Sivu 1/1

2107 KAT HC-pitoisuus ylitti sallitun rajan katsatuksessa

Lähetetty: 30.6.2004 18:48
Kirjoittaja mlesppan
Larssi pirulainen ei päässyt katsastuksesta läpi joutokäynnin HC-pitoisuuden takia. Mistähän vikaa voisi itse etsiä, vai onko vietävä suosiolla Delta Auton pajalle.

Ladan tiedot:
vm -96
ajettu 40 t.
1700 ruisku, vähäpäästöinen.

Katsatuksessa mitatut arvot
joutok. 2000 r/min
CO-pitoisuus 0,03 0,02 %
[b]HC-pitoisuus 255 (sallittu 100) [/b] 45 ppm
CO2-pitoisuus 12,3 15,2 %
O2-pitoisuus 4,7 0,05 %

Moottorin käy jotokäyntiä vähän epätasaisesti.

Soitin Delta auton huoltoon, eivät osanneet antaa kustanusarviota korjaukselle. Epäilivät venttiilivikaa. Korjaus maksaa Konalassa 65 EUR/h.

Olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi paremmin arvailla mistä vika johtuu. Voisi yritää itse korjata jos edes suunnilleen tietäisi mistä vikaa etsiä.

Tai sitten vinkkejä hyvistä, halvoista ja luotettavista korjaamoista helsingissä.


Korjauksia ja tarkastusksia tehty. Niistä kuvaus kuudennessa viestissä! :arrow:

Lähetetty: 30.6.2004 19:04
Kirjoittaja ladamaster
Lada infossa on yksipisteruiskujärjestelmän vikakoodien tarkastustoiminta kuvattuna; mikäli auttaisi asiaa?
Infon ensimmäiseltä sivulta tekniikka, korjaus ja huolto ja sitten 1700i Vikakoodien lukuohjeet.
Korjaamoon on auto jokatapauksessa vietävä;ehkä. Konalasta on vähän sellainen tuntuma, että Malmilla Delta-autossa voisi olla parempi käydä...?

Lähetetty: 30.6.2004 19:17
Kirjoittaja Jankos
Onko moottorin vikavalo vilkkunut? Mikäli on niin löytyy vikakoodikin.

Ja jos on vilkkunut niin missä tilanteessa (kiihdyttäessä, tasakaasulla, tyhjäkäynnillä)?

Kuinka suurilla kierroksilla se käy tyhjäkäyntiä?

Onko voima kateissa vai kiihtyykö ihan hyvin ja onko kulutus muuttunut?

Osaatko kuvailla epätasaisesti käyntiä? Ryntäileekö kierrokset, vai onko käynti epämääräistä mutta kuitenkin tasaista?

Kumiletkut nyt ainakin pystyy itse tarkistamaan, eli tarkasta kaikki letkut mitä sieltä ilmanputsarin alta lähtee. Ne voivat olla halki jostakin, yleensä päästä mistä on kiinni kohteessa.

Toinen hyvä tarkistuskohde on imusarjan ja pakosarjan kiinnitysmutterit, jos niitä puuttuu tai on löysällä saattaa imupakotiiviste vuotaa ja sekoittaa seokset.

Tässä nyt aluksi, jos ei apua niin kerro.

Lähetetty: 30.6.2004 21:11
Kirjoittaja Turbiini
Koska 1700i on yksipiste ruisku niin imusarjan vuoto sekoittaa seokset vain siitä sylinteristä minkä kohdalta vuotaa, joka selittäisi tuota ongelmaa aika paljon. Kokeile aluksi vaikka tarkistaa jarrutehostimen letku ja kaikki muutkin alipaineletkut, jos nenäyttävät ehjiltä niin ruiski jotain palavaa ainetta kuten jarruosien puhdistus suihketta imusarjan liitoksiin jos käynti tasoituu jonnekin ruskiessa niin sielä on vuoto. myös rikkinäinen jarrutehostin voi oireilla noin koska silloin se vuotaa ilmaa imusarjaan eli letku pihdeillälittiin ja kuuntelemaan muuttuuku käynti. Niin ja tulpat kannattaa ainakoittaa vaihtaa jos käynnissä on häiriöitä.

Lähetetty: 30.6.2004 21:25
Kirjoittaja samarai
venttiilivikaa veikkaisin minäkin. Se on helposti selvitettävissä puristuspainemittauksella. Se kannattaa mielestäni ensiksi tehdä ja sitten etsiä muualta vikaa. Itsellä oli samara-i missä oli samat oireet ja yksi venttiili oli palanut.

Lähetetty: 1.7.2004 8:02
Kirjoittaja Lada110
Venttiili vika olis aika outo kun jämähappi(o2) on vaan 0,05%........ mulla oli omassa sytkäpiuhan liitokset ruostunu jolloin sai huonon kipinän.....

Lähetetty: 2.7.2004 14:35
Kirjoittaja mlesppan
Kiitokset ohjeistuksista, seuraavat tarkastukset tehty

1. Tulpat ja tulpanjohdot on tarkistettu.
En tiedä kuvittelinko, mutta tuntui ettei johtoja oltu murjottu kunnolla kiinni tulppiin. Lisäksi 2 pytyn johdon kuoressa oli pieni repeämä. Korjasin sen teipillä.

2. Alipaineletkut tarkistettu.
- ilmanputsarin vasemmalta puolelta lähtevässä letkussa oli pieni halkeama. Ei tosin ainakaan taskulampunvalossa paistanut päivä läpi.
Lyhennin letkua kuitenkin parisenttiä joten nyt on ehjä. Letkun toinenpää menee öljytikun viereen.
- Kaasarin alta lähtevä ja öljytikunkantaan tuleva (huohotinputki?) on löysästi kiinni kaasarin päästä. Siinä ei ole klemmaria. Tuo täytyy laittaa kunnolla kiinni kunhan saan ilmanputsarin irti.

3. Ilmanputsarin irroitus? :?: En pääsyt kunnolla käsiksi kaasarilta lähteviin letkuihin enkä imu- ja pakosarjaan, koska en saanut ilmanputsarin "pohjaa" irti. Kaasarin päällä on 2 kpl 13mm muttereita jotka on todella tiukasti kiinni. Ladan omat kiintoavaimet rupesivat pyöristämään mutterien kantoja joten en yrittänyt avata väkisin. Pitääkö ne irrottaa?

4. Chek engine ei ole palanut missään välissä.

5. Tuntuis että käynti parani vähän näillä toimenpiteillä. Aikaisemmin kiihtyvyys hyytyi noin 2500 - 3000 kierroksen kohdalla. Nyt tuntuis vetävän ihan tasaisesti.

6. Joutokäynti kylmänä 1000 kierrosta, lämpimänä 800

Seuraavaksi ajattelin mennä mittauttamaan päästöt. Jos eivät ole kunnossa niin tarkistettava puristukset mahdollisen venttiilivian selvittämiseksi.

Lähetetty: 2.7.2004 15:31
Kirjoittaja Lada110
Niin muuten noi sytkäpiuhat maksaa Delttalla 100€ ja tarvikkeena ei ainakaa viimevuoden lopulla saanut....

Nyt nuuten sekottelet asiaa eli sulla on se ruisku siinä kaasarin tilalla...!! Ja ruisku sekoilee jos joku alipaine letku on vähänkin halki..............

Yks juttu muuten mikä mulla autto sillon tuossa 1700i malissa kun päästät oli korkeella niin vedin "kaasarin puhdistus spray:tä" korkeilla kierroksilla ruiskusta läpi niin lähti lakka,karsta ja tukkeutumat liikkeelle... arvot parani huomattavasti........

Lähetetty: 2.7.2004 16:03
Kirjoittaja mlesppan
Joo tosiaankin tässä i-mallissa ruisku eikä kaasari, ei ole ennen tarvinnut näitten ruiskujen kanssa temppuilla.

Kävi mielessä tulpanjohtojen vaihtaminenkin, vaan eipä taida tuohon hintaan kannattaa. Kaasarin puhdistus sprey:n vaikutusta voisi vielä kokeilla.

Lähetetty: 2.7.2004 21:36
Kirjoittaja Jankos
1. Jos tulpanjohdot huonosti niin ei mikään ihme jos päästöt nousee, kun ei pala kunnolla...

2. Nuo letkut mitkä menee öljytikun viereen on huohotinletkuja, alipaineletkut on dekadia pienempiä ja niitä on enemmän

3. Ilmanputsarikotelo aukee niistä 13mm avaimella olevista muttereista. Kunnon hylsyllä kiinni ja aukeaa. Tämän alta näkyy enemmänkin niitä alipaineletkuja ja yksi tärkeä letku menee moottorin toiselle puolelle mököön mikä on rintapellissä kiinni. Tarkista kaikki nämä pienet letkutkin.

4. CE valo ehjä? eli palaa ennen käynistystä eli avain käyntiasennossa?

5. Tulpanjohdot voi todellakin vaikuttaa tuohon vetäämiseen oleellisesti.

6. Joutokäynti on oikealla tasolla ja toimii oikein eli CE ei varmastikaan voi palaa koska moottori on normaalissa toimintatilassa. Kun CE-valo palaa on yleensä moottorissa reilu tonni tyhjäkäynitkierroksia aina.
Paraniko tyhjäkäyntikin kun kirjoitít että kävi epätasaisesti?

Jos et silmämääräisesti tarkastanut niitä imusarjan ja kannen välisiä muttereita niin tarkista ne nyt vielä, niitä on ollut joskus kadoksissa ja löysässä. Jos on 13mm hylsy jatkovarrella niin koita onko kireällä.