Sivu 1/2

1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 6.2.2009 22:45
Kirjoittaja Viherinladaisti
Terve kaikki ladaystävät!

Auto on vm- 86 1200 jonka ostin n.4kk sitten.
Olisi pieni mysteeri ratkottavana. Ongelman ydin on se että ladani nykii ja pätkii ajaessa, nykiminen esintyy pienellä kaasulla ajaessa kuten hidasajossa ja esim. 8-kymppiä ajaessa tasakaasulla. Myös paikalla seisoessa tasaista pintakaasua/ryypyä käyttäen moottori käy epätasaisesti pätkien. Välillä esintyy pakoputkesta paukuttelua varsinkin jos on ajettu tasakaasulla pidemmän matkan. Täydellä kaasulla ongelmaa ei esiiny.

Kaikki viittaisi sytytysvikaan mutta kun vikaa ei löydy. Tähän asti vaihdettu on: poula, kansi, pyöriä, johdot, kärjet, kondensaattori ja tulpat. Säädetty kärkiä (0,4mm), ennakkoa(n6astetta) ja seosta ilman mitään tulosta. Nykiminen, pätkiminen ja pauke jatkuu...

Alkaa kohta oma kuppi kiehua jos ei vikaa löydy!! Löytyisikö apuja?

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 6.2.2009 23:27
Kirjoittaja pressa
Kärkipöydän laakeri väljä.
Kokeile muuten kärkiväliksi 0,60 ja/tai kääntää laakeria 1/3 kierros niin klappi tulee eri kohtaan. Laakeri kannattaa voidella.
Alipainekellon toiminnanhan olet tarkistanut.

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 6.2.2009 23:28
Kirjoittaja THI-900
Kaasuttimen neulaventtiili voi jumia ja sitä kauttaa saa liikka soppaa.

Menee raakana sylinterin läpi, jos kerran polttaa putkessa. Venttiilin välykset voisi katsoa.

EDIT: Myös pressan vinkki on varteenotettava. Väljän jakajan kanssa auttaa kärkivälin suurennus.

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 6.2.2009 23:52
Kirjoittaja Viherinladaisti
Tarkistutan kärkipöydän laakerin ja kaasuttimen neulaventtiilin huomenna. Alipainekello on katottu kertalleen mutta voisi senkin katsoa uudestaan varmuuden vuoksi. Kiitos näistä, katsotaan saadaanko lada näillä kuntoon!

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 13.2.2009 19:50
Kirjoittaja Viherinladaisti
Sain vihdoin aikaa tarkistaa näitä juttuja. Säätämällä kärjiväliksi 0,6 sain auton kulkemaan melko tasaisesti mutta nelos vaihteella kun ajaa niin nykimistä esintyy 60-100km/h vauhdissa. Ja mikäli ajaa 80-100km/h pidemmän aikaa (n.1-4 min.) niin paukkuu taas pakoputkessa. Neulaventtiili näytti olevan kunnossa, ennakko on hyvä, kaikki tulpat antaa kipinää ja alipainekello on kunnossa. Taitaa olla venttiilien välysten tarkistus seuraava?

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 13.2.2009 20:06
Kirjoittaja START
Jos pääsisi kokeilemaan toista virranjakajaa niin saisi sytytys puolen suljettua pois listalta.
Jos tosiaan on väljää jakajan laakereissa.

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 16.2.2009 15:37
Kirjoittaja aropupu
Kokeileppa se virranajakajan akselin laakeri. Otat pyörijästä kiinni ja liikutat sivuttain, ei saisi heilua klonkottaen yhtään, Mielellään ei yhtään saisi heilua sivuttain se akseli. Siinä ei ennakon tai kärkivälin säädöt auta jos laakeri on loppu.

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 16.2.2009 17:02
Kirjoittaja Viherinladaisti
Pöyoriä ei liiku sivuttain. Säädin kärjet takaisin 0,4:ään eikä mitään suuria muutoksia tapahtunut. Nykii vielä tietyllä kasulla ajattaessa, nyt kumminkin että pystyy pienella kaasulla ajaa ilman että tarvii pelkää niskavammoja. 60-100km/h niin nykii edelleen tuttuun tapaan. En tiedä voiko venttiilien väärät välykset antaa tällaisia oireita mutta on viimeisiä juttuja mitä itse keksin syyksi,

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 16.2.2009 17:41
Kirjoittaja THI-900
Jos kerran peruskikkailut on katottu, niin kato vielä kaasarin kakkoskurkun tyhjäkäyntisuutin. Se tukkoisuus haittaa sillon ku siirrytään yhden kurkun ajosta kahden kurkun ajoon. Toi vauhti 60-100km on just siinä main. Pitäis mennä kyllä yhdellä kurkulla, mutta pienikin polkimen liike saa kakkosen avautumaan ja siten kun se avautuu niin kaasun virtausnopeus pienenee ja seos laihee ja sit alkaa nykiä kunnes tilanne taas vakiintuu.

Tää on jo todella mutuista tietoa sitten, mutta ei oo vaikee tutkia. En oo edes varma onko larssonin vakiokaasaris kakkosen tyhjäkäyntisuutinta :D

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 16.2.2009 19:38
Kirjoittaja Jokari
THI-900 kirjoitti: En oo edes varma onko larssonin vakiokaasaris kakkosen tyhjäkäyntisuutinta :D
Kyllähän siinä on kun on joltain valmistajalta kopioitu... :lol:

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 16.2.2009 19:45
Kirjoittaja THI-900
Jokari kirjoitti:Kyllähän siinä on kun on joltain valmistajalta kopioitu... :lol:
Tähän mä tietoni perustinkin...

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 17.2.2009 13:50
Kirjoittaja Viherinladaisti
Tarkistetaan sekin. eipä tuota ole tullut ajatelleeksi...

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 4.1.2010 15:46
Kirjoittaja össe
Nostellaanpas vanhaa aihetta.. eli onko ongelmaan löytynyt ratkaisua?
Itellä on 2105 1500s lada vuodelta -92 ja täysin samanlaista ongelmaa esiintyy täälläpäin. Huomenna menossa pajalle kahteleen ja ois hyvä jos tähän sais vastauksen, että onko mahdollisesti saatu tämmönen vika korjattua.

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 15.9.2012 15:07
Kirjoittaja Jykke
Joko tuohon ykselitteistä ratkaisua löytyy. itellä 2105 1500s ja axtec ja kat vm1993...
kaasarin oon purkanu ja kasannu about 10kertaa sytkät lampulla kohillaan, virranjakaja ok ja tyhjäkäynti ok...
päästöt hyvät tyhjäkäynnillä paitsi lambda kohollaan. kierroksilla ihan päin V.....ua kun ei käy pintakaasulla ku röpötellen.
Lambda anturin vois koittaa vaihtaa mutta voiko se noin paljoa vaikuttaa että nykii niinku kenguru tasakaasulla???

Re: 1200 vm -86 käyntiongelma

Lähetetty: 15.9.2012 18:48
Kirjoittaja pressa
össe ja jykke, teidän ongelmillanne ei ole mitään tekemistä tämän alkuperäisen -86 vuoden ongelmien kanssa. Ladoissa on eroja kuten viineissä, eli axtec ongelmiin on useita viestiketjuja, lukee UKK osiosta tai käyttää etsi toimintoa.