Sivu 1/2

Pohjan öljyäminen

Lähetetty: 7.7.2004 23:36
Kirjoittaja nanno
Mitäs mieltä olette pohjan öljyämisestä ja mitä öljyä siihen käytätte?

Itse öljyän pariin kertaan vuodessa ladan pohjan, ovien sisäpuolen, lokasuojan kaaret, kynnyskotelon, jne...

Öljynä olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä mitä olen löytänyt..
Teräketjuöljyistä kun ei aina selviä ovatko vesiliukoisia vai ei...

Re: Pohjan öljyäminen

Lähetetty: 8.7.2004 9:43
Kirjoittaja ,_,/ukka
nanno kirjoitti:Mitäs mieltä olette pohjan öljyämisestä ja mitä öljyä siihen käytätte?

Itse öljyän pariin kertaan vuodessa ladan pohjan, ovien sisäpuolen, lokasuojan kaaret, kynnyskotelon, jne...

Öljynä olen käyttänyt halvinta moottoriöljyä mitä olen löytänyt..
Teräketjuöljyistä kun ei aina selviä ovatko vesiliukoisia vai ei...
Jos sen noin useasti tekee ja puhtaalla öljyllä ni ei luulis ruostuvan. Itse olen sen verran laiska, että "huollan" autojeni ruostesuojauksen joka toinen kesä. Ja pääsääntöisesti ihan tehdastekoisilla aineilla. Eikä koskaan näitä kovettuvia aineita ruosteen päälle.
Alustamassaa tulee kyllä yleensä jatketua moottoriöljyllä. Sitte ei oo niin nuukaa, vaikka jääkin vähän ruostetta alle.

,_,/ukka

Lähetetty: 10.7.2004 18:35
Kirjoittaja liero
alustan\koteloiden suojaukseen olen käyttänyt seuraavan laista molotovinkoktailia teräketjuöljyä + alustamassaa ja ohenteeksi bensaa... suojaa hyvin ja bensalla lantrattuna liottaa alustassa jo olevaa massaa ja tukkii sen halkeamia... toimii
kannattaa tosin irrottaa akku ja antaa biilin huilia yön yli ko. homman jälkeen nii ei bensahöyryt tee daadaasta soihtua :wink:

Lähetetty: 10.7.2004 19:08
Kirjoittaja Larva1700i
Pohjaan avohammasrasvaa niin avot...
Voi myös laittaa kiinteän ruosteen päälle, eikä ruoste leviä.

Lähetetty: 17.2.2005 23:24
Kirjoittaja L Power
Massaa pohjaan/helmoihin/kaariin vaseliinia pensselillä massan päälle ja sitte parit ek:t sorapätkällä. ei ole kyllä tähän mennessä pahemmin ruostunu

Lähetetty: 18.2.2005 16:54
Kirjoittaja Jaska HKI
TV:stä näin pohjan öljyämiskonstin auton jalkatilan puolelta.Otetaan matot pois ja levitetään jotain vaseliinia suojattavalle alueelle.Päälle laitetaan jätesäkki.Laitetaan matot takaisin.Koko homma perustuu siihen,että vaselini estää kosketuksen hapen kanssa ja samalla ruostumisen.Ohjelmassa eräs nuorimies näytti kuinka ruostuminen oli lähes pysähtynyt verrattuna suojaamattomaan alueeseen.

Lähetetty: 18.2.2005 20:15
Kirjoittaja Kylmä-Mika
Joo se vaseliinijuttu on ihan kätevä se estää hapen ja kosteuden pääsyn... Eli ehkäisee ruostumista samaa käytän virvelin kelassa toimii loistavasti talvellakin kun laittaa sisäosaan kunnolla vaseliiniä. Tosin käytin entisestä työpaikasta "unohtunutta" kärcher painepesurien vaseliinia...

Pohjan öljyämiseen käytän öljyn ja tervan seosta heh heh auto tuoksuu vuoden tervalle... Mutta ei ruost :D

Lähetetty: 18.2.2005 20:49
Kirjoittaja Jeltsin
Eiköhän noihin ruosteen estohommiin parhaiten niihin tarkoitetut aineet,toki parempi kait öljykin on kuin ei mitään.Itselle ei ole kyllä ikinä tullu mieleen ruveta autoa öljyämään.

Lähetetty: 19.2.2005 1:11
Kirjoittaja Stefa
Onhan noihin tullut sovellettua massoja, öljyä ja tervaakin. Joka kevät ja syksy melkein tehtävä kun ajaa paljon sorateitä ja suolattuja teitä. Ensin kivet hakkaa ja sitten suola syö. Paras konsti tietysti hiekkapuhallus, pohjamaali ja massa jos ruostetta on jo päässyt syntymään. Toki ehkäisyllä tätä tulee välttää.

Lähetetty: 19.2.2005 2:06
Kirjoittaja Misha
Putsaatteko pohjaa koskaan ennen uudelleenmassausta? Vai vedättekö vaan vanhan päälle uudet tavarat? Mites noi kotelon rasvaukset? Jollain erikoishommelilla sinne ruikkaatte? On meinaa vuosi sitten ostohetkellä täysin ruosteeton kaveri alkanu pikkuhiljaa osoittamaan kukkimisen merkkejä.

Lähetetty: 19.2.2005 10:03
Kirjoittaja Kylmä-Mika
Ainahan se kannattaa puhdistaa tai ainakin yrittää :P

Oma lattara ei korista kuki vielä kauheasti mutta eipä ole tullu tuonne pohjaan katsottua. Pitäis nostaa ylös ja tutkia ja muutenkin pikkuisen huoltaa. Kiristää ketju jne... Ei vaan ole saanut aikaiseksi vielä :oops:

Lähetetty: 19.2.2005 17:44
Kirjoittaja Stefa
Pitänyt periaatteena että ruosteen päälle ei laiteta mitään. Eli putsataan ja puhdas pelti käsitellään, helmakotelot olen käyttänyt liikkeessä käsiteltävänä. Maksaa 20€ kun helmojen sisään puhalletaan kotelosuoja...

Lähetetty: 19.2.2005 18:06
Kirjoittaja ,_,/ukka
Misha kirjoitti:Putsaatteko pohjaa koskaan ennen uudelleenmassausta? Vai vedättekö vaan vanhan päälle uudet tavarat? Mites noi kotelon rasvaukset? Jollain erikoishommelilla sinne ruikkaatte? On meinaa vuosi sitten ostohetkellä täysin ruosteeton kaveri alkanu pikkuhiljaa osoittamaan kukkimisen merkkejä.
Olen pessy pohjan painepesurilla. Vanhan massan päälle ei tarvi laittaa uutta. Jos maassa on lähtenyt, mutta alla maalipinta niin siihen massaa. Jos taas on alkanut jo ruostumaan niin hiekkapuhallus, vähintään pohjamaali ja sitten massa. Massa ei pysy pelkässä pellissä, välissä pitää olla vähintään pohjamaali, mielellään pintamaalikin.
Kotelo-/alusta-/kiveniskumassa ruisku letkulla maksaa abaut. 20Euroa ja litran purkki kotelosuojaa 7Euroa. Noiden lisäksi tarvii paineilmaa...

,_,/ukka

Lähetetty: 19.2.2005 23:38
Kirjoittaja R-J
Jaska HKI kirjoitti:TV:stä näin pohjan öljyämiskonstin auton jalkatilan puolelta.Otetaan matot pois ja levitetään jotain vaseliinia suojattavalle alueelle.Päälle laitetaan jätesäkki.Laitetaan matot takaisin.Koko homma perustuu siihen,että vaselini estää kosketuksen hapen kanssa ja samalla ruostumisen.Ohjelmassa eräs nuorimies näytti kuinka ruostuminen oli lähes pysähtynyt verrattuna suojaamattomaan alueeseen.
Näytti ihan toimivalta se Puskurissa esitelty keino. Mutta uudehkoihin käyttöautoihin suosittelisin ihan oikeaa ruostesuojausta. Maksaa tietysti jonkin verran, mutta eipä tarvii ihan heti ruveta peltitöitä tekemään. Tietty sitten, jos ei pidä autoaan käytössä pitkään, niin on jo vähän toinen juttu.

Lähetetty: 20.2.2005 10:24
Kirjoittaja ladalada
Pohja/kaaret on pestävä huolella, jos sinne jää paskaa/ruostetta/märkää niin mätänee aivan varmasti. Tämä koskee ainakin alustamassan käyttöä.