Sivu 1/2

Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 11:55
Kirjoittaja Pavlovits
Nyt se taas maailma pelastuu. Luin tuossa jostain artikkelin, jossa kerrottiinn vierintävastuksen pienenevän, kulutuksen ja päästöjen vähenevän ja renkaiden kulumisen hidastuvan.
Jonkun kuljetusliikkeen edustaja kertoi rengaskulujen pienentyneen jopa 20-25%
Nythän nämä insinöörit todistavat, että näinhän se on.
Mitä todellista käytännön merkitystä tuolla on?
Kakkaa, sanon minä.

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 12:24
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
Mihinköhän tuo vierintävastuksen pieneneminen perustuu?

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 15:41
Kirjoittaja Pavlovits
Kuulemma siihen, että typpi ei karkaa renkaasta, ja oikea paine säilyy.

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 17:09
Kirjoittaja jta

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 19:44
Kirjoittaja Pavlovits

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 20:23
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Mikä hömppäuutinen lienekkään, eihän nyt ole edes Aprillipäivä. Mikä taho, ketkä, kenen toimesta ja kustannuksella tälläistä huuhaata on muka tutkittu ja lehdet vielä julkaisevat oikein autopalstalla. Häviää se vähäinenkin uskottavuus tiedotusvälineisiin. Normaalissa ilmassa, jota hengitämme ja painamme renkaisiin on yli 3/4 osaa typpeä ja loppu muita kaasuja. Kuinka kalliiksi tulee sen puhtaan typen erottaminen muista kaasuista. Ei niillä humpuukimaakareilla ole ollut edes pipoa päässä olleilla pakkasilla, kun tommoisen sadun (parempi kuin Grimmin veljeksillä) saaneet aikaseksi. Toivottavasti siihen höppään ei ole tuhlattu veroeuroja. On siinä oikeastaan yksi puolustus typpi on hieman kevyempää kuin hengittämämme ilma jotain 0,986 kun ilma on 1 niin tuleehan se auto muutaman gramman kevyemmäksi, kyllä tälläisen painonlaskun pitäisi jo saada aikaseksi ihmeitä. Kaikella ne yrittää sahata silmään autoilevia kansalaisia. Risupartavihreät ovat jo vuosikymmeniä tienneet tämän erikoisen hyvän luonnonsuojelemiskeinon, odottavat vain sopivaa hetkeä jolloin sillä ruvetaan taas lisärahastamiseen. :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 20:33
Kirjoittaja pressa
onhan tästäkin jo täällä juttua:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... yppe%C3%A4

ja edelleen minulla on peräkärryissä typpeä renkaissa...

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 22.2.2009 23:10
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
Pavlovits kirjoitti:Kuulemma siihen, että typpi ei karkaa renkaasta, ja oikea paine säilyy.
No mutta onko kiellettyä tarkastaa ilmanpaineet ja lisätä ilmaista ilmaa renkaisiin?

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 25.2.2009 22:16
Kirjoittaja 1200S
Jos en ihan väärin muista niin eikös aikanaan tuon typen käyttö renkaissa ollut AKK:n säännöissä kielletty vai oliko FIA vai mikä se oli ;)

Oli miten oli, mutta asiasta olen kuullut jo 90-luvulla.

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 26.2.2009 10:17
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Eikös niissä renkaissa ole sisällä jo 75% typpeä ja joka kerta kun lisätään niin ilmaseoksesta on se osuus typpeä. Typpijutustahan voi myös vetää sellaisen johtopäätöksen, koska typpi ei tule renkaista läpi, niin parin, kolmen paineen lisäyksen jälkeen sehän olisi jo melkein puhdasta typpeä. Mutta hoopotetaanko meitä taas sillä, että tuleehan se typpi myöskin renkaan läpi, jos kerta paine alenee. Sehän on sitä samaan typpeä ilmassa, kuin puhdaskin typpi. Nyt kemiasta tietävät ääneen.

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 7.3.2009 10:50
Kirjoittaja Jargon
Ukki kirjoitti:Tervehdykset toivottelen.
Eikös niissä renkaissa ole sisällä jo 75% typpeä ja joka kerta kun lisätään niin ilmaseoksesta on se osuus typpeä. Typpijutustahan voi myös vetää sellaisen johtopäätöksen, koska typpi ei tule renkaista läpi, niin parin, kolmen paineen lisäyksen jälkeen sehän olisi jo melkein puhdasta typpeä. Mutta hoopotetaanko meitä taas sillä, että tuleehan se typpi myöskin renkaan läpi, jos kerta paine alenee. Sehän on sitä samaan typpeä ilmassa, kuin puhdaskin typpi. Nyt kemiasta tietävät ääneen.
Ilmahan on typen (n 78%), hapen(n 21%) ja muiden kaasujen(n 1%) seos. Ei se happi sieltä osaa erottua itsekseen pois, eli jos paine alenee, niin tasaisesti sieltä pitäisi kaikkea hävitä.

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 9.3.2009 11:51
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Kyllä happi osaa sieltä itsekseen tulla ja juuri siksi, että kyse on seoksesta.

Asiaa voi verrata seokseen, jossa on nyrkinkokoisia kiviä ja hiekkaa. Kun tämä seos pannaan seulaan (renkaaseen), tulee hiekka läpi, mutta kivet jäävät.

SvS

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 9.3.2009 19:16
Kirjoittaja Joen musikka
Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Kyllä happi osaa sieltä itsekseen tulla ja juuri siksi, että kyse on seoksesta.

Asiaa voi verrata seokseen, jossa on nyrkinkokoisia kiviä ja hiekkaa. Kun tämä seos pannaan seulaan (renkaaseen), tulee hiekka läpi, mutta kivet jäävät.

SvS
Järkeen käy!Voisikos vielä saivarrella?:Kun päästää happea vajumaan 0.2 bar=20% niin typpeä oiskin jo yli 90% ja lisäämällä ilmaa hapen osuus vähenisi ja vähenisi? Siitäkö on kysymys kun ikivanhat talvirenkaat tuntuvat pitävän paineensa?

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 11.3.2009 10:36
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Noin periaatteessa typen osuus nousee, kun happea kulkeutuu renkaan läpi enemmän kuin typpeä.

Tosin koko asia on normaalin ladailijan kannalta merkityksetön.

Kysymykseen vanhoista talvirenkaista en osaa sanoa sitä enkä tätä.

SvS

Re: Typpeä renkaisiin

Lähetetty: 11.3.2009 13:51
Kirjoittaja Ukki
tervehdykset toivottelen.
Tämä on suurta hömppää koko typpi renkaisiin uutiset. On tehty päätelmiä jonkun kuljetusliikkeen kaluston renkaiden typetyksestä ja sen vaikutuksista liikkeen tulokseen. On niin ja niin paljon säästetty rengas- ja polttoainekuluissa, eikä ole samalta ajalta ja olosuhteilta ja muilta tarvittavilta yksityiskohdilta vertaavaa otantaa tutkimuksesta normaali-ilmalla täytetyistä renkaista. Jos sinä aikana kun on ollut ns. typpitäyttö, niin onko ollut samat muut tekijät. Säät, lämpötilat, ajoreitit, kuormitukset, kuljettajat, ruuhkat, huolto ja korjaus toimenpiteet, seisokkiajat jne. jne. Kaikki nämä vaikuttavat joko + tai - merkkisesti tutkimuksesta saatuihin tuloksiin.
Että tämmöinen typpirenkaissa tutkimus ei myöskään kerro paljonko maksaa typen erottaminen ilmaseoksesta paljastaa typenmyyjien mainostustarpeesta.