MIG/MAG lankahitsauskone??

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja tinuri »

ite mitä oon projekteja ympäri foorumeja lukenut niin kyllä melkein joka paikassa tigillä tuikkivat nuo saumat nykyään, mm GTI:ssä Mazuni sivuluisu koneen kaaret, peltityöt yms. No näytii kyllä että kaverilla on niissä hommissa muutenkin noin 10000€ budjetit pelkkiin koritöihin :lol: Eli pakko on käyhän vieläkin migillä tursia peltejä omiin ja naapurin autoihin, siinähän tuo Esab maksaa itteeään takasin. Onneksi on tuossa melko likellä yksi "tapaturma" herkkä kone urakoitsija, joutuu melkein joka viikko sille jotain koneen kappaleita tursimaan kokooon :lol:


Mutta takaisin aiheenseen. Koulussa ollessa pääsin tutustumaan tuohon Kempin Minarc perhesarjaan kun paikallinen KalleKemppi toi niitä uutuuksia koekäyttöön meille yhdeksi päiväksi. Helppoa kuin heinänteko, vai oliko se nyt lapsen teko, hitsaaminen tuolla minarcilla. Yksnappi säätö (synerginen, säätää virran ja langansyötön yhdellä kertaa kohdalleen), kevyt koko, hintakaan ei ole aivan järkyttävä. Suosittelen harrastus käyttöön ja vaikka siihen puoliammattilais käyttöönkin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Niin näyttihän se Orange County Chopperskin tigillä pääasiassa sitä rakennettavaa pyöräänsä hitsaavan mitä tuli eilen Jimiltä katseltua. Puhutaan kuitenkin vähän toisesta asiasta kuin Ladan ruostevaurioiden korjaamisesta.

Eilen tuli tarvittua hitsiäkin pitkästä aikaa, kun lumilingon vaihteensiirtäjän lukitus petti. Ja tänä talvena näyttää sille lumilingollekin olevan pitkästä aikaa kunnolla tarvetta.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

tottakai putki rakenteet tehään tigillä, kuten ne chopperin rungot. se on siihen erittäin hyvä. nätti sauma ja hyvä tunkeuma. jokasella ei tietysti sitä mahdollisuutta ole.
lähinnä herkästi vetelevien levyjen hitsaus on hieman haastavaa, sama ilmiö kun kaasulla, vetelee ja sekös sitten vaatiikin työtä että on taas suora. hyvä esimerkki on jos levittää auton kylkiä, koko kylki auki soiro väliin ja takas kiinni, migillä sen saa hitsattua niin ettei vetele juuri lainkaan.
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja samarai »

Juurikin näin. Ennen nuo mp:n rungot hitsattiin kaasulla. Ja onkin sitten silmiä hivelevän nättiä saumaa esim. tuossa omassa Ariel VB 600:kin rungossa, eikä yksikään ole pettänyt huolimatta rajusta 1-pyttysen tärinästä. :)

Tuo tig-hitsaus tietääkseni oli ensimmäisen kerran käytössä Suomessa joskus 50-luvun lopussa, jolloin Kellokosken Fiskarsin tehtailla tehtiin tigillä hitsaamalla alumiinisia "Kello" veneitä. Sellaisella on itsekin tullut joskus ajeltua. Tig oli vielä 80-luvullakin lähinnä käytössä pelkästään kevytmetallien hitsauksessa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja START »

jos en väärin muista joskus sotien jälkeen/lopussa se menetelmä on kehitetty.
kyllä kaasulla vieläkin hitsataan putkia, tiggi on yleistynyt monessa paikkaa koska on hieman "nykyaikasempi" menetelmä. aika vähän sillä vieläkään muuta hitsataan kun alumiinia ja rosteria
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onko tälläisellä saumalla mitään virkaa??
Kuva
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Itse olen ihan menestyksekkäästi hitsaillut nykyistä projektiani kasaan aikoinaan alle 200€ maksaneella valovirtapommilankakoneella. Ei tuo mikään huippulaite ole mutta ajaa ihan hyvin asiansa ja tuskin tekisin tonnin koneella kaasupulloineen yhtään parempaa jälkeä. Lähestulkoon kaikki saumat jokatapauksessa saavat osakseen hiontaa tai hiekkapuhallusta ja lopulta tinaa päälle niin lopputulos on aika liki sama.

Hitsaus- ja peltityökokemus ylipäätään olivat lähestulkoon tasan nolla kun projektin keväällä aloitin, edellisen kerran olin käytännössä hitsannut joskus 20 vuotta sitten ja silloinkin kaasujen kanssa. Tähän mennessä 0,8 ydintäytelankaa olen tainnut ostaa 5 kilon rullaa eli noin satanen on palanut siihen.

Projektin laajuutta voi käydä ihmettelemässä osoitteessa http://pallokeula.com
Larppana

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Larppana »

^ 8)

Itsekkin tässä juurikin pähkäilen ydintäytelanka koneen hankintaa. Lähinnä larppanan sekä opelin pohjan mahdollisiin ruostevaurioiden korjaamisiin. Sellasiin "ei näkyviin" paikkoihin. Eiköhän silläkin pienellä harjoittelulla saa peltiä tarttumaan toisiinsa tiukemmin kuin popniiteillä.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

KimmoH kirjoitti:Itse olen ihan menestyksekkäästi hitsaillut nykyistä projektiani kasaan aikoinaan alle 200€ maksaneella valovirtapommilankakoneella. Ei tuo mikään huippulaite ole mutta ajaa ihan hyvin asiansa ja tuskin tekisin tonnin koneella kaasupulloineen yhtään parempaa jälkeä.
Mä uskaltaisin väittää että hyvä hitsari saa kelvollista jälkeä huonollakin koneella, mutta huono hitsari saa hyvää jälkeä vain hyvällä koneella...
Oon hitsannu voimavirta telwinillä, valoviraydintäytelankatelwinillä ja sitten kunnollisillä voimavirtakoneilla ja enää en noihin paskoihin kajoa, niin paljon parempaa jälkeä saan aikaan hyvällä koneella, mutta mä en osaakkaan hitsata... Sempä takia ittelle ostinkin kempin 2100 kempomatin pellikoneeksi, ensin meinasin 180 minargia, mutta päädyin kuitenkin voimavirtakoneeseen...

EDIT: jaahas, tuo testi olikin linkitetty ennemminkin...
Jusu kirjoitti:Kempillähän on sekä puikkominarc että MinarcMig joka voitti muuten KM-lehden testinkin. Tuntuu senkin perusteella olevan ihan tolkun kampe.
Tässä tuo juttu peedeeähvänä :arrow: http://www.kaytannonmaamies.fi/s/f/edit ... 9_4251.pdf
Ei suositella heikkohermoisille, yhdessä kuvassa hitsataan orkkistunkilla nostettua Ladaa. :shock:
Viimeksi muokannut kappa12, 20.8.2013 12:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
KimmoH
Viestit: 188
Liittynyt: 16.9.2011 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja KimmoH »

Niin ja toi mun vehje taisi olla DualMIG 151 malliltaan. Tuolla voisi ajaa kaasullakin halutessaan, en tiedä saako tätä mallia enää mistään tai minkä "aidon" vehkeen kopio mahtanee kyseessä olla.
Viimeksi muokannut KimmoH, 20.8.2013 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

pressa kirjoitti:Onko tälläisellä saumalla mitään virkaa??
Kuva

Pikkuusen näyttäis olevan huokoista... Vähä tunkeuman syvyyttäkin epäilen...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Sähkölinnun paskana myös tunnettu....

Heh ja joka väittää että parin sadan ja kunnon koneen välillä ei ole eroja, ei varmasti ole ainakaan jälkimmäisellä hitsannut senttiäkään.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Tuskin tuolla saumalla ainakaan mikään kiinni pysyy..
Noilla halvoilla koneillahan ei pitkään pysty yhtäjaksoisesti hitsaamaan kun tulee ylikuumenemissuojaukset vastaan.
Avatar
kappa12
Viestit: 346
Liittynyt: 27.6.2008 13:33
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

START kirjoitti:hmm. yhtään telviniä en ole teollisuudessa nähnyt, joten voiko se sillon kovin hyvä olla?
no en minä mistään tiiä mutta mitä nyt muutamassa paikassa ollut töissä ja silleen.
ja tosiaan kyllä se siellä autotalli harrastuksissa menee, jos ei parammasta tiedä.
Erittäin hyvin sanottu...
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: MIG/MAG lankahitsauskone??

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kyllähän tuossa pressan kuvassa osa saumasta on selvästi sulanut sekä ylä että alapeltiin. Mutta pääosin näyttäisi ettei ole alempaan peltiin juuri tarttunut. Kyllä minä vielä yhden sauman sulattelisin tuohon "makkaran" ja alemman pellin väliin 8)
Vastaa Viestiin