Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Olen suosinut omien autojeni ylläpidossa LuViHu - metodia (Luonnevikaisen huolto-ohjelma). LuViHu tarkoittaa kausiluontoisten huoltotoimenpiteiden noudattamista orjallisesti ja tarkalleen, vaikka autossa ei sinänsä mitään havaittavaa vikaa olisikaan. Kyseisen systeemin ilmentämä taudinkuva löytyy yleisestä tautiluokituksesta otsikolla Jäykkä l. rigidi persoonallisuus. Kansa puhuisi siviilikessusta tai kerrostalokyttääjästä tai tuttavallisesti luonnevikaisesta mulkusta.

Okei. Syksyllä vetäisin oman 21044 "Metsäkoiran" kanssa läpi seuraavanlaisen rutiinin: vaihdoin moottoriöljyn, vaikka olisi se vielä varmaan kevääseen asti mennyt. Jarrunesteetkin vaihtuivat. Sytytystulpat arvostelin silmämääräisesti. Kytkimen ja käsijarruvaijerin säätö ihan huvikseen. Huohotinletkun tarkastaminen. Ilmansuodatin oli niin täynnä ötököitä Venäjän maaseudun jäljiltä, että putsari vaihtoon. Venttiilien säätö. Talvirenkaat alle ja paineiden tarkastaminen. Pissapoikaan väkevämmät liuokset.

Jotain jäi tekemättä. Jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden toteaminen jäi laiskuutta väliin, kun testeri oli niin helkkarin hankalassa paikassa ja menihän ne viime talvenakin ihan hyvin ja muuta.

Hetki sitten muistin, kun luvattiin ensi yöksi reipasta 30 graadia pakkasta, että ei ole viime talven nesteet lohkossa jäähtymässä. Suvena nimittäin halkesi imuilman esilämmityksen vesiletku, enkä yhtään muista mitä nestettä tuli työnnettyä tilalle. Ehkä raanavettä? Jaa-a. 25 astetta se on tänä talvena kestänyt. Mutta kestääkö 35?

Jaa-a

Ei auttanut muu kuin kömpiä saunan jälkeen kylpyviittasillaan autolle ja laittaa lohkolämmitin ajastimen kanssa räpsyttelemään aika-ajoin kilowatteja lohkoon. Laiskuus teettää töitä.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdys.
Vaihdan vuosittain öljyt ja suodattimen moottoriin. Rengaspaineet kerran kuussa. Nesteet huolto-ohjelman mukaan HB 10000km välein muutenkin teetän ne huollot tulee eteen joka toinen vuosi. Moottoriöljyt vain kosteuden vuoksi joka vuosi. Silmämääräisesti noin joka kuukausi että ei ole vikautumia.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Tokihan sitä loppuunajettuakin romua kannattaa sen verran huoltaa ja pönkätä että saa sen ajettua vielä lopummaksi ettei siitä tule liian joutuisasti sitä lopullista loppua. :idea:

Ja onhan siinä sitten perfektionisteilla ihmettelemistä kun kylähullu painaa liki purkukuntoisella ruopiolla jokapäiväistä ajoa jäämättä kertaakaan välille... :mrgreen:
Avatar
pikku-maukka
Viestit: 655
Liittynyt: 18.1.2007 20:38
Paikkakunta: Starttila

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja pikku-maukka »

no sen verta aineski että liikenteessä pysyy, meinaa jos tollaset öljyn vaihtelut ja muut perusjutut riittää. se toki on auto/merkkikohtasta mikä on sellasta peruskäyttöhuoltoo.
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Näinpä juuri, loppuunajettua romua kannattaa sen verran huoltaa ettei jää ainakaan sen takia välille. Tästä olen itsekin pyrinyt pitämään kiinni, vaikka välillä on tullut aika pahoja lipsumisiakin jopa öljynvaihdon suhteen - umpiruosteessa oleva öljyputsari pani kerrankin vasta hälytyskellot soimaan.

Tarvittavien korjausten, hitsausten kannattavuus, auton turvallisuus tieliikenteessä pitää sitten harkita tilanteen mukaan, normikäytännössä niitä tehdään joko pakon edessä,, juuri ennen katsastusta tai sitten vikalapun perusteella. Yhteinen nimittäjä näiden romujen pidossa on se, että ne tarvittavat hommat tehdään itse. Muuten ei tietysti kannata missään rakkauvessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1655
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Milloin auto on loppuun ajettu?

Sitten niinsanotusti loppuun ajettu auto makaa jossain suulissa/ladossa vuosia, jopa 15 vuotta ja taas joku saa siitä tietoa ja innostuu siihen. Raato kuskataan talliin, jossa alkaa sen korjailu. Raadosta syntyy museoauto tai vastaava harrastepeli. Rahaa ja aikaa palaa silmittömästi.
Itse huollan/korjaan automme pääsääntöisesti itse ja voin auton vaihtaa, vaikka se ei olisi mitenkään huono.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja audiq »

Lesnaja Sobaka kirjoitti:...LuViHu tarkoittaa kausiluontoisten huoltotoimenpiteiden noudattamista orjallisesti ja tarkalleen, vaikka autossa ei sinänsä mitään havaittavaa vikaa olisikaan.
Eihän huoltoon kuulukaan vikojen korjaus, vaan huollossa suoritetaan ennakoivia toimenpiteitä, ettei korjaustarvetta ilmenisi huoltojen välillä.
Esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä suoritettu vesipumpun vaihto on huoltoa, kun taas vuotavan pumpun vaihto on korjausta.
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Kesken jäänyt syyshuolto jatkui tänään jäähdytysnesteen tarkistuksella. Mittari löytyi sieltä vaikeasta paikasta, mistä pitikin. Tiheysmittaus antoi pakkasnesteen jäätymispisteeksi 32 celsiuksen asteikolla. Lisäsin vajaana olleseen paisumissäiliöön vähän raakaa glykolia. Näillä pärjätään, jos ei tule Siperian pakkasia.

Mikä muuten on korjaamista ja mikä huoltoa? Missä kulkee raja?

Luulin syksyllä tehneeni ennakoivan korjaustoimenpiteen, kun vaihdoin etupyöriin uudet laakerit. Toisella puolella oli välystä, toisella ei. Vaihdoin samalla kun vaihdoin kaikki muutkin etupään osat. Mutta mutta, venäläiset huolto-oppaat näköjään määräävät huolto-ohjelmassa avaamaan etupyörien laakerit joka 40 t. kilometrin välein, vaihtamaan rasvan ja tarkistamaan laakerien ja kartiorenkaiden kunnon ja tarvittaessa vaihtamaan. En siis tehnytkään mitään korjausta, en edes ennakoivaa, vaan määräaikaishuollon (ei tosin harmainta aavistusta milloin laakerit oli edellisen kerran käyty läpi, hankin auton 20 t. kilometriä sitten).

Mittarinlukema 22 615 (3.kierros) kohdalle merkitään siis LuViHu-kirjaan seuraava etulaakerien tarkistus. Jos ollaan vielä yksissä, romu ja minä.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lesnaja Sobaka kirjoitti: Mikä muuten on korjaamista ja mikä huoltoa? Missä kulkee raja?
Eikös tuossa edellä Audig sen aika hyvin esittänyt. :wink:

Itsekin vaihdoin molemmat alapallot Samaraan vaikka vikalistassa oli määrätty korjata vain toinen. Eli yksi oli korjausta ja toinen ennakoivaa huoltoa. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Venäläisissä huolto-oppaissa esitetään määräaikaistoimenpiteet ja niiden ajoitus varsin eri tavalla kuin esim. ladainfon huoltotaulukossa. Samoja sisältöjä luonnollisesti löytyy, mutta painotus on vähän toisenlainen. Alustan ja jarrujen toimintaa käsketään tutkailemaan tarkemmin ja osia vaihtelemaan tarvittaessa. Lienee sikäläisen tiestön vaativuudesta johtuen.

Onko kukaan koonnut tänne foorumille erilaisia versioita huoltotaulukoista? Voisihan noita joutessaan lätkiä tulemaan, kun venäläisiä oppaita on saatavilla. Niitäkin on montaa eri sorttia eri kustantajilta ja eri kirjoittajien laatimia. Virallista totuutta ei enää tässäkään ole. Valitettavasti ja onneksi.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Tämä öljynvaihto- ja liukuvoiteluohjeistus on peräisin seuraavanlaisesta huolto-oppaasta:
B.J. Emeljanov, A.P. Ignatov, K.V. Novokshonov, K.B. Pjatkov, V.A. Jametov: VAZ-2101, VAZ-21011,VAZ-21013, VAZ-2102, VAZ-21021, VAZ-21023 (Benzinovye dvigateli 1.2, 1.3, 1.5 l) Rukovodstvo po eksplautacii, tehnicheskomu obsluzhivaniju i remontu, Izdatelskij dom "Tretij Rim", Moskova 2005.


Kuva

Painotettakoon, että kyseessä ei siis ole virallinen määräys eikä edes suositus, vaan kirjoittajien näkemys.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Edelleen samaisten kirjoittajien visio huolto-ohjelmasta:


Kuva Kuva


Tuossa alkaa olla jo (kova)luonnevikaisellakin purtavaa.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

audiq kirjoitti:
Lesnaja Sobaka kirjoitti:...LuViHu tarkoittaa kausiluontoisten huoltotoimenpiteiden noudattamista orjallisesti ja tarkalleen, vaikka autossa ei sinänsä mitään havaittavaa vikaa olisikaan.
Eihän huoltoon kuulukaan vikojen korjaus, vaan huollossa suoritetaan ennakoivia toimenpiteitä, ettei korjaustarvetta ilmenisi huoltojen välillä.
Esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä suoritettu vesipumpun vaihto on huoltoa, kun taas vuotavan pumpun vaihto on korjausta.
tämä on hyvin tiivistetty, mutta jakohihnan vaihdon yhteydessä suoritettu vesipumpun vaihto on korjaustoimenpiden ainakin Ladassa. Jossain Opelissa se kuuluu huoltoon, kun hihnan säätöpyörä on kuulemma siinä vesipumpun akselilla. oikeastaan huolto-ohjelmassa ei edes määritellä vesipumpun tarkistusta, kuten usein määritellään esim. startin ja laturin liittimien tarkistus.

Onko Lesnaja Sobaka noudattanut näitä kaikkia tarkastuksiakin, kuten 10 tai 15tkm:n välein pakoputkiston tiiviyden tarkistus, alustan osien kiinnityksen tarkastus ja mitä näitä on ihan virallisessa konelan huolto-ohjelmassakin?

Vaikka sitä ei kukaan uskokaan niin ite pidän käyttöautoissa kirjaa huolloista ja olen huoltotoimenpiteisiin laskenut mukaan noi määräaikaishuoltojen tarkistukset. Toisaalta olen ulkoistanut noi tarkastukset ja merkitsen katsastuksen jälkeen ne suoritetuksi, sillä katsastusmies ne kyllä tarkistaa ja huomauttaa jos jotain vikaa on mm. alustan nivelissä tai jos pakoputki vuotaa.

loppuun ajettu auto on kai sitten, kun siihen saa tehdä toistuvasti usein korjaustoimenpiteitä, sitten sen voi vaihtaa seuraavaan raatoon, missä riittää vain ennakoivat huoltotoimenpiteet.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lesnaja Sobaka
Viestit: 367
Liittynyt: 3.7.2008 19:26
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja Lesnaja Sobaka »

Lada-Jussi kirjoitti:Onko Lesnaja Sobaka noudattanut näitä kaikkia tarkastuksiakin, kuten 10 tai 15tkm:n välein pakoputkiston tiiviyden tarkistus, alustan osien kiinnityksen tarkastus ja mitä näitä on ihan virallisessa konelan huolto-ohjelmassakin?
Ei ole. Olen vasta pikkuhiljaa kaivelemassa sisältäni siellä piileskelevää luonnevikaista. Pikkasen naapureitakin jo yrittänyt kyttäillä. Arvelin että kun koostetaan tarpeeksi seikkaperäinen huoltotaulukko esiin, niin kyllä se sieltä!

Pakoputkiston tiiviyden tarkastusta en muista missään venäläisessä opuksessa mainitun. Johtuisiko siitä, että pommikuopissa rypiessä liitokset hölskyvät joka tapauksessa aivan varmasti auki. Tarkastamattakin tietää, että vuotaa se.

Jossain on olemassa VAZ:n huoltosuositus. Antaahan tehdas takuun. Sellaisia viritelmiä olen muutamallakin nettisivulla nähnyt, jotka antavat ymmärtää noudattavansa nimenomaan tehtaan suosituksia, mutta ne ovat toisen käden lähteitä, nettisivujen luotettavuus on mitä on. Onko kenelläkään aivan toden perään hallussa moista?
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kannattaako loppuunajettua romua huoltaa?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada Scandinavia kirjoitti:Milloin auto on loppuun ajettu?
Niin tarkoittaako se teknisesti vai koriltaan loppua - onko mätä jämä? Oma Samarakin olisi paalissa jos ei olisi saanut runsaasti hitsauskorjausta, sillä olisi vielä vuosia edessä huolimattomalla huollollakin, mutta korin hidas loppuunpalaminen tulee väistämättä sille eteen ennen tekniikan loppuunajamista vastaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin