Sivu 1/1
Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 8.3.2010 23:05
Kirjoittaja Uitukki
Nykyisin rekisteröintitodistukseen merkitään valmistusmaa. Allekirjoituksessani olevan Ladan papereihin tulostuu aina valmistusmaa ALANKOMAAT. Onkohan tuossa lyhennetty Neuvostoliitto ensin NL:ksi ja sitten se NL on muuttunut Alankomaiksi? Onkos muilla havaintoja Hollannin Ladoista?

Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 9.3.2010 6:49
Kirjoittaja lada.h.s
Ainakin Volgaa ja Mossea muistaakseni koottiin Hollannissa Scaldian tehtailla. Miksi ei siis myös Ladoja?
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 9.3.2010 7:23
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kyllä tässä tapauksella on kyseessä NL lyhenteen tulkinta nykykäytännön mukaan.
Esim. kaikki TakaPotkut merkitään valmistetun Neuvostoliitossa, vaikka olisivat tehtyjä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Venäjällä.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 9.3.2010 8:55
Kirjoittaja pressa
Anopin samaran otteessa lukee SUOMI, eli alkuperäisellä suomiautolla anoppi ajelee.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 9.3.2010 23:48
Kirjoittaja samarai
lada.h.s kirjoitti:Ainakin Volgaa ja Mossea muistaakseni koottiin Hollannissa Scaldian tehtailla. Miksi ei siis myös Ladoja?
Scaldian tehdas ei kuitenkaan ollut Hollannissa vaan Belgiassa. S.A. Scaldia-Volgan pääkonttori sijaitsi Brysselissä ja autojen kokoonpanotehdas Antwerpenissä. Kokoonpano käsitti lähinnä dieselmoottorin ja siihen liittyvien laitteiden asennuksen Mosseen ja Volgaan ja sisustusten muutoksia. Kokoonpantavat autot saapuivat Antwerpenin satamaan alkuperäinen asentamaton moottori ja vaihdelaatikko takakontissa.
Scaldian toimesta asennettavana moottorina oli Perkins 4/99, joita asennettiin ensimmäisen kerran jo v. 1959 Volga M21:een ja 1963 Moskvits 403:een Sobimpexin toimesta, josta vuonna 1964 tuli Scaldia Volga. Tuota moottorityyppiä asennettiin aikoinaan lukuisiin muihinkin autoihin, traktoreihin ja veneisiin. Mielestäni huomionarvoista on, että tuo Perkins 4/99 tuli kuitenkin vasta 1969 ensimmäiseen diesel-Transittiin! Myöhemmin Volgaan asenettiin Rover 2286 dieseliä ja sen jälkeen vielä M24:een 2,1L Indenoria.
Scaldia Volgasta löytyy hyvä 15 sivuinen 20-vuotisjuhlajulkaisu (englanti/venäjä):
http://photofile.ru/users/sickfinga/150239277/
Siitä löytyy (sivuilta 11/12) mm. yksi kiinnostava juttu. Scaldia Volgan kautta toimitettiin huomattavia määriä teräslevyä Euroopan terästehtailta Neuvostoliiton autoteollisuudelle ja siitä pääosa AvtoVazille Toljattiin. Esim. vuosien 1971-81 välillä oli toimitettu 2 miljoonaa tonnia teräslevyä auton koreihin ja vuoden 1984 joulukuun määrän odotettiin yltävän 3 milj. tonniin!
http://photofile.ru/users/sickfinga/150 ... ull_image/
http://photofile.ru/users/sickfinga/150 ... ull_image/
Lisäksi Belgiassa EBS-Cabrio teki cabriolet-Samaroita.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 10.3.2010 4:02
Kirjoittaja Nonnis
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:
Esim. kaikki TakaPotkut merkitään valmistetun Neuvostoliitossa, vaikka olisivat tehtyjä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Venäjällä.
Höpsis, kyllä mulla vaan lukee Venäjä.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 10.3.2010 8:52
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Minkä ikäinen TakaPotku Nonnis sinulla on Venäjäksi merkittynä? Täytynee tarkastaa käsitystätäni ja tarkastaa nuo -95, -96 rekisteriotteet.
-95, -96 1700i Vekottimeni ovat Venäjältä.
-95 Axtec SamaraSedan Neuvostoliitosta.
Eli onko niin, että jos mallin valmistus on aloitettu Neuvostoliitossa, se kulkee Neuvostoliittolaisena siihen asti kun malli poistuu markkinoilta?
Ensimmäiset TakaPotkuRuutat ovat kai tehty 1995 Venäjän vallan aikana.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 10.3.2010 9:36
Kirjoittaja Pavlovits
Aika suuri osa ainakin maaseudun taksivolgista varustettiin tuolla Perkinsin dieselillä. Sitä suosivat taksimiehet myös isommissa jenkkiautoissa, kun bensan hinta nousi pöyristyttävästi yli 50 penniin litralta. Kyllä siinä niin kuskin kuin matkustajienkin kärsivällisyys oli koetuksella kun tuommoinen reilu neljänkymmenen hevosvoiman mylly asennettiin johonkin Studebakeriin tai Plymouthiin.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 14.3.2010 18:29
Kirjoittaja Nonnis
Mulla on -94.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 14.3.2010 22:03
Kirjoittaja lada 1200s
Valmistusmaa juttu varmaan johtuu siitä että auto on tyypitetty
Suomeen ennekuin n-liitto hajosi.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 14.3.2010 22:17
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Olivatko ensimmäiset TakaPotkuRuutat Combeja vai onko jollain myös -94 Sedaneja.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 17.4.2010 16:02
Kirjoittaja manni
Autoni on valmistettu Uudessakaupungissa.
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 17.4.2010 16:31
Kirjoittaja pressa
pressa kirjoitti:Anopin samaran otteessa lukee SUOMI, eli alkuperäisellä suomiautolla anoppi ajelee.
manni kirjoitti:Autoni on valmistettu Uudessakaupungissa.
eli lukeeko mannillakin Suomi?? joissain kartoissa uusikaupunki kuuluu Venäjään, tarkista otteelta...
Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 11.11.2010 19:27
Kirjoittaja E.P.
VIN-koodin mukaan tämä mun auto olisi mallivuodeltaan 1994. Käyttöönotettu 1/-94, eli valmistettu kaiketi 1993? Sitä tosiaan ihmettelin, että rekisteriotteessa lukee Neuvostoliitto. Onko tämä valmistusmaan merkintä tullut nyt vasta viime vuosina, vai onko sen merkitty jo silloin -94 johonkin rekisteritietoihin? Eikö AKE ollut huomannut Neuvostoliiton loppua vielä 1994, vai onko nyt myöhemmin joku virkailija merkinnyt asian väärin? Outo juttu kuitenkin, vaikka en vielä yöuniani ole asian takia menettänyt.

Re: Ladan valmistusmaa
Lähetetty: 11.11.2010 20:23
Kirjoittaja jta
Jussi varmaankin voi varmistaa tämän asian mutta muistelisin että tuo mallivuosi vaihtuu Ladassa jossain heinäkuun vaihteessa.