venttiilin välykset
Lähetetty: 26.4.2010 22:58
Moro taas,
Niva-85, kone 1600 kaasarimalli ja nakuttava ääni (miiteissä kiinnitti huomiota). Ajattelin sitten säädellä välit. Hauskan purkuoperaation jälkeen (mm. sisäilmanottohässäkän purku) olin 17mm ja 13mm avaimet kädessä avaamassa kuutosventtiilin lukitusta kun kylmän koneen välys tuntui olevan n. 0,2mm. Eipä auennut. Noh, eteenpäin tsekkauksissa. Löytyi venttiili nro2:selle 0,25mm välys. Aivan liian iso joten taas kokeilemaan säätöruuveja. Ei mitään. Naputtelin ja kokeilin kylmäsprayta (mitään kuumennusvehkeitä ei ollut saatavilla) ja voimia minkä uskalsin. Ei niin mitään.
Mikähän neuvoksi? Pitääkö toi koko osasto purkaa jotta pääsee esim. hylsyllä vääntämään tuon lukituksen auki? Vai auttaisko kuuma kesäsää tai moottori kuumaksi?
Toinen mistä kaipaisin vinkkejä on tyhjäkäynti. Noin parin sekunnin välein tuntuu jäävän joku pytty välistä. Vaihdoin tulpan johdot ja pistin tulppiin 0,4mm rakoset entisten millisten tilalle. Tyhjäkäynti ehkä jopa huononi. Tiiä si. Ideoita?
Niva tuntuu syövän myös 10W-30 öljyjä melko reippaasti. Kellään jotain "ehjän koneen" normis näppituntumaa desilitraa per 100 kilometriä?
Ysivitosella olen tuota nyt 2kmk verran ajellut. Lienee oikea oktaaniluku. Nakutusmielessä vaan.
Niva-85, kone 1600 kaasarimalli ja nakuttava ääni (miiteissä kiinnitti huomiota). Ajattelin sitten säädellä välit. Hauskan purkuoperaation jälkeen (mm. sisäilmanottohässäkän purku) olin 17mm ja 13mm avaimet kädessä avaamassa kuutosventtiilin lukitusta kun kylmän koneen välys tuntui olevan n. 0,2mm. Eipä auennut. Noh, eteenpäin tsekkauksissa. Löytyi venttiili nro2:selle 0,25mm välys. Aivan liian iso joten taas kokeilemaan säätöruuveja. Ei mitään. Naputtelin ja kokeilin kylmäsprayta (mitään kuumennusvehkeitä ei ollut saatavilla) ja voimia minkä uskalsin. Ei niin mitään.
Mikähän neuvoksi? Pitääkö toi koko osasto purkaa jotta pääsee esim. hylsyllä vääntämään tuon lukituksen auki? Vai auttaisko kuuma kesäsää tai moottori kuumaksi?
Toinen mistä kaipaisin vinkkejä on tyhjäkäynti. Noin parin sekunnin välein tuntuu jäävän joku pytty välistä. Vaihdoin tulpan johdot ja pistin tulppiin 0,4mm rakoset entisten millisten tilalle. Tyhjäkäynti ehkä jopa huononi. Tiiä si. Ideoita?
Niva tuntuu syövän myös 10W-30 öljyjä melko reippaasti. Kellään jotain "ehjän koneen" normis näppituntumaa desilitraa per 100 kilometriä?
Ysivitosella olen tuota nyt 2kmk verran ajellut. Lienee oikea oktaaniluku. Nakutusmielessä vaan.