112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Autona on siis 112 8v vm. 2001. Ongelmana on lämmityslaitteen automaattinen lämmönsäätö, joka olisi mukava saada kuntoon nyt talven kynnyksellä. Lämmönsäätö toimii ainoastaan ääriasennoissa, eli puhallin puhaltaa joko täysin kuumaa tai täysin kylmää ilmaa. Mikäli kytkimen kääntää johonkin väliasentoon, pysyy lämpötilan säätö viimeksi valitussa ääriasennossa ja tosiaan muuttuu vasta kunnes kytkimen kääntää toiseen ääriasentoon. Olisiko kellään ideoita, mistä voisi lähteä vikaa etsimään? Kokemus autonhuollosta ei ole kummoinen...
Katossa oleva "musta mötikkä" on ilmeisesti lämpötilan anturi kuitenkin? Otin sen irti ja tein hieman yleismittarilla mittauksia. Toisesta anturiin tulevasta piuhasta tuli jännitettä noin 1,2V mutta toisesta en saanut irti mitään jäänite- tai vastusmittarilla.Itse anturista sain virtaliittimestä vastusmittarilla muutaman ohmin lukeman mutta toisesta liittimestä ei mitään, oli sitten virtaliitin irti tai kiinni anturissa. Pitäisikö tuosta toisesta johdosta tai toisesta anturin liittimestä saada mittarilla jotain irti? Jos anturi olisi viallinen niin voisiko siitä johtua kuvailemani ongelmat lämpötilan säädössä, että vain ääriasennot toimivat? Myydäänkö noita antureita ihan jossain varaosaliikkeissä vai pitääkö maahantuojan kautta tilata, ja paljonkohan tuokin härpäke maksaa?
Kiitos auttajille jo etukäteen
Katossa oleva "musta mötikkä" on ilmeisesti lämpötilan anturi kuitenkin? Otin sen irti ja tein hieman yleismittarilla mittauksia. Toisesta anturiin tulevasta piuhasta tuli jännitettä noin 1,2V mutta toisesta en saanut irti mitään jäänite- tai vastusmittarilla.Itse anturista sain virtaliittimestä vastusmittarilla muutaman ohmin lukeman mutta toisesta liittimestä ei mitään, oli sitten virtaliitin irti tai kiinni anturissa. Pitäisikö tuosta toisesta johdosta tai toisesta anturin liittimestä saada mittarilla jotain irti? Jos anturi olisi viallinen niin voisiko siitä johtua kuvailemani ongelmat lämpötilan säädössä, että vain ääriasennot toimivat? Myydäänkö noita antureita ihan jossain varaosaliikkeissä vai pitääkö maahantuojan kautta tilata, ja paljonkohan tuokin härpäke maksaa?
Kiitos auttajille jo etukäteen
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Ostin termostaattianturin RTJN:ltä edullisesti.KO anturin voi avata hedelmäveitsellä.Veitsen kärki asetetetaan termostaattianturin kapeammman sivun saumaan ja kangottamalla saa toisen kynnen vapautettua ja näin avautuu koko hoito.Kun kytketään tämä sydeemi katosta tuleviin pistokkeisiin niin virtojen ollessa päällä pitäisi anturissa 8 sakarainen puhallin pyöriä.Jotkut ovat rasvanneet puhaltimen ankkurin napalaakerin jollakin spräyllä pyörimisen herkistämiseksi ja vinkumisen lopettamisesksi.Pienempään liittimeen pitäisi tulla 12 volttia ja suurempi liitin on piirilevyä seuraamalla puhaltimen keskipisteessä oleva PTR (positive temperature resistor) jonka vastusarvo vaihtelee lämpötilan vastusarvon mukaan.Lämmityslaitteen keskusyksikkö vertaa kattotermostaatin vastusarvoja lämmönsäätönamikan asetteluarvoihin ja tekee siitä päätelmän pitääkö ilmalpän säätömoottorin avata /sulkea ilmaläppää asetteluarvoihin pääsemiseksi.Jos ei halua avata kattotermostaattiyksikköä niin tuulettimen toiminnan voi testata myös kostutetulla etusormen hamarapuolella.....pitäisi tuntua tuulenvire tai kuulua hiljainen hyrinä.Myös paperisuikaletta työntämällä reunimmaisista aukoista sisään voi yrittää (pitäisi kuulua pörisevä ääni).
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Kävin nyt aukasemassa tuon termostaattianturin. Termostaatin puhallin ei rupea pyörimään, kun virrat kytkee päälle, enkä saa vastusmittarilla mitään lukemaa siitä tuulettimen edessä olevasta vastuksestakaan suoraan jaloista mittaamalla. Eli rikki taitaa olla koko hoito. Mistäs tuollaisen uuden sitten saisi, mulle ei sano tuo RTJN mitään... Ja sitten vielä tuosta jännitteestä. Pitääkö virtapiuhaan tulla oikeasti 12V jännite, kuten kirjoitit? Mittasin sen vielä uudestaan ja mulla se on vain noin 1,2V.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Kyllä siihen moottoriin taitaa tulla 1.2 V - eikö siinä anturissakin lue?
Se lämpötilasta riippuvan vastuksen arvo pitäisi kait olla satoja ohmeja. Ota se kansi pois ja katso ettei piirilevyssä ole katkoksia.
Se moottorin pyörimättömyys ei sinänsä tee säätöä toimimattomaksi. Löytyykö moottorista vastusarvoja? Herkistele ja öljyä se ohuella öljyllä.
Uusi maksaa Venäjällä alle 10 Euroa. Voisin tuoda sellaisen mutta en osaa sanoa tarkkaan koska on käyntiä (kuukauden sisällä).
Se lämpötilasta riippuvan vastuksen arvo pitäisi kait olla satoja ohmeja. Ota se kansi pois ja katso ettei piirilevyssä ole katkoksia.
Se moottorin pyörimättömyys ei sinänsä tee säätöä toimimattomaksi. Löytyykö moottorista vastusarvoja? Herkistele ja öljyä se ohuella öljyllä.
Uusi maksaa Venäjällä alle 10 Euroa. Voisin tuoda sellaisen mutta en osaa sanoa tarkkaan koska on käyntiä (kuukauden sisällä).
Vain olennainen on tärkeää.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
RTJN 65 on aktiivi kerholainen.Hän vaikuttaa pääkaupunkiseudulla.12 volttia arvelin johtuvan siitä että liittimen vieressä on symbolit + ja -.Kokeilitko vastusmittausta suoritettaessasi rapsuttaa lakat pois tinauksen päältä?Varmaankin syöttövirta tulee lämmityslaitteen ilmaläpän moottorilta.En ole kuullut 1,2 voltillla toimivista puhaltimista.Ensiksi kokeilisin syöttää 12 v jännitettä vaikka akkulaturilla oikeanapaisesti napoihin + ja -. Jos puhallin pyörii on vika varmaankin muualla.Yksi vian poissulkemismahdollisuus jos on juotoskolvi niin lämmittää kaikki tinaukset juotoskolvilla sulaksi ja antaa jäähtyä liikuttamatta.Valoa vasten katsottuna piirilevyssä ei ole kuin muutama jännitteenalennus vastus.Kylmäjuotokset ovat olleet Ladojen sähkölaitteissa (sulakerasioissa) yleisiä.Vika voi ilmentyä vasta vuosien kuluttua.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
...joo kyllä siinä lukee 1.2 B,eli 1,2 volttiamam kirjoitti:Kyllä siihen moottoriin taitaa tulla 1.2 V - eikö siinä anturissakin lue?
Se lämpötilasta riippuvan vastuksen arvo pitäisi kait olla satoja ohmeja. Ota se kansi pois ja katso ettei piirilevyssä ole katkoksia.
Se moottorin pyörimättömyys ei sinänsä tee säätöä toimimattomaksi. Löytyykö moottorista vastusarvoja? Herkistele ja öljyä se ohuella öljyllä.
Uusi maksaa Venäjällä alle 10 Euroa. Voisin tuoda sellaisen mutta en osaa sanoa tarkkaan koska on käyntiä (kuukauden sisällä).
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
unohda akkulaturi.Jaska HKI kirjoitti:RTJN 65 on aktiivi kerholainen.Hän vaikuttaa pääkaupunkiseudulla.12 volttia arvelin johtuvan siitä että liittimen vieressä on symbolit + ja -.Kokeilitko vastusmittausta suoritettaessasi rapsuttaa lakat pois tinauksen päältä?Varmaankin syöttövirta tulee lämmityslaitteen ilmaläpän moottorilta.En ole kuullut 1,2 voltillla toimivista puhaltimista.Ensiksi kokeilisin syöttää 12 v jännitettä vaikka akkulaturilla oikeanapaisesti napoihin + ja -. Jos puhallin pyörii on vika varmaankin muualla.Yksi vian poissulkemismahdollisuus jos on juotoskolvi niin lämmittää kaikki tinaukset juotoskolvilla sulaksi ja antaa jäähtyä liikuttamatta.Valoa vasten katsottuna piirilevyssä ei ole kuin muutama jännitteenalennus vastus.Kylmäjuotokset ovat olleet Ladojen sähkölaitteissa (sulakerasioissa) yleisiä.Vika voi ilmentyä vasta vuosien kuluttua.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Lämpötila-anturin vastusarvo on noin 3 kohmia mitattuna liittimen pinneistä. Moottori tosiaan pyörii 1.2 V:n jännitteellä.
Mielestäni anturin vastusarvo laskee lämpötilan noustessa. Sopiva NTC-vastus löytynee jostain elektroniikkaliikkeestä.
Itselläni ajelehtii alkuperäinen anturi jossain - epäilty vialliseksi.
Mielestäni anturin vastusarvo laskee lämpötilan noustessa. Sopiva NTC-vastus löytynee jostain elektroniikkaliikkeestä.
Itselläni ajelehtii alkuperäinen anturi jossain - epäilty vialliseksi.
Vain olennainen on tärkeää.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Noniin eli pienen raaputtelun jälkeen sain vastuksestakin lukemaa mittariin. Raaputtelin vielä liittimiä ja lämmitin kolvilla kaikki juotokset. Nyt saa hyvin liittimistä mitattua vastuksen ja se vaihtelee lämpötilan mukaan, joten siltäosin luulisi olevan kunnossa. Tuuletin tuossa härpäkkeessä ei kyllä vieläkään käynnistynyt. Autossa testatessani ei kuitenkaan auttanut tämä operaatio mitään eli ei tunnu tuo lämpötilansäätö pelaavan sen paremmin. Kuinka nopeasti tuon yleensäkin pitäisi reagoida, eli jos on auton sisätila kylmä mutta moottori kuitenkin lämmin ja siirtää säätimen vaikka johonkin 26 tai 28 asentoon niin pitäisikö samantien alkaa tulla lämmintä ilmaa vai onko tuossa jotain viivettä? Voiko vika olla myös jossain muualla kuin tuossa anturissa? Pitäisikö tuosta anturilta säätöyksikköön menevästä johdosta saada vastusmittarilla mitään lukemaa tai milläköhän sen voisi varmistaa ettei ole piuha katkennut.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Mistä ilmasuuttimista olet lämpötilan muutosta tunnustellut?? Ominaisuuksiinhan kuuluu että tuulilasille tulee kylmähköä kaikissa muissa paitsi kuumimmassa asennossa. Alasuuttimet (siis jalkatilaan) tottelevat parhaiten säätimiä koska ilmaläppä systeemissä ilman (kuuman ja kylmän) sekoittuminen ei tapahdu täydellisesti.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Jaahas, että tuollainen ominaisuus. Pitääpä mennä vielä uudestaan testaamaan siis jossain vaiheessa, tuulilasin suuttimia olen aina tunnustellut tuossa testaillessa. Tosin jos tuulilasille työntää kuumaa ilmaa kuumimmassa ääriasennossa ja sen jälkeen vaihtaa kytkimen vaikka 18 asteeseen niin tuulilasille tulee edelleen sitä kuumaa ilmaa vaan kokoajan, eli tuon ei varmaan pitäisi kuitenkaan toimia noin?pressa kirjoitti:Mistä ilmasuuttimista olet lämpötilan muutosta tunnustellut?? Ominaisuuksiinhan kuuluu että tuulilasille tulee kylmähköä kaikissa muissa paitsi kuumimmassa asennossa. Alasuuttimet (siis jalkatilaan) tottelevat parhaiten säätimiä koska ilmaläppä systeemissä ilman (kuuman ja kylmän) sekoittuminen ei tapahdu täydellisesti.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Millaisia lukemia mittasit anturista? Olethan kytkenyt liittimet oikein?
Vain olennainen on tärkeää.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Kylmästä ulkoilmasta kun toin anturin sisälle niin antoi noin 2950 ohmia ja nyt kun on huoneenlämmössä ollut niin näyttää noin 2850 ohmia. Eihän noita liittimiä saa kytkettyä kuin yksinpäin, joten ei voi siitä olla ainakaan kiinni.mam kirjoitti:Millaisia lukemia mittasit anturista? Olethan kytkenyt liittimet oikein?
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Anturin vastusarvo näkyy myös olevan painettuna - 2800 ohmia (lienee +25C). Tällaista arvoa ei taida meillä myytävissä komponenteissa olla?
Mittaamasi vastusarvo taitaa olla kohdallaan.
Voihan se vika jäädä siihen säätimeen. Kuvaamasi toiminto viittaa siihen että lämpötila-anturin lukema ei pääse vaikuttamaan säätöön. Eli jos asetat lämpötilan tietyn rajan yläpuolelle tulee kuumaa ja päinvastoin.
Autopurkaamiolta löytynee se säätöyksikkö ja anturi?
Mittaamasi vastusarvo taitaa olla kohdallaan.
Voihan se vika jäädä siihen säätimeen. Kuvaamasi toiminto viittaa siihen että lämpötila-anturin lukema ei pääse vaikuttamaan säätöön. Eli jos asetat lämpötilan tietyn rajan yläpuolelle tulee kuumaa ja päinvastoin.
Autopurkaamiolta löytynee se säätöyksikkö ja anturi?
Vain olennainen on tärkeää.
Re: 112:n automaattisen lämmönsäädön ongelma
Ehdotelkaas hyviä purkaamoja josta tollaiset voisi saada, jos jollain on tiedossa. Itse en ole asioinut purkaamojen kanssa. Paljonko tuosta säätöyksiköstä ja anturista lienee sitten sopiva hinta?mam kirjoitti:Autopurkaamiolta löytynee se säätöyksikkö ja anturi?
mam: Onkos sulla tietoa, että paljonko Venäjällä maksaisi sitten myös tuo säätöyksikkö? Jos sulla tosiaan käyntiä on joskus sielläpäin niin voisi nuo osat ehkä kiinnostaa, jos ei täältä lähempää niitä löydä.
Ja vielä kiitos kaikille auttajille, on kyllä aktiivinen tämä foorumi, en odottanut että jo ensimmäisenä päivänä saisin näin paljon vastauksia kysymykseeni.