Sivu 1/2

110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 31.1.2009 19:12
Kirjoittaja larssi21074
Ohjeet sopivat soveltaen myös samaraan.

110:ssä on iän myötä yleensä ikävä ominaisuus että vaihekeppi alkaa pitämään räminää tietyillä kierrosluvuilla ja liikeet muuttuvat hieman epämääräisiksi. Ominaisuus voi olla jo melko uusissa autoissa. Haittaa siitä ei ole mutta saattaa alkaa vtuttamaan. :lol:
Se on kuitenkin helppo korjata ja seuraavilla ohjeilla kepistä tulee täsmällinen ja hiljainen!! Huomiota kannattaa kiinnittää kahteen paikkaan.

1. Vaihdekepin alapään holkki
Keppi on laakeroitu laatikkoon menevälle tangolle siten että laatikolta tulevassa tangossa on haarukka ja sen sisälle tulee itse vaihdekeppi. Laakerointi on tehty 2:lla muoviholkilla joiden sisällä on metalliholkki (estää nivelen jumiutumisen kiristettäessä). Koko systeemi vedetään nippuun 8mm pultin kanssa.
Ongelma on siinä että laakerointi ei kiristy tarpeeksi kireälle, siihen jää melkoinen välys joka lähtee resonoimaan kun hieman kuluu. Nivel on helppo purkaa kun ottaa vaihdekepin nupin palkeineen pois. Tämän jälkeen nivel purkautuu mutterin avaamalla ja pakin lukitsimen ruuvi poistamalla.
Yleensä nivelestä saa tarpeeksi tiukan kun lyhentää muoviholkkien sisällä olevaa metalliholkkia sen verran että nivelestä häviää suivuttaisvälys kun haarukka litistyy tiukemmalla (punaisten nuolten osoittama väli). Jos tämänkin jälkeen välystä tuntuu voi laittaa "fylliä" muoviholkkien ulkokehälle (esim sähköteippiä). Tämän jälkeen kasaus salvaa käyttäen niin ei kulu tulevaisuudessa ja nivel toimii notkeasti. Yleensä tämä auttaa jo siihen että keppi ei enää pärise ollenkaan. :D
Kuva

2. Siirtotangon ja laatikon välinen nivel
Nivel sijaitsee vaihdelaakon kupeessa suojakumin alla ja se yhdistää laatikon siirtotangon ja kepinsiirtotangon. Alkuperäisen mallinen nivel on uskomattoman pöljästi suunniteltu ja on väljä jo uutuuttaan, en ymmärrä.. Välyksestä aiheutuu värinää ja epämääräisyyttä vaihdekepissä. Se on kuitenkin helppo ja nopea korvata kalinan (varaosanumeron mukaan) vastaavalla osalla. Se on huomattavasti jykevämpi kuin alkuperäinen nivel. Kuvassa alkuperäinen ylempi. Kuvasta käy ilmi myös kiinnitys vaihdelaatikon siirtotankoon (eli tuo vasemmassa yläkulmassa oleva 6mm ruuvi).
Kuva

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 31.1.2009 19:29
Kirjoittaja 1500i
Ite poistin tuon räminän samarasta laittamalta vaseliinia vaihdekepin juuressa olevaan nivel kuppiin. Ja tuohon nivelen suojakumin sisään laitoin kanssa vaseliinia. Aikalailla täyteen laitoin varmaan hyvä niin kauan kun kumi pysyy paikoillaan eikä sen alle pääse likaa ja hiekkaa.
Räminät ja resonanssit loppui noilla toimen piteillä.

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 1.2.2009 16:32
Kirjoittaja Sepi
Kyllähän tuon kepin helinä toisinaan vähän korvissa soi. Mitäköhän tuo Kalinan nivel mahtaa maksaa, jos joskus semmoisen hommaisi?

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 10.2.2009 17:04
Kirjoittaja LADA 112 T.T
viipurissa kuuleman mukaan 400 ruplaa.

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 10.2.2009 21:12
Kirjoittaja Sepi
Olisipa tuo raja himpun lähenpänä, niin vois joskus "tuunata" tuollalailla järkevästi kohtuu edullisesti. Penkinlämmittimet saattasi olla toinen harkittava kohde.
Jos joku käy naapurissa ja viihteliäisyyttä riittää välittää tuommoisia, niin olen kiinnostunut :wink:

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 18.2.2009 9:16
Kirjoittaja pinpate
[quote="larssi21074"]
2. Siirtotangon ja laatikon välinen nivel
Nivel sijaitsee vaihdelaakon kupeessa suojakumin alla ja se yhdistää laatikon siirtotangon ja kepinsiirtotangon. Alkuperäisen mallinen nivel on uskomattoman pöljästi suunniteltu ja on väljä jo uutuuttaan, en ymmärrä.. Välyksestä aiheutuu värinää ja epämääräisyyttä vaihdekepissä. Se on kuitenkin helppo ja nopea korvata kalinan (varaosanumeron mukaan) vastaavalla osalla. Se on huomattavasti jykevämpi kuin alkuperäinen nivel. Kuvassa alkuperäinen ylempi. Kuvasta käy ilmi myös kiinnitys vaihdelaatikon siirtotankoon (eli tuo vasemmassa yläkulmassa oleva 6mm ruuvi).
/quote]

Mistäpä Larssi tuon Kalinan nivelen löysit? On tosiaan jämerämpi murikka kuin 110:n alkuperäinen. Mikä on varaosan numero?
Lieneekö Deltassa varakkaille tarjolla!?

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 18.2.2009 10:53
Kirjoittaja Sepi
Tuolla venäläisellä sivustolla ainakin näkyy olevan myynnissä nro:lla 11180-1703160-01 :
http://ladaparts.ru/store/index.php?s_t ... em=170316#

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 18.2.2009 11:55
Kirjoittaja pinpate
Sepi kirjoitti:Tuolla venäläisellä sivustolla ainakin näkyy olevan myynnissä nro:lla 11180-1703160-01 :
http://ladaparts.ru/store/index.php?s_t ... em=170316#
Siellähän niitä, toivoisi lähempää löytyvän.
Kiitos Sepille vastauksesta!

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 19.2.2009 23:30
Kirjoittaja larssi21074
Pitää tuoda pari kappaletta kun käyn venäjällä. Tuo on tosiaan melkoisen paljon jämäkämpi kuin vakionivel. Vakionivelessä on jo uutena hurja välys pitkittäissuunnassa. Syytä en osaa keksiä miksi pitäisi olla koska ei tuo vaikuta vaihteiden päälläpysymiseen mitenkään. Antaahan keppi periksi kepin juuresta ja saa heilua. Sitäpaitsi ainakin minulla keppi heiluu paljon vähemmän kuin vakiossa. Osa syy voi olla jämäkämmillä koneen tuilla. Pelkäsin että hyttiin kuuluu niiden kanssa kaikki jurinat mutta nyt niitä kuuluu vähemmän. Laitan juttua kun saan otettua niistä kuvia.

Koneen tuennan parantaminen vaikuttaa myös siihen että keula ei ala vedätyksessä pomppimaan niin pahasti. Osasyy siihen saattaa olla myös madallusjousilla ja laadukkailla kaasuiskareilla. :D Jokatapauksessa nyt tuntuu kokonaisuus paljon paremmalta kuin ennen..
No mutta laitan juttua aikanaan kun kerkeen.

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 21.2.2009 9:00
Kirjoittaja pinpate
larssi21074 kirjoitti:Ohjeet sopivat soveltaen myös samaraan.
2. Siirtotangon ja laatikon välinen nivel
Nivel sijaitsee vaihdelaakon kupeessa suojakumin alla ja se yhdistää laatikon siirtotangon ja kepinsiirtotangon. Alkuperäisen mallinen nivel on uskomattoman pöljästi suunniteltu ja on väljä jo uutuuttaan, en ymmärrä.. Välyksestä aiheutuu värinää ja epämääräisyyttä vaihdekepissä. Se on kuitenkin helppo ja nopea korvata kalinan (varaosanumeron mukaan) vastaavalla osalla. Se on huomattavasti jykevämpi kuin alkuperäinen nivel.
Larssin mainitseman nivelen sijainti ja rakenne näkyvät tässä kuvassa.

Kuva

Varmaankin Kalinan nivel sopii tuon nivelen suojuksen sisään?

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 21.2.2009 21:02
Kirjoittaja larssi21074
Mahtuu. :D

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 6.3.2009 16:50
Kirjoittaja larssi21074
Olisi yksi kalinan nivel ylimääräisenä..

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 6.3.2009 19:24
Kirjoittaja Sepi
Minulle kelpaa, jos nyt ei ihan deltan hinnoissa liikuta:)
Lähetä sitten tulemaan kunhan ehdit. Laitoin osoitteen yv:nä.

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 14.4.2009 16:58
Kirjoittaja LADA 112 T.T
viipurissa sputnikavtossa kaveri sanoi ettei tule hyvä?ykkönen ja kolmenen kuulemma liian lähekkäin,liian jäykkä en tiedä oliko kyse samarasta vai 110.stä.

Re: 110 (ja samaran) vaihdekeppi topakammaksi

Lähetetty: 14.4.2009 17:41
Kirjoittaja Sepi
On tuo nyt minulla ainakin 110:ssa tähän mennessä toiminut ihan hyvin.