Sivu 1/23

ladan rakennusta...

Lähetetty: 22.4.2009 22:13
Kirjoittaja pvdriver
Mistähän kannattaisi kysellä kaaria/kaariputkea tuommoiseen treeni/pelto/jäärataladaan? Ei tarvi minkään säännön mukaiset tms. olla, mutta tarkoituksena kuitenkin tehdä sellainen häkki, josta oikeasti on hyötyäkin mahdollisen kaadon sattuessa. Kuulin että luuppalalta saisi uudet alle kahdensadan??? Onko yleensäkkään kannattavaa alkaa itse tekemään kaaria tämmöiseenkään vehkeeseen? Missä hinnoissa nuo materiaalit pyörii? Varmaan suositeltavin putki on n. 42-48mm x 2,5-3,0 mm? Paljonko kuluu putkea ns. jääratakaariin, eli ihan perushäkkiin, tietysti voi vahvistella sitten mikäli siltä tuntuu? Mututuntumalla arvelisin ladan syövän 12-15 metriin putkea onko kovin kaukana totuudesta? Täältä näkyy löytyvän vähän suuntaa kaarien sijoitteluun: http://www.numppamotorsport.com/newpics.htm

Jos jollakin on edes jonkinlaisia kaaria valmiina saa mielellään tarjota YV:nä. Myös muunlaiset lada(racing?)-osat kainuun seudulta varsinkin, lähinnä tiheämmät perävälitykset (4.3 tai 4.44) sekä ralliratit, tai edes pelkät keskiöt, kuppipenkit, sun muut huomioidaan.

Olis tarkoitus kesän aikaan saada aikaseksi ainakin kaaret sisään, ja muut turvalaitteet, ja alle täytyy saada 13 - 14 tuumaiset piikit sopimaan. Niitä ennen on toki perus korinkunnostusta vielä vähän edessä, mutta aika hyvästä aihiosta tämä rojekti kuitenkin tuntuu starttaavan...

Kaikkia vinkkejä auton rakennukseen otetaan vastaan, sekä tarjouksia yllämainituista hyödykkeistä...

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 22.4.2009 22:31
Kirjoittaja 'aatee'
Tee Kuva <-- Rokkirallin mukaiset kaaret on hyvät ja suht yksinkertainen tehdä, valmiita kaaria saattaa löytyä, itse kävin irroittamassa vanhasta rokkiralli ladasta kaaret omaan.

Lainaus www.sheikki.com :sta

TURVAKAARET

* Pääkaaren putken paksuus vähintään 2,5mm ja halkaisija 48mm jos mutkat hitsataan. Taivutetuilla mutkilla halkaisija voi olla 42mm. Sallitaan myös turvakaariksi sellaiset kaaret, jotka ovat halkaisijaltaan vähintään 38mm ja seinämä vahvuudeltaan vähintään 2,5mm jos putki on ns. SAUMATONTA eli vedettyä putkea. Kaarissa pitää olla maalamattomia kohtia asian varmistamiseksi.
* Pääkaaren suositus sijainti on kuljettajan penkin takana.
* Pääkaareen pitää laittaa ala osaan poikittaispalkki ( 1 ) .
* Pääkaari pitää tukea taaksepäin suuntautuvilla vinotuilla ( 2 )
* Etukaaret kulkevat pääkaaresta eteenpäin laskeutuen tuulilasitolppaa myöten alas aina lattiaan saakka ( 3)
* Etukaarien väliin hitsataan poikittaispalkki tuulilasin yläreunaan ( 4 )
* Kuljettajan puolelle pääkaaren ja etukaaren väliin poikittain palkki, joka suojaa kuljettajaa mahdollisen kuskinoveen ajamisen sattuessa ( 6 )
* Etukaaret voi olla myös yhtenäiset, niin kuin pääkaarikin. Tällöin etu- ja pääkaari yhdistetään molemmista reunoista menevillä pitkittäisputkilla ( 5)
* Pääkaaren ja etukaarien väliin jäävän neliön keskellä täytyy hitsata pitkittäisputki etukaaresta-takakaareen. ( 7 )
* Diakonaalituki tulee kuljettajan pääkaaren kulmasta alas joko pääkaaren repsikan puolen alakulmaan tai repsikan puolen takatuen alapäähän hitsattuna ( 8 )
* Pääkaaren ja etukaarien yläpäät (4kohtaa) pitää hitsata auton omaan runkokehikkoon, vähintään 50mm matkalta ( 9 )
* Kuljettajan puoleinen pääkaaren pystyputki saa olla irti korista korkeintaan 70mm, jos rako on tätä suurempi, tulee korin ja pystyputken väliin laittaa kokomatkalle teräslevy tai pystyyn lisäputki, joka estää kyljen sisään tulon. ( 10 )
* Pääkaari saa olla irti katosta irti korkeintaan 100mm
* Lattiaan tulevien kiinnityspisteiden kuormitukset tulee jakaa vähintään 3mm paksulla ja 200x200mm olevalla rautalevyllä. ( jos alunen on vahva, voi leveydestä hieman tinkiä)
* KAIKKI hitsaukset tulee olla hitsattu 100% saumalla. Hitsauksissa saatetaan järjestäjän toimesta antaa kehotusta parantaa niitä. Ei ole suositeltavaa käyttää ydintäytelanka Mic.iä. Myöskään kaarien teko ei ole se toimenpide jossa harjoitellaan hitsausta. (Eli, jos hitsaus ei ole hanskassa, kääntykää osaavan henkilön puoleen.)
* Yllämainitut vaatimukset kaarille ovat VÄHIMMÄIS vaatimukset. Lisätukia ja vahvistuksia saa tehdä, ja suositellaankin jos olet yhtään epävarma esimerkiksi hitsaus saumoista.


Onnea rakenteluun!

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 22.4.2009 22:48
Kirjoittaja pvdriver
Juu tuota rokkiralli kaarien sääntöopasta silmäilin itsekin... On todellakin yksinkertainen kehikko, ja yksiselitteiset ohjeet, tosissaan kyllästyttää sitä akk:n sääntökirjan puurosta koettaa saada selvää... Ainakin mulla tulisi tuohon toinen oviputki, kuitenkin ajetaan enemmän rallipätkän tyyppisillä teillä, kuin soramontturadalla... Lisäksi pääkaaren alareunasta taaksepäin tulevat tuet ja pään kohdalle kuuluvat kolmiotuet olisi varmaan hyödylliset. Jos jollakin siis on tuommoisia kaaria, mieluiten ladaan sopivia, niin saa tarjota. Paljonkohan kustantaisi noiden sääntöjen mukaiset kaaret itse rakentaa?

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 23.4.2009 15:28
Kirjoittaja elmeri racing team
JOS LUUPPALA TEKEE ALLE KAHDENSADAN NIIN EI KANNATA MIETISKELLÄ MAKSAA SE PUTKI JO SENVERRAN,

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 23.4.2009 17:43
Kirjoittaja J-Tech
Kannattaa jättää kaarien teko ammatti miehille,on hintansa väärti.tohon mun f-ryhmäläiseen meni 37 metriä putkea mutta treeni/hupi käyttöön riittää varmasti vähempikin metri määrä putkea.

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 23.4.2009 21:07
Kirjoittaja pvdriver
Onko joku tilannut luuppalalta noita jokamieskaaria? Mihin hintaan ladan kaaripaketin saisi? Onko kuvia kellään?

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 13.5.2009 22:06
Kirjoittaja pvdriver
Kenelläkään kokemusta volvon taka-akselin rakennuksesta ladan alle?

Mitä välityksiä noista volvon 200-sarjalaisista peristä löytyy? Onko yhtään ladan 4.1:stä tiheämpää?

Onko takajousien koossa paljon eroa ladassa ja volvossa, eli saako käymään volvon takajousia ladaan, jos vaan siirtää lautaset akselissa oikealle kohdalle? Iskarit kannattaa varmaan laittaa kans volvosta... Tuossahan tulis sitten levyjarrutkin ladan takapäähän, onnistuukohan tuolla kuorman mukaan säätävällä venttiilillä sitten jarrujen oikea painotus, eli meinaako aluksi tulla liikaa tehoa takajarruihin, jos edessä alkuperäiset levyt? Sillä venttiilillä kai pitäis saada vähän jarrutehoa pois takaa... Kaikkien tukivarsien ja linkkien paikathan pitäis tehdä uudestaan ja iskareiden ja jousten paikat siirtää kohalleen ja kartaani muokata sopivaksi, eli luultavasti katkasta alkuperäinen ristinivelestä ja jatkaa volvon akselilla taaksepäin + tietenkin tehdä sopivan mittaiseksi...

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 14.5.2009 7:37
Kirjoittaja START
kantsii varmaan laittaa iskarit suoraan jos rupeet muutenkin sovitteleen.
ja noihin vanhempiin viesteihin. justiin hain saumatonta putkea 42mm 18m, 48mm 6m ja hinta on 10euroa metri :?
köyhiähän se vaan vi*uttaa

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 26.6.2009 20:45
Kirjoittaja pvdriver
Nyt laitettu Luuppalalle jokkiskaaret tilaukseen, joten vinkkejä ja neuvoja ja kaikkea asiaan liittyvää otetaan vastaan! Jollakin kokemusta touhusta, mistä kannattaa aloittaa, ja mitä tehdä mitenkin, kyseessä siis topicissa aiemminkin esiintyvä lada 2105.

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 30.6.2009 21:36
Kirjoittaja pvdriver
Paketti saapunut, vaan ei ole vielä kukaan kerennyt vinkkejä tai muuta antamaan? Kertokaas vähän mielipiteitä, mitä tehdä mitenkin ja ylipäätään mistä aloittaa...

Mutta semmoinen kysymys, jotta kuinka olette saaneet ovet irti ladasta??? Tuntuu aika pirun tiukassa olevan nuo ristikantaruuvit jotka siellä saranoissa on... Millä nuo saa auki jotta saisi ovet heivattua pois kaarien laittelun ajaksi??

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 30.6.2009 21:56
Kirjoittaja IlkkaHe
Iskumeisselillä voit kokeilla, taikka kunnon irtokärellä (lue: riittävän iso) siten että pistät sen kären vaikkapa lista avaimen kanssa riihen pultin kantaan, ja suljet oven niin että se puristaa sen pään helevetin tiukkaan sitä kantaa vastaan, jollon voit käyttää vaikka metristä jatkovartta eikä pyörähä kannassa jos puristat riittävällä voimalla. Eikä mitään biltema kärkiä, ne vaan kiertyy piloille.

Itellähän lähti pultit veks vasta kun hitsas normi pultin siihen kantaan kiinni, ja vielä sen ollessa lämmin väänsi siitä pultin kannasta sen irti. Tällön oli myös hyvä syy vaihtaa nuo ryssän ruuvit kunnollisiin tähtipää kannalla oleviin pultteihin..

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 1.7.2009 12:54
Kirjoittaja START
pultti pyssyllä lähtee, tai jos ei lähe niin sit se mutteri hitsaten.
vinkkejä joku osais antaa, jos tietäs että mitä oot tekemässä, ja mikä askaruttaa..

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 2.7.2009 11:56
Kirjoittaja pvdriver
Olisko kellään antaa vinkkiä liimanpoistoon? Kattoverhoilun alta paljastui jotakin hemmetin lehmänkarvaäänieristevillalämpöeristemateriaalia ja sen alta vielä sitä kiinni pitänyttä liimaa... Samaa liimaa myös takalokareiden sisäpuolella ja lattiassa... Milläs tuon saisi pois, näes maalausta varten, tulisi ehkä siistimpää jälkeä kun edelliset paskat saisi alta pois... Pystyneekö mikään liotinkaan tuohon?

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 2.7.2009 12:05
Kirjoittaja START
siis meinaakko jotain massaa? se lähtee ainakin taltalla ja vasaralla.

Re: Treeniladan rakennusta...

Lähetetty: 2.7.2009 13:18
Kirjoittaja pvdriver
Ei vaan liimaa. Ne villat sun muut on semmoisella kii... Villan kun repi pois niin katto on vielä kun harvakarvasen hirven talja kun liimaa jää niin paljon ja villaa jää liiman pintaan... Ok, karvat lähtee teräsharjalla, vaan liima ei, on aika elastista... Samaa löytyy takalokasuojien kaarista sisäpuolelta, kun siinäkin on jotakin villaa ollut. Pitäisi siis aika puhtaaksi saada nuo peltipinnat, jotta saa maalattua rassin sisäpuolelta. Lattiasta massa tosiaan lähtee taltalla ja vasaralla...