Sivu 1/1

Apusimpukka.

Lähetetty: 29.12.2008 11:37
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Ladassani on apusimpukka väljä, onko siihen saatavilla korjaus sarjaa, tai pitääkö hankkia kokonaan uusi osa,?
Kyseinen ajoneuvo on, Lada 1500a Combi -94.

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 29.12.2008 13:07
Kirjoittaja lada combi
Apusimpukkaan on saatavilla uudet muoviholkit vanhojen kuluneiden tilalle, tosin voihan se akselikin olla kulunut, jolloin ei uudet laakeriholkit välttämättä auta.
Jos haluaa laittaa uutta osaa niin, suosittelen hankkimaan venäjän matkaajilta kuulalaakeroidunapusimpukan vanhan tilalle :)

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 29.12.2008 21:29
Kirjoittaja Jokari
Kuulalaakeroitu merenelävä vaan tilalle, saattaa jopa yllättää positiivisesti kun ekan kerran taittaa vähän jyrkempään mutkaan :lol:

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 30.12.2008 9:58
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Jos ei löydy heloja, niin sorvari tekee sellaiset melko pian messingistä tai helapronssista. Ovat liukkaammat kuin muoviset, mutta alttiimmat ääntelylle. Kokeiltu on silloin, kun kuulalaakeroituja ei ollut saatavilla. Kestävät "ikuisesti"

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 30.12.2008 12:01
Kirjoittaja Lada Scandinavia
Kitoksia neuvoista.
Venäjälle menen ite vasta pääsiäisenä ja katsasusaika loppuu jo 2.4.09.
Tietty korjauskehoituksella saa lisäaikaakin, tai sitten käyn kyläsepän luona, joka tosiaan voisi sorvata holkin.
Kuulalaakeroidulla, tuleeko ohjaus huomattavasti kevyemmäksi,?

Lähetetty: 30.12.2008 13:53
Kirjoittaja Jusu
No ei sitä katsastukseen kannata sen tähden hylättäväksi viedä, motonet näkyy myyvän niitä muoviheloja kolmella eurolla kappale.

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 30.12.2008 15:32
Kirjoittaja Jokari
Lada Scandinavia kirjoitti: Kuulalaakeroidulla, tuleeko ohjaus huomattavasti kevyemmäksi,?
Riippuen vanhan simpukan helojen kunnosta, ohjaus kevenee hieman tai huomattavasti. Eihän se mikään tehostin ole, mutta itse huomasin varsinkin 90 asteen mutkissa selkeän eron; ennen ohjaus tuntui lähinnä jäykistyvän ja tahmivan kääntäessä ja laakeroidun mallin kanssa kävi päinvastoin, kääntäessä tuntuu vaan kevenevän eikä nahni enää yhtään.

Kyllä kunnon kuulalaakeri on tollaisen kuorman alla se ainoa kunnon vaihtoehto, se kestää sitä siihen kohdistuvaa sivuttaisvääntöä ilman että kitka lisääntyy niinkuin käy tavallisten muovihelojen kanssa.

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 30.12.2008 21:29
Kirjoittaja jta
Voi olla aika huomattava tosiaan tuo ero. Tuota kuulalaakeroitua kun pyörittelee käsissä samanlailla kuin avainnippua sormen ympäri mutta vanhaa normaalia simpukkaa niin ei meinannu saada käsin edes pyörimään. Jostain syystä keveni ohjaus kun tuon vaihtoi.

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 30.12.2008 22:51
Kirjoittaja 4stroke
on se kumma kun mallia tehdään pari vuosikymmentä niin ei sen vertaa voi tuotekehitellä että laittais sinne kunnon laakerin. pitää elää 2000 luvulle ennekuin veli venäläinen tonkin hoksas. minä tykkään kans tuosta kapineesta.

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 31.12.2008 22:38
Kirjoittaja lada 1200s
No eihän monessa muussakaan autossa ole mitään kuulalaakereita apusimpukassa.
Esim Mersu ja oopel omega.

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 9.2.2009 16:14
Kirjoittaja Qulle
jta kirjoitti:Voi olla aika huomattava tosiaan tuo ero. Tuota kuulalaakeroitua kun pyörittelee käsissä samanlailla kuin avainnippua sormen ympäri mutta vanhaa normaalia simpukkaa niin ei meinannu saada käsin edes pyörimään. Jostain syystä keveni ohjaus kun tuon vaihtoi.
Meidän ladassa ero oli todellakin huomattava... Melkeen kuin olis tehostimen laittanu paikoilleen :)

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 25.3.2009 21:20
Kirjoittaja rallikuski
Mitenkäs kun siinä kuulalaakeroidussa apusimpukassa on paikka rasvanipalle, oletteko laittaneet siihen nippaa ja nipan läpi rasvaa vai ootteko ajelleet "kuivana"?
Jos ootte niin mimmosta ja kuinka paljon?

Re: Apusimpukka.

Lähetetty: 25.3.2009 23:52
Kirjoittaja Jokari
Ei sillä rasvalla ole kyllä vähäisintäkään virkaa kun ne laakerit on suljetut kuulalaakerit. Useimmissa simpukoissa ei tod. ole edes paikkaa rasvanipalle.