Sivu 1/13

Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 19:49
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Kylmin ilma, jossa olen saanut autoni käyntiin ilman lämmitystä suoraan ulkoa oli -50,2 astetta pakkasta. Tämä Tammikuussa 1966 Jormuan Hallakoeasemalla mitattuna. Auto oli IFA F-9. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että starttaus tehtiin 12v akulla ja kaapeleilla, normaali 6v.
Kun ajoin sitten töihin, niin IFA oli ainut henkilöauto liikenteessä koko näkyvissä olevalla kaupukialueella.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 20:15
Kirjoittaja antti93
viime talvena -30 asteen pakkasessa laitettiin lada käyntiin,pikkusen lisävirtaa niin hörähti käyntiin :D

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 20:26
Kirjoittaja pressa
olen aina yrittänyt laittaa roikkaan kun -5 tai enemmän pakkasta

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... pakkasella

onhan näitä talvijuttuja joka talvelta....

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 21:25
Kirjoittaja PECTOPAH MECTA HOMEP
En nyt muista mikä on Bensa-autolla ennätys mutta viime talvena starttasin Dieselin ilman lohkolämmitintä -28 asteen pakkasella. Hehkutin ensin muutaman kerran ja pyöräytin vähän starttia ikään kuin moottorin herättelemiseksi. Sitten starttasin ja kilinä ja kolina oli korvia vihlovaa. Moottorin käyttökilometrit vähenivät varmaan 100 000 kilometriä sillä starttauksella. Joskus aikoinaan tuli kovillakin pakkasilla Diesel-Transitteja starttailtua mutta niissä oli ne koneet jo niin väljiä että se ei tuntunut enää moottoria hirveämmin haittaavan. Lähes yhtä paljon särkee sydäntä dieselin kanssa katsastuskonttorilla kun polkevat sitä moottoria huolella ennen päästömittausta.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 22:07
Kirjoittaja jaasu
nissani ilman roikkaa yks aamu tänätalvena ja oli 26 pakkasta,laakista tulille! toki nesteet oli jäässä kautta profeetan parran :D ja viimetalvena lada oliko jtn 30 muka aamulla 6aikaa pakkasta nii ilman roikaaa,ilman lisävirtaa ja lähti. ja lämpes ku sauna :D

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 22:28
Kirjoittaja 1500i
Eilen kokeilin varaosa samaraa lähteekö kun ilmat lauhtui -4 asteeseen hangessa koko talven ilman lämmitystä tietenkin ja ajettu viimeksi syksyllä. Eikun ryyppy päälle pari kaasun pumppausta ja tarttaamaan ekalla lyhyellä tartaamisella ei kuulostanut lähtevän tarttasin toisen kerran ja heti lähti kyllä on varma peli vaikka kori katoaa ympäriltä korroosion vaikutuksesta :lol:. Kävin tietenkin ajamassa ei kai sitä huviksen vanhusta käynnistellä. Hyvin pääsi pellolla kun lumi tilanne ei haitannut ajoa tosin noilla nastattomilla nastarenkailla jäätiköllä taiteilu ei ollut mitenkään kaksista.

Kyllä olen lämmitykseen auton laittanut jos vaan pystyy. Sellainen -10 on raja sen jälkeen jo laitetaan.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 22:34
Kirjoittaja Pavlovits
Enpä epäile yhtään tuota Ukin ennätystä, josta kukaan tuskin paremmaksi pistää. Kyllä oma Warrekin oli aika notkea kovilla pakkasilla.
Ensimmäistä kuusivolttista Kuplaa oli turha yrittääkään käyntiin yli 30 asteen pakkasella. Kun isä Pavelin Isuzun 12-volttinen akku pantiin kaapelien päähän, niin jopa käynnistyi iloisesti. Tosin vasta noin 30 kilometrin päässä alkoi kabiinissa edes jogenkin tarkenemaan.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 23:44
Kirjoittaja Jaakkima
Eipä ole tullut katottua mittariin kuinka paljon on pakkasta ollut kun on startannut auton.

Mutta täytyy ihmetellä kuinka kylmällä ilmalla ihmiset laittaa auton lämmitykseen. Suositushan on jo +5 ja silloin riittää ½ tuntia. Tuo on sellainen raja, jota itse käytän aina kun se on mahdollista. Kyllähän jotkut ihmettelee että miksi jo silloin auto on roikan päässä, eihän vielä ole pakkasta on hyvin useasti kuultu kommentti.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 23.1.2009 23:56
Kirjoittaja Jokari
Jaakkima kirjoitti: Mutta täytyy ihmetellä kuinka kylmällä ilmalla ihmiset laittaa auton lämmitykseen. Suositushan on jo +5 ja silloin riittää ½ tuntia. Tuo on sellainen raja, jota itse käytän aina kun se on mahdollista. Kyllähän jotkut ihmettelee että miksi jo silloin auto on roikan päässä, eihän vielä ole pakkasta on hyvin useasti kuultu kommentti.
Olen törmännyt ihan samaan asiaan. Taitaa olla useimmilla joku periaate ettei prkele laiteta ennen kuin on kymmenen raatia pakkasta. Ladamiehillä oikein erityisesti kun legendat kertoo että lähtee vaikka -50 asteen pakkasesta ja minuutin päästä sisällä on jo kuin saunassa :lol:

Säästää tuo lohkolämmittely bensaakin ihan kivasti, enemmän kuin ajotavoilla voi vaikuttaa, yli litra/100 km helposti.

Mut jos niiden jäisten lasien raapimisesta ja ekan 10 minuutin hampaiden kalinasta saa jotain tyydytystä niin mikä ettei, itse hyppään aina latukkaan jossa on lasit sulana ja sisällä lämmintä. Näitä kutsutaan mukavuusvarusteiksi :lol:

Ja aiheeseen liittyen, tarttasin latukan joku talvi oliko 24 asteen pakkasesta. Pyöri halvatun huonosti, rattia ei meinannut jaksaa kääntää, jarrut oli kuin kiveä ja täysin tehottomat sekä lämpömittari jäi 1/3 alle normaalista. Sisälle ei myöskään tullut lämmintä kuin nimeksi ja motaria ajaessa jäinen viima tunki lämppäristä.
Se taas siitä legendasta...

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 10:22
Kirjoittaja pressa
Jokari kirjoitti: rattia ei meinannut jaksaa kääntää, jarrut oli kuin kiveä ja täysin tehottomat...
kuinka olet tuon ohjauksen ja jarrujen lämmityksen toteuttanut??
Vai onko lämmin talli mistä normaalisti lähdet?

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 11:45
Kirjoittaja BME316
jaasu kirjoitti:ja viimetalvena lada oliko jtn 30 muka aamulla 6aikaa pakkasta nii ilman roikaaa,ilman lisävirtaa ja lähti. ja lämpes ku sauna :D
Eli kesti puoli tuntia lämmetä? :lol:

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 11:50
Kirjoittaja Jokari
pressa kirjoitti:
Jokari kirjoitti: rattia ei meinannut jaksaa kääntää, jarrut oli kuin kiveä ja täysin tehottomat...
kuinka olet tuon ohjauksen ja jarrujen lämmityksen toteuttanut??
Vai onko lämmin talli mistä normaalisti lähdet?
Olen yleensä pitänyt nuotiota siellä alla.. :D

Ihan joutuu taivasalta lähtemään.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 14:56
Kirjoittaja 1500i
Ite lähden samaralla kylmästä lautarakenteisesta autotallista jossa ilmakiertää joten lasit ei ole jäässä enkä myöskään käytä mitään sisätilanlämmittimiä jos ei tarkene niin ei maha mitään. Toinen vaihtoehto tuo talli jossa on puulämmitys mutta eipä tule pidettyä kun ei kerkeä kunnolla kuivua. Suotta sulattelee talvella mieluummin antaa olla lumisena kuin lähteä märkänä pakkaseen ja tappelee lukkojen kanssa kun jäätyvät. Jos sulatan niin annan kuivua myös kunnolla.
Tai sitten ihan taivasalla säilytys viltti lasin päälle niin ei tarte raapia ainakaan tuulilasia tämä vaihtoehto on siinä tapauksessa kun ei talliin mahdu.

Mitenkäs se Jokarin lada ei muka lämmennyt ymmärtääkseni (mitä jutuistasi selviää) ajat aika reilulla kaasulla kuitenkin :lol: ja sitten vielä säästät lämmittämällä pensaa :lol: .

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 17:22
Kirjoittaja Nonnis
Ei munkaan 1700i lämpiä mihinkään, ei edes pikkupakkasella riitä lämmittämään tuulilasia niin etteikö pöllyävä lumi jäätyisi lasiin. Siksi alankin kyllästyä koko kotteroon, kun työmatkaa on 57 km suuntaansa ja tympäsee ajaa silleen, että tuulilasin alareunassa on 5 cm soiro josta näkee jotain.

Re: Kuinka kovalla pakkasella olet startannut autosi.

Lähetetty: 24.1.2009 17:44
Kirjoittaja Toveri Sladimir
Onkos nämä viimeisimmät takapotkut vanhempia kylmempiä? Kyllä tuo oma tuplalamppu puskee lämmintä hornan lieskapalkeiden lailla!