Paineilmakäyttöinen tasauspyörästönlukko

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Paineilmakäyttöinen tasauspyörästönlukko

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Vaikeuksien kautta voittoon! Nyt minulla on vihdoin Nivan taka-akselilla paineilmakäyttöinen tasauspyödästönlukko. Kreikasta löytyi firma, joka niitä valmistaa ja myy:

http://translate.googleusercontent.com/ ... aMP53DdJUw

Kuvassa jossa näkyy kaikki osat on kai heidän vanhempi versio lukosta. Rauta, johon paineilmasylinterit kiinnittyy, kiertää ainakin itselleni toimitetussa koko tasauspyörästön ympäri eikä toimituksessa ollut kompressorin kiinnittämiseen erillistä kiinnitysrautaa. Otteita sähköposteista:

We can send locker in finland.
It costs 600 euro +23% vat = 738 + 77 shipping

We do not suggest installing the front locker because of the limited durability of the aluminum case. We only suggest installing the front if you replace the aluminum case with a steel one.

In fact the our new locker (from july 2009..), has never been installed in an aluminum case, and we don't know if it would work correctly...

We used to build the front case modifying rear niva or 2105 axles, but it is getting harder to get those, and more expensive.

We can however build custom steel casings for the front from scratch, if an interest for those exists.


The warranty is 2 years, and it only covers the parts we send.
For the compressor motor it is the same, as long as it does not get wet, and the cars electrical system works well (well charged battery, clean contacts etc). That's why we suggest that the air compressor should only be operated with the car engine running.



Voivat lähettää lukon Suomeen. Hintaa lukolla on 738 e + 77 e postitus, yhteensä 815 e.

Eteen lukkoa ei suositella etuperän alumiinisten kuorien takia. Suosittelevat lukon asennusta etuakselille vain jos kuoret vaihtaa teräksisiin. Uutta lukkoa (heinäkuu 2009 . . .) ei ole kukaan asentanut alumiini kuoriin, joten eivät tiedä toimisiko se toivotulla tavalla.

Ovat rakentaneet etuperän kuoria muokkaamalla Nivan tai 2105:n taka-akseleita, mutta niiden saaminen on vaikeutunut ja kallistunut. Voivat kuitenkin valmistaa teräskuoret alusta alkaen jos kiinnostusta löytyy.

Maksutapana on tilisiirto tai paypal-maksu etukäteen ja tarvitsevat joko ALV-numeron tai henkilötunnuksen. Osien takuu on 2 vuotta ja koskee vain heidän lähettämiä osia. Kompressorin moottorille takuu on sama kunhan se ei ole kastunut ja auton sähköjärjestelmä toimii hyvin (hyvin ladattu akku, puhtaat liitokset). Siksi suosittelevat käyttämään ilmakompressoria vain kun auton moottori on käynnissä.

Toimitus ajaksi lupaavat 10 päivää, itse sai paketin 5 päivässä ja siihen osui viikonloppukin. Hyvästä pakkaamisesta huolimatta kompressori oli vaurioitunut kuljetuksen aikana. Sain uudet muoviosat hajonneiden tilalle sekä sähköpostiin ohjeet lukon asentamisesta. Myyjä aikoo kuitenkin päivittää ohjeita jossain vaiheessa ainakin kuvien osalta.

Tasauspyörästön sivurattaiden välyksien säätöön hain tarvikesäätölevyjä, koska Ladan omat osat olivat aivan liian paksuja. Ohuin Ladan varaosakuvastossa mainittu säätölevyn paksuus oli 1,8 mm ja ilman mitään säätölevyjä itselläni oli välystä toisella puolen noin 0,7 mm ja toisella n. 0,2 mm. Löytyneissä tarvikesäätölevyissä oli ulkohalkaisija pienempi ja kokovalikoima varsin suppea, mutta niillä täytyy elää. Kohtuullisen hyvin sain kuitenkin välykset kuriin.

Vanhasta tasauspyörästöstä täytyi ottaa kaikki rattaat uuteen ja niiden lisäksi asennetaan kaksi uutta tasauspyörää (pikkurattaat tasauspyörästössä). Niiden kiinnittämiseen tulee kaksi tappia joita itse jouduin hiomaan hiukan lyhyemmäksi että sain lautaspyödän tappien päiden ohi. Tämä johtui luultavasti siksi että itselläni ainakin alkuperäinen tasauspyörien akseli on tasapaksu eikä keskeltä kapeampi kuten räjäytyskuvissa. Myös tasauspyödästön rungon juuressa olevaa paksunnosta jouduin hiomaan hiukan matalammaksi että oli mahdollista saada lautaspyödä paikalleen. Uudet laakerit tuli valmiiksi paikoilleen sovitettuna. Toisten laakeripukin kiinteää puoliskoa jouduin hiomaan kapeammaksi sisäreunasta, se riippuu miten paksu ja tasainen valu on siinä kohdassa sekä mikä peränvälitys on. Kaikki liikenävä tila on etsitty ja otettu käyttöön tasauspyörästönlukkoa varten.

Paineilmalinjan läpivientiin vetopyörästökotelosta tuli liittimet, joista ainakin koteloon ruuvattavassa oli tuumaiset kierteet. Minulla ei sellaista kierretappia ollut, enkä heti mistään liikkeestä moista löytänyt, niin porasin ja hioin reiän hiukan isommaksi ja mahdollisimman hyvän kemiallisen metallin (2 -komponentti liima) kanssa liittimen laitoin paikalleen. Varmasti jostain olisi löytänyt oikean kokoisen poran (11,8 mm) sekä ¼” BSP kierretapin, mutta ainakin ammattitason työkalut olisi olleet liian kalliit kun tod. näk vain sen yhden reiän olisi tullut tehtyä. Jostakin olisi ehkä voinut löytää millikierteillä olevan liittimet, mutta sitten olisi pitänyt varmistua putken ja letkun sopivuudesta ko. liittimiin. Valitsin talttahammas linjan.

Aluksi kun testasin lukon toimintaa irrallisena, vaikutti että kompressori ei lopeta pumppaamista ollenkaan, mutta se johtui liian pienestä akun varaustilanteesta. Kompressorin kyljessä on tarra, jonka mukaan max paine on 8 kg/cm2, mutta paineen täytyy nousta yli 10 kg/cm2 jotta painekytkin katkaisee virran. Aluksi kompressori kävi lukko kytkettynä yhden sekunnin 7 sekunnin välein. Ilma vuosi ilmamännän ohi, mutta kuulemma lähes jokaisella vuoto päättyy käytössä aikaa myöten öljyn vaikutuksesta. Jouduin myös hiomaan toisen säätörenkaan kulmia että sain ujutettua perämurikan takaisin paikoilleen autoon.

Ohjeissa kompressori ohjeistettiin laittamaan vararenkaan alle. Uuden mallisessa Nivassa se ehkä onnistuisi suoraa lokasuojaan pulttaamalla, koska niissä vararengas on isomman jarrutehostimen takia toisin päin kuin vanhan mallisissa. Koska en halunnut vararengasta siirtää minnekään, tein ilmakompressorille telineen moottoritilaan vararenkaan alapuolelle. Jos joku haluaa tosimies tyyliin Nivaa hukuttaa vesistössä, niin sitten kannattaa etsiä kompressorille joku muu paikka ettei vettä hörppää. Helpoin olisi varmaan laittaa vararenkaan tilalle tuulilasin juurelle. Sähköjohdot tuli valmiina sarjana katkaisijoineen.

Ensimmäisten testiajojen perusteella lukko pelaa niin kuin pitääkin. Ilmavuotoa ei vaikuttaisi olevan kunhan lukon kytkemisen jälkeen osat hiukan pyörähtävät öljyssä ja nostanevat öljyä myös toisen pitkänä olevan paineilmasylinterin päälle. Jos voimansiirtoa ei yhtään pyöräytä lukon kytkemisen jälkeen, kompressori käynnistyy hetkittäin.

Jonkun muun kokemuksia lukosta:

http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... locker.htm
Patu925
Viestit: 177
Liittynyt: 18.5.2005 21:31

Re: Paineilmakäyttöinen tasauspyörästönlukko

Viesti Kirjoittaja Patu925 »

Nyt alkoi kiinnostamaan. Oliko miten paljon jätetty varoja ison lautaspyörän ja kissanpääakselin välyksensäätöä "hammasvälystä" ajatellen? Ei sattunut kuvia ottamaan kun tuo murikka oli osina pöydällä? Kiinnostaa nimittäin tekninen ratkaisu lukituksen suhteen ja etenkin toteutuksen laatu eli osaatko arvioida kestävyyttä eli oliko osat karkaistuja jne...?

Miten lukko käyttäytyy siinä vaiheessa kun se kytketään pois, eli joutuuko irroitusta helpottamaan jotenkin?

Kyseistä systeemiä katselin jo aikaisemmin mutta arastelin yhteydenottoa kun sivujen kieli oli kovasti ulkomaankielinen... Tämä on erittäin hyvä tieto että sielläkin totteleevat lontoon kieltä ihan tosta vaan...

Hinta kyseisellä laitteella on kohtuullinen kun verrataan vastaaviin lukitusjärjestelmiin muissa merkeissä.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Paineilmakäyttöinen tasauspyörästönlukko

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Tasauspyörästön sain säätää ihan toiseen laitaan juurikin hammasvälysten takia. Laakeripukin kiinteän osan valua sain hioa vastaavan paksuiseksi kuin mitä kansi oli, niin silloin tasauspyörästön pääty ei ottanut yhteen laakeripukin kanssa. Mulla on 4,3 peränvälitys ja vanhoja välityksiä käytin. Eivät ne kuluneilta aistinvaraisesti vaikuttaneet. Saattaahan se olla että harvemmalla perällä joutuu enemmän hiomaan tai sitten valu sattuu olemaan siistimpi eikä tarvita kuin mahdollisesti karkeimpien purseiden pois hionta. Hiontaan kuitenkin saa varautua.

Laadusta on vaikea mitään sanoa. Itse en keksinyt mitään millä rakennetta olisi voinut parantaa. Tilaa kun on vain rajoitettu määrä. Uudet pikkurattaat ovat kuulemma ihan Ladatehtaan osia. Jonkinlainen pintakäsittely kaikissa osissa oli. Osia hypistelemällä en alkanut niiden kestävyyttä epäilemään. Mutu pohjalta mitoitukset vastaa Nivan yleistä linjaa eli henkilöauton osia ja isompiahan ei mahdu ainakaan ilman isoja muutoksia sovittamaan. Karkaisusta en muistanut kysyä, mutta uskoisin että asia on huomioitu.

Lukon osat kun laittaa pöydälle toisen laakerin päädyn varaan pystyyn, niin tasauspyörästön runko on kuin putki, jonka sisään tasauspyödät ja sivurattaat kootaan. Päällimmäiseksi siis tulee toinen niistä rattaista missä on vetoakselin boorit. Sen päälle tulee levy, jossa on kolot rattaan hampaille ja tilat tasauspyörien hampaiden kulmille. Uloimmaksi tulee pääty, jonka hahloissa levy liikkuu muistaakseni kahdeksan pienen jousen varassa. Päädyn ympärille, tasauspyörästön ulkopuolelle, tulee rauta johon paineilmasylinterit ovat kiinnitetty. Sylinterit lykkäävät laakeripukista rautaa kauemmaksi ja siten myös tasauspyörästön sisällä olevaa levyä kunnes se painautuu sivupyödän hampaisiin. Lukko lukitsee toisen sivurattaan liikkeen tasaupyörästön rungon suhteen ja koska myöskään silloin tasausrattaat (4 kpl) eivät pääse pyörimään, ei toisenkaan puolen sivuratas pyöri tasauspyörästön rungon suhteen. Eli tasauspyörästö ja vetoakselit pyörivät samaa nopeutta. Toinen paineilmasylinteri vastaa laakeripukin kannen ruuvin alle laitettuun rautaan ja toinen laakeripukin runkoon, jossa olevaa valua tulee hioa samaan kulmaan kuin sylinterinpää eli suoraan.

"Lukitusvoima" siis välitetään pikkurattaiden (tasauspyörien) kautta toiselle puolen eikä samalla "lukituslevyllä" molemmin puolin kuten muistaakseni ARB:n lukossa. Aika näyttää miten rakenne kestää, mutta kuulemma Kreikan Niva harrastajilla on hyviä kokemuksia. Ratin ja penkin välissä olevillä säädöillähän asiaan paljon vaikutetaan. Saattaahan se olla että esim. normaalia kestävämmillä vetoakseleilla isojen renkaiden lukkiutuessa sisäänjoustossa pyöränkoteloon sulake löytyy nopeasti tasauspyörästöstä.

En ole huomannut mitään viivettä lukon pois kytkeytymisessä. Kertaakaan en ole joutunut sitä mitenkään auttamaan, mutta kokemuksiahan lukosta on vasta hyvin vähän. Kytkemisessä olen odottanut kompuran sammumista ennen ajamista, vaikka sille ei mitään käytännön syytä lukon kannalta olekkaan. Kuuleepahan paremmin jos jotain erikoista tapahtuisi. Lukon kytkeytymisessäkään en ole havainnut mitään ongelmia.

Joo, varsinkin kreikkalaisilla sympoleilla firman sivut on täysin käsittämättömiä, mutta kun joku englantilainen oli kerran lukon saanut, niin koitin itsekin. Vastaukset tuli paremmalla englannilla kun mitä itse osaan ja ystävällisesti.
Avatar
Nivaismi
Viestit: 170
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Re: Paineilmakäyttöinen tasauspyörästönlukko

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Nyt kun lukosta on hiukan lisää kokemuksia, niin laitetaan tännekin.

Ympyrää ajettaessa lukko ei aina heti kytkeydy pois, vaan saattaa jäädä päälle. Tyhjäkäynnillä kun lumessa ajeli, niin kytkimen painaminen pysäytti heti vauhdin ja usein auto hiukan myös heijasi eikä lukko enää sen jälkeen ollut päällä.

Kompressorin tuotto on 35 L/min ja sulake 20 A. Se on niin paljon, että Nivan 42 A laturi (riippuu vuosimallista) ei välttämättä heti käynnistyksen jälkeen kykyne tuottamaan virtaa niin paljon että myös kompressori saisi tarvitsemansa vaan paine voi jäädä vajaaksi ja kompura käydä huonosti. Syynä ollee se että laturi lataa akkua tai akku on niin kylmä ettei se vielä kunnolla luovuta virtaa. Hetkeksi kun sammuttaa kopressorin, niin sitten taas virrat riittää. Lämpimällä autolla (ja akulla) ongelmaa ei ole tapahtunut. Muutenkin vain kerran.

Huonot renkaat tuntuu huonoilta renkailta entistä selvemmin kun ei voi syyttää pidon puuttumisesta takalukon puuttumista. . . Kuitenkin auto saattaa lukkot päällä liukua sivuttain ja renkaat jostakin löytää pitoa.
Vastaa Viestiin