Sivu 1/2
öljynpaineet?
Lähetetty: 7.9.2009 19:11
Kirjoittaja ^pena^
mikähän on kun mul on toi täysin rempattu 1,7 (öljypumppu on uus+laakerit ja männät) ja öljynpaineen merkkivalo tuppaa syttymään kovemmissa lähetyksissä...Voisko olla et 5w40 castrollin magnatekki on vaan liian litkua ladaan vai oisko ladan loiskelevyt niin paskat kun kerran kovassa kiihdytykses syttyy valo?Anturi on vaihdettu ja koitettu hyppyjohdolla+koetinkynällä että piuhassa se vika ei ole...valon saa helpoiten syttyyn jyrkässä ylämäessä eli kai se loiskelevy on vaan huono... kannattasko kokeilla ylitäytöllä vai laittaa jotain 10w40 osasynteettist?
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 7.9.2009 19:31
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Öljymerkki ja sen viskositeetti ovat kyllä ihan OK, eikä kyseisillä seikoilla muutoinkaan ole - äärilämpötiloja lukuunottamatta - juuri mitään merkitystä öljynpaineeseen.
SvS
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 7.9.2009 22:45
Kirjoittaja Jokari
Ladan kone ei hukkaa öljynpaineita mitenkään helposti edes rajummassa ajossa, mistään kiihdytyksestä puhumattakaan. Jos valo syttyy ajossa, niin on oikeasti syytä huoleen.
Jos sulla on uusi öljypumppu jonka olet heittänyt paikoilleen tarkistamatta sitä, niin vika on todennäköisesti siinä. Nuo uudet pumput on usein jo valmiiksi välyksiltään vaihtorajassa, täyttä sontaa.
Yhdellä tiimiläisellä oli kanssa öljynpaineongelmia rempatulla koneella ja uudella pumpulla. No eihän siinä auttanut kuin nostaa pata pois ja huomata että pumppu on akselistaan aivan väljä ja roottorien päittäisvälys on isompi mitä sallitaan.
Pajalla sattui olemaan kaksikin uutta pumppua tuon lisäksi ja ne hipoivat myös ylärajoja. Yksi oli kuitenkin sen verran tiukka että sillä sai öljynpaineet taas takaisin.
Ladan osien kanssa uusikin osa voi olla jätettä. Kannattaa tarkistaa öljynpaineet vaikka mekaanisella ö-painemittarilla ja tehdä siitä sitten päätelmiä tarvittavista jatkotoimenpiteistä.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 8.9.2009 20:54
Kirjoittaja START
juu ei mitenkään saa painetta hukkumaan kiihdyttelyllä. pumpussa vikaa tai jotain kuraa öljykanavissa.
tai niin kuin joskus jollain oli: remppaajalta jäänyt öljyrätti öljypohjaan, ja menny pumpun sihtii

Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 8.9.2009 22:48
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Jokari kirjoitti:Jos sulla on uusi öljypumppu jonka olet heittänyt paikoilleen tarkistamatta sitä, niin vika on todennäköisesti siinä. Nuo uudet pumput on usein jo valmiiksi välyksiltään vaihtorajassa, täyttä sontaa.
Mistä nuo uutena pskat pumput on hankittu? Onko joku tietty valmistaja/merkki tai valmistusmaa? Että osaisi varoa vastaisuudessa.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 8.9.2009 23:35
Kirjoittaja Jokari
Eipä noita voi eritellä mitenkään tai nähdä päällepäin, pl. käyttöakselin välys. Aukaistava ne on ja mitattava. Kaikki pumput oli venäläisiä ja jokainen muistaakseni vielä eri merkkiä.
Tosin jos tuntee jonkun sorvarin tms. kenellä on yläjyrsin niin eipä tuo häävi homma ole ottaa pientä lastua pumpun runko-osasta pois jos roottorien päätyvälystä on liikaa.
Päätyvälys on suurin öljynpaineeseen vaikuttava asia.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 9.9.2009 9:12
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Siis ulkomailla asioidessa tarpeellinen: rakotulkki.
Ha ha.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 9.9.2009 9:39
Kirjoittaja Pavlovits
Lesnaja Sobaka kirjoitti:Siis ulkomailla asioidessa tarpeellinen: rakotulkki.
Ha ha.
Viittaako tuo rakotulkin kahteen merkitykseen?
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 9.9.2009 14:14
Kirjoittaja Lesnaja Sobaka
Pavlovits kirjoitti:Viittaako tuo rakotulkin kahteen merkitykseen?
Ei, veli hyvä, tässä on kysymys siitä, että rasvat pitää saada kiertoon. Silloin on syytä tarkastaa välykset...
Vanhaan hyvään aikaan Suomi-NL-seuran matkoilla kielenkääntäjä lyöttäytyi valtion puolesta pyytämättä mukaan reissuun. Ja se Intouristin tulkki oli melkein aina tomera täti-ihminen.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 9.9.2009 18:32
Kirjoittaja Turbiini
Rajummissa kiihdytyksissä vakio öljypohjan moto ei ladassa oikein toimi, tuo mun raato kadottaa kiihdytyksissä varsinkin 3 vaihteella paineet, johtuen siitä että pumppu vain ei saa öljyä kun kaikki öljy on öljypohjan takapäässä. Pienemmillä vaihteilla ei kerkiä kaikki öljy etuosasta positumaanjoten silloin ei ainakaan valosta oiretta havaitse ja nelosella jo rupeaa voima loppumaan. Noin puolilitraa kun pitää ylimääräistä öljyä niin ongelma poistuu, eikä vielä aivan kampiakseli pääse vaahdottamaan öljyä paitsi silloin kun se taas pakkautuu koneen takapäähän.
Mutta jos kyseessä vakio kone niin yllä olevakannattaa unohtaa.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 12.9.2009 16:11
Kirjoittaja ^pena^
uskoisin että vika on selvitetty...koneessa oli 1.5:sen öljytikku mikä on noin sentin pitempi eli öljyä oli liian vähä....
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 12.9.2009 17:14
Kirjoittaja Jokari
Öljypohjat, pumput ja tikut on samaa kamaa kaikissa. Tikun pituus vaihtelee riippuen siitä onko se lohkon kyljessä vai huohottimessa. Öljypinta on kuitenkin samassa tasossa tikusta riippumatta.
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 12.9.2009 17:47
Kirjoittaja ^pena^
molemmissa huohottimessa mut pituuseroo on se sentti....
Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 17.9.2009 13:31
Kirjoittaja START
venäläisen toleranssit

Re: öljynpaineet?
Lähetetty: 18.9.2009 15:15
Kirjoittaja START
Turbiini kirjoitti:Rajummissa kiihdytyksissä vakio öljypohjan moto ei ladassa oikein toimi, tuo mun raato kadottaa kiihdytyksissä varsinkin 3 vaihteella paineet, johtuen siitä että pumppu vain ei saa öljyä kun kaikki öljy on öljypohjan takapäässä. Pienemmillä vaihteilla ei kerkiä kaikki öljy etuosasta positumaanjoten silloin ei ainakaan valosta oiretta havaitse ja nelosella jo rupeaa voima loppumaan. Noin puolilitraa kun pitää ylimääräistä öljyä niin ongelma poistuu, eikä vielä aivan kampiakseli pääse vaahdottamaan öljyä paitsi silloin kun se taas pakkautuu koneen takapäähän.
tämän takia taitaa olla joissakin kilpureissa laajennettuja öljypohjia. on siitä toki muutakin hyötyä.