Sivu 1/1

Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 20.2.2009 12:10
Kirjoittaja Pavlovits
Nyt kun tuo Saab on kovasti tapetilla, muistelin, että ainoa ajokokemukseni Saabista oli kaksitahtisesta. Kolme vaihdetta eteen ja vapaakytkin. Oli se senaikaiseksi ihan mukava ajettava, kytkintä ei tarvittu kuin liikkeelle lähdössä.
Ajo-ominaisuudethan olivat hyvät, rallissa ihan kilpailukykyiset mihin tahansa autoon nähden (mm. kolmoisvoitto Suurajoissa). Radallakin se oli luokassaan kärkiautoja. Väinölänniemen ajoissa olin livenä katselemassa kun Simo Lampinen ajoi luokkavoittoon. Tuohon aikaan ei ralleissa katsojille ollut mitään lähtöluetteloita, mutta äänestä kyllä kuuli kaukaa, milloin vajaatahti-Saab oli tulossa.

Tässä kuva Väinölänniemeltä vuodelta -67
Tällöin Abarthit hallitsivat radalla, taisivat toisin ajaa alle tonniluokassa.
Kuva

Muokattu uusiksi: Kyllä nuo Abarthitkin ajoivat alle 850 ccm luokassa. Ei pitäisi luottaa huonoon muistiin. Ennen noita Hiivatteja Saab oli kuitenkin kova sana pikkuluokassa.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 20.2.2009 12:38
Kirjoittaja THI-900
Kaverilla oli ekana autona Saab 90. Ajettu sillä oli muistaakseni 360tkm ja huollot laiminlyöty enenmmän tai vähemmän :D Ajoin sillä ehkä noin 400km ja jos siihen pitää rajoittaa mun kokemukset saabista, niin kyllä huonoja autoja on. En kumminkaan taida olla ihan näin pessimistinen :D

No kumminkin. Autossa oli niin huonot iskarit, että se heilu niinku 50 luvun jenkki vaikka ei edes tuullut. 2000cc mjylly oli kyllä tehokas, mutta kaasaripelinä söi bensaa aivan julmetusti. 100km:n matkalla vajaa 20 litraa loppui kesken. Lisäksi niin tasaista tietä ei ollut että se auto ei olis natissu jostain paikasta. Sisä/merkkivalot muistuttivat vielä kovasti Apollo kuualusta, joten tuntui kuin olisi lentänyt Apollo 13:ta. :D

Setä oli kyllä kova Saabbi mies, sillä oli ysikutosia enemmän kun mulla on ikävuosia nyt - Noin pikaiseltaa laskettuna. Ja hyvin se niillä vain ajeli monet vuodet.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 20.2.2009 22:01
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Muutaman kerran olen ajanut aikoinaan Saab 96:lla. Myös huoltanut.
On persoonallinen auto ja sisätilaltaan pieni. Kone V4 ja rattivaihteet, sekä on teeitse miehen auto. Pellit on paksua plootua.
Itsellä ollut aikoinaan Saab 99 GLS. 1978 mallinen ja isoilla takavaloilla. 2kpl su kaasuttimia ja bensaa paloi. Muuten kyllä ei suuremmin moitittavaa. paitsi käsijarru etupyörissä.
Erikoisuutena,oli päivävalot. (jännite tiputettu systeemi)
Katkaisijasta laitettiin illaksi normaalitehoiset lähivalot.

Muutamavuosi sitten omistin kaksikin, Saab 900i (-88)ja vinokeula, erittäin hyvä käyttöauto ja ruiskukoneella Saabin kulutus yllättävän pieni. Hyvä lämmityslaite ja käsijarru jo takana.
Kytkin helppo vaihtaa, kun koneen etuosassa. Bilteemasta edullisesti varaosat.
Saab kokonaisuutena ihan hyvä auto, en tiedä syytä, miksi ei ole arvostettu. Voi olla, että ennakkoluulot syrjii sitä, niinkuin Ladaakin.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 21.2.2009 15:56
Kirjoittaja larke
Virtalukko siinä keski konsolissa teki joskus tenän susi susi mallissa :)

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 21.2.2009 16:03
Kirjoittaja kapa
Jonkun verran tullut ajeltua ja korjailtua 90, 99 ja 900-malleja. Itse en Saabia ole koskaan omistanut enkä varmaan tulekaan omistamaan, niissä on kuitenkin sen verran omia erityispiirteitään että jostain se kuuluisa "sairaus" tarvitsisi ensin saada.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 21.2.2009 21:56
Kirjoittaja lada 1200s
Sen verran on kokemusta baasista että on kova
mätäneen alatukivarsien kiinnityspisteitten läheltä.
Yläpuolelta yleensä täynnä kuraa. Siis vanhemmat mallit <--94.
Ihan hyviä ajettavia.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 22.2.2009 2:10
Kirjoittaja samarai
Itsellä oli myös tuo samanlainen Saab 99 GLS-78 tuplakaasareilla kuin edellä Lada Skandinavialla aivan 90-luvun alussa, oli vielä Uudessakaupungissa tehty tyyppikilven mukaan. Sillä tuli siihen aikaan paljon ajeltua Viron maanteitä. Siinä oli ainakin yksi "lujimpia osia" se takaluukun lukko, nimittäin murtomiehet yrittivät Tallinnassa saada sen hajalle, mutta eivät onnistuneet - lujaa Uudenkaupungin laatua. :) Tallinnan satamasta se sitten yhtenä päivänä varastettiin koko auto, kun jätin sen sinne parkkiin käydessäni Suomessa. Hyvä peli se oli kulkemaan ja bensaakin tietysti paloi ison koneen malliin.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 22.2.2009 2:56
Kirjoittaja Marko
Hyvä auto.Ajoin Venäjällä n.20000km.Kaikki etupään nivelet meni vuoden välein(englantilaiset)Ruotsalaiset kesti melkein 2v.Pietarissa.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 23.2.2009 19:30
Kirjoittaja Pavlovits
Eipä ole tällaistakaan vastaan tullut:
http://groups.msn.com/_Secure/0UwA8Gywb ... 1703258960

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 24.2.2009 15:36
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ehkä kateelliset käyttävät sanontaa sairaus.(-80 luku)
Saabin hinnalla sai ainakin 2 Ladaa.
Suomen Poliisi on ajanut Saabeilla pitkään ja ainakin monet muistavat Saabin ainoaksi oikeaksi poliisiautoksi. (kuten minä)
Hyvin moni autoilija on istunut Poliisi Saabin keinonahka takapenkillä ja odotellut sakkolappua.(ylinopeudesta)
Onhan Saabbeja ollut paljon valtion virka-autona ja Suomen armeijallakin oli vihreitä Saabbeja.
Muuten onhan noita isoja Saabbeja myyty Ameriikassakin ja siellä ollaan tykätty Saabeista.

Taasen nimi Mustamaija. Ja ei ole muuta Maijaa, kun Ford Transit ja lauantaisin Reinikaisessa on aito Mustamaija.
Toivotaan, että Saabin valmistus säilyy, vaikka tällä hetkellä onkin paha tilanne. Ehkä vielä joskus tulee Saabbi hankittua.
Saab merkki juontaa Ruotsalaisesta lentokoneista, joku tietävä voi niistä kertoa tarkemmin.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 25.2.2009 12:00
Kirjoittaja veljes
Olin aikonaan valtiojohtoisessa firmassa vartiomiehenä, ja työautona oli Saabin 96;set .
Oli hyvä pääsemään huonollakin tiellä, ja lumessa.Taisi siellä tarettaki.
Saabeja ajettiin loppuun useampia kappaleita, oltiin vähäkuin loppukäyttäjiä niille.
Autot siis olivat paljon ajettuja valtion virkaukkojen pirssejä, koska osassa niista oli leijona rekkarit.

Re: Kokemuksia Saabista

Lähetetty: 25.2.2009 18:36
Kirjoittaja OA5599
Kauan sitten olimme sukulaisporukalla kolmella autolla lomareissulla Etelä-Norjassa, joukossa oli kaksi 96:ta (saman vihreän sävyisiä). No, länsirannikon serpentiiniä noustessamme Saabit tulivat perässä, ja aikamme ajeltuamme ei näkynyt Saabeja enää peilistä. Kännykkäyhteydet eivät olleet ihan tämän päivän tasoa, joten ei auttanut muu kuin kääntyä katsomaan tilannetta. Hetken kuluttua näkyi tuttua vihreää ja molemmat Saabit olivat samassa kohtaa konepellit pystyssä. Lämmöt yli sallitun ja jäähdytys meneillään ... ! Ei mitään vakavampaa tapahtunut joten hetken kuluttua matka jatkui entiseen malliin.

Off topic: noilta vuoristoteiltä jäi ikuisesti mieleen mm. tien mutka, jossa oli muutaman metrin jarrutusjäljet, ja juuri tuosta kohtaa oli hävinnyt leveä kivieste joita käytettiin tien reunoilla. Pudotusta VÄHINTÄÄN kymmeniä metrejä ...