Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Olen suosinut omien autojeni ylläpidossa LuViHu - metodia (Luonnevikaisen huolto-ohjelma). LuViHu tarkoittaa kausiluontoisten huoltotoimenpiteiden noudattamista orjallisesti ja tarkalleen, vaikka autossa ei sinänsä mitään havaittavaa vikaa olisikaan. Kyseisen systeemin ilmentämä taudinkuva löytyy yleisestä tautiluokituksesta otsikolla Jäykkä l. rigidi persoonallisuus. Kansa puhuisi siviilikessusta tai kerrostalokyttääjästä tai tuttavallisesti luonnevikaisesta mulkusta.
Okei. Syksyllä vetäisin oman 21044 "Metsäkoiran" kanssa läpi seuraavanlaisen rutiinin: vaihdoin moottoriöljyn, vaikka olisi se vielä varmaan kevääseen asti mennyt. Jarrunesteetkin vaihtuivat. Sytytystulpat arvostelin silmämääräisesti. Kytkimen ja käsijarruvaijerin säätö ihan huvikseen. Huohotinletkun tarkastaminen. Ilmansuodatin oli niin täynnä ötököitä Venäjän maaseudun jäljiltä, että putsari vaihtoon. Venttiilien säätö. Talvirenkaat alle ja paineiden tarkastaminen. Pissapoikaan väkevämmät liuokset.
Jotain jäi tekemättä. Jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden toteaminen jäi laiskuutta väliin, kun testeri oli niin helkkarin hankalassa paikassa ja menihän ne viime talvenakin ihan hyvin ja muuta.
Hetki sitten muistin, kun luvattiin ensi yöksi reipasta 30 graadia pakkasta, että ei ole viime talven nesteet lohkossa jäähtymässä. Suvena nimittäin halkesi imuilman esilämmityksen vesiletku, enkä yhtään muista mitä nestettä tuli työnnettyä tilalle. Ehkä raanavettä? Jaa-a. 25 astetta se on tänä talvena kestänyt. Mutta kestääkö 35?
Jaa-a
Ei auttanut muu kuin kömpiä saunan jälkeen kylpyviittasillaan autolle ja laittaa lohkolämmitin ajastimen kanssa räpsyttelemään aika-ajoin kilowatteja lohkoon. Laiskuus teettää töitä.
Okei. Syksyllä vetäisin oman 21044 "Metsäkoiran" kanssa läpi seuraavanlaisen rutiinin: vaihdoin moottoriöljyn, vaikka olisi se vielä varmaan kevääseen asti mennyt. Jarrunesteetkin vaihtuivat. Sytytystulpat arvostelin silmämääräisesti. Kytkimen ja käsijarruvaijerin säätö ihan huvikseen. Huohotinletkun tarkastaminen. Ilmansuodatin oli niin täynnä ötököitä Venäjän maaseudun jäljiltä, että putsari vaihtoon. Venttiilien säätö. Talvirenkaat alle ja paineiden tarkastaminen. Pissapoikaan väkevämmät liuokset.
Jotain jäi tekemättä. Jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden toteaminen jäi laiskuutta väliin, kun testeri oli niin helkkarin hankalassa paikassa ja menihän ne viime talvenakin ihan hyvin ja muuta.
Hetki sitten muistin, kun luvattiin ensi yöksi reipasta 30 graadia pakkasta, että ei ole viime talven nesteet lohkossa jäähtymässä. Suvena nimittäin halkesi imuilman esilämmityksen vesiletku, enkä yhtään muista mitä nestettä tuli työnnettyä tilalle. Ehkä raanavettä? Jaa-a. 25 astetta se on tänä talvena kestänyt. Mutta kestääkö 35?
Jaa-a
Ei auttanut muu kuin kömpiä saunan jälkeen kylpyviittasillaan autolle ja laittaa lohkolämmitin ajastimen kanssa räpsyttelemään aika-ajoin kilowatteja lohkoon. Laiskuus teettää töitä.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Tervehdys.
Vaihdan vuosittain öljyt ja suodattimen moottoriin. Rengaspaineet kerran kuussa. Nesteet huolto-ohjelman mukaan HB 10000km välein muutenkin teetän ne huollot tulee eteen joka toinen vuosi. Moottoriöljyt vain kosteuden vuoksi joka vuosi. Silmämääräisesti noin joka kuukausi että ei ole vikautumia.
Vaihdan vuosittain öljyt ja suodattimen moottoriin. Rengaspaineet kerran kuussa. Nesteet huolto-ohjelman mukaan HB 10000km välein muutenkin teetän ne huollot tulee eteen joka toinen vuosi. Moottoriöljyt vain kosteuden vuoksi joka vuosi. Silmämääräisesti noin joka kuukausi että ei ole vikautumia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Tokihan sitä loppuunajettuakin romua kannattaa sen verran huoltaa ja pönkätä että saa sen ajettua vielä lopummaksi ettei siitä tule liian joutuisasti sitä lopullista loppua. 
Ja onhan siinä sitten perfektionisteilla ihmettelemistä kun kylähullu painaa liki purkukuntoisella ruopiolla jokapäiväistä ajoa jäämättä kertaakaan välille...
Ja onhan siinä sitten perfektionisteilla ihmettelemistä kun kylähullu painaa liki purkukuntoisella ruopiolla jokapäiväistä ajoa jäämättä kertaakaan välille...
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
no sen verta aineski että liikenteessä pysyy, meinaa jos tollaset öljyn vaihtelut ja muut perusjutut riittää. se toki on auto/merkkikohtasta mikä on sellasta peruskäyttöhuoltoo.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Näinpä juuri, loppuunajettua romua kannattaa sen verran huoltaa ettei jää ainakaan sen takia välille. Tästä olen itsekin pyrinyt pitämään kiinni, vaikka välillä on tullut aika pahoja lipsumisiakin jopa öljynvaihdon suhteen - umpiruosteessa oleva öljyputsari pani kerrankin vasta hälytyskellot soimaan.
Tarvittavien korjausten, hitsausten kannattavuus, auton turvallisuus tieliikenteessä pitää sitten harkita tilanteen mukaan, normikäytännössä niitä tehdään joko pakon edessä,, juuri ennen katsastusta tai sitten vikalapun perusteella. Yhteinen nimittäjä näiden romujen pidossa on se, että ne tarvittavat hommat tehdään itse. Muuten ei tietysti kannata missään rakkauvessa.
Tarvittavien korjausten, hitsausten kannattavuus, auton turvallisuus tieliikenteessä pitää sitten harkita tilanteen mukaan, normikäytännössä niitä tehdään joko pakon edessä,, juuri ennen katsastusta tai sitten vikalapun perusteella. Yhteinen nimittäjä näiden romujen pidossa on se, että ne tarvittavat hommat tehdään itse. Muuten ei tietysti kannata missään rakkauvessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Milloin auto on loppuun ajettu?
Sitten niinsanotusti loppuun ajettu auto makaa jossain suulissa/ladossa vuosia, jopa 15 vuotta ja taas joku saa siitä tietoa ja innostuu siihen. Raato kuskataan talliin, jossa alkaa sen korjailu. Raadosta syntyy museoauto tai vastaava harrastepeli. Rahaa ja aikaa palaa silmittömästi.
Itse huollan/korjaan automme pääsääntöisesti itse ja voin auton vaihtaa, vaikka se ei olisi mitenkään huono.
Sitten niinsanotusti loppuun ajettu auto makaa jossain suulissa/ladossa vuosia, jopa 15 vuotta ja taas joku saa siitä tietoa ja innostuu siihen. Raato kuskataan talliin, jossa alkaa sen korjailu. Raadosta syntyy museoauto tai vastaava harrastepeli. Rahaa ja aikaa palaa silmittömästi.
Itse huollan/korjaan automme pääsääntöisesti itse ja voin auton vaihtaa, vaikka se ei olisi mitenkään huono.
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Eihän huoltoon kuulukaan vikojen korjaus, vaan huollossa suoritetaan ennakoivia toimenpiteitä, ettei korjaustarvetta ilmenisi huoltojen välillä.Lesnaja Sobaka kirjoitti:...LuViHu tarkoittaa kausiluontoisten huoltotoimenpiteiden noudattamista orjallisesti ja tarkalleen, vaikka autossa ei sinänsä mitään havaittavaa vikaa olisikaan.
Esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä suoritettu vesipumpun vaihto on huoltoa, kun taas vuotavan pumpun vaihto on korjausta.
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Kesken jäänyt syyshuolto jatkui tänään jäähdytysnesteen tarkistuksella. Mittari löytyi sieltä vaikeasta paikasta, mistä pitikin. Tiheysmittaus antoi pakkasnesteen jäätymispisteeksi 32 celsiuksen asteikolla. Lisäsin vajaana olleseen paisumissäiliöön vähän raakaa glykolia. Näillä pärjätään, jos ei tule Siperian pakkasia.
Mikä muuten on korjaamista ja mikä huoltoa? Missä kulkee raja?
Luulin syksyllä tehneeni ennakoivan korjaustoimenpiteen, kun vaihdoin etupyöriin uudet laakerit. Toisella puolella oli välystä, toisella ei. Vaihdoin samalla kun vaihdoin kaikki muutkin etupään osat. Mutta mutta, venäläiset huolto-oppaat näköjään määräävät huolto-ohjelmassa avaamaan etupyörien laakerit joka 40 t. kilometrin välein, vaihtamaan rasvan ja tarkistamaan laakerien ja kartiorenkaiden kunnon ja tarvittaessa vaihtamaan. En siis tehnytkään mitään korjausta, en edes ennakoivaa, vaan määräaikaishuollon (ei tosin harmainta aavistusta milloin laakerit oli edellisen kerran käyty läpi, hankin auton 20 t. kilometriä sitten).
Mittarinlukema 22 615 (3.kierros) kohdalle merkitään siis LuViHu-kirjaan seuraava etulaakerien tarkistus. Jos ollaan vielä yksissä, romu ja minä.
Mikä muuten on korjaamista ja mikä huoltoa? Missä kulkee raja?
Luulin syksyllä tehneeni ennakoivan korjaustoimenpiteen, kun vaihdoin etupyöriin uudet laakerit. Toisella puolella oli välystä, toisella ei. Vaihdoin samalla kun vaihdoin kaikki muutkin etupään osat. Mutta mutta, venäläiset huolto-oppaat näköjään määräävät huolto-ohjelmassa avaamaan etupyörien laakerit joka 40 t. kilometrin välein, vaihtamaan rasvan ja tarkistamaan laakerien ja kartiorenkaiden kunnon ja tarvittaessa vaihtamaan. En siis tehnytkään mitään korjausta, en edes ennakoivaa, vaan määräaikaishuollon (ei tosin harmainta aavistusta milloin laakerit oli edellisen kerran käyty läpi, hankin auton 20 t. kilometriä sitten).
Mittarinlukema 22 615 (3.kierros) kohdalle merkitään siis LuViHu-kirjaan seuraava etulaakerien tarkistus. Jos ollaan vielä yksissä, romu ja minä.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Eikös tuossa edellä Audig sen aika hyvin esittänyt.Lesnaja Sobaka kirjoitti: Mikä muuten on korjaamista ja mikä huoltoa? Missä kulkee raja?
Itsekin vaihdoin molemmat alapallot Samaraan vaikka vikalistassa oli määrätty korjata vain toinen. Eli yksi oli korjausta ja toinen ennakoivaa huoltoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Venäläisissä huolto-oppaissa esitetään määräaikaistoimenpiteet ja niiden ajoitus varsin eri tavalla kuin esim. ladainfon huoltotaulukossa. Samoja sisältöjä luonnollisesti löytyy, mutta painotus on vähän toisenlainen. Alustan ja jarrujen toimintaa käsketään tutkailemaan tarkemmin ja osia vaihtelemaan tarvittaessa. Lienee sikäläisen tiestön vaativuudesta johtuen.
Onko kukaan koonnut tänne foorumille erilaisia versioita huoltotaulukoista? Voisihan noita joutessaan lätkiä tulemaan, kun venäläisiä oppaita on saatavilla. Niitäkin on montaa eri sorttia eri kustantajilta ja eri kirjoittajien laatimia. Virallista totuutta ei enää tässäkään ole. Valitettavasti ja onneksi.
Onko kukaan koonnut tänne foorumille erilaisia versioita huoltotaulukoista? Voisihan noita joutessaan lätkiä tulemaan, kun venäläisiä oppaita on saatavilla. Niitäkin on montaa eri sorttia eri kustantajilta ja eri kirjoittajien laatimia. Virallista totuutta ei enää tässäkään ole. Valitettavasti ja onneksi.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Tämä öljynvaihto- ja liukuvoiteluohjeistus on peräisin seuraavanlaisesta huolto-oppaasta:
B.J. Emeljanov, A.P. Ignatov, K.V. Novokshonov, K.B. Pjatkov, V.A. Jametov: VAZ-2101, VAZ-21011,VAZ-21013, VAZ-2102, VAZ-21021, VAZ-21023 (Benzinovye dvigateli 1.2, 1.3, 1.5 l) Rukovodstvo po eksplautacii, tehnicheskomu obsluzhivaniju i remontu, Izdatelskij dom "Tretij Rim", Moskova 2005.

Painotettakoon, että kyseessä ei siis ole virallinen määräys eikä edes suositus, vaan kirjoittajien näkemys.
B.J. Emeljanov, A.P. Ignatov, K.V. Novokshonov, K.B. Pjatkov, V.A. Jametov: VAZ-2101, VAZ-21011,VAZ-21013, VAZ-2102, VAZ-21021, VAZ-21023 (Benzinovye dvigateli 1.2, 1.3, 1.5 l) Rukovodstvo po eksplautacii, tehnicheskomu obsluzhivaniju i remontu, Izdatelskij dom "Tretij Rim", Moskova 2005.
Painotettakoon, että kyseessä ei siis ole virallinen määräys eikä edes suositus, vaan kirjoittajien näkemys.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Edelleen samaisten kirjoittajien visio huolto-ohjelmasta:

Tuossa alkaa olla jo (kova)luonnevikaisellakin purtavaa.

Tuossa alkaa olla jo (kova)luonnevikaisellakin purtavaa.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
tämä on hyvin tiivistetty, mutta jakohihnan vaihdon yhteydessä suoritettu vesipumpun vaihto on korjaustoimenpiden ainakin Ladassa. Jossain Opelissa se kuuluu huoltoon, kun hihnan säätöpyörä on kuulemma siinä vesipumpun akselilla. oikeastaan huolto-ohjelmassa ei edes määritellä vesipumpun tarkistusta, kuten usein määritellään esim. startin ja laturin liittimien tarkistus.audiq kirjoitti:Eihän huoltoon kuulukaan vikojen korjaus, vaan huollossa suoritetaan ennakoivia toimenpiteitä, ettei korjaustarvetta ilmenisi huoltojen välillä.Lesnaja Sobaka kirjoitti:...LuViHu tarkoittaa kausiluontoisten huoltotoimenpiteiden noudattamista orjallisesti ja tarkalleen, vaikka autossa ei sinänsä mitään havaittavaa vikaa olisikaan.
Esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä suoritettu vesipumpun vaihto on huoltoa, kun taas vuotavan pumpun vaihto on korjausta.
Onko Lesnaja Sobaka noudattanut näitä kaikkia tarkastuksiakin, kuten 10 tai 15tkm:n välein pakoputkiston tiiviyden tarkistus, alustan osien kiinnityksen tarkastus ja mitä näitä on ihan virallisessa konelan huolto-ohjelmassakin?
Vaikka sitä ei kukaan uskokaan niin ite pidän käyttöautoissa kirjaa huolloista ja olen huoltotoimenpiteisiin laskenut mukaan noi määräaikaishuoltojen tarkistukset. Toisaalta olen ulkoistanut noi tarkastukset ja merkitsen katsastuksen jälkeen ne suoritetuksi, sillä katsastusmies ne kyllä tarkistaa ja huomauttaa jos jotain vikaa on mm. alustan nivelissä tai jos pakoputki vuotaa.
loppuun ajettu auto on kai sitten, kun siihen saa tehdä toistuvasti usein korjaustoimenpiteitä, sitten sen voi vaihtaa seuraavaan raatoon, missä riittää vain ennakoivat huoltotoimenpiteet.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Ei ole. Olen vasta pikkuhiljaa kaivelemassa sisältäni siellä piileskelevää luonnevikaista. Pikkasen naapureitakin jo yrittänyt kyttäillä. Arvelin että kun koostetaan tarpeeksi seikkaperäinen huoltotaulukko esiin, niin kyllä se sieltä!Lada-Jussi kirjoitti:Onko Lesnaja Sobaka noudattanut näitä kaikkia tarkastuksiakin, kuten 10 tai 15tkm:n välein pakoputkiston tiiviyden tarkistus, alustan osien kiinnityksen tarkastus ja mitä näitä on ihan virallisessa konelan huolto-ohjelmassakin?
Pakoputkiston tiiviyden tarkastusta en muista missään venäläisessä opuksessa mainitun. Johtuisiko siitä, että pommikuopissa rypiessä liitokset hölskyvät joka tapauksessa aivan varmasti auki. Tarkastamattakin tietää, että vuotaa se.
Jossain on olemassa VAZ:n huoltosuositus. Antaahan tehdas takuun. Sellaisia viritelmiä olen muutamallakin nettisivulla nähnyt, jotka antavat ymmärtää noudattavansa nimenomaan tehtaan suosituksia, mutta ne ovat toisen käden lähteitä, nettisivujen luotettavuus on mitä on. Onko kenelläkään aivan toden perään hallussa moista?
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?
Niin tarkoittaako se teknisesti vai koriltaan loppua - onko mätä jämä? Oma Samarakin olisi paalissa jos ei olisi saanut runsaasti hitsauskorjausta, sillä olisi vielä vuosia edessä huolimattomalla huollollakin, mutta korin hidas loppuunpalaminen tulee väistämättä sille eteen ennen tekniikan loppuunajamista vastaan.Lada Scandinavia kirjoitti:Milloin auto on loppuun ajettu?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»