Sivu 1/2

Wartburg 353W Kombi - kannattaako kerätä talteen?

Lähetetty: 14.6.2004 6:36
Kirjoittaja j_rinta
Kävin tuossa männä viikonloppuna tutkailemassa erään kesämökin pihassa jo useamman vuoden lojunutta oranssia farmari-Warrea. Vaikka tämä Lada-foorum onkin, ajattelin ettei ehkä ole rikos ottaa puheeksi tämmöistä toista "kommunismin helmeä".

Auto oli mallia -82, ei ainuttakaan lommoa, edes helmoissa ei mainittavaa ruostetta. Täydellinen, ainoastaan kuskin oven ovipahvi puuttuu. Poistettu rekisteristä 3-5 vuotta sitten. Tiedustelin omistajalta hintaa, ja sain vastaukseksi:
"Vie pois vaan, varsinkin jos se tulee vielä tieliikenteeseen"
Oli kuulemma ostettu tarkoituksena tehdä kesäauto, mutta ajanpuutteen vuoksi jäänyt seisomaan. Akku kiinni ja pitäisi startata avaimesta, ainakin vielä viime kesänä oli moottoria käytetty paikallaan. Kytkin sökö, siinä kaikki, sanoo omistaja.

Kysymys kuuluu, onko ne Warret niin huonoja kuin joka paikasta toitotetaan? Onko kellään omakohtaisia kokemuksia? Meikäläisen intressit ko. autoon on lähinnä katon alle suojaan saattaminen, ehkä ens kesänä kunnostus ja sen jälkeen käyttö kauniina kesäpäivinä.. ja 2007 vuonnahan sen sais museokilpiinkin, tosin omistaja ei aivan mennyt takuuseen vuosimallista.. mutta kertokaas nyt onko tässä järjen häivää :) ?

Lähetetty: 14.6.2004 8:43
Kirjoittaja ladamaster
Mahdollinen taloudellinen tappio on ostetut osat + katsastus + käytetty aika. Todennäköisesti ajan kanssa jäät voitolle :D
Jos on tilaa, aikaa ja paikka; niin ilmanmuuta kerää talteen. Onhan warrekin osa autoilun historiaa.

Lähetetty: 14.6.2004 9:42
Kirjoittaja Jaska HKI
Mielestäni kannattaa.Esim. Saksassa kyseiset Warret ajokelpoisina maksavat 2000-3000€.Kuten Ladamasterkin sanoi on auto pala autoilun historiaa.
Minulla on ollut kaksi Warrea,joilla ajoin yhteensä 50 000km.
Seuravassa omia kokemuksia:
-kytkinlevyksi käy kuplavolkkarin jousittamaton kytkinlevy
-renkaiksi käy 13x165,kuten ladassakin.pulttijako on oma
-autossa on hydrauliset jarrut ilman tehostnta.Jarrun pääsylinteriltä lähtee suoraan sellainen risukasa jarruputkia kohteisiinsa.Etujarrujen erikoisuutena on kahdet hydraulisylinterit pyörää kohti
-kun vaihdetaan kytkinlevy,niin irroitetaan etumaski,joka on kiinni nurkistaan neljällä mutterilla.Moottorin voi näin nostaa jemmaan etupalkin päälle kytkimen vaihdon ajaksi
-tuulilasin pyyhkijä on 4-nopeuksinen 1 pyyhkäisy 10 sekunnissa,1 pyyhkäisy5 sekunnissa,normaali pyyhkäisy ja nopea pyyhkäisy
-vilkku ei ole palauttavaa mallia,vaan sen joutuu palauttamaan käsin.Siihen tottuu nopeasti
-valonvaihdin on sellainen hyppyrele,joka aina vaihtaa napaa,kun rele saa ohjauksen
-autossa hammastanko-ohjaus.Ohjauksen ominaisuutena on kuoppaisilla tiellä lyödä käsille.Se ei ole vika vaan ominaisuus.Kannattaa katsoa ohjausvaimentimena toimivan rättinivelen kunto ja muttereiden kireys.Nivel sijaitsee rintapellin etupuolella.
-ovien lukitsimet sisäpuolella toimivat siten,että kun tapit on ylhäällä on ovet lukossa
-vaikka auto on mallia 1982 niin kytkin ja jarrupoljin menee lattian läpi.Polkimien ollessa ylhäällä kumitiiviste peittää polkimen varrelle tehdyn aukon
-bensapumppu toimii kampikammion alipaineella.Jos auto rupee kulkemaan ihan sikana voi olla että polttoainepumpun kalvo vuotaa.Näin moottori saa laihan seoken ja koska 2-tahtinen kulkee paremmin laihalla voi olla vaarana kun kysymyksessä on seosvoitelu-kiinnileikkautuminen.
-peräluukussa ja takalokasujissa ei ole ruostetta,koska ne ovat lasikuitua
-takapenkit käännettynä löytyy 195cm tasaista tavaratilaa,joten autoa voi käytää matkailuun
-peräluukun avausmakanismissa on vahvat jouset,jotka on piilotettu kattoverhoiluun omiin koteloihinsa.Ne toimii aina
-vilkun lasit symmetriset vasen on samanlainen kuin oikea
-erillinen runko tekee autosta huolettoman ja vahvan.
-autossa pulasytytys.Jokaisella sylinterillä oma puola.Katkojankärjet sijaitsevat moottorin etuosassa omassa paketisaan.Ne kannattaa katsoa samalla kun vaihtaa kytkinlevyn.
-autolla ajetaan mopon sekoitebensalla.Menovettä kuluu noin 10l/100km
-autossa vapaakytkin.Alamäet menee vapaalla kaaun löysäten.Suuremmalta vaihteelta voi vaihtaa pienemmälle ilman kytkintä moottorin ollessa tyhjäkäynnillä.
-auto on takapyörän ripustuksen takia rajusti yliohjautuva kaarteissa
-erillisjousitus kaikissa pyörissä
-huippunopeus 120.100km/t on järkevä matkanopeus
-kannentiiviste helppo vaihtaa vaikka maantellä.Kannattaa pitää mukana
-ääni aivan ihana(toiset sitä vihaavat)rin tin rin....rrriinnn...tin tin
-moottoria voimakkaasti kuormitettaessa kuuluu rikastinläpän kilinää,mitä ei kannata sekoitaa nakutukseen
-laturin ja vesipumpun hihnan pituus toista metriä,kannattaa pitää mukana muuten ei jäähdytysveden kiehumisen takia pääse pitkälle

Lähetetty: 14.6.2004 12:26
Kirjoittaja Vanja-eno
Vm 1982 auton saa museorekisteröidä vasta vuonna 2013. Koska laki vai mikä lie asetus museoajoneuvoista sanoo, että valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut 25 vuotta eli tässä tapauksessa se tulee täyteen vasta vuonna 2008 ja koska 1.1.2008 astuu uusi ikäraja - 30 vuotta - museoajoneuvoille voimaan, niin nämä -82 saa siis rekata vasta v. 2013 jolloin on tullut 30 v. täyteen valmistusvuoden päättymisestä.

Tämä on tutkittu juttu. Omistan vm- -82 lähes MR-kuntoiset Mosse Eliten ja 300D Mersun, joten piti ottaa aikanaan selvää.

Lähetetty: 14.6.2004 15:00
Kirjoittaja j_rinta
Jaskalle erittäin paljon kiitoksia kokemuksista, selvensi asiaa!
Vanja-eno kirjoitti:Vm 1982 auton saa museorekisteröidä vasta vuonna 2013. Koska laki vai mikä lie asetus museoajoneuvoista sanoo, että valmistusvuoden päättymisestä on oltava kulunut 25 vuotta eli tässä tapauksessa se tulee täyteen vasta vuonna 2008 ja koska 1.1.2008 astuu uusi ikäraja - 30 vuotta - museoajoneuvoille voimaan, niin nämä -82 saa siis rekata vasta v. 2013 jolloin on tullut 30 v. täyteen valmistusvuoden päättymisestä.
Uskon, että juttu voi olla näin, mutta tuntuu typerältä :/ Esim. jos pystyy todistamaan, että auto on valmistettu -82 alkuvuodesta, on siitä kulunut vuonna 2007 syksyllä jo yli 25 vuotta. Eli laissa ilmeisesti on joku pykälä, että vuosi pitää vaihtua, ennenkuin vuodet ovat virallisesti täynnä?

Lähetetty: 14.6.2004 15:34
Kirjoittaja Warreossi
Wartburgin valmistusvuosi selviää tyyppikilvestä,joka löytyy oikeasta etulokasuojasta konehuoneen puolelta.Esim vuoden - 81 Warreja rekisteröitiin vielä 83-84.
Wartburgin tyypillisiä ruostepaikkoja ovat ovien alareunat,helmat,etulokasuojien alaosat sekä takalokasuojien alta löytyvät rakenteet.Vaikka Tourist-mallin takasiivet ovat lasikuitua,pelti niiden alta on usein ruosteessa.Kromiosien laatu on myös hyvin vaihteleva.
Wartburg Tourist on ehdottomasti taltioimisen arvoinen kappale suomalaista autoilu historiaa,mutta museo kuntoon saattamiseen saa varata enemmän aikaa,kuin moneen muuhun merkkiin verrattuna.Uusien osien saatavuus Suomesta on heikkoa,eivätkä esim romutorit tuo asiaan paljon helpotusta.Romuttamoilta Warret ovat poistuneet jo aika päiviä sitten.Käytettynä osia on jonkin verran saatavilla,mutta usein tarjotaan koko autoa pelkkien osien sijaan.Saksasta osia vielä saa,vaikka ovat sieltäkin kovaa vauhtia häviämässä ja ns.ostalgia buumin takia osien hinnat ovat nousseet.
353 mallilla ei tule olemaan taloudellista arvonnousua pitkiin aikoihin,sillä vanhempia 311 mallejakin näkyy myytävän vielä 500-1000 euron hinnoilla Suomessa.Saksassa tilanne on hieman toinen,mutta sielläkin kalleimmat autot ovat vähänvalmistettuja erikoismalleja.

Lähetetty: 14.6.2004 20:12
Kirjoittaja Misha
Vitsi että tuo ois hieno. Paa kuvia nettiin asap!

Jos olis varaa kahteen vakuutukseen niin ostaisin heti, vaikka projektina.

Lähetetty: 14.6.2004 20:23
Kirjoittaja Misha
Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: 14.6.2004 20:29
Kirjoittaja Warreossi
Noi 1.3 vw-warret on yllättävän suosittuja tuning-autoja Saksassa.

Lähetetty: 14.6.2004 22:11
Kirjoittaja Vanja-eno
Avainsana: VALMISTUSVUODEN, tällöin ei mitään väliä onko auto tehty tehtaalla syyskuussa -81 vai toukokuussa -82 jos se on mallia-82 ja rekisteröity vuonna 1982 Suomeen. Näin on.

Lähetetty: 15.6.2004 6:54
Kirjoittaja j_rinta

Lähetetty: 15.6.2004 10:57
Kirjoittaja Jaska HKI
Asiallisen näköinen peli.Pinta on matta,mutta vahaamalla saa näyttävän.Vilkun lasitkin näyttävät olevan hyvässä kunnossa.Ne oli romiksella kysyttyjä,varsinkin etuvilkun kun ne ulkonevina osina törmäsi esteisiin ensimmäisenä.Takapuskurin oikea reuna näyttää saaneen kolhun sisäänpäin.Se ei kestä paljoa kolhuja kun on ohutta peltiä.Tuulettajan propeleista puolet on rapsittu pois (miksiköhän?)Ilmanotto näyttää olevan valmiiksi kesäasennossa.Talveksi pönttö laitetaan siten,että se saa esilämmitettyä ilmaa syylärin läpi.Kaasuttimena oli vanhemmissa malleissa yksikurkkuinen DDR:läinen kaasutin.Myöhemmin malleihin tuli 2-kurkkuinen Tsekkoslovakialainen Jikov Seder 2x32mm mekaanisella kakkoskurkun avauksella,joten kaasuttimen osalta luultavasti varaosien saanti on taattu.Vesipumpun tiivisteen tiputtelu oli vanhemman,paljon ajetun Warren ongelma.Muovisesta tuulettajan siivestä vielä:Kannattaa katsoa,että sen keskimutteri on kunnolla paikallaan.Jos se on löysällä,niin vesipumpun akseli päässä olevat boorit voivat alkaa syömään muovia.Muistaakseni asian piti varmistaa kiilapala.Jos startin bendix-laite temppuilee,voi vapaakytkimen vapauttaa ja laittaa auton työntämällä käyntiin.Pieni nykäisy riittää.Kuten mainitsin kulutus on kutakuinkin 10l/100km.Jos se nousee vaikkapa 15-20:een voi olla,että pakoputki on tukossa.Sen huomaa,että auto kulkee korkeintaan kuuttakymppiä.Pakoputki on kaksitahtisessa tärkeä vastapaineen ja virtausten takia.Wartburgin alkuperäinen tietenkin paras.Viritysputkilla vääntökäyrä nousee ylös ja koneen luonne muuttuu.2500r/min Warren vääntö on 10kpm.Se tekee normaaliajosta leppoisaa.

Lähetetty: 15.6.2004 14:03
Kirjoittaja j_rinta
tuotapa en muistanutkaan ajatella! putki on poikki puolestavälistä...

Lähetetty: 15.6.2004 15:37
Kirjoittaja Warreossi
Ihan ryhdissään oleva Warre.Hieman uudempi kuin omistaja ilmoitti 83-84 mallia.Mustat puskurit ja lampun kehykset,kaasuttimena näkyy olevan Jikov.Tuulettajan siivistä ei ole raksittu mitään pois,on vaan uudempaa mallia.Osa vanteista on vanhemmasta mallista.Vahaaminen ei kyllä taida tuohon DDR-maaliin enää auttaa,taitaa mennä pinta ennemmin puhki.Kaasuttimeen saa huoltosarjan ja pakoputkia saa esim.Motonetistä.Tosin ne on Walkerin vaimentimia ja huomattavasti huonompia kuin alkuperäiset,meluisia ja tehohäviöt useita heppoja.Jarrusatuloihin käy Skoda 130:n huoltosarjat ja ilmanputsariksi Saab 96:n putsari.
Onkohan muuten seissyt pitkään tolla paikalla,on vähän kosteen näköstä heinikkoa siinä,kannataa katsoa erityisesti takaoven ja takalokasuojan kohdalta helma ja pohja.Näkee bensatankin tilan samalla.
Jos päätät auton ottaa ja tarviit apua tai vinkkejä esim.varaosista niin voit laittaa viestiä.

Lähetetty: 15.6.2004 16:17
Kirjoittaja Sabelli
Itse ihmettelin aikoinani kun warrella ajelin että mikä siitä minun mallista teki "Limousine" version ?
Tuntui aika riisutulta sekin että ihmettelin että kuinka ankea se perusmalli sitten oikein on.
Nyt muuten harmittaa - joka ikinen romu minkä aikoinaan on omistanut olisi nyt arvossa arvaamattomassa