Onko 21213 ns. ChevyNiva?
Lähetetty: 22.11.2009 17:26
Kysymys otsikossa. En löytänyt LadaInfosta 21213 Nivan tietoja.
Vuonna 1993 esiteltiin uusittu “Niva“ malli 21213, jossa paranneltu voimansiirto sekä 1,7 litran moottori. tavaratilan luukku avautuu uudessa mallissa puskurista asti ja takavalot on uusittu. Sisällä Samaran etuistuimet sekä uusi ajanmukaisempi kojelauta, joka sekin perustuu Samaran osiin. Siirtymä vaiheessa vanhasta uuteen malliin esiteltiin seuraavanlaiset versiot: VAZ-21219 , jossa yhdistyy vanha korimalli ja varusteet yhdistettynä uuden mallin 1,7 litran moottorilla ja parannetulla voimansiirrolla. Toinen oli VAZ-21217 , jossa yhdistyy uudempi kori ja varustelu vanhan 1,6 mallin tekniikan kanssa.
tosta sitten enempi tietoa suomeen tuotujen autojen puolella http://www.ladakerho.fi/info/niva/1700i.htmUudistetun “Nivan” koriin asennettiin 90-luvun puolivälissä, lähinnä vientiä varten länsimaiset päästönormit täyttäviä moottoreita. Mallissa VAZ-21214, moottorina perus 1,7 litran versio GM:n yksipisteruiskutuksella ja VAZ-21215 mallissa Peugeot XUD-9L 1,9 Diesel, valmistettu vuosina 1993-1996 vientiä varten. Vuodesta 1998 tilauksesta vientiä varten on ollut mallissa VAZ-21215-10 Moottorina Peugeot XUD-9SD 1,9 Turbo-Diesel. Vuonna 2001 1,7 litran moottorin yksipisteruisku korvattiin monipisteruiskulla, tämä malli kantaa mallimerkintää VAZ-21214-10 Uusi ruiskumoottori on periaatteessa sama kuin uudessa VAZ-2123 Nivassa.
Vuonna 1999 alkoi OPP AvtoVAZ valmistamaan muutamia satoja autoja vuodessa uutta mallia VAZ-2123. Moottorina 1,7 ruisku. Auton viisiovinen kori on aivan uusi, mutta alusta ja voimansiirto perustuu vanhaan 21213 malliin. Sisustuksessa on käytetty myös uusia osia, mm. uusi kojelauta. Sarja tuotanto alkoi 23.9.2002 GM-AvtoVAZ tuotantolinjalla, nimellä Chevrolet Niva. Chevrolet Niva eroaa ensimmäisistä tuotetuista 2123 malleista lähinnä jäähdyttimen säleikön ja joidenkin yksityiskohtien osalta.