Sivu 1/1
suuttimien poraus
Lähetetty: 10.6.2004 13:41
Kirjoittaja mika
Nii et tuli mieleen et kai nuita suuttimii voi poratakki isommaksi et minkä kokoisilla terillä niitä voi porata? ja minkä kokoiset on 1200L koneessa ollussa daaz kaasarissa? ei ota selvää niist numeroista..
Lähetetty: 10.6.2004 14:22
Kirjoittaja Hasa
Ainaki terän tulee olla pienempi kuin itse suuttimen fyysinen halkaisija, luulisin.. Ei oikeesti kiinnostaa minuakin.
Lähetetty: 10.6.2004 16:01
Kirjoittaja Jankos
Suutimethan pyörii numeroissa 130-170. Tuo numero tarkoittaa reiän kokoa sadasosamilleissä eli 1,3-1,7 milliä.
Kympin välein olevilla terillä saa tehtyä ihan riittävän tarkkoja suuttimia.
Mikäli tulee tehtyä liian isot reiät niin sitten vaan suutin toholla kuumaksi ja tinaa reikään että menee umpeen ja uusi poraus.
JA kun on aloittaa reikiä suurentelmaan niin kannattaa se alkuperäinen luku poistaa! Muuten sen joku jossain vaiheessa ottaa ja laittaa paikoilleen kuvitellen olevan ihan jotain muuta.
Lähetetty: 10.6.2004 16:18
Kirjoittaja mika
heh pienin terä on minkä löysin niin 1.5mm niin voiko tollasella muka kuvitella poraavansa suutinta isommaksi? eli jos suutin on 130 niin meen poraileen 1.5 mm terällä niin onko se sit niiku 150 suutin? minkä kokoisia suuttimia käytätte 1500 ja 1600 koneissa?
Lähetetty: 13.6.2004 17:17
Kirjoittaja NesteHukka
Yleensä vois pääsuutinten kanssa pitää sääntönä, ettei muuttaisi kokoa kerralla enempää kuin 10.
Mää olen ihmetellyt tämän kaikkia pyttyjä ruokkivan kaksivaihekaasuttimen kanssa kun tuntuu että sinne voi heittää ihan mitä suuttimia vaan, eikä se oireile millään tavalla. Päättele siinä sitten mihin suuntaan seosta pitäisi rukata.
Tuplakaasareissa huomaa kympin muutoksen aivan selkeästi. Suutinkokoa pienennettäessä ajettavuus voi kadota täysin kympin muutoksella, kun kone alkaa rykiä ja yskiä.
Lähetetty: 13.6.2004 17:45
Kirjoittaja mika
kyl ite huomasin ku laitoin 150 ylös päin viel isomman oisko ollu joku 180-210 niin alko 6000rpm jo rykimään...
Lähetetty: 18.6.2004 9:34
Kirjoittaja Valko
kaksivaihekaasuttimen kanssa kun tuntuu että sinne voi heittää ihan mitä suuttimia vaan, eikä se oireile millään tavalla. Tuplakaasareissa huomaa kympin muutoksen aivan selkeästi. Suutinkokoa pienennettäessä ajettavuus voi kadota täysin kympin muutoksella, kun kone alkaa rykiä ja yskiä.[/quote]
Ehkä huomionarvoinen seikka että yhdellä kaksivaihekaasuttimella vaikutat kerralla
kaikkien sylinterien seokseen

... Eli suomeksi=suuttimia voi huoletta korjailla "kympin" välein, kunhan aina analysoi joka tuunauksen jälkeen........ja vielä oikein
Ja sopivia teriähän löytyy vaikka Suomen Huoltopalvelu Oy:ltä=
http://www.shp.fi. Niillä oli oikein kivoja ja hyvälaatuisia teräsarjoja, eikä edes kovin kalliita. Tosin käyvät kauppaa ainoastaan firmojen kanssa

Lähetetty: 18.6.2004 10:46
Kirjoittaja arpati

No ilmankos ei vaikuttanu mitään ko vaihdoin 2 kurkun suuttimen 125 -> 130. Hmm no mites noi ilmasuuttimet vaikuttaa ko vaihdoin sitte vielä 200 tai 190 (hyvä muisti

) ilmasuuttimen -> 175 eikä edelleenkään juuri vaikutusta vaikkei kai toi 1200 enempää kulje ilman muita virityksiä
Juu ei ole lambda antureita eikä seosmittaria vielä eli mennään ihan mutu pohjalla... Hmm tarttee vissiin kokeilla vielä isompia pääsuuttimia sitte vielä kun noista alipainehimmelikaasareista löyty muistaakseni kakkosesta 150... No puristussuhteen nostoahan toi kone vaatis ja nokkaa

Näin saadaan vissiin kulutettua vaan enemmän bensaa

Lähetetty: 18.6.2004 22:52
Kirjoittaja Valko
Niin kyllähän se on raaka totuus että ei se pelkällä suutintrimmillä paljonkaan virkoa; käytöstapoihin kyllä vaikuttaa
Eli jos maltillinen nokka-akseli ja hiukan puristuksia lisää kompensoimaan lisääntynyt venttiilien yht'aikainen aukiolo niin sitten...
Esim. jos Wanha Kunnon Väkisinaukeeva, niin ykkönen voi olla vaikka ilma 170 ja bensa 130. Kakkonen vaikka 170/160.
Nämä kaikki riippuu siitä mistä se roikkuu eli on haettava ihan tapauskohtaisesti. Ikävä kyllä noitten virinokkien ja suutintrimmien jälkeen on vaikeuksia päästöjen kanssa
Onko jollakulla muulla Largon orggis-alipaine hirviöö 28/36 läpillä
Ei oo kyllä ihan tehtaan timmissä enään...
Lähetetty: 19.6.2004 14:13
Kirjoittaja mika
mulla on tuo alipaine hommeli ozon mutta laitoin sen väkisin aukeavaksi.. ja suuttimet 170/110-107 ja 170/150 <-- poratut.. vaikutti ainaki kaasun vastaavuuteen ja kiihtyy hieman rivakammin ja vääntää..
Lähetetty: 20.6.2004 2:20
Kirjoittaja arpati
Valko kirjoitti:Niin kyllähän se on raaka totuus että ei se pelkällä suutintrimmillä paljonkaan virkoa; käytöstapoihin kyllä vaikuttaa
Eli jos maltillinen nokka-akseli ja hiukan puristuksia lisää kompensoimaan lisääntynyt venttiilien yht'aikainen aukiolo niin sitten...
Esim. jos Wanha Kunnon Väkisinaukeeva, niin ykkönen voi olla vaikka ilma 170 ja bensa 130. Kakkonen vaikka 170/160.
Nämä kaikki riippuu siitä mistä se roikkuu eli on haettava ihan tapauskohtaisesti. Ikävä kyllä noitten virinokkien ja suutintrimmien jälkeen on vaikeuksia päästöjen kanssa
Onko jollakulla muulla Largon orggis-alipaine hirviöö 28/36 läpillä
Ei oo kyllä ihan tehtaan timmissä enään...
Jep
Ei oo kyä ongelmia päästöjen kanssa eikä tuu

Farkku on sen verran iäkäs (rek -76)

Kaasarina 23 / 23 sisäkurkuilla varustettu väkisinaukeeva... Suuttimina tossa oli ykkösessä 130 / xxx ja 2 kurkussa 125 / 190 toisessa samanmoisessa (vm -77 nappiksessa) on 130 / xxx ja 130 / 200, terttee tsekata noi ykkösten ilmasuuttimet kun ei muista... Nykyisin ajellaan ilman putsareita ja muita turhuuksia
