Sivu 1/1

max. perävaununpaino takavetoisilla

Lähetetty: 31.10.2003 7:13
Kirjoittaja Ladaperhe
Nyt kiinnostaisi semmoinen asia, että kuinka painavaa jarrullista perävaunua 2104-2107-sarjalaiset saa oikein vetää?
Joskos joku viitsisi rekisteriotteesta vilasta jos semmoinen lähettyvillä on tai muuten vaan muistaa.

perävaunupaino

Lähetetty: 31.10.2003 8:21
Kirjoittaja IL02
1300 kg

Re: perävaunupaino

Lähetetty: 31.10.2003 8:24
Kirjoittaja Ladaperhe
Kappas vaan, onkin 300 kg enemmän mitä tossa meidän 110:ssä. Mahtaako tuossa olla eroa, että onko farkku vai limuusiini-malli ja millä koneella auto on?

IL02 kirjoitti:1300 kg

lisää

Lähetetty: 31.10.2003 8:31
Kirjoittaja IL02
Toi tieto lukee 2105 1500S:n rekisteriotteessa ja uskoakseni pätee kaikkiin takavetoisiin.

Re: lisää

Lähetetty: 31.10.2003 8:33
Kirjoittaja Ladaperhe
Ok, kiitoksia vaan.
Yritin kaivella tietoa netistä tuloksetta, mutta täällä se tuli kuin apteekin hyllyltä. :D

Jos joku vielä vois varmuuden vuoksi tsekata jostain muustakin mallista niin sais asiaan varmuuden.
IL02 kirjoitti:Toi tieto lukee 2105 1500S:n rekisteriotteessa ja uskoakseni pätee kaikkiin takavetoisiin.

lisää..

Lähetetty: 31.10.2003 8:44
Kirjoittaja IL02
Joskus aiemmin se suurin perävaunupaino oli sama kuin auton omamassa, mutta muuttui myöhemmin auton / vetokoukun valmistajan ilmoittamaksi, pienemmän arvon ollessa luonnollisestkin määräävä. Eli vanhemmissa autoissa jos vetokoukku on katsastettu vanhojen sääntöjen aikana saa useinkin vetää raskaampaa perävaunua kun mitä lukee rekisteriotteessa.

kilvessä

Lähetetty: 31.10.2003 18:30
Kirjoittaja Lada-Jussi
Auton tyyppikilvestä voi löytää vastauksen kysymykseen myöskin.

Kuva

Kuvan kilvessä painot

1395 kg auton kokonaispaino (omapaino + kantavuus)
2395 kg autoyhdistelmän kokonaispaino (kokonaispaino + perävaunun kokonaispaino)
1 - 710 kg ensimmäisen akselin akselipaino
2 - 710 kg toisen akselin akselipaino

kahden ensimmäisen erotus on perävaunu paino. esimerkki tapauksessa se on 1000 kg.

hmmm

Lähetetty: 2.11.2003 10:48
Kirjoittaja Lada-Jussi
tarkennusta edelliseen viestiini, konelan uutisissa 4-89 sanotaan seuraavaa (kysymyksessä on esimerkkinä Niva joka on tyyppihyväksytty 1977)
...jarrullisen perävaunun kokonaispaino vahvistetaan myös autokohtaisesti moottoritilaan kiinnitetyssä "ajoneuvon tunnistuskilvessä" (VIN-kilpi). Kilvessä on auton täydellinen valmistenumero esim. XTA-212100K001000 ja sen alla on seuraavat numerosarjat: 1590 kg, 3080 kg, 1-870 kg, 2-870 kg. Ylin painoarvo tarkoittaa itse auton suurinta todellista kokonaispainoa, seuraava painoarvo tarkoittaa ajoneuvoyhdistelmän suurinta todellista kokonaispainoa. Näiden summien erotus määrittelee jarrullisen perävaunun suurimman todellisen kokonaispainon. Tässä tapauksessa se on (3080 kg - 1590 kg) 1490 kg. Mainitut painoarvot ovat vanhemmissa NIVA-malleissa alhaisemmat, sillä painot vahvistetaan kansainvälisten jarrumääräyksien mukaisesti. Nämä muuttuvat 2-4 vuoden välein. Suomen lainsäädäntö ei toistaiseksi "tunnusta" näitä VIN-kilvessä olevia valmistajatehtaan takaamia painoja. Painoksi vahvistetaan vain auton tyyppikatsastustodistus. Tyyppikatsastustodistuksessa ovat painoarvot, jotka olivat voimassa vuonna 1977.
Alettiinkohan EU:n myötä suomessa noudattamaan tyyppikilven mukaisia? Vai oliko jo aiemmin? Sovelletaanko nykyään kyseistä ajankohtaa vanhempiinkin autoihin VIN-kilven mukaista perävaunupainoa?