VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Projekti etenee ja kaaretkin alkaa kohta olla nykyaikaiset. Kuten kuvista voidaan nähdä niin etuputket piti katkaista etuiskarien kohdalta ja jatkaa siitä eteenpäin 30x1,5mm putkella.
Turvakaari säännöt nimittäin rajaavat että turvakehikon tarvitsee sijaita etu- ja takajousien sekä iskunvaimentimien välisellä alueella.
Poikkeuksena kallistuksen vakaajan kiinnityspisteet saadaan yhdistää turvakehikkoon 30x1,5mm putkella. Rakenne muuttui yllättävän paljon löysemmäksi,
joten vaatii hivenen lisää jäykistystä. Toki lisäjäykistystä olisi tullut käytettyä vahvemmankin putken tapauksessa.
Loppuun pari kuvaa:

Kuva

Kuva

Kuva
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Nyt molemmat puolet hitsattuna:

Kuva

Jää nähtäväksi että kuinka ahdasta on autoon meno kun penkki on paikallaan.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Taas jokunen kuva iskarien yläpään koteloinneista. Uskoisin että näillä vahvistuksilla pysyy järeätkin kynäjouset niille suunnitelluilla paikoillaan.
Keula tulee vielä kokemaan muutaman muunkin muutoksen.
Kohta voikin avata kardaanitunnelin kunhan ensin on turvakaaret tehty kokonaan loppuun ettei kori pääse niin helposti vääntyilemään.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Uudet etuiskarit saapuivat. Jousen jäykkyys nyt alkuun ainakin 185kg/10mm. Nyt luulisin säätöjä olevan tarpeeksi vaimentajassa?
Löytyykö keneltäkään myytäväksi rosterista pakosarjanlaippaa?

Kuva
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

hp7500 kirjoitti:Uudet etuiskarit saapuivat. Jousen jäykkyys nyt alkuun ainakin 185kg/10mm. Nyt luulisin säätöjä olevan tarpeeksi vaimentajassa?
Löytyykö keneltäkään myytäväksi rosterista pakosarjanlaippaa?

Kuva
joustaako enää noin jäykkä jousi. mulla oli kilpurissa vastaavan jäykkyset kynäjouset yhen asfaltikisan auton alla. nyt ne hyllyssä koristeena. ei oikeen ollut enää pitoja ku oli liian jäykkä.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

jaketech racinteam kirjoitti:
hp7500 kirjoitti:Uudet etuiskarit saapuivat. Jousen jäykkyys nyt alkuun ainakin 185kg/10mm. Nyt luulisin säätöjä olevan tarpeeksi vaimentajassa?
Löytyykö keneltäkään myytäväksi rosterista pakosarjanlaippaa?

Kuva
joustaako enää noin jäykkä jousi. mulla oli kilpurissa vastaavan jäykkyset kynäjouset yhen asfaltikisan auton alla. nyt ne hyllyssä koristeena. ei oikeen ollut enää pitoja ku oli liian jäykkä.

Kyllä noita on käytössä ainakin ratavehkeissä tai jäykempiäkin jousia. Ulosjoustoa tolla yhden jousen kombinaatiolla ei kauhesti tule, mutta sekin on ratkaistavissa apujousella. Ensi kesänä on taas paljon viisampi näiden toiminnasta. Lisäksi on tarkoitus laittaa veitsivakaajat etu ja takapäähän, että sen johdosta voisi toimia löysempikin jousi.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Etupään hahmottelua 3d mallina. Helpottaa jarruadapterien tekoa ja näkee samalla kätevästi pyöränkulmat ja niiden muutokset jouston aikana.

Kuva
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Jatkoa projektiin:

Kuva
Plasmalla vedetty käsivaraisesti originaalin iskarin kiinnityksen ympäri

Kuva
Sama paikka viilauksen jälkeen

Kuva

Kuva
Iskari koesovituksessa

Kuva

Kuva
Vahvikkeet kiinnitykselle hitsattuna
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Sovittelin wilwoodin superlitejä 3d-malliin ja näyttäisi että 286mm levy mahtuisi näiden kanssa vielä 15 tuuman vanteen sisään. 300mm levy melko varmasti tarvitsisi jo 16 tuuman vanteen. Näille pitää vielä suunnitella adapterit kiinnitystä varten. Mielessä käynyt myös jos tekisi itse uudet tukivarret etupäähän jotka olisi kapeammat kuin nykyiset.

Kuva

Vanhat dynalite jarrusatulat siirtyy takapäähän. Nyt ongelmana ollut jarrujen häviäminen pitäisi näillä muutoksilla saada loppumaan. Samalla on myös tulossa pedalbox ohjaamoon. Löytyisi myös yksi käyttämätön konehuoneeseen asennettava pedalbox myytäväksi jos jollain tarvetta?
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Jarrupäivitystä:

Kuva


Nämä on 300mm halkaisijalla olevat levyt ja superlite satulat.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Etujarrujen adaptereita pyörittelin hiukan koneella ja suunnilleen tälläiset voisi koittaa toteuttaa. Painoa noin 200 grammaa kappaleelta kun materiaalina on alumiini.
Pyörät mahtuu vielä näillä kääntymään hieman yli 30 astetta.

Kuva
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Metallihommia hivenen taas viety eteenpäin

Rakenteessa on nyt pääasiassa keskitytty korin vääntöjäykkyyteen. Kaaret tarvitsee vielä kiinnittää peltilapuilla koriin. Vielä voisi myös kulmavahvikkeita hitsailla lisää.
Kuva

Tälläinen sähköpääkeskus tuli myös hommattua, jolla korvataan releet ja sulakkeet järjestelmästä. Tämän purkin sisällä on vielä logiikka jota voi käyttää sähköjen ohjauksessa.
Kuva

Loppuun vielä tulipellin siirron valmistelua
Kuva

Kuva
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Pari kuvaa edistymisestä. Tavoitteena on saada auto ratakuntoon huhtikuun loppuun mennessä, eli hivenen kiire näyttäisi tulevan.

Kuva

Tulipeltiä tuotu 200mm taaksepäin
Kuva

Reunoja pitää vielä tasoitella moottoriaukosta siistimmäksi ja lokasuojan kotelorakenne muokata kuntoon.
Kuva

Uudet jarruadapterit koneistettuna
Kuva
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Tilannepäivitystä:

Kuva
Vanha palkki korvattuna neliöputkella

Kuva
Moottorinkorvia siirretty myös 200mm taaksepäin

Kuva
Vanha pakoputken ulostulopaikka osittain jo tukittuna. Uuteen versioon vedetään pakoputki taakse asti.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Pari kuvaa edistymisestä nämä on tosin jo muutaman viikon vanhoja..

Kuva

Kuva

Kuva

Konehuone ja sisusta on jo maalattu valkoiseksi. Tavoitteena saada viimeistään ratapäiviin mennessä valmiiksi.
Sylinterinkansi pitäisi tulla ensiviikon aikana valmiina takaisin. Siihen on nyt vaihdettu imuventtiilit niin isoiksi kuin pystyy.
Jospa pikkuhiljaa hätyyteltäisiin 400 hevosvoiman tehoja..
Vastaa Viestiin