Sivu 1/10

nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 25.8.2009 18:09
Kirjoittaja Peltzi_jr
Nyt tuli hommattua mustan paholaisen kaveriksi tollanen 2101 nappisilimä. ja mustasurma joutuu harmittavaakyllä luopumaan omasta moottoristaan. Eli siis tarkoitus olis vaihtaa 1700 ruutta kone pellin alle. ja tietty turbottaa se.
Kun en ehtinyt vielä tota mustaa turbolla varustella niin ajatus iski että pistämpäs sen turbaanin sit nappisilimään.
Kysema kuuluukin siis nyt että tuleeko mulla samat ongelmat vastaan katsastuksessa mitä tossa kanttiksessa, kun vaihdan ton 1700i:n vanhaan nappis koriin ja sit vasta turbotan?
Tarkoitus olis tehdä kaikki sen verran hyvin ettei näytä miltään amis kyhelmältä. Olenkin siis hommannu jo kaikki ahto mutkat ja putket valmiiks, ettei tarvii alkaa mistään kelkan pakoputkesta kyhäämään kuten eräs kaveri erehtyi tekemään.

Neuvoja saa ja pitää antaa.
ja noi lakipykälät jos jollain on tiedossa niin voisi minua valaista!

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 25.8.2009 21:14
Kirjoittaja START
penkittään sen ainakin joudut. isolohko keulalle ja konttorille solmun kanssa muutos katsastaan 100hepan teho lappujen kanssa. kannattaa kysellä konttoreilta siitä vertailumallista ja viiä sinne missä näytetään vihreää valoa. onhan näistä juttua ollut
minkäs laisella polttoaineen syötöllä lähet toteuttaan?

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 26.8.2009 16:09
Kirjoittaja IlkkaHe
Mites muuten menis semmonen säätö, että jo valmiiksi turbotettu ja muutoskatastettu ladan kori, ja siitä tekniikka kokonaisuudessaan ja toiseen ladaan kiinni. Meneekö paperisodalla katastus asemalla, vai vaativatko uudelleen penkittämisen? Tuli vaan mieleen :lol:

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 28.8.2009 15:03
Kirjoittaja Peltzi_jr
START kirjoitti:penkittään sen ainakin joudut. isolohko keulalle ja konttorille solmun kanssa muutos katsastaan 100hepan teho lappujen kanssa. kannattaa kysellä konttoreilta siitä vertailumallista ja viiä sinne missä näytetään vihreää valoa. onhan näistä juttua ollut
minkäs laisella polttoaineen syötöllä lähet toteuttaan?
Lähen syöttään kisapumpulla ja paineensäätimellä, ja isommalla ruiskun suuttimella. en muista paineita mutta olleet turbo cherryssä jossa t3/4 garrett ym. viripalikat ja 200< heposta.

Arvelinki että dynoon pittee mennä. konelan laput mulla on jo olemassa että itse moottorin vaihtohan ei tuota vielä minkäänlaisia ongelmia kun tähän 2101seen saa muitta mutkitta tuon 1700i koneen tiputtaa. Mutta tuo solomuhan se niitä katastajia rassaa.. miten muuten noi päästöt kun nappis on -78, pitääkö siitä viel mitata? onko tietoo.

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 29.8.2009 1:29
Kirjoittaja START
menee varmaan kuukausi peliin, toi päästö homma.
eikös se sillon muuttunut?

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 29.8.2009 10:05
Kirjoittaja Peltzi_jr
START kirjoitti:menee varmaan kuukausi peliin, toi päästö homma.
eikös se sillon muuttunut?
No sen käyttöön otto päivä on 1.1.1978 niin taidan säästyä mittauksilta.... toivottavasti se nyt on niin. saattaa turbon kanssa päästöt heitellä hieman minne sattuu
mites muuten tuon ahtokoneen laita.. olis garrett 25 ja garrett t3/4r, kumpi noista kannattee laittaa hyötysuhteen kannalta?

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 29.8.2009 11:51
Kirjoittaja -jusu-
Ei ne päästöt heittele sen ihmeellisemmin kuin normaali ladassakaan kun kaasari tms. on säädöissään, joutokäynnillä ja vapaalla kaasutellessa kun ei pahemmin ahdot nouse. Ehkä toi garretin 25 ois aika hyvä, käytetään kumminkin vakiona s13 nissanis ja koneena 1.8 16v turbo, että luulis sen nyt 1700cc ladassa olevan ihan passeli.

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 29.8.2009 14:29
Kirjoittaja Mara
Kyllä jokaisesta -78 mallisesta ne päästöt mitataan, mutta ihan sama. Ne on niin löysät rajat, että ei tee heikkoakaan läpäistä niitä.
Kuten sanottu, ei se ahdin niitä päästöjä sotke. T25 on ihan hyvä hyrrä tohon.

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 29.8.2009 17:56
Kirjoittaja Fast2105
Mara kirjoitti:Kyllä jokaisesta -78 mallisesta ne päästöt mitataan, mutta ihan sama. Ne on niin löysät rajat, että ei tee heikkoakaan läpäistä niitä.
Kuten sanottu, ei se ahdin niitä päästöjä sotke. T25 on ihan hyvä hyrrä tohon.

Eipä mitattu meidän kadetista. Vuosimallia -78

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 29.8.2009 21:46
Kirjoittaja START
niin t25 on hyvä, jos tykkää että herää mukavasti alhaaltakin. toi t3/4r on sitten niille jotka ylistää sitä hetkeä ennen rajotinta :lol:
mut se riippuu monesta asiasta. itse suosisin huipputehoja viiveistä ja käytöksestä tinkien :mrgreen:

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 30.8.2009 0:36
Kirjoittaja Mara
Fast2105 kirjoitti:Eipä mitattu meidän kadetista. Vuosimallia -78
No, katsuri on tehnyt virheen tai sitä on laiskottanut..
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=22675

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 30.8.2009 16:25
Kirjoittaja Peltzi_jr
Juu no en mä haluu mitään 1000 kierroksen piikkiä ennen rajotinta.
mielummin tollanen alempaa jo tempaiseva hyrrätys asennetaan siis.
niin joo ei se hyrrä sotke päästöjä vaan ne seokset sen tekkee. oon hommannu jo seossuhdemittarin lamdalla. täytynee sit vielä tulppien väriä seurata ku säätelee. monesti mittarin näyttäessä hyviä seoksia on siltikki alkanu tulppia meneen. jotkin tulppa valmistajien tulpat on nääs aiks tarkkoja seoksesta.
sit jos joku tietää mistä saa ns rosvoja oljynpaine anturin tyveen...

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 30.8.2009 16:28
Kirjoittaja Peltzi_jr
-jusu- kirjoitti:Ei ne päästöt heittele sen ihmeellisemmin kuin normaali ladassakaan kun kaasari tms. on säädöissään, joutokäynnillä ja vapaalla kaasutellessa kun ei pahemmin ahdot nouse. Ehkä toi garretin 25 ois aika hyvä, käytetään kumminkin vakiona s13 nissanis ja koneena 1.8 16v turbo, että luulis sen nyt 1700cc ladassa olevan ihan passeli.
Samaa mieltä olen tässä asiassa. Asennettavaks siis tulee t25. mielipiteistä kiittäen 8)

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 31.8.2009 11:13
Kirjoittaja IlkkaHe
Ei nuilla kapeakaista lambdoilla saa seosta tarpeeksi tarkasti säädettyä, eli siitä voi johtua nuo ongelmat tulppien keston kanssa. Laajakaistaa vaan kehiin niin saa kohalleen.


Ja ite tuossa taas ajelin omalla ladalla (1600cc motti, T25, 4-pisteruisku, sytyt ja bensat ohjaa Megasquirt) niin kyllä taas harmitti kun laitoimma nuin pienen tubiinin :lol: Sais olla isompi, meinaa tuo herää jo jostain 2000päältä, eli lähes tyhjäkäynnillä jo ahtaa :shock: Varmaan kyllä ajokäytökseltään ihan kiva, ja kun sais painetta enemmän ja yläpäätäsäkkin säädöt kohilleen (etenki sytkäennakot!) niin eiköhän tollakin ajais. Tarkotus ois vielä kokeilla hiukka jyrkempää nokkaa jolla sais yläkiekatkin hönkimään paremmin, niin jospa sieltä yli 200hp irtoais :lol:

Re: nappis -78 1200 -> 1700i turbo

Lähetetty: 31.8.2009 15:47
Kirjoittaja Jokari
IlkkaHe kirjoitti:Ei nuilla kapeakaista lambdoilla saa seosta tarpeeksi tarkasti säädettyä, eli siitä voi johtua nuo ongelmat tulppien keston kanssa. Laajakaistaa vaan kehiin niin saa kohalleen.
Oikeassa olet. Ei juuri kapeakaista lämmitä jos pitäis kaasu selällään täydellä ahtopaineella saada seokset johonkin 11,5 -12 AFR parhaan tehon ja mäntien keston takia. Tuon alle teho tippuu turhaan ja jos seokset hipoo kolmeatoista tai yli niin sulaa männät aika vauhdilla. Yritäppä noita lukemia arpoa sillä halvalla kapeakaistalla, onko se RICH vai OPTIMAL, jotain niiden väliltä vai kenties jotain mittarin näyttämän ulkopuolelta :lol: :lol:

Ainoat kohtuuhyvät kapeakaistat on FMI:n tekeleitä, ne on kalibroitu ja säädetty näyttämään tarkemmin reuna-alueilla tavalliset halvat laajakaistat. Ja ei nuo välky miten sattuu vaan näyttää tasaisesti aina kulloisenkin lukeman. Näilläkin on tosin hintaa lämmitettävän anturin kanssa se 200€, satasen lisäsijoituksella saa jo laajakaistan.
IlkkaHe kirjoitti:Ja ite tuossa taas ajelin omalla ladalla (1600cc motti, T25, 4-pisteruisku, sytyt ja bensat ohjaa Megasquirt) niin kyllä taas harmitti kun laitoimma nuin pienen tubiinin :lol: Sais olla isompi, meinaa tuo herää jo jostain 2000päältä, eli lähes tyhjäkäynnillä jo ahtaa :shock: Varmaan kyllä ajokäytökseltään ihan kiva, ja kun sais painetta enemmän ja yläpäätäsäkkin säädöt kohilleen (etenki sytkäennakot!) niin eiköhän tollakin ajais. Tarkotus ois vielä kokeilla hiukka jyrkempää nokkaa jolla sais yläkiekatkin hönkimään paremmin, niin jospa sieltä yli 200hp irtoais :lol:
No ei muutakuin puristukset johonkin 6:1, 360-asteinen nokka, v*tun iso hyrrä ja hirveät paineet, sillähän saa sen 1000 kierroksen piikin mitä kuitenkin haluat, muttet kehtaa sanoa.
Kun tällä foorumilla vallitsevien mielipiteiden mielestä bensamoottorissa ei saisi olla mitään vääntöä alakierroksilla ja viimeisellä tuhannella kierroksella saisi tapahtua jotain :lol:
On se kumma jos riisimiehillä tuo T25 riittää johonkin 240 hp asti 1,8 L koneessa, niin kai sillä ladan koneen kanssa varsin hyvään alkuun pääsee. [provo]Ainoa että noilla tehoilla se riisi voi olla vielä hyvä ajettava, mutta lada ei koskaan [/provo] :wink: