'00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
'00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Auto toimii sinällään moitteettomasti, mutta pari asiaa ihmetyttää:
-Käynnistys välilämpöiselle (siis kylmän ja käyntilämpöisen väliltä) tuotta välillä ongelmia. Saa startata selvästi pitempään kuin normaalisti.
-Tyhjäkäynti seilaa poikkeuksestta välillä 600-1200 kierrosta käynnistyksen jälkeen, mutta kun painaa kaasu ja päästää tyhjäkäynnille niin käynti on kohdallaan. Samoin ajosta kun pudottaa tyhjäkäynnille niin se on ok.
Normaalissa ajossa toimii hienosti, ei nyi eikä toi. Kulutuksesta on vaikea sanoa, mutta nyt kun mittaus on menossa niin tripissa on 230 km ja polttoainemittari näyttää että 4/7 osaa olis jäljellä eli jonkin verran yli puolitankkia. Ajo on ollut pelkkää pätkäajoa. Näiltä osin siis sanoin, että kulutuksessa ei ole ihmeteltävää, mutta tämä on pelkkä arvio vain...
CE valoa polttelee välillä, mutta se on aina sammunut - Ei siis jäänyt pysyvästi palamaan. Katsoisin koodit, mutta kun ei vielä ole ajotietokonetta.
Kun auto ostettiin siinä ei ollut tyhjäkäyntiä ollenkaan. Se kuitenkin löytyi kun auto lämpesi ensimmäisen kerran kunnolla. Ennen ostoa auto oli seisonut noin 2,5 vuotta toimettomana.
Mitäs arvon jury veikkaa? Itse sanoisin että tyhjäkäyntimoottori on kakkainen... Se on ilmeisesti helppo puhdistaa? Kumpi se niistä mokkuloista on siinä imusarjassa? ylempi vai alempi. Ei viitsisi avata väärää, kun se kaasuläpän asentoanturi pitää vissiin asettaa oikeaan asentoon (foorumilta luettua) ja se ei onnistu ilman ajotietokonetta / testeriä.
Kiitos vastauksista!
-Käynnistys välilämpöiselle (siis kylmän ja käyntilämpöisen väliltä) tuotta välillä ongelmia. Saa startata selvästi pitempään kuin normaalisti.
-Tyhjäkäynti seilaa poikkeuksestta välillä 600-1200 kierrosta käynnistyksen jälkeen, mutta kun painaa kaasu ja päästää tyhjäkäynnille niin käynti on kohdallaan. Samoin ajosta kun pudottaa tyhjäkäynnille niin se on ok.
Normaalissa ajossa toimii hienosti, ei nyi eikä toi. Kulutuksesta on vaikea sanoa, mutta nyt kun mittaus on menossa niin tripissa on 230 km ja polttoainemittari näyttää että 4/7 osaa olis jäljellä eli jonkin verran yli puolitankkia. Ajo on ollut pelkkää pätkäajoa. Näiltä osin siis sanoin, että kulutuksessa ei ole ihmeteltävää, mutta tämä on pelkkä arvio vain...
CE valoa polttelee välillä, mutta se on aina sammunut - Ei siis jäänyt pysyvästi palamaan. Katsoisin koodit, mutta kun ei vielä ole ajotietokonetta.
Kun auto ostettiin siinä ei ollut tyhjäkäyntiä ollenkaan. Se kuitenkin löytyi kun auto lämpesi ensimmäisen kerran kunnolla. Ennen ostoa auto oli seisonut noin 2,5 vuotta toimettomana.
Mitäs arvon jury veikkaa? Itse sanoisin että tyhjäkäyntimoottori on kakkainen... Se on ilmeisesti helppo puhdistaa? Kumpi se niistä mokkuloista on siinä imusarjassa? ylempi vai alempi. Ei viitsisi avata väärää, kun se kaasuläpän asentoanturi pitää vissiin asettaa oikeaan asentoon (foorumilta luettua) ja se ei onnistu ilman ajotietokonetta / testeriä.
Kiitos vastauksista!
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Lähteekö auto muuten normaalisti heti käyntiin? Itsellä tuntuu samara olevan pitkällä "vieterillä" kun ei tunnu olevan ihan virkein lähtemään ja toisinaan olen lopettanut starttaamisen ja yrittänyt samantien uudelleen niin on lähtenyt
( Tuon homman se tekee yleensä kaupan pihassa
)
Se alempi on se tyhjäk.säätö moottori. Tuosta paikalleen saannista en tiedä mutta itse käytin ainakin irti aiemmin sen kaasuläpän tunnistimen ja laitoin takaisin ilman mitään ajotietokonetta ja tuntuhan tuo pyörivän.
Mitenkäs nuo ajotietokoneet tuohon vm. ja noille bokseille jotkut sanoivat että eivät sovi yhteen?
Bokseja mennyt?
Uudempia ajotietok. on kuulemma muutettu eli pitäisi toimia mutta onko varmaa
siihen kun saisi vastauksen niin laittaisi?
Toisekseen eihän noita näy olevan shopissa myynnissä vieläkään ja aiemminkaan eivät ole tiennet milloin tulee.


Se alempi on se tyhjäk.säätö moottori. Tuosta paikalleen saannista en tiedä mutta itse käytin ainakin irti aiemmin sen kaasuläpän tunnistimen ja laitoin takaisin ilman mitään ajotietokonetta ja tuntuhan tuo pyörivän.
Mitenkäs nuo ajotietokoneet tuohon vm. ja noille bokseille jotkut sanoivat että eivät sovi yhteen?
Bokseja mennyt?
Uudempia ajotietok. on kuulemma muutettu eli pitäisi toimia mutta onko varmaa

Toisekseen eihän noita näy olevan shopissa myynnissä vieläkään ja aiemminkaan eivät ole tiennet milloin tulee.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Normaalisti kylmänä tai kuumana ei tarvitte kampiakselin kierrosta pyörähtää niin jo käy. Usein lähtee välilämpöisenäkin ihan ok tulille ja aina siis on lähtenyt ekalla. Joskus vain saa startata pirun pitkään.
Ensiavuksi ruiskuttelin kontakti SW:tä sekä kaasuläpän asentoanturin että tyhjäkäyntimoottorin liittimiin. En tiedä auttoiko, koska auto oli silloin kylmä ja käynnistyi heti hyvin.
Lueppa haulla Larssi21074:n juttu tosta asentoanturin irrotamisesta ja takaisin laitoista. Menee se sinne paikalleen ilman mitään ajotietsaa, mutta onko oikeassa asennossa. Se on eri asia.
Itsekin hoksasin, että se alempi mokkula on tyhjäkäyntimoottori. Ylempi kun on niin selvästi yhteydessä kaasuläppään
RTJN65 tuo kai tietsoja shoppiin, kun käy seuraavan kerran Pietarissa. Nythän se mies on kai Kiinassa.
Ensiavuksi ruiskuttelin kontakti SW:tä sekä kaasuläpän asentoanturin että tyhjäkäyntimoottorin liittimiin. En tiedä auttoiko, koska auto oli silloin kylmä ja käynnistyi heti hyvin.
Lueppa haulla Larssi21074:n juttu tosta asentoanturin irrotamisesta ja takaisin laitoista. Menee se sinne paikalleen ilman mitään ajotietsaa, mutta onko oikeassa asennossa. Se on eri asia.
Itsekin hoksasin, että se alempi mokkula on tyhjäkäyntimoottori. Ylempi kun on niin selvästi yhteydessä kaasuläppään

RTJN65 tuo kai tietsoja shoppiin, kun käy seuraavan kerran Pietarissa. Nythän se mies on kai Kiinassa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Itse vaihdoin kaasuäpän asentotunnistimen joka on suoraan kaasuläpän akselilla ilman mitään testeriä tuntui sattuvan kohdalleen.Kahdella ristipääruuvilla se on kiinni.Tyhjäkäyntimoottorin (moottoriohjattu lisäilmaluisti tyhjäkäyntiä varten) kartiossa voi olla aktiivihiilipöntön töhnää.....sen saa puhdistettua.Samoin kartion vastake imusarjassa.Sen puhdistin spriillä ja korvapuikoilla.Lisäilmaluisti on kaasuläpän asentotunnistimen vieressä alapuolella.Molemmat härpäkkeet on irroitettavissa lyhyellä ristipäämeisselillä.
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Mitenkäs se ilmenee jos on värässä asennossa ei pyöri vai pyörii kierroksilla vai miten?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
==> http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=22222 ja Larssi210741500i kirjoitti:Mitenkäs se ilmenee jos on värässä asennossa ei pyöri vai pyörii kierroksilla vai miten?
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Ensi kertalaisen tuurilla sattui vissiin oikealle kohdalle. Tuota kääntelyä paikoillaan en kyllä pistänyt merkille ruuvasin vain kiinni. Onko ne reiät soikeita/pitkulaisia että pystyisi kääntelemään kun löysää ruuveja?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Terve!
Kaasuläpän asentotunnistimen voi asentaa paikalleen ns. heittämällä. Moottorinohjausyksikkö "lukee" uuden "nollakohdan" ja alkaa sitten toimia sen mukaan.
Mitään kalibrointia tai muuta asettelua ei tarvitse.
Tyhjäkäyntimoottorin asennuksessa tarvitsee olla sillä tavoin varovainen, ettei kiristä moottoria jos kara on kovin ulkona. Korjausohjeen mukaan max. asennusmitta on 23 mm kiinnityslaipan karan puoleisesta pinnasta karan kärkeen. Karaa ei saa käsivoimin työntää sisään, koneiston hammastuksen rikkoutumisvaara.
Jos kara on ulkona, voi asennuksen tehdä seuraavasti.
1) Tk-moottori kevyesti kiinni. Myös johtimet kiinni.
2) Moottori käyntiin.
3) Kaikki valot, puhallin ja takalasin lämmitys päälle
Tällöin tyhjäkäynti pyrkii laskemaan => kara vetäytyy moottoriin => voi kiristää.
menestystä
SvS
Kaasuläpän asentotunnistimen voi asentaa paikalleen ns. heittämällä. Moottorinohjausyksikkö "lukee" uuden "nollakohdan" ja alkaa sitten toimia sen mukaan.
Mitään kalibrointia tai muuta asettelua ei tarvitse.
Tyhjäkäyntimoottorin asennuksessa tarvitsee olla sillä tavoin varovainen, ettei kiristä moottoria jos kara on kovin ulkona. Korjausohjeen mukaan max. asennusmitta on 23 mm kiinnityslaipan karan puoleisesta pinnasta karan kärkeen. Karaa ei saa käsivoimin työntää sisään, koneiston hammastuksen rikkoutumisvaara.
Jos kara on ulkona, voi asennuksen tehdä seuraavasti.
1) Tk-moottori kevyesti kiinni. Myös johtimet kiinni.
2) Moottori käyntiin.
3) Kaikki valot, puhallin ja takalasin lämmitys päälle
Tällöin tyhjäkäynti pyrkii laskemaan => kara vetäytyy moottoriin => voi kiristää.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 27.1.2009 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Sdelanolle taas kiitokset tyhjentävästä vastauksesta. Pitänee katsella miten tilanne kehittyy. Tällä hetkellä auto on toiminut taas hienosti.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Kaasuläpän asentotunnistin menee paikalleen missä asennossa hyvänsä mutta pieni liikevara on ruuvien takia ja jos ei satu oikeaan asentoon, se ei ole oikeassa asennossa. Ohjainlaite osaa ottaa pienen asennon vaihtelun huomioon mutta jos on liikaa väärässä asennossa, voi aiheuttaa kierrosten heittelyä kun kierrokset tippuvat vapaasti kierroksilta joutokäynnille. Kokemuksesta tiedän että asento vaikuttaa. Joissakin yksilöissä enemmän ja joissain vähemmän.
Testerillä kun laittaa kohalleen niin toimii hyvin.
Testerillä kun laittaa kohalleen niin toimii hyvin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: '00 21083, Bosch euro2 ruisku, tyhjäkäynti+käynnistysongelma
Terve!
Sattui juuri tähän saumaan, että kahta autoa yhteensä 280.000 km palvellut kaasuläpän asentotunnistin (alunperin GM-Samarasta) alkoi viikolla oireilla, joten vaihdoin sen eilen uuteen.
Aivan kuten larssi kertoo, on tyhjäkäynti mitä sattuu. Muutaman ajokerran aikana ohjainyksikkö oppii uuden tunnistimen; tänään yhteensä n. 50 km ajon jälkeen toimii taas normaalisti.
Nopea menettely on, kuten larssi kirjoitti, käyttää testeriä. Samaan tulokseen pääsee varmaankin myös signaalijännitteen mittauksella tai resistanssimittauksella tai ajotietokoneen (esim. BK-10 tai BK-40) asentotunnistinmoodia käyttäen.
menestystä anturihommiin
SvS
Sattui juuri tähän saumaan, että kahta autoa yhteensä 280.000 km palvellut kaasuläpän asentotunnistin (alunperin GM-Samarasta) alkoi viikolla oireilla, joten vaihdoin sen eilen uuteen.
Aivan kuten larssi kertoo, on tyhjäkäynti mitä sattuu. Muutaman ajokerran aikana ohjainyksikkö oppii uuden tunnistimen; tänään yhteensä n. 50 km ajon jälkeen toimii taas normaalisti.
Nopea menettely on, kuten larssi kirjoitti, käyttää testeriä. Samaan tulokseen pääsee varmaankin myös signaalijännitteen mittauksella tai resistanssimittauksella tai ajotietokoneen (esim. BK-10 tai BK-40) asentotunnistinmoodia käyttäen.
menestystä anturihommiin
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!