämpöongelmista. Itse en ainakaan ikinä ole havainnut muita ongelmia kuin ne mitä on tulleet kannen halkeamisen tai pahvin posahtamisen seurauksena.

Lähetetty: 20.7.2004 23:30
Kirjoittaja samppa750
No juu, kyllä se noin vaparinakin hönkii "hieman" lämpöistä sisään, eipähän ainakaan palele.

Kuinkas ladan vakionokka tykkää ahtotouhuista, tai siis lähinnä toisinpäin?
En nurkissa lojuvia nenäkeppejä ole koskaan tarkemmin tutkaillut. Äkkiseltään tuntuisi kuitenkin soveltuvan ahdettuunkin.

Vakiopakosarjalla pitäisi päästä alkuun, en viitsi ruveta vääntelemään mutkahärdelliä.

Oottekos rajusti kantta muokanneet? Vakiokuosissa tuollainen ei voi hengittää "hyvin" vaikka kuinka olisi ylipainetta.

Lähetetty: 21.7.2004 9:42
Kirjoittaja turbo ic
mun autosta ainakin löytyy holset hx35 ja hestec 2.5k+ ja värikin täsmää... mulla on hestecin suorasytytys kaksoiskipinä puolalla, joten sytytys ja polttoaineen ruiskutus on ohjelmoitavissa pcllä. hyvä systeemi mut aika kallis. suuttimet on siemensin 550 millilitraa minuutissa antavat 100% aukiololla ja 3bar paineella. mulla on lämpö ongelmia mut se johtuu kun syyläri on takarontissa...

Lähetetty: 22.7.2004 16:23
Kirjoittaja samppa750
Sama auto siis. Oliko 1200 kone? Oli kuulemma kulkenut ihan mukavasti.

En taida Hestecin sytkään sijoittaa, tarkoitus pärjätä kohtuullisella budjetilla. Siis patentoimaan ja suunnittelemaan.

Lähetetty: 24.7.2004 13:08
Kirjoittaja samppa750
Turbon kohdalla taidan päätyä Garretin "viiskymppiseen" T03:n.
1.4bar ahdoilla ilmamäärä n. 20lbs/min, juuri 75% hyötysuhteen rajalla.

Kuulemma yli 1.3bar ahdoilla päittäislaakerointi tuottaa ongelmia, kokemuksia?