Tuiskussa sitten tunkattiin LUUISMUn keula niin, että molempien eturenkaiden alle mahtui kaksi rengasta vanteineen. Kuten arvasin, ahdasta oli silti. Pitäisi aina olla se vasen eturengas pois, kun mennään räpläämään vakavammin työsylinteriä.
Konepelti oli tietenkin auki, jotta saataisiin valoa sinne mukavaan luolaan. Alle viskoin takakonteista poistamiani pohjakumimattoja. Niiden päälle sitten kunnon paksu matto. Edes vähän helpotusta ankeaan urakkaan. En viitsinyt virittää Latan omaa työvaloa, vaikka se mukana olikin. Olisihan noita ollut Roikkavaloja, muttei sitä kaikkea aina.
Niin ja ne suojalasit tietysti unohtuivat. Eivät unohdu enää. Niin mukavaa kamaa siellä alla sataa silmiin.
Työsylinteri siis oli saatava liikkeelle. Alle raahasin pienen hylsysarjan, 8, 10, 13, 15, 17mm kiintoavaimet ja CRCtä. Rengasrauta, sorkkarauta ja pari vasaraa olivat myös käden ulottuvilla. Ja kaverihan oli valmiina ojentelemaan ja kurottelemaan.
Maatessani siellä selälläni tuprutti toisinaan konehuoneen kautta kivasti lunta simmuun. Availin hieman kiroillen kytkimen ilmausroppua. No, se oli herkässä koska olin edellisellä kerralla sitä jo räpeltänyt. Mutta miten sitä kautta saisi mitään liuotusainetta sinne sylkkään saada? Ei mitenkään. Alla maaten oli lisäksi aivan mahdotonta yrittää hammeroida, vasaroida tai väännellä työsylinterin työntötankoa ja sitä kautta mäntää liikkeelle. Raivostuttavan hankalaa. Pois sieltä ja tupakalle.
Yritin ideoida. Piirtelin hankeen kaavakuvan järjestelmästä ja mietin sen sadannen kerran sitä, minkä pituinen työntötangon pitäisi olla, jotta normaali kytkin olisi normaali säädöissään. Ei auttanut kun mennä uudelleen alle. Kävin suojakumien kimppuun ja revin niitä hemmettiin. Ja sitten se lähti irti ja oma nyrkkini osui Silmään! Wounderbar!

Ajattelin silloin ettei tästä selvittäisi ilman vaurioita. Oli liian kiire, liian huono keli ja liian hermostunut olo. Kiroilu ei auttanut vaan pahensi asiaa.
Olisi vaan rauhoituttava. Onneksi ystäväni keksi, että hän voisi käyttää vasaraa auton vasemmalta sivulta kun minä pitäisin joko rengas- tai sorkkarautaa irrotushaarukkaa vasten. Niin ja oltiinhan sitä pumppailtu kytkintä aiemmin. Ja nestejän liikkui hyvin ja ruikki ilmausreiästä, koska sylinteri oli ulkona ääriasennossaan. Ja on se mukavaa kamaa se kytkin- ja jarruneste kun sitä saa silmäänsä. Ihanaa

Mutta minä olen niin paljon kyynelehtinyt elämässäni, että ei VähäMitään.
No, sitten hiljakseen ruikittiin puuttuvan suojakumin aukon kautta CRCtä sinne sylkkään. Ensin ei mennyt mitään. Kaikki valui päälle ja vähän silmiinkin. Sitten hiljakseen naputtelemaan. Minä pidin sorkkaraudan terävämpää päätä irrotushaarukkaa vasten ja ystäväni löi käyrään päähän. Ei mitää, ei kerrassa mitään. Lisää liuotusta. Ja iskuilua.
Lopulta kun annettiin sorkkaraudan toimia kuin pajavasara eli niin että sen haarukanpuoleinen pää sai pompahtaa osuessaan ja lähettää tärähdyksiä paremminkin kuin kiineteitä iskuja, niin... Liuotinta alkoi huveta sylinteriin. Pieniä nykäyksiä rupesi tulemaan ja sylinteri liikahti hivenen sisäänpäin. Jee! Me tekisimme sen. Ja lopulta teimmekin. Nätisti sylinteri meni sisään lepoasentoonsa.
Kokeilemaan eikäkun ilmaamaan. Ystäväni kaateli nesteet ja poljeskeli. Pohjaan nopeasti ja ylöstulo hitaasi. Kivasti ruikki välillä ja tietysti naamalle. Kakkelperit, ei tuntunut missään. Huolimattoman ilmaamisen jälkeen kokeilemaan. Kytkin oli täysi lörppö tai siis poljin oli tunnoton. Kokeilin vaihdetta silmään. Sanoin ystävälleni että varohan jos hyökkää alas renkailta. No, kytkin ei nyt sitten irrottanut, vaikka sylkkä liikkuikin siellä.
Ystäväni ehdotti parempaa ilmaamista. Minä että ensin säädetään ja jos saadaan toimimaan edes vähän niin:
KOVAA AJOO
Säädin sen sillätavalla huolimattomasti lukitsematta edes sillä lukkomutterilla siihen PuoliVälinKeskipaikkeille. Ja kokeilemaan. Irrotti ja kiinnitti. Tosin irrotti ja kiinnitti aivan polkimen ollessa lattiassa. Eli lisäsäätö olisi paikallaan, mutta ei huvittanut. Olin ennenkin ajanut kytkimillä, joiden säädöt ovat niin, että kytkimen Työ tapahtuu polkimen ollessa melko lähellä lattiaa.
Niin ja olihan siinä sekin, että akussa ei tietysti ollut virtaa. Minä olin silloin aiemmin ottanut -kengän irti, mutta se oli laitettu paikoilleen ja jotaikin oli tehty. Akku siis tyhjä. Minä sitten pyörittelemään FINEä siihen tarpeeksi lähelle. Ja kun ei tahdo onnistua pehmeän luman takia. Onneksi oli mukana tukeva matto. Se takapyörien kitkapintaa lisäämään ja hyvinhän se meni.
LUUIMU käyntiin ja kiinnityksen kokeilu uudelleen. ToimiiSittenkin!
Lelut kasaan, pieniä tarkastuksia kuten öljyä koneeseen ja mitähän vielä. En edes viitsinyt kirjoittaa papereita. Myyjä ei ollut jättänyt kahta luovaria, joten en voinut jättää hänelle 2kappaletta. Kirjottelisin kotona tai matkalla tai joskus. Maanantainahan kuitenkin laittaisin tämä omiin nimiini. Mitäpä sitä siis ressaamaan.
No, vasen etukummihan oli taas tyhjähkö. Kavarini pumputti kun minä pakkailin korjaamoa. Auto liikkeelle, talolle palauttamaan kynää ja sanomaan HeipäHei. Myyjähän ei ollut kotona. Hän oli vaan kirjottanut omat tietonsa kuten olimme sopineet. Matka letkassa saattoi alkaa. Eivät muuten päästäneet minua sisään taloon. Soitin ovikelloa. Ei kukaan tule. Sitten koputtamaan ulko-oveen ja lopulta sisäoveen ja sisälle vaan. Sisältä kauhistunut ääni huutaa: Älä tule Sisään, Älä tule!
Koirat haukkuvat. Nainen huutaa ja rymisee ovelle. Arvasin. Pelkäsi, että heidän koiransa kohtelisivat minua kaltoin. PYH! Muutama isohko PystyKorva. Mitä ne minulle olisivat voineen. Minä olen selättänyt ison Mastiffin paljanin käsin, joten... No, en mennyt sisään. Ennen kyllä pelkäsin pienintäkin piskiä, mutta lopetin sen koirapelkoni silloin reilu 10v. sitten.
Silläviisiin ja ei kun paateroimaan kohti parempia maita. Mutta siitäpä sitten joskus lisää.