Sivu 1/1
Otteita TM Automaailma 20B/1988....
Lähetetty: 25.5.2004 19:00
Kirjoittaja Jaska HKI
....Vaz valmistelee myös dieselmoottorien tuotantoa.Vuonna 1990 tehtaalta tulee lähtemään ensimmäinen sarja diesel-Ladoja,mallin sarjatuotannon pitäisi alustavien tietojen mukaan alkaa vuonna 1991.Kehitystyön kohteena on myös uusi maastoauto,joka tulee syrjäyttämään Lada Nivan.Uudessa mallissa tulee olemaan voimakkaampi bensiinimoottori ja valinnaisesti dieselmoottori.....eipä ole näkynyt,joten odotellaan

Lähetetty: 26.5.2004 3:23
Kirjoittaja Vanja-eno
No jossei se nyt sattunutkaan osumaan ensimmäiseen 5-vuotis suunnitelmaan, niin tarviiko sitä heti ruveta kailottaan täällä julkisesti arvostelevaan sävyyn

Lähetetty: 26.5.2004 8:46
Kirjoittaja Jaska HKI
......Päinvastoin......taisi olla viimeinen 5-vuotissuunnitelma meneillään.Taloudulliset realiteetit olivat lopullisesti irtautuneet suunnitelmien fraseologiasta.Eikös ne 90-luvun taitteessa rakennelleet Ladoja jo ilman koristelistojakaan

Lähetetty: 9.6.2004 9:54
Kirjoittaja Jaska HKI
Myös ympäristönsuojeluun on kiinnitettävä nopeasti paljon huomiota.Neuvostoliittolaiset autot tuottavat maailman myrkyllisimmät pakokaasut-syynä vanhentuneet moottorikonstruktiot.(Edellinen oli TM:än propagandaa.Kyseinen TM:n toimittaja ei tiennyt,että on olemassa myös maa nimeltä DDR,missä 2-tahtipakokaasujen myrkyllisyys oli ainakin kymmenkertainen.Eräskin oli älynnyt käytää 2-tahtipakokaasuja myyrien kaasuttamiseen.Tehokas oli ollut.Henki pois laakista.Jos kyseiseen tehtävään olisi käytetty nykyauton katalysaattoripakokaasuja olisivat myyrät saaneet korkeintaan ohimenevän yskänkohtauksen.Tällä tavalla asiallisen tiedon joukkoon ujutettu valheellinen tieto murensi pikkuhiljaa neuvostoinsinöörien viisivuotissuunnitelmien puitteissa eteneviä tieteellis-teknisiä saavutuksia

.)
Nykyaikaisten moottorien nopeasti mahdollistamien parannusten lisäksi Neuvostoliitto suunnittelee myös "neutralisaattorien"-(mielestäni parempi ja havainnollisempi nimtys laitteelle,joka poistaa myrkyt pakokaasuista)neuvostoliittolainen nimitys katalysaattorille-käyttämistä.Niiden tiellä on kuitenkin eräitä pulmia.Neuvostoliitossa ei tähän mennessä ole valmistettu katalysaattoreita ja moottorin säätöön tarvittavien elektronisten osien valmistus on vielä lapsenkengissään(taas joukoon ujutettua propagandaa.Jo vuonna 1957 Neuvostoliitto lähetti ensimmäisen tekokuun maata kiertävälle radalle,kun Amerikkalaisten yritykset mossahtelivat lähtöalustallaan

)Yksi vähäsaasteisten moottorien ominaisuus saattaa hidastaa säätökatalysaattorien käytöönottoa vielä pitkään:puhtaita pakokaasuja päästävät moottorit kuluttavat enemmän polttoainetta kuin pientä kulutusta silmällä pitäen säädetyt.Neuvostoliittolaisen autoteollisuusministeriön mukaan -liian paljon

Lähetetty: 9.6.2004 10:00
Kirjoittaja Boris
Eli toi teksti on TM:n, mutta suluissa olevat sun huomautuksias?
Lähetetty: 9.6.2004 10:17
Kirjoittaja Jaska HKI
Joo-suluissa oli todellista(PRAVDA) tietoa-oikovedos asiasta.Tärkeintä ei useinkaan ole se,mitä on kirjoitettu,vaan mitä on jätetty kirjoittamatta!
Lähetetty: 28.6.2004 0:02
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Olen usean vuoden ajan seurannut tuota TM:n autokuvastoa. Minusta se on suora käännös vastaavasta Saksan kataloogista, eikä sen toimittamisessa ole paljon paneuduttu muuttamaan sitä suomalaisemmaksi. On vain lisätty teksti, että tätä mallia ei myydä Suomessa. Lisäksi on monta kertaa tullut mielee, että käännöstyön on tehnyt joku ei autoasiantuntija. Näistä puutteista huolimatta minusta on mielenkiintoista seurata sitä. Lisäksi siellä on Suomessa myytävistä autoista kattava taulukko. Tämä osia on aivan asiallinen.
Lehdessä on jo usean vuoden ajan ollut kuva uudesta Nivasta (ei siis Chevy Nivasta). Sitä en tiedä, miten se on tuotantoon päässyt. Lada-Jussilla lienee tästäkin jotain konkreettista tietoa. Etlelä-Euroopassa on jo vuosia myyty Nivaa dieselinä. Kenen valmistama tuo moottori sitten on, sitä en tiedä.
Kyllä se Neuvostoliitonkin avaruudenvalloitus oli aika takkuista. Epäonnistumisia on julkaistu vasta maan hajoamisen jälkeen. Ja maan taloudelliset vaikeudet sekä lännen tekemä kauppasaarto haittasi todella pahasti tuotekehittelyä kaikilla aloilla.
jaa...
Lähetetty: 28.6.2004 13:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
uusi Niva joka ei kuitenkaa ole Chevy Niva.... outoa, tarvis nähdä kuva että tietää mitä siinä mahdetaan tarkoittaa.
Nivassa on käytetty Peugeotin 1,9 diesel moottoria, viennissä erikoistilauksesta, malli VAZ-21215
Lähetetty: 1.7.2004 19:17
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Ei ole tullut säästettyä noita lehtiä. Kyse lienee lähinnä uudesta korista vanhalla tekniikalla. Siitä oli muuten kuva joskus takavuosina TM:n Moskovan autonäyttely jutussa.
joo
Lähetetty: 1.7.2004 20:22
Kirjoittaja Lada-Jussi
siis Chevrolet Niva on periaatteessa uusi korinen vanhalla tekniikalla ja alkuun sitä valmisteltiin muutamia tuhansia Lada Niva 2123 nimellä, kunnes varsinainen tuotanto alkoi GM-AvtoVAZ yhteistyönä jolloin uusittiin korin yksityiskohtia, mm jäähdyttimen säleikkö ja chevrolet merkit. Eli siinä välissä tehtiin uutta Lada Nivaa
Lähetetty: 3.7.2004 11:09
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Selväksi tuli.

Se oli siis tavallaan välimalli, kunnes alkoi yhteistyö GM:n kanssa tässä asiassa.
jeps
Lähetetty: 4.7.2004 18:32
Kirjoittaja Lada-Jussi
Mosse-Aksu kirjoitti:Selväksi tuli.

Se oli siis tavallaan välimalli, kunnes alkoi yhteistyö GM:n kanssa tässä asiassa.
tai ehkäpä jotain kokeellista tuotantoa, monet uudet mallit käy ensin ns. OPP vaiheen ennen varsinaista sarjatuotantoa. OPP on kai vapaasti suomennettuna jotain kokeellista tuotantoa, eli jotain 1000 kpl vuodessa tuotantovauhti. Esim. modernisoitu samara tuli jo 1997 OPP tuotantoon ja oliko sitten vasta 2000 vuonna kun varsinaisille tuotantolinjoille Lada tehtaalle. OPP tehään yleensä jossain muualla, esim Lada-tool togliatissa, varsinainen tuotanto sitten AvtoVAZ tai nyttemmin myös GM-AvtoVAZ tuotantolinjoilla.
Lähetetty: 7.7.2004 20:04
Kirjoittaja Mosse-Aksu
Siitä käytetään myös termiä esisarja. Eli tehdään markkinoille pieni koe-erä, jolla seurataan kiinnostusta ja tehdään mahdollisia käyttökokemuksiin perustuvia parannuksia.