Sivu 1/1

Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 15.4.2009 19:36
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Tänä aamuna Hatturasia, eli kaksosten nimittämä "Ystävä" ei käynnistynyt, virta oli vähissä. Akku varmaankin sökö, 1/2 h latausta ja eikun tulille. Laitettiin uusi akku ja starttaus ääni kuin Rukissa, joka on säilynyt muistoissa lapsuusajalta, sellainen pehmeä tasainen hurina. Voisi sitä jo moittia 6 vuoteen 5:s vika. Vaikka akku ei ole Ladan tekeleitä. Ajettu reilut 36000km. Saa nähdä huomisaamuna kuinka ukin Lada hurahtaa tulille? Täytyy tunnustaa, ett' 3-4 päivän aikana heikohkoa starttausta ei tullut yllätyksenä muuten kuin sen invaliidisoitumisen nopeus.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 15.4.2009 19:46
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Onko kalsiumakku? Ne vaativat latautuakseen kesäkeleillä 14,3...14,4 voltin jännitteen, kylmemmällä enemmän. Vanhempien (lokakuu 2004) Ladojen säätimet on tehty perinteisille akuille, eikä niillä tahdo kalsiumakkuja saada täyteen.

Lisälataus on tarpeen.

menestystä

SvS

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 16.4.2009 15:15
Kirjoittaja Ukki
Tervrhdykset toivottelen.
Normaaliakku entinen ja uusi vissiinkin sillä akkukauppias ei kertonut, että olisi joku muun tyyppinen. Tänä aamuna starttasi erittäin hyvin vaikka oli 8-10 pakkasta eikä ollut ns. liekassa. Akku oli "Sökö". Eilen illalla eräs Mersun omistaja sanoi, kun kerroin akun kestäneen "vain 6 vuotta" hän sanoi Mersussa alkuperäisen akun iän olleen 3v. Tästä taas todistetta "kyllä HB 112 on 2xparempi, kuin Mersedes Benz" :lol: :lol: :lol:

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 16.4.2009 15:33
Kirjoittaja Jokari
Nykyakuille 3v on hyvä ikä, 5 v on harvinaista eikä ole ihan helposti edes saavutettavissa joka akulla.

Mut minkäs teet, lisää saa kaupasta..

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 16.4.2009 15:48
Kirjoittaja Jaska HKI
Jokari kirjoitti:Nykyakuille 3v on hyvä ikä, 5 v on harvinaista eikä ole ihan helposti edes saavutettavissa joka akulla.

Mut minkäs teet, lisää saa kaupasta..
Autoni akku 5 vuotta 9kk,siis alkuperäinen.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 16.4.2009 16:43
Kirjoittaja ralli lada
Sedällä on -97 renaultissa orkkis akku eli n.12vuotta vanha.
Omaan nissaniin ostin talvella uuden vähän siromman kokoisen akun, saa olla tyytyväinen jos yli 3vuotta pärjää.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 17.4.2009 2:08
Kirjoittaja larssi21074
Venäläiset akut on parempia kuin monet muut. Yleensä kestävät kauan mutta sitten tulee loppu kerrasta tai hyvin nopeesti. kyllä nuo aina sen 5 vuotta on kestäny. farkku 110:ssä on orkkis akku ja kilsoja 140000km takana ja 7 vuotta. Hb:ssä orkkis akku, ikää 5 vuotta. Omassa 110:ssä kesti 5 vuotta ja 260000km.
Ennätys taitaa meidän perheessä olla 1300s -86 orkkis akulla. Sen akku oli täydessä iskussa 130000km ja 9 vuotta käytettynä kun auto myytiin takaisin venäjälle. :D

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 17.4.2009 17:54
Kirjoittaja jaasu
äitin mesessä n,10 vuotta vanha akku kiinni. joka aamu ilman apuvirtaa käymään ja laakista :lol: :lol: :lol:

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 18.4.2009 5:10
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Oli vähänaikaa melko mukava olla, kun sai kehaista, että Lada on 2xparempi, kuin Mersu. Heti kohta saapui joku, joka pani taas Mersun 2xlujemmaksi, ainakin akun. Aito vahingonilon tunne ei ollut pitkäikäinen. "Vahingonilo, se on maailman parhain ja aidoin ilo" :lol: :lol: :(

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 19.4.2009 15:23
Kirjoittaja ladasape
Moi. Akut saattavat hyytyä kertalaakista, joka käsittääkseni johtuu siitä että, näistä akun sisällä olevista levyistä irtoaa pintaa ja laskeutuu pohjalle aiheuttaen oikosulun. On hyvä huolehtia siitä että akussa on nestettä yli levyjen, jos näin ei ole levyjen pinnan irtoaminen tehostuu. On myös hyvä huolehtia akun puhtaudesta, lika napojen välillä aiheuttaa pientä oikosulkua ja akku purkaantuu pikkuhiljaa. Joten tarkistakaa neste määrä(mikäli ei suljettu rakenne), putsatkaa akun päällinen, navat ja kaapelit. Näin vältätte akun ennenaikaisen kuoleman.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 20.4.2009 20:26
Kirjoittaja Jaska HKI
Akun käyttöikää pidentää vähäinen ajo noin 5000km/v ja auton säilytys ulkotiloissa.Appiukon DX Corollan akun käyttöikä oli 11 vuotta ja laakista vainaa.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 20.4.2009 20:59
Kirjoittaja Tupolev
Minulla paras akku, joka vielä on käytössä, on ollut Exide Basic 60 Ah. Sillä on ikää jo 12 vuotta, ja se on käynnistänyt Honda perämoottoria luotettavasti. Huonoin akku, ja samalla halvin, oli Solite 60 Ah. Siitä meni yksi kenno oikosulkuun 1 vuoden käytön jälkeen – 10 voltin akulle ei löytynyt käyttöä, joten se meni ongelmajätekeskukseen.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 21.4.2009 13:08
Kirjoittaja RTJN65
Periaatteessa akun joka on jo vanha ja mennyt oikariin voi vielä korjata (ne joissa vielä on korkki kennon päällä).

1. Ensin lasketaan vanhat hapot pois ja toimitetaan ne asiaan kuuluvaan ongelmajätekeräykseen.
2. Pannaan akku ylös alaisin ja suihkutetaan vettä kennoihin. Tämä siksi että saadaan kaikki irto moska pois akun sisältä ja pohjalta.
3. Annetaan akun kuivua hetkinen, hapotetaan ja ladataan se uudelleen.

Voila: näin saatiin taas muutamaksi vuodeksi aivan toimiva akku :D .

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 21.4.2009 15:21
Kirjoittaja Hazka
Mun nivasta meni venäläinen aratov merkkinen akku puolessa vuodessa kertalaakista mykäksi.

Re: Ei käynnistynyt.

Lähetetty: 21.4.2009 16:12
Kirjoittaja jaasu
jaasu kirjoitti:äitin mesessä n,10 vuotta vanha akku kiinni. joka aamu ilman apuvirtaa käymään ja laakista :lol: :lol: :lol:
niin,ja näkyy olevan 800tkm mesen mittaris 8)